Hopp til innhold

Våre kontor

Med 15 kontorer fordelt over hele landet, er vi klare til å hjelpe deg.

TODO

Ring Notar kundeservice: 400 00 450

Du kan nå oss på telefon, e-post eller ved å besøke et av våre salgskontorer. Vår kundekonsulent hjelper deg gjerne med informasjon om prospekter, meglere, kontorer og alt du trenger å vite om kjøp og salg av eiendom. Vi er tilgjengelige alle hverdager fra kl. 08.30 til 21.00.

Ofte stilte spørsmål: Selge bolig

Å selge bolig er en stor og viktig beslutning – ofte den største handelen i livet. Hos Notar hjelper vi deg gjennom hele prosessen, slik at du kan føle deg trygg. Kontakt ditt nærmeste Notar-kontor for å avtale en uforpliktende befaring med verdivurdering. Du får samtidig et kostnadsoverslag for salget, slik at du vet hva det vil koste.

Med vår salgsgaranti tar du ingen risiko: Hvis boligen ikke blir solgt til en pris du aksepterer, kan du når som helst trekke deg fra salget – helt kostnadsfritt.

Selger mottar en e-post med link til egenerklæringsskjema. Skjemaet skal fylles ut så nøyaktig som mulig, og alle opplysninger må kunne dokumenteres dersom interessenter har spørsmål.

Mot slutten av skjemaet velger du om du ønsker å tegne boligselgerforsikring. Når skjemaet er signert med BankID, sendes det automatisk til megler.

Ja. Boligselgerforsikringen beskytter deg mot krav fra kjøperen av din bolig. Uten denne forsikringen kan du risikere store økonomiske tap, da du selv må håndtere alle krav – uavhengig av om de er berettigede eller ikke. Når du tegner boligselgerforsikring er det profesjonelle saksbehandlere, jurister og advokater som behandler alle krav fra kjøper. Forsikringen gir deg trygghet og reduserer risikoen for uforutsette utgifter.

Prisen på boligselgerforsikring er avhengig av salgssummen på boligen. Det er varierende promillesats for enebolig, leilighet, borettslag og tomt/fritid. Forsikringspremien trekkes direkte i oppgjøret av megler etter salg.

Kontakt eiendomsmegleren din for mer informasjon.

Tiden varierer avhengig av eiendomstype og hvilke forhold som må avklares før annonsering.

Når oppdraget er inngått, starter megler med å innhente nødvendig informasjon fra kommunen, Statens Kartverk, forretningsfører og andre relevante kilder. I tillegg bestilles boligsalgsrapport og fotograf. Selger blir kontaktet for å avtale tidspunkt for fotografering.

Som selger må du fylle ut egenerklæringsskjema og lage energiattest, som leveres til megler. Når all dokumentasjon er mottatt og kontrollert, utarbeider megler salgsoppgaven – og boligen er klar for annonsering.

Nyttige informasjonsvideoer:
Energimerking
Nyttige tips før fotografering og visning

Bruk av fotograf og takstmann er ikke lovpålagt ved boligsalg, men det anbefales for å oppnå best mulig resultat. Takst og foto er er tjenesteavtale mellom deg som selger og fotograf/takstmann, og faktureres derfor direkte til deg.

Ofte stilte spørsmål: Kjøpe bolig

Det er fult mulig å få en privatvisning. Ta kontakt med megler for å gjøre en avtale.

Bud må være skriftlige. Det gjøres med bruk av budskjema i salgsoppgaven eller «Gi bud» knappen i nettanonsen. Alle budgivere må legitimere seg. Ved elektronisk budgivning legitimerer man seg ved bruk bruk av BankID.

Når du kjøper bolig, kan det foreligge skjulte feil og mangler som ikke var synlige ved kjøp. Som kjøper har du rettigheter, men prosessen med å fremme krav kan være krevende og kostbar. Med boligkjøperforsikring får du profesjonell hjelp fra jurister og advokater som håndterer saken for deg. Forsikringen gir trygghet og sikrer at dine interesser ivaretas – uten uforutsette utgifter.

Det er ulik premie for borettslag, seksjonert eiendom/aksjebolig og enebolig/fritidsbolig/tomt.

Kostnaden trekkes direkte i oppgjøret av megler etter salg. Kontakt eiendomsmegleren din for mer informasjon om pris.

En bolig skal normalt overtas «i besiktiget stand». Det vil si slik den så ut på visningen og slik det er avtalt i kjøpekontrakten.

Følgende gjøres:
- Avlesning av strømmåler
- Sjekke at det som skal følge med av løsøre og tilbehør er på plass
- Sjekke at det er ryddet og rengjort etter avtale
- Få vist plassering og funksjon av eventuelle tekniske installasjoner
- Overlevering av nøkler
- Hvis det er behov for avregning av felleskostnader og andre småutgifter gjøres dette opp mellom deg og kjøper direkte.

Etter gjennomgangen signeres overtakelsesprotokollen. Mener du det er forhold som avviker fra det som er avtalt må dette fremkomme i protokollen.

Kjøper skal fylle inn opplysninger om lån/finansieringsplan og kontonummer for evt. tilgodehavende.

Selger skal fylle inn opplysninger om lån som skal innfris, restanser kommunale avgifter og evt. fellesutgifter og kontonummer for utbetaling av oppgjøret.

I utgangspunktet får alle selgere og kjøpere tilsendt link for signatur av elektronisk oppgjørsskjema. Megler kan tilpasse mottakere hvis det er samtykke fra den som ikke kan signere.

Hva som i utgangspunktet skal medfølge av løsøre og tilbehør ved eiendomssalg fremgår av "Oversikt over løsøre og tilbehør" i salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet mellom kjøper og selger om hva som skal følge med boligen, men normalt vil bransjens løsøreliste legges til grunn.

Behandlingstiden for oppgjør er normalt 12-15 virkedager.

Trykk HER for informasjonsvideo om oppgjørsprosessen.

Selge bolig? Ta gjerne en uforpiktende prat!