

EIDSNES
Solavågsvegen 11
Boligtomt sentralt beliggende i Solevåg, med gode solforhold og flott utsikt
Solavågsvegen 11 er en flott boligtomt med sentral beliggenhet i Solevåg i Sula kommune. Området er etablert og rolig, med en god blanding av eneboliger, flermannsboliger, næringsbygg og flotte turområder i nærheten. Tomten ligger i et lett skrånende terreng og består hovedsakelig av mark, et ideelt utgangspunkt for deg som ønsker å bygge drømmeboligen i et trivelig nabolag. Fra eiendommen er det gangavstand til bussholdeplass, dagligvarebutikk, Solevåg barneskole og barnehage, noe som gjør beliggenheten både praktisk og familievennlig. Tomten har gode solforhold og fin utsikt, som bidrar til en lys og luftig atmosfære året rundt. Tomten kan fritt besiktiges – på eget ansvar.
Prisantydning
kr 850 000
Omkostninger:
kr 22 340
Totalpris:
kr 872 340
Adresse:
Solavågsvegen 11
Boligtype:
Tomter - bolig
Bruksareal:
102 m²
Tomt:
716 m²
Bud Solavågsvegen 11
Hold meg oppdatert
Få oppdateringer om visninger, bud og annen relevant informasjon om eiendommen
Adresse: Solavågsvegen 11
Oppragsnummer: 2-0216/25
Prisantydning: kr 850 000
Omk. Kjøper beløp: kr 22 340
Totalpris: kr 872 340
Selger: Tobias Skodje
Matrikkel: Kommunenr: 1531Gnr: 65Bnr: 140
Eierform: Eiet
Boligtype: Tomter - bolig
Areal: Bruksareal: 102m²
Beliggenhet: Eiendommen ligger i noe skrånende terreng og tomten består i all hovedsak av mark. Opprinnelig hus på eiendommen er revet.
Adkomst: Fra krysset ved Spar Eidsnes, følg Sulavegen i retning Sula i omtrent 850 meter, før du tar av til høyre. Kjør videre i cirka 100 meter, og ta deretter første avkjørsel til høyre. Kryss broen – eiendommen ligger da på venstre side. Det vil bli skiltet med Notar visningsskilter ved annonserte visninger.
Barnehage, skole og fritid: Opplysninger om barnehager, skoler, fritidsaktiviteter og offentlig transport fremgår av nabolagsprofilen som er vedlagt i salgsoppgaven.
Skolekrets: Sula kommune har 3 skolekretser for 1. - 7. klasse, hvor eiendommen tilhører Solevåg skolekrets. For 8. - 10. klasse er det en felles skole for hele kommunen, Sula ungdomsskole, alle ungdomsskoleelever i Sula kommune hører til den.
Info kommunale avgifter: Det er ingen kommunale avgifter knyttet til eiendommen 03.10.2025. Grunnlag for beregning av kommunale avgifter finnes ikke da dette er en ubebygd tomt.
Info eiendomsskatt: Det er ingen eiendomsskatt knyttet til eiendommen 03.10.2025. Grunnlag for beregning av eiendomsskatt finnes ikke da dette er en ubebygd tomt. Det fremgår av kommunen sine hjemmesider at kommunen i hovedsak bruker boligverdien (formuegrunnlaget) fra Skatteetaten, for å fastsette eiendomsskattegrunnlaget for boligeiendommer. I de tilfellene de ikke har mottatt denne boligverdien fra Skatteetaten, blir taksten fastsatt av kommunen.
Info formuesverdi: Det er ikke fastsatt formuesverdi for eiendommen på nåværende tidspunkt. Formuesverdien på ubebygd tomt skal verken overstige 80 % av eiendommens kostpris eller 80 % av markedsverdien.
Omkostninger: 850 000 Prisantydning -------------------------------------------------------- Omkostninger 15 500 Boligkjøperforsikring – fem års varighet (valgfritt) 2 800 Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt) 21 250 Dokumentavgift 545 Tinglysing skjøte 545 Tinglysning pantedokument (pr. stk.) -------------------------------------------------------- 22 340 Omkostninger totalt 37 840 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 40 640 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 872 340 Totalpris. inkl. omkostninger 887 840 Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 890 640 Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- Vi gjør oppmerksom på følgende: • Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Omk. Kjøper beløp: kr 22 340
Tomteareal: 716 m²
Beskrivelse av tomt: Eiendommen ligger i noe skrånende terreng og tomten består i all hovedsak av mark. Opprinnelig hus på eiendommen er revet.
Takstmann: Birkeland Taksering AS v/ Roger Birkeland
Radonmåling: Radon er en helsefarlig, usynlig og luktfri gass som ligger nede i grunnen. Det varierer geografisk hvor stor forekomst det er av radon. Det er ikke et krav til måling av radon i bolig, men på generelt grunnlag er dette anbefalt. Ved utleie er det et krav til måling av radon. Det ble krav om radonsperre eller andre forebyggende tiltak mot radon på nybygg søkt etter 1. juli 2010. Byggteknisk forskrift (TEK17) stiller krav til at alle nye bygninger som er beregnet for varig opphold, skal oppføres med radonsperre eller andre radonforebyggende tiltak. I henhold til vedlagte DOK-analyserapport datert 22.09.2025 så ligger eiendommen i et område der radon aktsomheten er registrert som usikker aktsomhet. Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Lokale datasett og registreringer fra den enkelte kommunen er som regel ikke med i DOK og derfor heller ikke i rapporten, mens enkelte nasjonale datasett som per i dag ikke er med i DOK, er tatt med i rapporten likevel. Kartlagene er produsert i henhold til ulike nøyaktighetskrav, og blir oppdatert med ulik frekvens. Det gis derfor ingen garanti for at innholdet er oppdatert og korrekt til enhver tid. Vær oppmerksom på at begrepet 'Ikke registrert' i noen tilfeller betyr 'Ikke kartlagt'. I slike tilfeller kan tiltakshaver gis pålegg om kartlegging. Radon og geotekniske undersøkelser er eksempler på slike datasett.
Regulerings- og arealplaner: KOMMUNEDELPLAN I henhold til kommuneplanens arealdel, med ikrafttredelsesdato 30.04.2015, så ligger eiendommen i et område avsatt til boligbebyggelse - fremtidig. En mindre del av eiendommen på 46 m2 mot sør ligger innenfor hensynsone H310 (Ras- og skredfare). Området sør og øst for eiendommen er også avsatt til boligbebyggelse - fremtidig. Området vest for eiendommen er avsatt til boliger - nåværende og området nord for eiendommen er avsatt til kombinert bygge- og anleggsformål - nåværende. KOMMUNEPLANENS RETNINGSLINJER OG FØRESEGNER GENERELT Nedenfor er oppført vedtekter som gjelder for arealdelen. Rettslig bindende bestemmelser knyttet til planen med hjemmel i Plan- og bygningsloven § 11-7 er uthevet med ramme. All annen tekst er av orienterende art og gir blant annet retningslinjer for saksbehandlingen. BYGGEOMRÅDER (pbl § 11-7 nr. 1) 2.1. Fellesbestemmelser: 2.1.1. Krav om reguleringsplan (pbl § 11-9 nr. 1) I områder avsatt til byggeformål kan tiltak nevnt i pbl § 20-1 (tiltak som krever søknad og tillatelse), samt fradeling til slike formål, ikke finne sted før området inngår i godkjent reguleringsplan. 2.1.9. Forhold som skal omtales i reguleringsplaner, jf. pbl § 11-9 nr. 8 Krav til universell utforming (funksjonskrav) I plan- og byggesaksbehandlingen skal det redegjøres for hvordan universell utforming er ivaretatt. Universell utforming skal legges til grunn for utforming av alle tilrettelagte leke- og oppholdsarealer – så langt terrengforholdene tillater det. Gangveier, bussholdeplasser og atkomst skal utformes med overflate som gir tilgjengelighet for alle. Ny bebyggelse skal legges til rette etter prinsippene om universell utforming. Krav til teknisk plan Ved utarbeiding av detaljregulering settes det krav om utarbeiding av teknisk detaljplan for veger slik at stigningsforhold dokumenteres med lengdeprofil og vises med skrånings- og fyllingsareal. Trasé fram til tilknytningspunkt for kommunal vannforsyning og avløp skal fremgå av plandokumentene. Løsning for håndtering av overvann skal vises og dokumenteres. Bestemmelsene i forskrift om husholdningsavfall og slam for Ålesundsregionen skal oppfylles. Kommunen kan stille ytterligere krav avhengig av plansakens omfang. BOLIGOMRÅDER 2.2.1. Grad av utnytting (pbl § 11-9 nr. 5) For boligområder skal utnyttingsgrad %BYA (inkludert biloppstillingsplass og garasje) og byggehøyde fastsettes i reguleringsplan. I boligområder for eneboliger og tomannsboliger skal %BYA være maks 30 %, for konsentrert småhusbebyggelse (firemannsboliger, rekkehus, kjedehus) maks 45 %, og for lavblokker og blokker maks 80 %. I enkelte områder kan det være aktuelt med fortettet utnyttelse av arealet. Det faste utvalget for plansaker avgjør selv om et område er egnet for fortetting. Ved beregning av utnyttet areal skal Miljøverndepartementets rettleder for grad av utnytting legges til grunn. For å skape attraktive boligområder bør det legges vekt på variert tomtestørrelse, gode fellesarealer og grøntområder utover minstekravene. 2.2.2. Krav til utforming og lokalisering av bygg og anlegg (pbl § 11-9 nr. 5) Universell utforming: Prinsippene for universell utforming jf. NS 11001-1:2009 og byggteknisk forskrift til plan- og bygningsloven skal legges til grunn i alle plansaker, ved planlegging og utbygging av publikumsrettede bygg, alle kommunale bygg samt offentlige og felles private anlegg og uterom. Ved søknader om tillatelse til tiltak skal det dokumenteres (for alle relevante prosjekter) hvordan disse hensynene er ivaretatt. Støy: Ved utarbeiding av reguleringsplaner og søknadspliktige tiltak som grenser mot industriområder med støyende virksomhet, fylkesveier, riksveier eller andre støykilder, skal støyforhold vurderes. Energi: Bygg bør plasseres og utformes med hensyn til lokale klimatiske forhold for å redusere samlet energibruk. Intensjonene i kommunens klimaplan skal legges til grunn. 2.2.4. Parkering (pbl § 11-9 nr. 5) I reguleringsplan og byggesaker skal det avsettes plass til parkering på egen grunn. Det skal opparbeides 2 biloppstillingsplasser per boenhet, og 2 plasser per 100 m² bruksareal for forretning/kontor. I områder med sentrumsformål åpnes det for annen parkeringsutnyttelse. DISPENSASJON (pbl § 19) Kommunen kan, jf. pbl § 19-2, gi varig eller midlertidig dispensasjon fra planen, men bare dersom hensynet til formålene i planen og bestemmelsene ikke blir vesentlig tilsidesatt. I tillegg må fordelene ved dispensasjon være klart større enn ulempene, og det skal legges særlig vekt på helse, miljø, sikkerhet, tilgjengelighet og på statlige og regionale rammer og mål. Kommunens adgang til å gi dispensasjon er begrenset. Dispensasjon krever begrunnet søknad, og det må foreligge en klar overvekt av hensyn som taler for dispensasjon. Planen representerer en gjennomtenkt helhet, og det skal derfor ikke være kurant å få dispensasjon. Før eventuell dispensasjon gis, skal kommunen innhente uttalelse fra regionale og statlige myndigheter som har interesser i området. GJELDENDE REGULERING Området er per 07.10.2025 uten detaljregulering, men omfattes av kommuneplanens arealdel. Eiendommen er avsatt til boligbebyggelse - fremtidig. Deler av eiendommen mot vest er regulert til utvidelse av vei med gangveg. Utvidelse av veg gjør at nettoarealet på tomten blir vesentlig redusert. Området sør og vest for eiendommen er regulert til vei og fortau. Området nord for eiendommen er regulert til felles avkjørsel og bolig/forretning/kontor. Området øst for eiendommen er uregulert. DOK-ANALYSE I følge vedlagte DOK-analyserapport datert 22.09.2025 så er det blant annet registrert 13 berørte temadata på eiendommen: • Eiendom: Matrikkelen - Adresse. • Eiendom: Matrikkelen - Bygningspunkt. • Eiendom: Matrikkelen - Eiendomskart Teig. • Forurensning: Støykartlegging veg etter T-1442. • Geologi: Løsmasser. • Geologi: Marin grense. • Geologi: Radon aktsomhet. • Landbruk: Arealressurskart - AR50 - Arealtyper. • Landbruk: Dyrkbar jord. • Landbruk: FKB-AR5. • Landskap: Naturtyper i Norge - Landskap. • Samfunnssikkerhet: Aktsomhetskart for snøskred. • Samfunnssikkerhet: Kvikkleire. For mer informasjon om berørte datasett - se vedlagte DOK-analyse datert 22.09.2025. VIKTIG: Fravær av treff på et datasett betyr ikke nødvendigvis at området er fritatt for risiko, men at det ikke er gjort observasjoner av det aktuelle temaet i området, eller at området ikke er kartlagt. Treff på et datasett indikerer normalt at ytterligere undersøkelser er nødvendige. Det tas forbehold om riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene i dette dokumentet. Det kan ikke rettes krav som følge av at disse opplysningene benyttes som grunnlag for beslutninger. VEDLAGT I SALGSOPPGAVEN Utsnitt av reguleringsplan og kommuneplanens arealdel følger vedlagt i salgsoppgaven. Reguleringsbestemmelser kan ses hos meglerforetaket. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Sula kommune.
Vei/vann/kloakk: VEI Eiendommen har adresse tilknyttet offentlig vei, jf. vedlagt vegstatuskart. Det er imidlertid ikke etablert avkjørsel til eiendommen. VANN OG AVLØP Det finnes tilknytningspunkter for vann og spillvann i den vestlige delen av tomten, jf. vedlagt ledningskart. For tomten er det, frem til det nye kommunale avløpsrenseanlegget Kongshaugen renseanlegg settes i drift, ikke påregnelig med tilknytning til kommunalt avløpsanlegg. Kjøper må selv søke Virksomhet for vann, avløp og renovasjon om tilknytning og dekke kostnadene med tilknytningen. Det gjøres oppmerksom på att det må søkes om forhåndsuttalelse fra VA for nærmere informasjon om tilknytningspunkt. I følge Sula kommune er det pr. tid ledig kapasitet på kommunalt avløpsanlegg, og da mulig å søke om tilknytning. Dersom det i perioden frem til nytt kommunalt renseanlegg, Konshaugen renseanlegg, blir satt i drift ikke er grunnlag for å søke om tilknytning til kommunalt avløpsanlegg må privat renseanlegg vurdere. Kongshaugen renseanlegg er under bygging og er planlagt satt i drift første halvår 2028. TILKNYTNINGSAVGIFTER Ifølge Sula kommunes nettsider er tilknytningsavgiften per 10.10.2025 kr 14 375,- for vann og kr 14 375,- for avløp. Det er ikke aktuelt å koble seg på avløpsnettet før Kongshaugen renseanlegg er i drift og overføringsledning er etablert. I tillegg kommer eventuelt saksbehandlingsgebyr for nye utslipp – gebyr for behandling av utslippstillatelse iht. kapittel 12 i forurensningsforskriften, på kr 4 000,-, ikke mva-pliktig. Det finnes offentlig ledningsnett i nærheten av tomten. Kostnader utover tilknytningsavgiften vil variere fra sak til sak. Dersom det må legges ledninger over annen manns eiendom, og det kreves tinglyst erklæring eller rettighet for vann og avløp, må dette vurderes nærmere i hvert enkelt tilfelle. For tilknytningsavgift sjå kommunenes gebyrregulativ: https://www.sula.kommune.no/tenester/naring-skatt-og-okonomi/gebyr-og-betalingssatsar-for-kommunale-tenester/gebyr-for-kommunaltekniske-tenester.12957.aspx.
Grunnboksdato: 6.10.2025
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser/servitutter/rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: HEFTELSER Dokumenter fra den manuelle grunnboken som antas å kun ha historisk betydning, eller som vedrører en matrikkelenhets grenser og areal, er ikke overført til denne matrikkelenheten sin grunnboksutskrift. Servitutter tinglyst på hovedbruket/avgivereiendommen før fradelingsdatoen, eller før eventuelle arealoverføringer, er heller ikke overført. Disse finner du på grunnboksutskriften til hovedbruket/avgivereiendommen. For festenummer gjelder dette servitutter eldre enn festekontrakten. Ingen heftelser registrert. GRUNNDATA 2000/10880-1/58 24.08.2000 REGISTRERING AV GRUNN Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 1531 GNR: 65 BNR: 3 2002/16243-1/58 04.12.2002 GRENSEJUSTERING GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 2002/16243-2/58 04.12.2002 MÅLEBREV 2025/597430-1/200 28.05.2025 21:00 AREALOVERFØRING VEDERLAG: NOK 0 Omsetningstype: Uoppgitt AREAL OVERFØRT TIL : KNR: 1531 GNR: 65 BNR: 70 EIENDOMMENS RETTIGHETER Ingen rettigheter registrert. For mer informasjon om erklæringer/tilliggende rettigheter ta kontakt med meglerforetaket.
Kommentar konsesjon: Etter lov 23. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved erverv av fast eiendom mv. § 4 kreves det egenerklæring om konsesjonsfrihet. Det er en forutsetning for denne handelen at kjøper signerer egenerklæring om konsesjonsfrihet, og at erklæringen godkjennes av kommunen før overtakelse. Erklæringen vedlegges skjøtet ved tinglysning, og overtakelse kan ikke foretas før erklæring om konsesjonsfrihet foreligger i signert og godkjent stand. Et eventuelt konsesjonsgebyr dekkes av kjøper. Konferer megler for nærmere informasjon.
Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette. Innbetaling av kjøpesum skal skje fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.
Megler: Tobias Skodje
Ansvarlig megler: Ole Christian Walderhaug
Meglers vederlag: Fastpris vederlag kr. 40 000,- (inkl. mva). Salgstilretteleggelse kr. 13 900,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 6 500,- (inkl. mva.) Markedspakke kr. 21 000,- (inkl. mva.) Fotografering kr. 5 300,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 2 000,- (inkl. mva.) Trykking av prospekt kr. 1 000,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.
Boligselgerforsikring: For denne eiendommen er det ikke tegnet Boligselgerforsikring. Selger ønsker å trekke frem følgende i sin egenerklæring datert 21.10.2025 (utdrag): Selger kjøpte eiendommen i 2023. Er det dødsbo? Svar: Nei. Er det salg ved fullmakt? Svar: Ja. Hjemmelshavers navn: Sula Kommune. Har du kjennskap til eiendommen? Svar: Ja. Spørsmål for alle typer eiendommer: Spm. 1 Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Svar: Nei. Spm. 2 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende? Svar: Nei. Spm. 3 Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeid som normalt bør utføres av faglærte, utover det som er nevnt tidligere (f.eks. drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc)? Svar: Nei. Spm. 4 Er det nedgravd oljetank på eiendommen? Svar: Nei. Spm. 5 Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av dens omgivelser? Svar: Nei. Spm. 6 Kjenner du til om det foreligger påbud/heftelser/krav/manglende tillatelser vedrørende eiendommen? Svar: Nei. Spm. 7 Er det foretatt radonmåling? Svar: Nei. Spm. 8 Kjenner du til manglende brukstillatelse eller ferdigattest? Svar: Nei. Spm. 9 Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? Svar: Nei. Spm. 10 Er det andre forhold av betydning ved eiendommen som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)? Svar: Nei. For ytterligere informasjon ber vi interessenter foreta en grundig gjennomgang av eiers egenerklæring som følger vedlagt i salgsoppgaven. Denne inneholder informasjon av vesentlig betydning for eiendommen.
Boligkjøperforsikring: Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2 200,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 1 200,- i honorar for Boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring kan tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.
Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen med selger. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Notar ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør. Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom innbetaling likevel må foretas på annen måte, må megler orienteres med begrunnelse og informasjon om innbetalers navn, før innbetaling av oppgjør.
Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur og vedlagt kopi av legitimasjon. Alternativt kan man legge inn bud elektronisk, ved bruk av "Gi bud" knapp i nettannonse, hvor budgiver må legitimere seg med BankID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Fra og med 01.07.25 vil det ikke lengre være lovlig å legge inn hemmelige bud. Megler kan dermed ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.
Solavågsvegen 11
Meld din interesse for denne boligen
Del denne annonsen
Send lenken til venner og familie, eller lagre den for senere

