Hopp til innhold
Velkommen til Blindheimsvegen 20! Bilder er tatt av Ingvald Kaldhussæter.Velkommen til Blindheimsvegen 20! Bilder er tatt av Ingvald Kaldhussæter.

ÅLESUND

Blindheimsvegen 20

2-roms leilighet fra 2018 | Romslig sydvendt balkong | Garasjeplass | Heis | Vannbåren varme | Sentralt

Lys og trivelig leilighet i nyere boligblokk fra 2018 med sentral beliggenhet på Blindheim i Ålesund. Her har man bla. gangavstand til 2 dagligvarebutikker like ved og flotte turområder i nærområdet. Ca. 5 min kjøretur til Moa og ca. 15 min til Ålesund. Leiligheten ligger i 2. etasje og har en praktisk planløsning med gang, bad, vaskerom, soverom og en åpen stue/kjøkken-løsning. Leiligheten fremstår som lys og moderne. Utgang fra stua til en romslig sydvendt balkong med overbygg. Det er heis i bygget og det er vannbåren gulvvarme og varmevann fra fjernavarme i leiligheten. Garasjeplass i felles garasjeanlegg med en bod i bakkant. Flotte uteareler på sameiets grunn med asfaltert tilkomst med biloppstillingsplasser, grøntarealer og lekeplass.

Prisantydning

kr 3 190 000

Omkostninger:

kr 80 840

Totalpris:

kr 3 270 840

Fellesutgifter:

kr 2 621

Adresse:

Blindheimsvegen 20

Boligtype:

Eierleilighet

Eierform:

Eierseksjon

Energimerking:
C

BRA-i:

65 m²

Tomt:

3669 m²

Etasje:

2

Soverom:

1

Byggeår:

2018

Bud Blindheimsvegen 20

Audun Sjøholt

Daglig leder/ Partner/ Eiendomsmegler MNEF

Audun Sjøholt

Hold meg oppdatert

Få oppdateringer om visninger, bud og annen relevant informasjon om eiendommen

Adresse: Blindheimsvegen 20

Oppragsnummer: 1-0193/25

Prisantydning: kr 3 190 000

Omk. Kjøper beløp: kr 80 840

Totalpris: kr 3 270 840

Selger: Audun Sjøholt

Matrikkel: Kommunenr: 1508Gnr: 17Bnr: 1087Snr: 17

Eierform: Eierseksjon

Boligtype: Eierleilighet

Soverom: 1

Etasje: 2

Parkeringsforhold: Det medfølger en parkeringsplass i felles garasjeanlegg i kjeller. Det er ikke installert elbil-lader. Felles gjesteparkering på utsiden av bygget. En seksjonseier kan med forhåndssamtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte samtykke dersom det foreligger en saklig grunn. Kostnader til etablering av ladepunkt, vedlikehold og strøm dekkes av den enkelte sameier.

Beliggenhet: Leilighet beliggende i 2.etasje i en boligblokk fra 2018 på Blindheim i Ålesund kommune. Eiendommen ligger sentralt til ca 15 km fra Ålesund sentrum, og med kort vei til Moa. Nærområdet består i hovedsak av frittliggende eneboliger og noe konsentrerte boliger samt blokkbebyggelse. Kort vei til dagligvarebutikker, treningssenter, apotek, fysioterapaut, legekontor og spisesteder. Det er også relativt kort avstand til skoler og barnehage.

Adkomst: Det vil bli skiltet med Notar visningsskilter ved annonserte visninger.

Kommunale avgifter: kr 4 320

Kommunale avgifter år: 2025

Info kommunale avgifter: De kommunale avgiftene inkluderer renovasjon samarbeid. Øvrige kommunale avgiftene (vanngebyr og avløpsgebyr) blir belastet gjennom sameiets felleskostnader. Det er installert vannmåler i sameiet, og sameiet vil derfor bli fakturert etter forbruk. Avgiften fordeles over 4 terminer per år, med betalingsfrist 20. april, 20. juni, 20. september og 20. november.

Eiendomsskatt: kr 5 024

Eiendomsskatt år: 2025

Info eiendomsskatt: Eiendomsskatten blir fordelt på fire terminer i 2025.

Formuesverdi primær: kr 897 408

Formuesverdi primær år: 2023

Formuesverdi sekundær: kr 3 589 631

Formuesverdi sekundær år: 2023

Info formuesverdi: Med primærboliger menes der boligeier er folkeregistrert bosatt, mens sekundærboliger menes alle andre eiendommer herunder fritidseiendommer, pendlerboliger og utleieobjekter.

Sameie: Sameiet Sjursåkeren

Sameiets org.nr: 920052967

Om sameiet: Sameiets navn er Sameiet Sjursåkeren. Sameiet er opprettet ved seksjoneringsbegjæring tinglyst den 28.02.2017. Sameiet består av 33 boligseksjoner på eiendommen gnr. 17, bnr. 1087 i Ålesund kommune. Den enkelte bruksenhet består av en hoveddel, samt eventuelt en eller flere seksjonerte tilleggsdeler. Hoveddelen består av en klart avgrenset og sammenhengende del av bebyggelsen på eiendommen. De deler av eiendommen som ikke inngår i de enkelte bruksenheter er fellesareal. Sameiebrøken bygger på seksjonens bruksareal (eksklusiv balkonger/terrasser), oppmålt fra tegning. Faktisk areal kan avvike fra tegning, og eierbrøken kan ikke legges til grunn for evt. arealberegning. Alle seksjonseiere har bruksrett til en parkeringsplass og en bod.

Felleskostnader pr. mnd: kr 2 621

Felleskostnader inkluderer: • Vann/kloakk kr 521,- • Felleskostnad driftsdel kr 1 619,- • Tillegg elektroniske fellesavtaler kr 539,- • Parkering kr 150,- Eksempel på driftskostnader i sameiet • Personalkostnader • Styrehonorar • Avskrivninger • Forretningsførerhonorar • Eksterne honorar • Drifts- og serviceavtaler • Renholdstjenester • Løpende vedlikehold • Periodisk vedlikehold • Elektroniske fellesavtaler • Forsikring • Kommunale tjenester og renovasjon • Energi, felles • Andre driftsutgifter Jfr. sameiets vedtekter pkt 5-1 vedrørende felleskostnader 1) Kostnader med eiendommen som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet, skal fordeles mellom sameierne etter sameiebrøken. Unntatt fra dette er kostnader til kabel tv/Internett og parkering. Dette fordeles flatt mellom seksjonseierne. 2) Den enkelte sameier skal forskuddsvis hver måned betale akontobeløp fastsatt av sameierne på årsmøtet eller av styret. Akontobeløpet kan også dekke avsetning av midler til framtidig vedlikehold, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen, dersom årsmøtet har vedtatt slik avsetning. TIL INFORMASJON Andel felleskostnader forfaller til betaling den 1. i hver måned. Ved salg faktureres felleskostnadene til kjøper fra 1. i første hele måned. Ved overtakelse på annen dato enn 1. må kjøper og selger gjøre opp seg imellom. Forretningsfører TOBB ønsker å delta aktivt til nytte for miljøet. Et av elementene er fokus på avfall og bruk av papir. De har derfor et miljøgebyr på papirfakturaer for felleskostnader. Miljøgebyr unngås ved å inngå avtale om AvtaleGiro eller eFaktura. Den enkelte seksjonseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.

Andel fellesgjeld pr. dato: 16.9.2025

Kommentar fellesgjeld: Ingen lån registrert

Andel fellesformue: kr 29 082

Forkjøpsfrist: 30.12.2024

Forkjøpsrett: Sameiet praktiserer ikke forkjøpsrett.

Styregodkjennelse: Den enkelte sameier rår som en eier over seksjonen og har full rettslig råderett over sin seksjon, herunder rett til overdragelse, utleie og pantsettelse, med mindre noe annet følger av lov eller sameiets vedtekter. Sameiets styre skal imidlertid underrettes skriftlig om alle overdragelser og leieforhold. Ved eierskifte betales et eierskiftegebyr til forretningsfører for sameiet.

Dyrehold: Jfr. pkt 6 i sameiet ordensregler: Det er tillatt med dyr i sameiet. Beboere som holder dyr skal sørge for at det ikke sjenerer noen, eller etterlater ekskrementer på sameiets område. Jfr. pkt 3-2 i sameiets vedtekter vedrørende ordensregler: Årsmøtet kan fastsette vanlige ordensregler. Selv om sameiet vedtar forbud mot dyrehold, kan bruker av seksjonen holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen. I følge eierseksjonsloven § 28 så er dyrehold tillatt. Sameiet kan likevel forby dyrehold i vedtektene eller ordensreglene. Har sameiet forbudt dyrehold, kan brukeren av seksjonen likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.

Vedtekter/husordensregel: UTDRAG FRA SAMEIETS VEDTEKTER 2-1 Rettslig råderett Den enkelte sameier rår som en eier over seksjonen og har full rettslig råderett over sin seksjon, herunder rett til overdragelse, utleie og pantsettelse, med mindre noe annet følger av lov eller disse vedtektene. Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle overdragelser og leieforhold. Ved eierskifte betales et eierskiftegebyr til forretningsfører for sameiet. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i sameiet. Dette gjelder likevel ikke borettslag, staten, fylkeskommuner, kommuner samt selskaper og organisasjoner som eies eller kontrolleres av stat, fylkeskommune eller kommune og som har til formål å skaffe boliger, som kan erverve flere seksjoner. Det samme gjelder institusjoner eller sammenslutninger med samfunnsnyttig formål som har til formål å skaffe boliger samt arbeidsgiver som skal leie ut seksjonene til sine ansatte. 2-2 Rettslig råderett over parkeringsplasser og boder Det er 33 parkeringsplasser og boder i parkeringskjelleren organisert som fellesareal. Alle seksjonseiere har bruksrett til 1 parkeringsplass og 1 bod. Parkeringsplass og bod i parkeringskjelleren kan ikke selges separat, men følger til enhver tid med seksjonen. To parkeringsplasser i parkeringskjeller er satt av til personer med nedsatt funksjonsevne (HC-plass). De som får tildelt slikplass plikter å bytte parkeringsplass dersom en seksjonseier som fremlegger gyldig HC-bevis har behov for plassen. Retten til å bruke en tilrettelagt plass er midlertidig og varer kun så lenge et dokumentert behov er til stede. Styret administrerer bytteordningen. Denne vedtektsbestemmelsen kan ikke endres uten at samtlige seksjonseiere uttrykkelig sier seg enige. Kommunen har vetorett mot endringen. Øvrige bytter av parkeringsplasser skal godkjennes av de seksjonseiere det gjelder. En seksjonseier kan med forhåndssamtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte samtykke dersom det foreligger en saklig grunn. Kostnader til etablering av ladepunkt, vedlikehold og strøm dekkes av den enkelte sameier. Midlertidig utleie er betinget av styrets forhåndssamtykke. Parkeringsplass kan kun leies ut til seksjonseiere i Sameiet Sjursåkeren. Ved fremleie følger parkeringsplassen den som er leietaker. Gjesteparkering finnes på utsiden av bygget. 2-4 Bruk av anlegget Parkeringsplass i kjeller og arealet rundt kan bare brukes i samsvar med formålet for seksjonen/bilparkering. Det må ikke parkeres slik at det er til ulempe for mulig skade for øvrige seksjonseiere. Om nødvendig vil styret sørge for ytterligere oppmåling og markering av den enkelte plass. Utvendig vask/spyling av kjøretøy er ikke tillatt på sameiets eiendom. 4-1 Sameiernes vedlikeholdsplikt 1) Den enkelte sameier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til forsvarlig vedlike, slik at det ikke oppstår skade eller ulempe for de andre sameierne. Sameierne skal vedlikeholde slikt som vinduer, rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett, varmtvannsbereder og vask, apparater og innvendige flater. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås. 2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjoner og utskifting av slikt som rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive slik som vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg-, gulv- og himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmer. 3) Sameieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendige avløpsledninger både til og fra egen vannlås/sluk og fram til sameiets felles-/hovedledning. Sameier skal også rense eventuelle sluk på verandaer, balkonger o. l. 4) Sameieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr. 5) Oppdager sameieren skade i boligen som sameiet er ansvarlig for å utbedre, plikter sameieren straks å sende melding til sameiet. 6) Sameierne kan bli erstatningsansvarlig overfor sameiet og andre sameiere for tap som følger av forsømt vedlikehold, jfr. eierseksjonsloven § 34. 4-2 Sameiets vedlikeholdsplikt 1) Sameiet skal holde bygninger og eiendommen for øvrig i forsvarlig stand så langt plikten ikke ligger på sameierne. 2) Felles rør, ledninger, kanaler og andre felles installasjoner som går gjennom boligen, skal sameiet holde ved like. Sameiet har rett til å føre nye slike installasjoner gjennom boligen dersom det ikke er til vesentlig ulempe for sameieren. Sameiets vedlikeholdsplikt omfatter også utvendig vedlikehold av vinduer. 3) Sameiets vedlikeholdsplikt omfatter også utskifting av vinduer, herunder nødvendig utskifting av isolerglass, og ytterdører til boligen eller reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner, sluk, samt rør eller ledninger som er bygd inn i bærende konstruksjoner med unntak av varmekabler. 4) Sameieren skal gi adgang til boligen slik at sameiet kan utføre sin vedlikeholdsplikt, herunder ettersyn, reparasjon eller utskifting. Ettersyn og utføring av arbeid skal gjennomføres slik at det ikke er til unødig ulempe for sameieren eller annen bruker av boligen. 5) Sameierne kan kreve erstatning fra sameiet for skader som følger av forsømt vedlikehold fra sameiet, jfr. eierseksjonsloven § 35. UTDRAG FRA SAMEIETS ORDENSREGLER 1. Formål og omfang Ordensreglene er til for å holde ro og orden i sameiet, og for å sikre et godt bomiljø ved at alle tar hensyn til hverandre. Ordensreglene gjelder for alle som oppholder seg i sameiet. Sameierne er ansvarlig for å etterleve reglene, og for at eventuelle egne husstandsmedlemmer, besøkende og leietakere gjøres kjent med og overholder dem. Dersom sameiet har særlige regler for parkering, behandling av teknisk utstyr, rengjøring eller annet, er disse å anse som en del av ordensreglene. 3. Bruk av boligen og eventuelle tilknyttede arealer Beboerne skal sørge for: • at boligen er tilstrekkelig oppvarmet ved fravær, flytting eller lignende i den kalde årstiden slik at vann/avløpsrør ikke blir frostskadet. • at avtrekksventiler på kjøkken, bad og toalett holdes åpne for å unngå kondensskader og muggdannelse i boligen. • å opptre ansvarlig med ild og varme, slik at det ikke oppstår brann i sameiet. • straks å melde fra til styret dersom det oppdages veggedyr, kakerlakker eller lignende i boligen. Eier må for egen regning sørge for desinfeksjon. • at risting av tøy, teppebanking og lignende fra balkong eller gjennom vinduer ikke forekommer. • at balkongen ikke benyttes som lagringsplass for søppel, møbler eller lignende, og beboer står også ansvarlig for å fjerne snø og is fra denne. Sameieren skal søke styret om adgang til å gjøre inngrep i yttervegger/utearealer, som å sette opp markiser, plattinger, levegger, parabolantenne, varmepumpe eller lignende. 4. Fellesarealer Beboerne oppfordres til å holde det rent og ryddig på sameiets eiendom, inklusive fellesarealene. Søppelkasser er kun beregnet til husholdningsavfall. Papir sorteres og kastes i egne beholdere. Glass og andre farlige gjenstander kastes også i egne beholdere for dette formålet. Avfall skal ikke settes utenfor søppelkassene. Fellesarealer holdes fritt for gjenstander som tilhører beboerne. Barnevogner og sykler kan imidlertid plasseres på angitte plasser. Mat skal ikke legges ut på sameiets område, da dette lett kan tiltrekke rotter og mus til boligene. Fellesdører skal alltid være låst. Lyset slukkes etter bruk på loft og i kjeller. 5. Kjøring og parkering Dersom sameiet har innført bestemte områder for parkering og kjøring av motorkjøretøy, benyttes disse. De som eventuelt er tildelt garasje eller egen plass, tar først i bruk den før fellesparkeringen benyttes. Kjøring og parkering på gårdsplasser, gang- og sykkelveger er ikke tillatt, bortsett fra nødvendig nyttekjøring. MER INFORMASJON Komplette vedtekter (sist endret 21.03.2023) og ordensregler (vedtatt 21.11.2017) følger vedlagt i salgsoppgaven. Vi oppfordrer alle interessenter til å foreta en grundig gjennomgang av disse.

Beboernes forpliktelser: Noe dugnadsarbeid må påregnes i sameiet.

Regnskap/budsjett: SISTE ÅRSMØTER Tirsdag 19.03.2024 Tirsdag 18.03.2025 UTDRAG FRA RESULTATREGNSKAP 2024 Sum driftsinntekter kr 1 292 578,- Sum driftskostnader kr - 1 299 414,- Driftsresultat kr - 6 836,- Netto finansposter kr 48 514,- Årsresultat kr 41 678,- Årsresultat ble overført til annen egenkapital. UTDRAG FRA BUDSJETT 2025 Sum driftsinntekter kr 1 333 202,- Sum driftskostnader kr - 1 272 757,- Driftsresultat kr 60 445,- Netto finansposter kr 43 000,- Årsresultat kr 103 445,- UTDRAG FRA BALANSE 2024 Eiendeler Sum anleggsmidler kr 153 633,- Sum omløpsmidler kr 1 336 251,- Sum eiendeler kr 1 489 884,- Egenkapital og gjeld Sum egenkapital kr 1 383 594,- Sum gjeld (kortsiktig) kr 106 290,- Sum egenkapital og gjeld kr 1 489 884,- MER INFORMASJON Innkalling og referat fra de to siste årsmøtene samt regnskap 2023 og 2024/budsjett 2024 og 2025 er innhentet og kan sees hos meglerforetaket om ønskelig.

Sikringsordning fellesgjeld: Sameiet er ikke med i en sikringsordning. Det betyr at andres mislighold av felleskostnader vil kunne medføre økte felleskostnader for de øvrige sameierne. Ta kontakt med meglerforetaket for nærmere info.

Borettslagets forsikringsselskap: Knif Trygghet Forsikring AS

Polisenummer felles forsikring: 126808

Omkostninger: kr. 3 190 000,- (Prisantydning) -------------------------------------------------------- kr. 79 750,- (Dokumentavgift) kr. 545,- (Tinglysing skjøte) kr. 545,- (Tinglysning pantedokument (pr. stk.)) -------------------------------------------------------- kr. 80 840,- (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- kr. 3 270 840,- (Totalpris inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- NB! Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld og andel formue overtas av kjøper.

Omk. Kjøper beløp: kr 80 840

Tomteareal: 3669 m²

Beskrivelse av tomt: Tomta er opparbeidet med asfalterte adkomst/parkeringsareal, noe plen samt lekeplass.

Takstmann: Sunnmøre Eiendom Takst AS v/ Frode K. Mauren

Type takst: Tilstandsrapport

Takstdato: 15.9.2025

Verditakst: kr 3 400 000

Byggemåte: Dette er en 2-roms selveierleilighet beliggende i 2. etasje i et blokkprosjekt fra 2018. Blokka er oppført i murkonstruksjoner med utfylling i bindingsverkkonstruksjoner. Taktekking er antagelig duk/pvc e.l. Bygningen har betong grunnmur. Etasjeskillene er av betongelementer e.l. Leiligheten har malt hovedytterdør og malt balkongdør i tre med 3-lags glass og utvendig aluminiumsbelegg. Fra stuen er det utgang til en sørvendt overbygd veranda med treterrassebord på dekket. Det finnes en kjellerbod med betonggulv og betong/flettverksvegger. Garasjekjelleren har betongkonstruksjoner. SAMMENDRAG AV TILSTANDSGRADER FRA TILSTANDSRAPPORTEN TG2 - Avvik som kan kreve tiltak: - Innvendig - Overflater Avvik: Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente. Dette gjelder vindusbrett i stue som har endel malingsavskalling fra blomsterkrukker. - Utvendig - Andre utvendige forhold Avvik: Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget. - Våtrom - 2.Etasje - Bad - Sluk, membran og tettesjikt Avvik: Rommet er et våtrom hvor det ved etablering var krav om "uavhengig kontroll", men det foreligger ingen dokumentasjon på at det er utført "uavhengig kontroll". Eneste dokumentasjon på at uavhengig kontroll skal være gjennomført er i ferdigattest hvor det fremgår at kontrollansvarlige for utførelsen har sørget for sluttkontroll og avsluttende gjennomgang av kontrolldokumentasjon for det ferdige tiltaket. Gjennom dette har den kontrollansvarlige bekreftet ovenfor kommunen at kontroll er foretatt med tilfredsstillende resultat i samsvar med tillatelser og krav gitt i medhold av plan- og bygningsloven. - Våtrom - 2.Etasje - Vaskerom - Sluk, membran og tettesjikt Avvik: Rommet er et våtrom hvor det ved etablering var krav om "uavhengig kontroll", men det foreligger ingen dokumentasjon på at det er utført "uavhengig kontroll". Eneste dokumentasjon på at uavhengig kontroll skal være gjennomført er i ferdigattest hvor det fremgår at kontrollansvarlige for utførelsen har sørget for sluttkontroll og avsluttende gjennomgang av kontrolldokumentasjon for det ferdige tiltaket. Gjennom dette har den kontrollansvarlige bekreftet ovenfor kommunen at kontroll er foretatt med tilfredsstillende resultat i samsvar med tillatelser og krav gitt i medhold av plan- og bygningsloven. - Tekniske installasjoner - Vannbåren varme Avvik: Nøkkel til skap manglet, ikke besiktiget innvendig.. TG IU - Konstruksjoner som ikke er undersøkt: - Våtrom - 2.Etasje - Vaskerom - Tilliggende konstruksjoner våtrom Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner, rommets våtsone med skyllekar grenser mot kjøkkeninnredning og flislagt bad. VIKTIG Du bør lese tilstandsrapport, eiendomsmeglers beskrivelse i salgsprospektet og selgers egenerklæring nøye. Du kan ikke klage på forhold som du har fått opplysninger om i tilstandsrapporten, i salgsoppgaven eller på andre måter. Se på tilstandsgrad og anslått utbedringskostnad for å danne deg et bilde av hva du må regne med av kostnader og eventuelle arbeider på boligen fremover. Husk at en anslått kostnad ikke er det samme som faktisk kostnad. Merk også at anslått utbedringskostnad bare er utbedring av konkrete avvik, etter den standarden som boligen har. Oppgradering til dagens standard kan koste mer.

Innhold: Leiligheten inneholder stue/kjøkken, gang, bad, vaskerom og soverom. Det er sydvendt veranda på ca. 14 kvm. Bod samt parkeringsplass i lukket garasjeanlegg.

Standard: Leiligheten har parkett på gulv, malte veggflater og malte innvendige tak. Det er innfelt spottbelysning ved kjøkken og i gang. Kjøkken Kjøkkenet har innredning med hvite glatte fronter og benkeplate av laminat. Det er kjøkkenventilator med avtrekk ut. Hvitevarer som kjøleskap, oppvaskmaskin, induksjonstopp, mikro og stekeovn er integrert. Det er montert vannstoppsystem og komfyrvakt. Vedr. hvitevarer se pkt. "løsøre og tilbehør" i salgsoppgaven. Bad Badet er fra byggeår og har flislagt gulv med gulvvarme, flislagte vegger og malt innvendig tak med innfelt spotbelysning. Det er utstyrt med vegghengt toalett, dusjdører og innredning med servant. Rør-i-rør-skap er montert på badet. Det er avtrekk via balansert ventilasjonsanlegg og tilluft via spalte ved dør. Det er gjennomgang gjennom badet til et eget vaskerom. Vaskerom Vaskerommet er fra byggeår og ligger i tilknytning til badet. Det har sammenhengende flislagt gulv med badet og gulvvarme, malte plater på vegger og malt innvendig tak med innfelt spotbelysning. Rommet har skyllekar og opplegg for vaskemaskin. På rommet er også ventilasjonsanlegg, rørskap for varmefordeling samt sikringsskap montert. Tekniske installasjoner - Vannledninger: Vannrør i rør-i-rør-system. Stoppekran er i rørskap på bad. - Avløpsrør: Det er avløpsrør av plast og stålsluk inne i leiligheten. - Ventilasjon: Boligen har balansert ventilasjonsanlegg, med anlegg montert i vaskerom. - Vannbåren varme: Boligen har vannbåren gulvvarme fra fjernvarmeanlegg. Fordelingsskap er i vaskerom, men nøkkel til skapet mangler. - Elektrisk anlegg: Anlegget er fra 2020. Det foreligger samsvarserklæring. Sikringsskap er plassert på vaskerom. - Branntekniske forhold: Sprinklingsanlegg, brannslukningsapparat og felles brannvarslingsanlegg.

Hvitevarer: Følgende hvitevarer medfølger: Det er integrert kjøleskap, oppvaskmaskin, induksjonstopp, mikro og stekeovn.   Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti.   Tilbehørsliste følger vedlagt i prospekt.

Innbo og løsøre: I henhold til avhl. § 3-4 skal eiendommen, når annet ikke er avtalt, overdras med innredninger og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal følge med. Det samme gjelder varig innredning og utstyr som enten er fastmontert eller er særskilt tilpasset bygningen, jf. avhl. § 3-5. Loven inneholder ingen detaljert oversikt over hva som omfattes av «innredning og utstyr», og over hva som skal regnes som «fastmontert eller særskilt tilpasset».   Partene kan fritt avtale hva som skal følge med eiendommen ved salg. Bransjens liste over løsøre og tilbehør som skal følge med eiendommen, er en del av avtalen mellom kjøper og selger dersom ikke annet er opplyst i salgsoppgaven, kjøper har tatt forbehold i bud eller avtale på annen måte er inngått. Der intet annet er avtalt, vil løsøre og tilbehør medfølge slik dette fremkommer av avhl. § 3-4 og § 3-5 og tilbehørslisten som fremkommer lenger bak i salgsoppgaven.   Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti.   Dersom det er noe i den vedlagte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge.   Bransjens liste over løsøre og tilbehør er utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendom Norge og Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe, og er gjeldende fra 1. januar 2020.

Byggeår: 2018

Sammendrag selgers egenerklæring: Ved salg fra dødsbo eller andre tilfeller hvor selger/fullmektig ikke kjenner eiendommen, skal ikke spørsmål i egenerklæring besvares, men egenerklæringen skal foreligge.

Radonmåling: Bygget er opplyst utført med radonsperre, ferdigattest foreligger og utbygger har gjennom søknad om ferdigattest bekreftet at alle kontrollerklæringer foreligger og at bygget er oppført iht gitte tillatelser og gjeldende forskrifter. Radon er en usynlig og luktfri gass som ligger nede i grunnen. Det varierer geografisk hvor stor forekomst det er av radon. Det er ikke et krav til måling av radon i bolig, men på generelt grunnlag er dette anbefalt. Ved utleie er det et krav til måling av radon. Det ble krav om radonsperre eller andre forebyggende tiltak mot radon på nybygg 1. juli 2010.

Oppvarming: Vannbåren varmeanlegg som forsyner gulvvarme til stue/kjøkken, bad og gang. Anlegget forsyner også varmtvann. Varmekilder, slik som ovner, kaminer, peiser, varmepumper og panelovner, følger med uansett festemåte. Frittstående biopeiser/varmeovner og terrassevarmere medfølger ikke. Det følger ikke med varmekilder i rom som ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder på visning.

Tv / Internett / Bredbånd: Fiber. Sameiet har en kollektiv avtale med Tafjord Connect. Tv/internett er altså inkludert i sameiets felleskostnader.

Info energiklasse: Full energiattest følger vedlagt i prospekt. Energimerket beskriver hvor energieffektivt bygget er, og hvilke energikilder som er brukt i bygget. Energimerket består av to deler: en energikarakter og en oppvarmingskarakter. Til sammen forteller de om energistandarden i boligen din.   Energikarakteren sier noe om energistandarden til bygningen og dermed noe om forventet forbruk av energi. Skalaen går fra A som er best til G som er dårligst.   Oppvarmingskarakteren blir angitt ut fra hvor stor andel av energien som kommer fra ikke fornybare energikilder, slik som olje eller gass, eller fra elektrisitet. Et bygg som bare har panelovner får derfor en dårlig oppvarmingskarakter. Karakteren er en fargeskala fra rød til grønn, hvor grønn er best. En grønn karakter betyr at du bruker bioenergi eller annen ny fornybar energi. Bruk av ved, varmepumpe, sol og fjernvarme gir god oppvarmingskarakter.

Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse: Det foreligger en ferdigattest angående nybygg/leilighetsbygg på gnr 17, bnr 971 datert 03.07.2018. Det foreligger et vedtak angående innglassing av balkonger datert 12.08.2024. Salgsobjektet har ikke innglasset balkong per i dag. Det foreligger imidlertid et delegert vedtak datert 12.08.2024 knyttet søknad i ett trinn om innglassing av samtlige balkonger i sameiet. Søknaden ble godkjent som omsøkt. Ansvarlig søker er TM Byggtek AS. Det er opp til hver enkelt seksjonseier om de ønsker innglassing, men hvis ikke byggearbeidet er startet opp innen tre år fra vedtaksdato, eller hvis arbeidet innstilles i mer enn to år, må en søke på nytt, jf. plan- og bygningsloven § 21-9. En kan ikke bruke tiltaket før midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest er gitt. Styreleder i sameiet opplyser at det kun var 11 av beboerne som ønsket å koste innglassing i første omgang, men i ettertid er det noen flere som også er i prosess med å få gjennomført det samme. Han opplyser videre at dersom en ønsker innglassing så må videre kommunikasjon nå gå direkte mellom den enkelte og Kjartan Skjong hos Græsdal Glass som er leverandør. Kostnader knyttet til evt. innglassing samt påfølgende ansvar for søknad om ferdigattest påhviler den enkelte seksjonseier. BYGGETEGNINGER Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk.

Adgang til utleie: Den enkelte sameier rår som en eier over seksjonen og har full rettslig råderett over sin seksjon, herunder rett til utleie, med mindre noe annet følger av lov eller sameiets vedtekter. Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle leieforhold. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Jfr. sameiets vedtekter. Parkeringsplass og bod i parkeringskjelleren kan ikke selges separat, men følger til enhver tid med seksjonen. Midlertidig utleie av parkeringsplass er betinget av styrets forhåndssamtykke. Parkeringsplass kan kun leies ut til seksjonseiere i Sameiet Sjursåkeren. Ved fremleie følger parkeringsplassen den som er leietaker.

Regulerings- og arealplaner: KOMMUNEPLAN/KOMMUNEDELPLAN Eiendommen ligger i område som i Kommunedelplan for Ålesund 2016 - 2028 (vedtaksdato 09.03.2017) er avsatt til: • Boligbebyggelse - Framtidig (3662.63 kvm) GJELDENDE REGULERING Eiendommen ligger i et regulert område. I henhold til Detaljregulering Sjursåkeren (vedtaksdato 05.03.2015) så er eiendommen regulert til: • Boligbebyggelse-blokkbebyggelse (1343.2 kvm) • Andre støysoner (143.22 kvm) • Annet uteoppholdsareal (218.74 kvm) • Frisikt (196.07 kvm) • Gang-/sykkelveg (242.7 kvm) • Kombinerte formål for samferdselsanlegg og/eller teknisk infrastrukturtraseer (639.03 kvm) • Lekeplass (1220.54 kvm) Utsnitt av reguleringskart med tegnforklaring følger vedlagt i salgsoppgaven. Reguleringsbestemmelser kan ses hos meglerforetaket. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Ålesund kommune.

Vei/vann/kloakk: Eiendommen har adresse knyttet til privat og offentlig vei, jfr. vedlagte kart over veiadkomst. Sameiet har vaktmestertjeneste som holder orden og måker snø på fellesområdet. Offentlig vann og avløp via private stikk- og fellesledninger. Kommunalt ledningskart følger også vedlagt i salgsoppgaven. Det gjøres oppmerksom på at private ledninger og private veier vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger og private felles veier er det normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.

Grunnboksdato: 18.8.2025

Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: HEFTELSER Dokumenter fra den manuelle grunnboken som antas å kun ha historisk betydning, eller som vedrører en matrikkelenhets grenser og areal, er ikke overført til denne matrikkelenheten sin grunnboksutskrift. Servitutter tinglyst på hovedbruket/avgivereiendommen før fradelingsdatoen, eller før eventuelle arealoverføringer, er heller ikke overført. Disse finner du på grunnboksutskriften til hovedbruket/avgivereiendommen. For festenummer gjelder dette servitutter eldre enn festekontrakten. Heftelser i eiendomsrett: 2022/99179-1/200 26.01.2022 21:00 BESTEMMELSE OM VANNLEDNING Rettighetshaver: ÅLESUND KOMMUNE ORG.NR: 929 911 709 Bestemmelse om vedlikehold av anlegg/ledninger GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 2022/99179-1/200 26.01.2022 21:00 BESTEMMELSE OM VANNLEDNING Rettighetshaver: ÅLESUND KOMMUNE ORG.NR: 929 911 709 Bestemmelse om vedlikehold av anlegg/ledninger GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 2025/324868-1/200 21.03.2025 BESTEMMELSE OM VANN/KLOAKK Rettighetshaver: ÅLESUND KOMMUNE ORG.NR: 929 911 709 Bestemmelse om grøfter/kummer Bestemmelse om vedlikehold av anlegg/ledninger GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 2025/324868-2/200 21.03.2025 BESTEMMELSE OM ELEKTRISKE LEDNINGER/KABLER Rettighetshaver: ÅLESUND KOMMUNE ORG.NR: 929 911 709 GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 2025/324868-3/200 21.03.2025 ERKLÆRING/AVTALE Rettighetshaver: ÅLESUND KOMMUNE ORG.NR: 929 911 709 Rett til å lagre snø GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE GRUNNDATA 2017/179836-1/200 28.02.2017 SEKSJONERING Opprettet seksjoner: SNR: 17 Formål: Bolig Sameiebrøk: 65/2973 2020/1120477-1/200 01.01.2020 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1504 GNR: 17 BNR: 1087 FNR: 0 SNR: 17 2024/891435-1/200 01.01.2024 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1507 GNR: 17 BNR: 1087 FNR: 0 SNR: 17 For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten. EIENDOMMENS RETTIGHETER Ingen rettigheter registrert.

Legalpant: Det gjøres oppmerksom på at sameiet har legalpanterett i seksjonen tilsvarende 2 x folketrygdens grunnbeløp for felleskostnader samt andre krav som skriver seg fra sameieforholdet.   EIERBEGRENSNING Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer enn to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting. Den som har ervervet seksjonen i strid med forbudet vil i et slikt tilfelle, frivillig eller etter pålegg, måtte selge seksjonen videre til noen som lovlig kan erverve den.

Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette. Innbetaling av kjøpesum skal skje fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.

Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.

Megler: Audun Sjøholt

Meglers vederlag: Prosentprovisjon med 1.30% av kjøpesum (inkl. mva). Salgstilretteleggelse kr. 13 900,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 6 500,- (inkl. mva.) Markedspakke kr. 21 000,- (inkl. mva.) Visninger og overtakelse (pr. stk.) kr. 2 500,- (inkl. mva.) Foto, virtuell visning og planskisse kr. 5 300,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 2 000,- (inkl. mva.) Trykking av prospekt kr. 1 000,- (inkl. mva.) Digital styling kr. 1 500,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.

Boligselgerforsikring: For denne eiendommen er det tegnet boligselgerforsikring.

Boligkjøperforsikring: Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2 200,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 1 200,- i honorar for Boligkjøperforsikring.   Boligkjøperforsikring kan tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.

Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.   Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.   Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.   Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.   Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3.   Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).   Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.

Hvitvaskingsreglene: Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen med selger. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.   Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Notar ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.   Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom innbetaling likevel må foretas på annen måte, må megler orienteres med begrunnelse og informasjon om innbetalers navn, før innbetaling av oppgjør.

Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur og vedlagt kopi av legitimasjon. Alternativt kan man legge inn bud elektronisk, ved bruk av "Gi bud" knapp i nettannonse, hvor budgiver må legitimere seg med BankID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt.   Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist.   Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver.   Fra og med 01.07.25 vil det ikke lengre være lovlig å legge inn hemmelige bud. Megler kan dermed ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter.   Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet.   For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.

Blindheimsvegen 20

Meld din interesse for denne boligen

Del denne annonsen

Send lenken til venner og familie, eller lagre den for senere