
Salgsprosessen - slik selger du din bolig med Notar
Prosessen starter når du tar kontakt med ditt nærmeste Notar-kontor. Vi avtaler en uforpliktende befaring med verdivurdering og gir deg et kostnadsoverslag.
Når du har bestemt deg for å bruke Notar, utformer vi en skriftlig avtale. I denne oppdragsavtalen fastsettes betingelsene for salget, meglerprovisjonen og andre utlegg.
Når du har bestemt deg for å bruke Notar, setter vi opp en skriftlig avtale mellom deg og oss. I denne oppdragsavtalen fastsettes betingelsene for salget, meglerprovisjonen og andre utlegg.
Megler bestiller nødvendige dokumenter fra kommunen, Statens Kartverk og forretningsfører. Vi bestiller også tilstandsrapport og fotograf. Som selger må du fylle ut egenerklæringsskjema og lage energiattest. Når alt er klart, utarbeider vi salgsoppgaven.
Før salgsarbeidet starter anbefaler vi at boligen gjennomgås av en frittstående takstmann som er godkjent til å utarbeide en teknisk vurdering av din bolig.
En takstmann gir en grundig og profesjonell vurdering av boligens tilstand. Dette skaper trygghet for både selger og kjøper, og bidrar til å forebygge konflikter i etterkant. En tilstandsrapport fra takstmann gir dokumentasjon på boligens tilstand, noe som styrker salgsprosessen og øker tilliten hos interessenter.
Notar tilbyr boligselgerforsikring gjennom Söderberg & Partners.
Boligselgerforsikringen dekker ditt ansvar etter avhendingsloven og gir deg juridisk bistand og økonomisk dekning dersom kjøper fremmer krav. Forsikringen bestilles via megler, og kostnaden trekkes fra i oppgjøret.
Vil du lese mer om Eierskifteforsikring fra Söderberg & Partners besøk soderbergpartners.no
Våre meglere vet hva som skal til for å selge din bolig. Målrettet nettannonsering via sosiale medier og ulike nettportaler, samt eventuelle avisannonser og videovisning/virtuell visning kan være avgjørende for at du skal oppnå best mulig pris. Her skreddersyr våre meglere markedsføringen til det beste for din bolig.
Visningen er en av de viktigste arenaene i salgsprosessen. Derfor er våre meglere alltid til stede for å møte interessenter, kartlegge deres behov og svare på spørsmål om boligen. Etter visningen følger vi opp alle deltakerne for å avdekke interesse og eventuelle bud.
Budrunden håndteres av din eiendomsmegler og skal dokumenteres skriftlig. Som selger er det viktig at du er tilgjengelig for å svare på spørsmål og ta raske beslutninger. Megleren holder deg kontinuerlig oppdatert gjennom prosessen, slik at du har full kontroll. Når du aksepterer et bud, er boligen solgt.
Våre kontrakter er utarbeidet i henhold til krav fra Forbrukerrådet. En kontrakt fra oss sikrer interessene dine i tråd med lovgivningen, enten du er selger eller kjøper. På kontraktsmøtet gjennomgår vi kontrakten for å eliminere mulige misforståelser.
Selger, kjøper og megler møtes i boligen. Når kjøpesummen er bekreftet innbetalt, overleveres nøklene til kjøper. Megler passer på at alt går riktig for seg.
Det økonomiske oppgjøret gjennomføres av Notars oppgjørsselskap. Vi tar oss av alt fra tinglysing, innfrielse av lån og andre heftelser, samt utbetaling av oppgjøret til selger.
Salgsgaranti
Intet salg, ingen regning – dersom boligen ikke blir solgt til en pris du aksepterer, kan du når som helst trekke deg fra salget helt vederlagsfritt.
Bestill verdivurdering
En megler tar kontakt med deg og avtaler tid. Du får en estimert verdi på hva din bolig er verdt i dagens marked. Du kan avklare alle spørsmål rundt bolig og verdi med megleren som ringer deg.