Hopp til innhold
Store-Nørve 12A | Presenteres av Terje Hoel, eiendomsmegler MNEFStore-Nørve 12A | Presenteres av Terje Hoel, eiendomsmegler MNEF

ÅLESUND

Store-Nørve 12A

Stor boligtomt på Store-Nørve i Larsgården. Tomten har flott utsikt og gode solforhold!

Stor utsiktstomt i Larsgården (Store-Nørve), presentert av Notar v/Terje Hoel. Denne sjeldne perlen av en boligtomt på hele 1377 kvadratmeter ligger attraktivt til i et populært og veletablert boligområde på Store-Nørve. Med en høydeforskjell på kun 5 meter fra sør til nord, byr tomten på gode muligheter for bebyggelse og hageanlegg. Beliggenheten er ideell med kort avstand til NTNU, NMK, videregående skole, barneskole, dagligvarebutikker, flere barnehager og gode bussforbindelser er også lett tilgjengelig. Larsgården er kjent for sine rolige og barnevennlige omgivelser, forsterket av at gaten er enveiskjørt. Her kan du nyte fred og ro samtidig som du har byens tilbud i nærheten. Grip sjansen til å realisere din boligdrøm på denne fantastiske tomten med nydelig potensial!

Prisantydning

kr 3 990 000

Omkostninger:

kr 100 840

Totalpris:

kr 4 090 840

Adresse:

Store-Nørve 12A

Boligtype:

Tomter - bolig

Tomt:

1377 m²

Bud Store-Nørve 12A

Terje Hoel

Eiendomsmegler MNEF/Partner

Terje Hoel

Hold meg oppdatert

Få oppdateringer om visninger, bud og annen relevant informasjon om eiendommen

Adresse: Store-Nørve 12A

Oppragsnummer: 2-0079/25

Prisantydning: kr 3 990 000

Omk. Kjøper beløp: kr 100 840

Totalpris: kr 4 090 840

Selger: Terje Hoel

Matrikkel: Kommunenr: 1508Gnr: 139Bnr: 146

Eierform: Eiet

Boligtype: Tomter - bolig

Areal:

Beliggenhet: Eiendommen ligger meget flott og barnevennlig til på Store-Nørve i Larsgården i Ålesund kommune. Attraktiv beliggenhet med kort vei til NTNU, vidergående skole, butikker og NMK, barnehager og bussholdeplass. Gata er enveiskjørt og dermed rolig.

Adkomst: Følg Borgundvegen til Borgundbrua, kjør mot Spar Larsgården og ta til høyre. Følg Larsgårdsvegen ca 750 m, sving til venstre inn på Larsgårdsringen, etter ca 110 m sving til venstre inn på Store-Nørve. Etter 300 m vil tomten ligge på din venstre side. Det vil bli skiltet med Notar visningsskilter ved fellesvisninger. Se forøvrig kart for nærmere veibeskrivelse.

Barnehage, skole og fritid: Larsgården skole ligger ca 400 m gange fra boligen. Til Torvteigen barnehage er det ca 210 m og til Larsgården barnehage ca 450 m.

Skolekrets: Larsgården Skole (Skolekrets 4 - Nørvøy øst).

Info kommunale avgifter: Grunnlag for beregning av kommunale avgifter finnes ikke per i dag i følge Ålesund kommune.

Info eiendomsskatt: Grunnlag for beregning av eiendomsskatt finnes ikke per i dag i følge Ålesund kommune.

Formuesverdi primær: kr 35 986

Formuesverdi primær år: 2023

Info formuesverdi: Formuesverdi for inntektsåret 2023: kr 35 986,- Formuesverdien på ubebygd tomt skal verken overstige 80 % av eiendommens kostpris eller 80 % av markedsverdien.

Omkostninger: 3 990 000 Prisantydning -------------------------------------------------------- Omkostninger 15 500 Boligkjøperforsikring – fem års varighet (valgfritt) 2 800 Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt) 99 750 Dokumentavgift 545 Tinglysing skjøte 545 Tinglysning pantedokument (pr. stk.) -------------------------------------------------------- 100 840 Omkostninger totalt 116 340 (med Boligkjøperforsikring  - fem års varighet) 119 140 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 090 840 Totalpris. inkl. omkostninger 4 106 340 Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring  - fem års varighet) 4 109 140 Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- Vi gjør oppmerksom på følgende:  •  Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.

Omk. Kjøper beløp: kr 100 840

Tomteareal: 1377 m²

Beskrivelse av tomt: Eiet tomt på totalt 1377,10 kvm. Tomten er en naturtomt. Kjøper kan ikke påbegynne noen form for ryddearbeid eller bearbeidelser på tomten for øvrig før kjøpesummen og omkostninger er innbetalt, med mindre annet er avtalt.

Radonmåling: Radon er en helsefarlig, usynlig og luktfri gass som ligger nede i grunnen. Det varierer geografisk hvor stor forekomst det er av radon. Det er ikke et krav til måling av radon i bolig, men på generelt grunnlag er dette anbefalt. Ved utleie er det et krav til måling av radon. Det ble krav om radonsperre eller andre forebyggende tiltak mot radon på nybygg søkt etter 1. juli 2010. I henhold til Plan- og bygningsloven skal alle boliger som er omsøkt etter 1. juli 2010 ha radonsperre. I henhold til vedlagte DOK-analyserapport datert 16.04.2025 så ligger eiendommen i et område der radon aktsomheten er registrert som moderat til lav. Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Lokale datasett og registreringer fra den enkelte kommunen er som regel ikke med i DOK og derfor heller ikke i rapporten, mens enkelte nasjonale datasett som per i dag ikke er med i DOK, er tatt med i rapporten likevel. Kartlagene er produsert i henhold til ulike nøyaktighetskrav, og blir oppdatert med ulik frekvens. Det gis derfor ingen garanti for at innholdet er oppdatert og korrekt til enhver tid. Vær oppmerksom på at begrepet 'Ikke registrert' i noen tilfeller betyr 'Ikke kartlagt'. I slike tilfeller kan tiltakshaver gis pålegg om kartlegging. Radon og geotekniske undersøkelser er eksempler på slike datasett.

Regulerings- og arealplaner: KOMMUNEDELPLAN I henhold til Kommunedelplan for Ålesund 2016 - 2028, med vedtatt ikrafttredelse 09.03.2017, så ligger eiendommen i et område avsatt til boligbebyggelse - nåværende - Areal: 1377.12m2. Området nord, øst, sør og vest for eiendommen er også avsatt til boligbebyggelse - nåværende. REGULERINGSPLAN I henhold til Reguleringsplan for Store Nørve og Larsgården, endret reg.plan m/best, med vedtatt ikrafttredelse 05.05.1972, så ligger eiendommen i et område regulert til frittliggende småhusbebyggelse (1185.28m2), og kjørevei (191.84m2) mot nordøst og øst. Området sør og vest er regulert til frittliggende småhusbebyggelse. Området nord og øst for eiendommen er regulert til kjørevei og frittliggende småhusbebyggelse. REGULERINGSBESTEMMELSER: Reguleringsbestemmelser til reguleringsplan for Store Nørve og Larsgården i Ålesund kommune, vedtatt den 05.05.1972. GENERELT Disse bestemmelsene kommer i tillegg til bygningsloven og bygningsvedtektene for Ålesund kommune. Etter at disse reguleringsbestemmelsene er trådt i kraft er det ikke tillatt ved private servitutter å etablere forhold som strider mot bestemmelsene. FELLESBESTEMMELSER § 3. Disse bestemmelser kommer i tillegg til bygningsloven og bygningsvedtektene for Ålesund kommune. § 4. Etter at disse reguleringsbestemmelser er trådt i kraft er det ikke tillatt ved private servitutter å etablere forhold som strider mot bestemmelsene. § 5. Bebyggelsen skal oppføres innenfor de byggegrenser som er vist på planen. Bygningsrådet skal i hvert enkelt tilfelle godkjenne bygningens plassering, størrelse og utforming. § 6. Bygningsrådet kan bestemme at husgrupper som visuelt hører sammen skal ha mest mulig ensartet utforming. Bygningenes form, orientering og farger skal godkjennes av bygningsrådet. § 7. Gjerder, høyder, farger og utforming skal godkjennes av bygningsrådet. For rekkehusbebyggelse kan bygningsrådet forby gjerder innenfor det areal som hører til vedkommende rekkehus. § 8. Eksisterende vegetasjon skal søkes best mulig bevart. § 9. Ingen tomt må beplantes med trær eller busker som etter bygningsrådets skjønn vil virke sjenerende for naboer eller redusere trafikksikkerheten. § 10. Piper, ventilasjonskanaler, oppbygg og andre tekniske anlegg som er nødvendig for bygningen skal ordnes og samles slik at de etter bygningsrådets skjønn ikke virker skjemmende. Med byggemelding skal vedlegges særskilt takplan som viser dette. Felles antenneanlegg skal oppsettes hvor det er praktisk mulig. Transformatorkiosker tillates ikke oppsatt som frittliggende bygninger. Bygningsrådet kan gjøre unntak herfra hvor forholdene tilsier det. BESTEMMELSER FOR FRITTLIGGENDE SMÅHUS BEBYGGELSE § 11. Områdene skal bebygges med frittliggende bolighus i 1 etasje. Underetasjen kan, innenfor rammen av bestemmelsene i byggeforskriftene, innredes til beboelsesrom der terrengforholdene tilsier det. § 12. Det skal for hvert hus avsettes inntil 2 biloppstillingsplasser. § 13. Felles garasje for to tilstøtende eiendommer tillates oppført i nabogrensen innenfor rammen av bestemmelsene i byggeforskriftene. KOMMUNEPLANENS BESTEMMELSER OG RETNINGSLINJER: Krav om reguleringsplan: Justering av grenser og eventuell oppdeling i mindre områdeplaner kan gjøres etter nærmere vurdering. § 2.2 For øvrige utbyggingsområder er det krav om detaljreguleringsplan før tiltak etter pbl. § 20-1 første ledd bokstav a, d, g, k, l og m kan finne sted. GENERELLE BESTEMMELSER OG RETNINGSLINJER Planens rettsvirkning og forhold til reguleringsplaner (pbl. 1-5) § 1.1 Kommuneplanens arealdel går foran eldre rikspolitiske bestemmelser, reguleringsplaner og bebyggelsesplaner, men faller bort i den utstrekning den strider mot slike bestemmelser som senere blir gjort gjeldende. § 1.2 Der eneboligbebyggelse (frittliggende småhusbebyggelse) i eldre reguleringsplaner mangler angivelse av grad av utnytting, eller angir U-grad, gjelder følgende: Maks. %- BYA=27. Krav om reguleringsplan (pbl. § 11-9, nr. 1): BOLIGFORTETTING LANGS KOLLEKTIVAKSEN BYSENTRUM – MOA OG RUNDT BYDELS- OG NÆRSENTRA BESTEMMELSER OG RETNINGSLINJER AREALFORMÅL FORMÅL: Boligfortetting langs kollektivaksen bysentrum - Moa og rundt bydels- og nærsentra I områder med enhetlig bebyggelsesstruktur: - Fortetting med middels utnyttelse - Opprettholde eksisterende skala I områder med variert bebyggelse: - Fortetting med middels utnyttelse - Tilrettelegge for nyskapende strukturer som binder området/områder sammen KRITERIER FOR EGNETHET - Avstand til aksen bysentrum – Moa, til bydelssentra og nærsentra - Tomtas egnethet (størrelse, form, tilkomst, terreng, sol-/ vindforhold) - Infrastruktur (skole, barnehage, vann og avløp etc.) - Krav til leikeareal må kunne løses (jf. kap. 12) - Ikke i konflikt med: - hensynssoner eller båndlagte områder - grøntstruktur (leikeområder, stier, grøntkorridorer) - Støy- og luftforurensing må utredes RETNINGSLINJER Generelt: I alle områder skal det gjøres en totalvurdering av leikeplassituasjonen (avstand, areal, kvalitet m.m.). Der leikeareal ikke kan dekkes på egen tomt, må leikeareal samordnes med omkringliggende boligfelt, og/eller kompensere i form av opprustning av eksisterende/planlagte leikeplasser/friområder e.l. (jf. kap. 12) I områder med enhetlig bebyggelsesstruktur: - Nye tiltak skal samspille med eksisterende bygninger og terreng gjennom volum, høyde, lengde, grunnflate, takform og materialbruk - Ny bebyggelsesstruktur kan tillates, dersom den videreføres over flere eiendommer slik at enhetlig bebyggelsesstruktur sikres I områder med variert bebyggelse: - Landskap/terreng, grøntdrag og eksisterende bebyggelsesstruktur skal være førende ved plassering og gruppering av ny bebyggelse og ved fradeling - Nye tiltak skal samspille med eksisterende bygninger og terreng gjennom flertallet av følgende elementer: volum, høyde, lengde, grunnflate, takform og materialbruk, hvorav takform og/eller materialbruk skal være et av elementene - Ny bebyggelsesstruktur kan tillates ved ubebygde arealer eller ved områder uten dominerende bebyggelsesstruktur I områder med industri- og næringsbebyggelse: - Landskap/terreng, grøntdrag og bebyggelsesstruktur skal være førende ved plassering og gruppering av ny bebyggelse og ved fradeling - Eksisterende siktlinjer skal ivaretas og forsterkes - Områdets kvaliteter skal benyttes aktivt og oppnå eget særpreg av høy arkitektonisk kvalitet RELATERTE PLANER Fredsberg - område BK 2, Larsgården, reg.plan for en del av F, m/best (15.3.1974). REGULERINGSPLAN UNDER ARBEID Det er ikke igangsatt planleggingsarbeid på område som inkluderer/berører eiendommen pr. 23.04.2025. PLANFORSLAG I følge Ålesund kommune så eksisterer det ikke planforslag som berører eiendommen pr. 23.04.2025. DOK-ANALYSE I følge vedlagte DOK-analyserapport datert 16.04.2025 så er det blant annet registrert følgende temadata på eiendommen: Temadata - Geologi - Radon • Radon aktsomhet - Moderat til lav - Areal: 1377.12m2. Temadata - Geologi - Løsmasser • Løsmasser - Hav- og fjordavsetning, strandavsetning, tynt dekke - Areal: 1377.12m2. Temadata - Kulturminner - Enkeltminner, kulturmiljøer, brannsmitteområder og trehusmiljøer • Enkeltminner - Ikke fredet - Areal: 22.82m2. Temadata - Landbruk - ar5 • Bebygd - Areal: 1259.78m2. • Samferdsel - Areal: 117.33m2. Temadata - Natur - Vassdrag • Vassdragsområde - Areal: 1377.12m2. Temadata - natur - Natyrtyper • Kystlandskap - Areal: 1377.12m2. Temadata - Samfunnssikkerhet - Flom aktsomhet • Grundig kartlagt med funn (Flom aktsomhetsdekning)- Areal: 1377.12m2. Temadata - Samfunnssikkerhet - Stormflo dekningsområde • Grundig kartlagt med funn - Areal: 1377.12m2. Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Utsnitt av reguleringplan og kommuneplan samt Dok-analyse rapport er vedlagt i salgsoppgaven. Reguleringsbestemmelser kan ses hos meglerforetaket. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Ålesund kommune.

Vei/vann/kloakk: VEG Eiendommen har adresse knyttet privat vei mot øst, jfr. vedlagte Vegstatuskart, men det er ikke opparbeidet avkjørsel til eiendommen. VANN OG AVLØP Det er påkoblingspunkt for vann, overvann, spillvann og avløpsledninger i sørøstre del av tomten, jfr. vedlagt lendingskart. Kjøper må selv søke Virksomhet for vann, avløp og renovasjon om tilknytning og dekke kostnadene med tilknytningen. Det gjøres oppmerksom på att det må søkes om forhåndsuttalelse fra VA for nærmere informasjon om tilknytningspunkt, om det er stor nokk dimensjon og kapasitet, samt hva som må gjøres videre. TILKNYTNINGSAVGIFTER Ålesund kommune bekrefter pr. e-post den 29.04.2025 at tilknytningsavgift for vann er kr. 8 500,- og for avløp kr. 8 500,-.

Grunnboksdato: 21.10.2025

Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: HEFTELSER Dokumenter fra den manuelle grunnboken som antas å kun ha historisk betydning, eller som vedrører en matrikkelenhets grenser og areal, er ikke overført til denne matrikkelenheten sin grunnboksutskrift. Servitutter tinglyst på hovedbruket/avgivereiendommen før fradelingsdatoen, eller før eventuelle arealoverføringer, er heller ikke overført. Disse finner du på grunnboksutskriften til hovedbruket/avgivereiendommen. For festenummer gjelder dette servitutter eldre enn festekontrakten. Ingen heftelser registrert. GRUNNDATA 1971/2211-1/58 13.05.1971 REGISTRERING AV GRUNN Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 1508 GNR: 139 BNR: 14 2020/927867-1/200 01.01.2020 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1504 GNR: 139 BNR: 146 2024/918940-1/200 01.01.2024 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1507 GNR: 139 BNR: 146 EIENDOMMENS RETTIGHETER Ingen rettigheter registrert. For mer informasjon om erklæringer/tilliggende rettigheter ta kontakt med meglerforetaket.

Kommentar konsesjon: Etter lov 23. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved erverv av fast eiendom mv. § 4 kreves det egenerklæring om konsesjonsfrihet. Det er en forutsetning for denne handelen at kjøper signerer egenerklæring om konsesjonsfrihet, og at erklæringen godkjennes av kommunen før overtakelse. Erklæringen vedlegges skjøtet ved tinglysning, og overtakelse kan ikke foretas før erklæring om konsesjonsfrihet foreligger i signert og godkjent stand. Et eventuelt konsesjonsgebyr dekkes av kjøper. Konferer megler for nærmere informasjon.

Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette. Innbetaling av kjøpesum skal skje fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.

Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.

Megler: Terje Hoel

Meglers vederlag: Prosentprovisjon med 1.00% av kjøpesum (inkl. mva). Prosentprovisjonen utgjør uansett minimum: Kr. 50 000,00,-. Salgstilretteleggelse kr. 13 900,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 6 500,- (inkl. mva.) Markedspakke kr. 21 000,- (inkl. mva.) Fotografering kr. 5 300,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 2 000,- (inkl. mva.) Trykking av prospekt kr. 1 000,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.

Boligselgerforsikring: For denne eiendommen er det ikke tegnet Boligselgerforsikring. Selger ønsker å trekke frem følgende i sin egenerklæring datert 02.05.2025 (utdrag): Selger kjøpte eiendommen i 1970 og har eid den i 55 år og 66 mnd. Er det dødsbo? Svar: Nei. Er det salg ved fullmakt? Svar: Nei. Har du kjennskap til eiendommen? Svar: Ja. Spørsmål for alle typer eiendommer: Spm. 1 Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Svar: Nei. Spm. 2 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende? Svar: Nei. Spm. 3 Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeid som normalt bør utføres av faglærte, utover det som er nevnt tidligere (f.eks. drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc)? Svar: Nei. Spm. 4 Er det nedgravd oljetank på eiendommen? Svar: Nei. Spm. 5 Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av dens omgivelser? Svar: Nei. Spm. 6 Kjenner du til om det foreligger påbud/heftelser/krav/manglende tillatelser vedrørende eiendommen? Svar: Nei. Spm. 7 Er det foretatt radonmåling? Svar: Nei. Spm. 8 Kjenner du til manglende brukstillatelse eller ferdigattest? Svar: Nei. Spm. 9 Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? Svar: Nei. Spm. 10 Er det andre forhold av betydning ved eiendommen som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)? Svar: Nei. For ytterligere informasjon ber vi interessenter foreta en grundig gjennomgang av eiers egenerklæring som følger vedlagt i salgsoppgaven. Denne inneholder informasjon av vesentlig betydning for eiendommen.

Boligkjøperforsikring: Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2 200,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 1 200,- i honorar for Boligkjøperforsikring.   Boligkjøperforsikring kan tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.

Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.   Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.   Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.   Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.   Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3.   Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).   Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.

Hvitvaskingsreglene: Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen med selger. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.   Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Notar ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.   Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom innbetaling likevel må foretas på annen måte, må megler orienteres med begrunnelse og informasjon om innbetalers navn, før innbetaling av oppgjør.

Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur og vedlagt kopi av legitimasjon. Alternativt kan man legge inn bud elektronisk, ved bruk av "Gi bud" knapp i nettannonse, hvor budgiver må legitimere seg med BankID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt.   Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist.   Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver.   Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet.   For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.

Store-Nørve 12A

Meld din interesse for denne boligen

Del denne annonsen

Send lenken til venner og familie, eller lagre den for senere