

ÅLESUND
Kipervikgata 30
Meget flott leilighet med 2 soverom og privat terrasse på ca 34 m2
Velkommen til Kipervikgata 30. Leilighet med sentral beliggenhet rett syd for Utstillingsplassen i Ålesund sentrum. Kort gangavstand til alle sentrumsfasiliteter. Leiligheten er har en gjennomgående meget tiltalende og pen standard, 2 soverom, god planløsning og en sydvendt privat terrasse på ca 34 m2. Kontakt eiendomsmegler for å avtale visning!
Prisantydning
kr 3 790 000
Omkostninger:
kr 95 840
Totalpris:
kr 3 885 840
Fellesutgifter:
kr 2 433
Adresse:
Kipervikgata 30
Boligtype:
Eierleilighet
Eierform:
Eierseksjon
Fasiliteter:
Veranda
BRA-i:
76 m²
Tomt:
273 m²
Rom:
3
2
2
1906
Bud Kipervikgata 30
Hold meg oppdatert
Få oppdateringer om visninger, bud og annen relevant informasjon om eiendommen
Adresse: Kipervikgata 30
Oppragsnummer: 2-0161/25
Prisantydning: kr 3 790 000
Omk. Kjøper beløp: kr 95 840
Totalpris: kr 3 885 840
Matrikkel: Kommunenr: 1508Gnr: 201Bnr: 369Snr: 6
Eierform: Eierseksjon
Boligtype: Eierleilighet
Rom: 3
Soverom: 2
Etasje: 2
Parkeringsforhold: Det medfølger ingen parkeringsplass. Sone- og avgiftsparkering i området.
Beliggenhet: Eiendommen ligger i Kipervikgata sentralt i Ålesund - i et typisk bymiljø og etablert område med tilsvarende bygårder og nyere boligblokker i nærområdet. Boligen ligger fint til i terrenget med god tilkomst og gode sol- og lysforhold. Det er kort vei til alle sentrumsfasiliteter.
Adkomst: Bygården ligger rett syd for Utstillingsplassen i Ålesund. Enkel adkomst fra kommunal vei. Det vil bli skiltet med Notar visningsskilter ved annonserte visninger. Se for øvrig kart for nærmere veibeskrivelse.
Barnehage, skole og fritid: Se vedlagte Nabolagsprofil for mer informasjon.
Skolekrets: Skolekrets 3 - Nørvøy vest.
Info kommunale avgifter: Kommunale avgifter (vanngebyr, avløpsgebyr og renovasjon fellesløsning) er inkludert i sameiets felleskostnader. Sameiet har felles vannmåler i kjeller og dette er basis for en stor andel av de kommunale avgiftene, så det oppfordres til fornuft, og at eventuelle lekkasjer, dryppende kraner, etc fikses umiddelbart. Avgiften fordeles over 4 terminer per år, med betalingsfrist 20. april, 20. juni, 20. september og 20. november. Tjenestene vil normalt ha en prisøkning hvert år. Miljøstasjonskortet skal følge boligen.
Eiendomsskatt: kr 3 882
Eiendomsskatt år: 2025
Info eiendomsskatt: Eiendomsskatten blir fakturert i 4 terminer, med følgende forfall; 20. april, 20. juni, 20. september og 20. november. Beløpet for hele året blir delt likt på de 4 terminene.
Formuesverdi primær: kr 693 336
Formuesverdi primær år: 2023
Formuesverdi sekundær: kr 2 773 343
Formuesverdi sekundær år: 2023
Info formuesverdi: Med primærboliger menes der boligeier er folkeregistrert bosatt, mens sekundærboliger menes alle andre eiendommer herunder fritidseiendommer, pendlerboliger og utleieobjekter.
Sameie: Sameiet Kipervikgata 30
Sameiets org.nr: 912366618
Om sameiet: Sameiets navn er Kipervikgata 30 og består av en seksjonert bygård med 10 leiligheter.
Felleskostnader pr. mnd: kr 2 433
Felleskostnader inkluderer: • Kommunale avgifter • Forsikringer • Felles strøm (Tafjord) • Tv/data (Tafjord) • Diverse vedlikehold • Gebyr bank Det ble vedtatt en økning i felleskostnadene på 15% fra og med den 01.06.2025. Økningen er inkludert i opplyste felleskostnader. Det foreligger et vedtak om økning av fellesutgifter med ytterligere 15% fra og med 01.06.2026. Ny felleskostnad etter økning blir da ca kr 2 798,-. Den enkelte seksjonseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
Kommentar fellesgjeld: Sameiet har ingen felles lån per 16.07.2025.
Andel fellesformue pr. dato: kr 2 025
Forkjøpsrett: Sameiet praktiserer ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse: Sameiet praktiserer ikke styregodkjennelse av nye eiere og leietakere, men både erverv og utleie må meldes til styret for registrering. Se vedlagte vedtekter for mer informasjon vedrørende adgangen til utleie.
Dyrehold: I følge eierseksjonsloven § 28 så er dyrehold tillatt. Sameiet kan likevel forby dyrehold i vedtektene eller ordensreglene. Har sameiet forbudt dyrehold, kan brukeren av seksjonen likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Vedtekter/husordensregel: UTDRAG FRA SAMEIETS VEDTEKTER 2. Forholdet mellom sameierne Den enkelte sameier rår som eier over sin seksjon og har enerett til bruk av bruksenheten med tilhørende tilleggsdeler. Tomten og alle deler av bebyggelsen som ikke inngår i den enkelte bruksenheter eller tilleggsdeler er å anse som fellesareal. Bodene i eiendommens underetasje fordeles fortløpende til seksjonseierne, og en fullstendig oversikt over dette vil etter hvert inngå som en del av sameievedtektene. Kostnader som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet, skal fordeles mellom sameieren etter sameiebrøken. Den enkelte sameier skal holde bruksenheten forsvarlig ved like, slik at det ikke oppstår skade eller ulempe for de andre sameierne. Det er ikke tillatt å selge eller leie ut bod til personer som ikke er seksjonseiere. 5. Driftsutgifter Driftsbudsjettet skal omfatte fellesutgifter av enhver art, så som felles strøm, teknisk anlegg, vedlikehold av fellesanlegg, eventuelle honorarer til forretningsfører, vask/renhold av fellesarealer, bygårdens forsikringer etc. Det avsettes midler til vedlikehold av fellesarealer/ytre vedlikehold. På budsjettet settes det også opp et passende beløp til framtidig vedlikehold av eiendommen, og felles innretninger til å møte enkelte års særlige store vedlikeholdsutgifter. Styret utlikner på sameierne alle fellesutgifter vedrørende drift av eiendommen, og fordelingen skjer på grunnlag av sameiebrøken. På grunnlag av et års budsjett, fastsetter styret månedlige á konto beløp for hver enkelt seksjonseier. Dette beløpet innbetaler sameierne til et oppgitt betalingssted som et fast trekk hver måned i kalenderåret. De stipulerte månedlige beløp kan av sameiestyret endres i kalenderåret, såfremt de viser seg å være utilstrekkelige. De andre sameierne har panterett i seksjonene for eventuelle krav mot sameieren som følge av sameieforholdet. Pantekravet er samsvarende med folketrygdens grunnbeløp, slik denne er på det tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført. 6. Husorden Som husordensregler gjelder de regler som er er utgitt av den lokale huseierforening med de endringer sameierne til enhver til måtte bestemme. Sameierne er forpliktet til å rette seg etter husordensreglene. Gjentatte og påtalte overtredelser av reglene betraktes som vesentlig mislighold av sameiepliktene. 7. Mislighold Dersom sameier, til tross for advarsel, vesentlig misligholder sine plikter, kan styret kreve seksjonen solgt i medhold av eierseksjonsloven § 26. Medfører sameierens oppførsel fare for ødeleggelser eller vesentlig forringelse av eiendommen, eller er sameiernes oppførsel til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere, kan styret kreve fravikelse i medhold av eierseksjonslovens § 28. 8. Utleie Eventuell utleie av seksjoner skal være under full åpenhet med styret. Styret skal således på forhånd informeres om en seksjon i sameiet framtidig skal leies ut. En utleiekontrakt som omhandler utleie av en seksjon i sameiet anses som ugyldig inntil styret har fått nødvendig informasjon om leietaker. Nødvendig informasjon i denne sammenheng knyttes til detaljer i gjeldende leiekontrakt og kontaktinformasjon til leietaker. Den som skal leie en seksjon i sameiet, plikter å skrive under på at denne er informert om, og godtar, sameiets til enhver tid gjeldende husregler. Brudd på husregler vil kunne medføre utkasting, og ansvar for oppfølging av en eventuell utkastelsesbegjæring fra sameiet ligger hos eier av den seksjonen som er leid ut. UTDRAG FRA PROTOKOLL FRA ÅRSMØTE 2025 Standard ordensregler for boligselskap Aktiviteter og støynivå Beboerne i boligselskapet oppfordres til å begrense alle aktiviteter som kan virke forstyrrende på naboene. Det skal være ro i boligselskapet mellom klokken 23:00–06:00. I dette tidsrommet skal det ikke spilles høy musikk eller utføres annen aktivitet som forstyrrer nattesøvnen, eller på annet vis virker sjenerende på omgivelsene. Ved spesielle anledninger, som medfører ekstra støy etter klokken 23:00, varsles beboerne i tilstøtende boliger i god tid. Ved innflytting, modernisering eller reparasjoner i boligen som medfører banking, boring, sliping, saging etc, varsles naboer, og det tillates i tidsrommet: På hverdager klokken 07:00–20:00. Lørdager klokken 10:00–18:00. MER INFORMASJON Komplette/originale vedtekter datert 07.08.2013 følger vedlagt i salgsoppgaven. Vi oppfordrer alle interessenter til å foreta en grundig gjennomgang av disse. Meglerforetaket er ikke gjort kjent med at det foreligger noen husordensregler for sameiet utover det som nevnes i sameiets vedtekter og i protokoll fra årsmøte 2025. Hvor annet ikke følger av sameiets vedtekter, gjelder reglene i lov om eierseksjoner.
Beboernes forpliktelser: En må påregne dugnadsarbeid i sameiet. Dugnader er til for felleskapet, samholdet og ikke minst sameiets økonomi. Alternativet til å gjennomføre gode dugnader, er å øke fellesutgiftene for å kjøpe inn tilsvarende tjenester. Årsmøtet oppfordrer seksjonseiere, på eget initiativ, å ta tak der det behøves. Sameierne har historisk vært flinke til dette. Det er enighet om at sameiet skal fremstå veldrevet og presentabelt før hver 17. mai feiring. Således er følgende oppgaver viktige: • Spyling i front av bygningen • Vask av inngangsparti og trappegang, bakgård, rensing av sluker og rydding av papir/søppel/blader. I tillegg oppfordres sameierne til å være proaktiv hvis man ser søppel, flasker, etc som ofte ligger på fortauet etter helgen – det er lite arbeid, men skaper et bedre bomiljø for alle. Det minnes også om eierseksjonsloven og vedlikeholdsansvar for egen boenhet, inkludert sluker på private terrasser, og at disse må renses for løv ved behov slik at vann kan renne vekk. Når det gjelder trappevask så har hver seksjon har ansvar for sin egen seksjon og ned, og det vaskes minst en gang per mnd. I tillegg nevnes at om noen har fest/vorspiel etc der det søles i trapper og gang, så går det an å ta en ekstra vask. Styret er basert på frivillighet og ikke honorert. Det anmodes om forståelse fra alle sameiere at for å holde felleskostnader så lave som mulig så må drift av sameiet baseres på god dugnadsånd, alternativet er å øke felleskostnader for å leie inn profesjonell hjelp.
Regnskap/budsjett: UTDRAG FRA PROTOKOLL FRA ÅRSMØTE 2025 Årsmøte i sameiet ble avholdt 12.05.2025. STYRETS BERETNING 2024 Det er ikke krav om årsberetning for sameier med mindre enn 21 enheter, men i protokoll fra årsmøte så er det lagt ved en liten oppsummering av hva som har skjedd siste året. ÅRSREGNSKAP 2024 / BUDSJETT 2025 Forretningsfører Magnar Inge Kvalheim gikk gjennom utsendt årsregnskap og budsjett for 2025 på sameiemøtet. Vedtak om økning av fellesutgifter med 15% fra og med 1. juni 2025. Vedtak om økning av fellesutgifter med ytterligere 15% fra og med 1. januar 2026. Bakgrunn for økning er i hovedsak økte utgifter til forsikring, kommunale avgifter og fiberpakke. Forretningsfører vil sende ut oppdaterte beløp før utgangen av mai måned. Forretningsfører vil også gå ut å hente nye tilbud for forsikring og fiber for å se om det er noe å spare på å bytte til annen leverandør. Vedlikeholdskonto – årsmøtet var enig i at sameiet må opprette en konto for vedlikehold av fasaden, da der allerede er en del sprekker som må utbedres innen de neste par år. Det vil innhentes tilbud for å få dette utført, men som et første steg vil det være aktuelt å leie inn en lift for å kunne utføre de mest kritiske reparasjonene av sameiet selv. Vedlikeholdskontoen ble foreslått opprettet med et ekstraordinært innskudd på kr 5 000,- per boenhet i løpet av neste halvår, og tilsvarende ekstraordinært innskudd i første halvår 2026. Basert på tilbud for fasadeutbedring vil det så vurderes om dette er nok eller om det ekstraordinære innskuddet må økes ytterligere for 2026. Kopi av protokoll fra årsmøtet 2025 der ovennevnte fremkommer kan fås ved henvendelse til meglerforetaket om ønskelig.
Borettslagets forsikringsselskap: Fremtind
Polisenummer felles forsikring: 4898499/34
Omkostninger: 3 790 000 Prisantydning -------------------------------------------------------- Omkostninger 10 900 Boligkjøperforsikring – fem års varighet (valgfritt) 2 800 Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt) 94 750 Dokumentavgift 545 Tinglysing skjøte 545 Tinglysning pantedokument (pr. stk.) -------------------------------------------------------- 95 840 Omkostninger totalt 106 740 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 109 540 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 885 840 Totalpris. inkl. omkostninger 3 896 740 Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 3 899 540 Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- Vi gjør oppmerksom på følgende: • Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Omk. Kjøper beløp: kr 95 840
Tomteareal: 273 m²
Beskrivelse av tomt: Sameietomt. Arealet gjelder for hele sameiet. Eiendommen ligger I skrånende terreng og tomten er i sin helhet bebygd. Felles tomt for sameiet.
Solforhold: I følge selger så er det gode solforhold på terrassen. Utforsk nabolagsprofil nederst på Finn.no annonsen for nærmere info om solforholdene.
Takstmann: Birkeland Taksering AS v/ Roger Birkeland
Type takst: Tilstandsrapport
Takstdato: 29.7.2025
Verditakst: kr 3 800 000
Byggemåte: Bygård på 3 etasjer pluss loftsetasje og kjeller, oppført i 1906. Bygget ber oppført i murkonstruksjoner som er pusset og malt utvendig. Takkonstruksjon av tresperrer tekket med skifer. Det er opplyst at bygården ble renovert innvendig i 2012/13, men noe oppgraderinger ble påbegynt i 2008/09. Ombyggingen av bygården ble omsøkt 20.03.2007 med revidert søknad 29.02.2012 og ferdigattest 08.10.2013. Basert på disse datoene legges det til grunn forskrifter fra før TEK 10. Bygården er seksjonert og består av 8 boligseksjoner og 2 næringsseksjoner. UTVENDIG Vinduer av treverk med 2-lags energiglass fra 2008. Original ytterdør til leiligheten av treverk med ornamentglass. Ytterdør i vindfang av formpressa trefiner med brann- og lydkrav. Terrassedør av treverk med 2-lags energiglass fra 2008. Terrasse på ca 34 m² mot sør. Det er terrassebord på gulv og rekkverk i metall. Terrassen er etablert over innredet rom i etasjen under, det er tekket med pvc-duk i gulv. Ang sameiet; Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget. TOMTEFORHOLD Eiendommen ligger i skrånende terreng og tomten er i sin helhet bebygd. Felles tomt for sameiet. SPESIELT FOR DETTE SALGSOPPDRAGET Objektet er en del av et sameie, og det er i denne salgsoppgaven og den vedlagte tilstandsrapporten kun vurdert selve leiligheten innvendig + vindu/dører/balkong/terrasse som disponeres av objektet. SAMMENDRAG AV BOLIGENS TILSTAND - UTVENDIG Sammendraget viser avvikene ved boligen som har fått tilstandsgrad 3 (TG 3), tilstandsgrad 2 (TG 2) og/eller tilstandsgrad IU (TG IU). Se utdypende informasjon i den vedlagte tilstandsrapporten. TILSTANDSGRAD 2 - AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK Utvendig - Dører Vurdering av avvik: Det er påvist avvik rundt innsettingsdetaljer. Det mangler beslag under terrassedør. Det er en mindre skade i utvendig brystningspanel på terrassedør. Utvendig - Andre utvendige forhold Vurdering av avvik: Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget. VIKTIG Du bør lese tilstandsrapport, eiendomsmeglers beskrivelse i salgsprospektet og selgers egenerklæring nøye. Du kan ikke klage på forhold som du har fått opplysninger om i tilstandsrapporten, i salgsoppgaven eller på andre måter. Se på tilstandsgrad og anslått utbedringskostnad for å danne deg et bilde av hva du må regne med av kostnader og eventuelle arbeider på boligen fremover. Husk at en anslått kostnad ikke er det samme som faktisk kostnad. Merk også at anslått utbedringskostnad bare er utbedring av konkrete avvik, etter den standarden som boligen har. Oppgradering til dagens standard kan koste mer. Husk: Å kjøpe en brukt bolig er ikke det samme som å kjøpe en ny bolig. Gjør en vurdering av boligens alder, tilstand og type. I en eldre bolig, kan det være avvik som ikke er beskrevet, men som du ikke kan klage på til selger.
Innhold: Leiligheten ligger i andre etasje og inneholder stue, kjøkken, 2 soverom, bad/vaskerom, gang, vindfang og bod. Det medfølger også en bod i kjeller. Tilgang til boden er via garasjeport og bakgård på naboeiendom. LOVLIGHET Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Kommentar: Opprinnelig inntegnet bod i leiligheten er i dag en del av det ene soverommet. Opprinnelig skyvedørsgarderobe i gang er utvidet og innredet som bod. En inntegnet vegg/dør i gang er fjernet. Vindfang mellom felles trapperom og gang viser ikke på tegninger. Bruksendring fra/til tilleggsdel (bod) fra/til hoveddel (soverom, stue, kjøkken) er søknadspliktig. Det er ikke søkt om bruksendring. AREAL Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, utført av Birkeland Taksering AS v/ Roger Birkeland.
Standard: INNVENDIG Det er laminatparkett på gulv, malte gipsplater på vegger og i himling med stedvis innfelte downlights. Innvendige overflater er fra 2013. Det er innvendige slette finerdører i boligen. Etasjeskiller er av trebjelkelag. Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Bygården ble renovert innvendig i 2013 og innvendige overflater, bad, kjøkken etc er fra denne perioden. VÅTROM Bad/vaskerom med fliser og varmekabler i gulv, flis på vegger. Dusjhjørne med buet glassdører, veggmontert toalett, hel servantplate med underskap, fordelerskap for vann, opplegg for vaskemaskin, elektrisk avtrekk med fuktsensor. KJØKKEN Kjøkkeninnredning fra Kvik med slette fronter. Det er ventilator over integrert komfyr, integrert oppvaskmaskin, kjøl- og fryseskap. Laminat benkeplate med nedfelt oppvaskkum. Kjøkkenet er fra 2013. Det er kjøkkenventilator med avtrekk ut. TEKNISKE INSTALLASJONER Innvendige vannrør av kobber og plast, rør-i-rør system. Det er avløpsrør av plast. Det er mekanisk avtrekk i boligen med avtrekk fra kjøkken og bod. Styring fra kjøkkenvifte. Elektrisk vifte med fuktsensor på bad. Naturlig ventilasjon for øvrig med veggventiler i begge soverom og luftespalter under dører. 200 liter vv-bereder fra 2012 i bod. Det er installert porttelefon i leiligheten. Sikringsskap med automatsikringer. Felles strømskap i bodrom i kjeller med strømmåler og inntaksikringer. Brannslukkingsapparat. Røykvarsler. SAMMENDRAG AV BOLIGENS TILSTAND - INNVENDIG Sammendraget viser avvikene ved boligen som har fått tilstandsgrad 3 (TG 3), tilstandsgrad 2 (TG 2) og/eller tilstandsgrad IU (TG IU). Se utdypende informasjon i den vedlagte tilstandsrapporten. Innvendig - Radon Vurdering av avvik: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Våtrom - Bad/vaskerom - Overflater Gulv Vurdering av avvik: Det er mulighet for at det kan forekomme vannlekkasje på våtrommet hvor vann ikke vil gå til sluk. Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under). Det er påvist sprekker i fliser. Det er sprekker i gulvfliser og noe stedvis "bom". Det er målt 12 mm høydeforskjell mellom topp slukrist og topp flis ved dør- anbefalt 25 mm. Det er stedvis flatt gulv som gjør at det kan samle seg vann som ikke renner til sluk. Våtrom - Bad/vaskerom - Sluk, membran og tettesjikt Det er påvist andre avvik: Det er ikke fremlagt dokumentasjon på tettesjikt/membran. BOD Bod i kjeller på ca 5 m². Byggeår 1907. Det er støpt plate på gulv, pusset murvegger, dels kledd med gipsplater. Lettvegger av treverk med netting. Normal, enkel standard. Det er tilgang til boder i kjeller via garasjeport og bakgård på naboeiendom. Bygget er ikke tilstandsvurdert ihht Forskrift til avhendingslova og NS3600. Dette er kun en enkel beskrivelse. VIKTIG Du bør lese tilstandsrapport, eiendomsmeglers beskrivelse i salgsprospektet og selgers egenerklæring nøye. Du kan ikke klage på forhold som du har fått opplysninger om i tilstandsrapporten, i salgsoppgaven eller på andre måter. Se på tilstandsgrad og anslått utbedringskostnad for å danne deg et bilde av hva du må regne med av kostnader og eventuelle arbeider på boligen fremover. Husk at en anslått kostnad ikke er det samme som faktisk kostnad. Merk også at anslått utbedringskostnad bare er utbedring av konkrete avvik, etter den standarden som boligen har. Oppgradering til dagens standard kan koste mer.
Hvitevarer: Integrert komfyr, oppvaskmaskin samt kjøl- og fryseskap. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti.
Innbo og løsøre: I henhold til avhl. § 3-4 skal eiendommen, når annet ikke er avtalt, overdras med innredninger og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal følge med. Det samme gjelder varig innredning og utstyr som enten er fastmontert eller er særskilt tilpasset bygningen, jf. avhl. § 3-5. Loven inneholder ingen detaljert oversikt over hva som omfattes av «innredning og utstyr», og over hva som skal regnes som «fastmontert eller særskilt tilpasset». Partene kan fritt avtale hva som skal følge med eiendommen ved salg. Bransjens liste over løsøre og tilbehør som skal følge med eiendommen, er en del av avtalen mellom kjøper og selger dersom ikke annet er opplyst i salgsoppgaven, kjøper har tatt forbehold i bud eller avtale på annen måte er inngått. Der intet annet er avtalt, vil løsøre og tilbehør medfølge slik dette fremkommer av avhl. § 3-4 og § 3-5 og tilbehørslisten som fremkommer lenger bak i salgsoppgaven. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Dersom det er noe i den vedlagte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Bransjens liste over løsøre og tilbehør er utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendom Norge og Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe, og er gjeldende fra 1. januar 2020.
Byggeår: 1906
Modernisering og påkostninger: Bygården ble renovert i 2013 og leiligheten har standard i forhold til dette.
Sammendrag selgers egenerklæring: Selger ønsker å trekke frem følgende i sin egenerklæring datert 06.07.2025 (utdrag): Er det dødsbo? Nei. Er det salg ved fullmakt? Nei. Har du kjennskap til eiendommen? Ja. Når kjøpte du boligen? År 2017. Hvor lenge har du eid boligen? Antall år 7 + Antall måneder 10. Har du bodd i boligen siste 12 måneder? Nei. Spørsmål for alle typer eiendommer 1 Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Nei. 2 Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Nei. 3 Kjenner du til om det er/har vært tilbakeslag av avløpsvann i sluk eller lignende? Nei. 4 Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Nei. 5 Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller? Nei. 6 Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade? Nei. 7 Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe f.eks. dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller lignende? Nei. 8 Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? Ja. Beskrivelse: En liten tynn brest i flis på badegulv. Det var slik når jeg kjøpte for nesten 8 år siden, ingen forandring. 9 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende? Nei. 10 Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i boligen? Nei. 11 Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Nei. 12 Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Nei. 13 Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? Nei. 14 Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeid som normalt bør utføres av faglærte, utover det som er nevnt tidligere (f.eks. drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc)? Nei. 15 Er det nedgravd oljetank på eiendommen? Nei. 16 Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? Nei. 17 Selges eiendommen med utleiedel, leilighet, hybel eller tilsvarende? Nei. 18 Kjenner du til om det er innredet/bruksendret/bygget ut i kjeller eller loft eller andre deler av boligen? Nei. 19 Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av dens omgivelser? Nei. 20 Kjenner du til om det foreligger påbud/heftelser/krav/manglende tillatelser vedrørende eiendommen? Nei. 21 Er det foretatt radonmåling? Nei. 22 Kjenner du til manglende brukstillatelse eller ferdigattest? Nei. 23 Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? Nei. 24 Er det andre forhold av betydning ved eiendommen som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)? Nei. Spørsmål for bolig i sameie/borettslag/boligaksjeselskap: 25 Kjenner du til om sameiet/laget/selskapet er involvert i tvister av noe slag? Ja. Beskrivelse: En av leilighetene i underetasjen har hatt en lekkasje fra sin egen terrasse som forrige eier av den leiligheten hadde bygget feil. Denne terrassen hører til leiligheten og er ikke del av felles område. 26 Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld? Ja. Beskrivelse: Det er vedtatt økning av fellesutgifter med 15% fra 1. januar 2026. Det går da fra 2433 kr til 2798 kr. 27 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet (fellesareal eller i andre boliger) som rotter, mus, maur eller lignende? Nei. 28 Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (fellesareal eller i andre boliger)? Nei. Tilleggskommentar: Ingen tilleggskommentar. For ytterligere informasjon ber vi interessenter foreta en grundig gjennomgang av eiers egenerklæring som følger vedlagt i salgsoppgaven. Denne inneholder informasjon av vesentlig betydning for eiendommen.
Radonmåling: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Radon er en helsefarlig, usynlig og luktfri gass som ligger nede i grunnen. Det varierer geografisk hvor stor forekomst det er av radon. Det er ikke et krav til måling av radon i bolig, men på generelt grunnlag er dette anbefalt. Ved utleie er det et krav til måling av radon. Det ble krav om radonsperre eller andre forebyggende tiltak mot radon på nybygg søkt etter 1. juli 2010.
Oppvarming: • Bad/vaskerom har varmekabler i gulv. • 5 stk panelovner i leiligheten. GENERELL INFORMASJON Varmekilder, slik som ovner, kaminer, peiser, varmepumper og panelovner, følger med uansett festemåte. Frittstående biopeiser/varmeovner og terrassevarmere medfølger ikke. Det følger ikke med varmekilder i rom som ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder på visning.
Tv / Internett / Bredbånd: Tv/internett (Tafjord) er inkludert i sameiets felleskostnader. Uttak i stue.
Info energiklasse: Komplett energiattest følger vedlagt i prospekt. Energimerket angir boligens energistandard. Energimerket består av en energikarakter og en oppvarmingskarakter, se i figuren. Energimerket symboliseres med et hus, hvor fargen viser oppvarmingskarakter, og bokstaven viser energikarakter. Energikarakteren angir hvor energieffektiv boligen er, inkludert oppvarmingsanlegget. Energikarakteren er beregnet ut fra den typiske energibruken for boligtypen. Beregningene er gjort ut fra normal bruk ved et gjennomsnittlig klima. Det er boligens energimessige standard og ikke bruken som bestemmer energikarakteren. A betyr at boligen er energieffektiv, mens G betyr at boligen er lite energieffektiv. En bolig bygget etter byggeforskriftene vedtatt i 2010 vil normalt få C. Oppvarmingskarakteren forteller hvor stor andel av oppvarmingsbehovet (romoppvarming og varmtvann) som dekkes av elektrisitet, olje eller gass. Grønn farge betyr lav andel el, olje og gass, mens rød farge betyr høy andel el, olje og gass. Oppvarmingskarakteren skal stimulere til økt bruk av varmepumper, solenergi, biobrensel og fjernvarme.
Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse: BYGÅRD/VÅNINGSHUS Ålesund kommune har fremlagt følgende i meglerpakken: • Byggemeldte tegninger datert 10.05.1905. • Ferdigattest for vaaningshus i Kipervikgaden datert 13.09.1906. BRUKSENDRING/FASADEENDRING Ålesund kommune har fremlagt følgende i meglerpakken: • Vedtak om rammetillatelse knyttet til bruksendring/fasadeendring datert 04.09.2007. I følge det ovennevnte vedtaket så gjelder søknaden rehabilitering, ombygging og bruksendring av ovennevnte eiendom, jfr. innsendte tegninger og situasjonsplan. Omsøkt tiltak omfatter etablering av 9(8) boenheter med et bruksareal BRA=850 m2. Av notat vedlagt søknaden framgår det at tiltaket omfatter etablering av to, alternativt en ny leilighet på loftet med 2 inntrukne takterrasser. Videre planlegges det etablert to nye boenheter over to plan i underetasje/første etasje. Andre og tredje etasje blir som i dag, med to boenheter på hvert plan. Første etasje som i dag er en hel næringsdel, søkes ombygd til en leilighet og en næringsdel. Bygningsmyndigheten vil innledningsvis gjøre oppmerksom på at omsøkt bruksendring av underetasjen og loftet fra tilleggsdel til hoveddel, ved planlagt endret bruk fra lager, boder med mer, til boligformål, endrer i følge TEK. Kap.IV Måleregler, etasjetallet til 5 etasjer med de krav som følger knyttet til bla. branntekniske vurderinger og tiltak. Spesielt må etablering av leilighet på loftet gis nødvendig brannteknisk prosjektering og utførelse med hensyn til rømning og egen branncelle. Videre må Ålesund Brannvesen gi sin uttalelse til etableringen med hensyn til deres slukkemateriells muligheter for tilkomst med mer. Deler av søknaden ble godkjent forutsatt at gitte merknader/betingelser måtte tas til følge, og at det i tillegg måtte sendes inn korrigerte plantegninger i henhold til vedtakets vurderinger. Før arbeidet kunne påbegynne så måtte det foreligge en igangsettingstillatelse. BRUKSENDRING/FASADEENDRING Ålesund kommune har fremlagt følgende i meglerpakken: • Søknad om endring av rammetillatelse datert 28.02.2012/registrert mottatt av kommunen den 29.02.2012. I søknaden så henvises det til søknad om rammetillatelse fra 2007. Søknaden ble behandlet av Ålesund kommune med melding om vedtak datert 04.09.2007, jfr. ovenfor. Av vedtaket fra 2007 fremgår det at søknaden vil kunne godkjennes hvis følgende merknader tas til følge: 1. Det skal ikke være boliger i første etasje. 2. Plassering av takvindu må justeres. 3. Altaner på fasade syd skal være utkragede. 4. Takterrassenes dybde må reduseres noe. 5. Etablering av to leiligheter i loftsetasje krever revidering av tegninger. 6. Parkeringskravet må vurderes igjen siden det er etablert to leiligheter på loft. 7. Myndighetene forventer at fasade mot Kipervikgata tilbakeføres. 8. Dører i fasade mot Kipervikgata skal utføres etter gjeldende antikvariske retningslinjer, jfr. blant annet Verne- og byfornyelesplanen for Ålesund sentrum. Forslag til utforming og materialbruk skal godkjennes av bygningsmyndigheten. 9. Arbeidstilsynets godkjennelse. 10. Arbeidet er registreringspliktig i GAB-registeret. I søknad fra 2012 så blir det også henvist til diverse korrespondanse mellom Ålesund kommune og aktørene som har vært involvert i tiltaket. Den 28.02.2012 ble det søkt om følgende endringer til rammetillatelsen fra 2007: 1. Endring av bruk: Underetasje: Tilleggsdeler for nærings- og boligseksjoner. Første etasje: To næringsseksjoner. Andre etasje: To boligseksjoner. Tredje etasje: To boligseksjoner. Fjerde etasje: To boligseksjoner. 2. Fasade mot Kipervikgata og plassering av takvindu i takflate nord beholdes som i dag. Hoveddører i fasade mot Kipervikgata ligner opprinnelige dører. Dog vil der bli utført glassfelt over dørene. Vindu i trapperommets 3. og 4. etasje restaureres. 3. Allerede etablerte takterrasser mot syd/bakgård, med dybde 2,6 m søkes godkjent. 4. Dører til leiligheter i 1. og 2. etasje skiftes til opprinnelige dører som vi har funnet i bygget. • Vedtak om godkjennelse av rammetillatelse datert 25.02.2012. I vedtaket viser Bygningsmyndigheten innledningsvis til Byggesaksutv.sak.nr.84/07, med de vurderinger, vilkår og vedtak som der ble satt. Videre vises det til vedlagt notat/redegjørelse datert 28.02.12, som danner grunnlaget for endringssøknaden. Bygningsmyndigheten gjør i den sammenheng spesielt oppmerksom på at tiltak ihht.TEK 4-1 (gamle forskrift) har endret etasjetall fra 5 til 4 ved bruk som tilleggsdeler i underetasjen. Det gjøres også oppmerksom på at antall bruksenheter er endret fra 9 til 8, hvorav 6 er leiligheter. Hovedtrekkene i Byggesaksutv. sak.84/07 ligger imidlertid fortsatt fast. Bygningsmyndigheten finner at selve endring av arealbruken, for underetasjen til tilleggsdeler for næring og boligseksjoner kan aksepteres. Videre at 1.etg. beholder to næringsseksjoner, og at det i 2-4 etg. beholder to boligseksjoner hver. Eksisterende plassering av takvinduene mot nord bør aksepteres. Fasaden mot Kipervikgata skal tilbakeføres til originalt, jfr. søknadens vedlegg nr.2. Når det gjelder ytterdørene mot Kipervikgata skal dagens dører erstattes med dører tilsvarende de originale dørene, som vist på samme vedlegg. Dette arbeidet skal utføres etter gjeldende antikvariske retningslinjer, jfr. bla. Verne og by-fornyelsesplanen for Ålesund sentrum. Dette må være på plass før eventuell brukstillatelse blir gitt. For ordens skyld presiserer vi at i følge tidligere vedtak skal takterrassene mot syd innsnevres. Dette står fortsatt ved lag. Endringssøknaden er fremmet som rammetillatelse, bygningsmyndigheten gjør oppmerksom på at oppgradert gjennomføringsplan med aktuelle foretak må ettersendes før eventuell igangsettingstillatelse blir gitt. Del.sak.nr.416/2012 3 Forutsatt at ovennevnte vilkår kan imøtekommes, tilrår bygningsmyndigheten at søknaden godkjennes. Før arbeidet starter må igangsettingstillatelsen foreligge. • Igangsettingstillatelse knyttet til rehabilitering/ombygging bygård datert 02.05.2013. I følge igangsettingstillatelsen så kan det tillates enkel understøtning av balkonger i bakgård. • Ferdigattest knyttet til bruksendring og fasadeendring - rehabilitering av bygård datert 08.10.2013. LOVLIGHET LEILIGHET Byggetegninger Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Kommentar: Opprinnelig inntegnet bod i leiligheten er i dag en del av det ene soverommet. Opprinnelig skyvedørsgarderobe i gang er utvidet og innredet som bod. Entré/vindfang er ikke som vist på tegninger (vegg/dør er fjernet). Bruksendring fra/til tilleggsdel (bod) fra/til hoveddel (soverom, stue, kjøkken) er søknadspliktig. Det er ikke søkt om bruksendring. Kopi av byggemeldt tegning fra 1905, ferdigattest fra 1906, byggemeldt tegning fra 2007 og ferdigattest fra 2013 følger vedlagt i salgsoppgaven. TAKRENNER Det har vært litt korrespondanse med kommunen vedrørende overvannsproblematikk som følge av avrenning fra taknedløp fra Kipervikgata 30 til bakgård som tilhører Keiser Wilhelmsgate 57. Taknedløp fra Kipervikgata 30 er etablert i fasaden mot sør. Den 11.06.2020 så konkluderte kommunen med følgende; Kiprvikgata 30 må som følge av de skader og ulemper deres overvann påfører naboeiendom legge om taknedløpet sitt utløp til egen grunn eller annen sikret løsning som ikke påfører ulemper for miljø eller omgivelser. I en e-post til meglerforetaket datert 08.08.2025 så skriver styreleder i sameiet at hun har vært i kontakt med de som var med å utbedre situasjonen og la takrennene over i egen bakgård. I mailen var det også lagt ved bildedokumentasjon. Hun skriver videre at dette nå skal være i orden. FORHÅNDSKONFERANSE Det ble innsendt en forhåndskonferanse byggesaker i Ålesund kommune den 13.09.2022. Grunnen var at en tiltakshaver, eier av snr 2 i Kipervikgata 30, ønsket å sage ut et vindu på ca 1, 45 m høyde og 0,5 m bredde (lik andre tidstypiske eksisterende vindu i bakgården) i et soverom i første etasje mot bakgård. Tilbakemeldingen fra kommunen datert 22.01.2023 var at tiltakshaver måtte ta kontakt med et arkitekt- eller ingeniørfirma som har kompetanse innen brannprosjektering. Ved eventuell søknad, husk at krav til bevaring av gjenreisningsbebyggelse § 20 i reguleringsplanen gjelder. Søknad om tiltak på husets fasader skal inkludere søknad om dispensasjon fra § 20E i gjeldende reguleringsplan. TIL INFORMASJON Kommunen har myndighet til å forfølge og kreve ulovlig oppførte tiltak omsøkt etter dagens regelverk; Innvendig skiller man mellom boligens hoveddel (rom for varig opphold - eks stue, kjøkken og soverom) og tilleggsdel (rom som ikke godkjent for varig opphold - eks boder, diverse, disponibelt areal). Foretas det innvendige bruksendringer mellom boligens hoveddel og tilleggsdel så utløser det søknadsplikt. Her stiller blant annet regelverket krav til takhøyde, dagslysflate, ventilasjon, rømningsvei, brannsikring m.v. En må også søke om tillatelse dersom en skal endre på bærende konstruksjoner i boligen. Når det kommer til utvendige endringer så er et påbygg alltid søknadspliktig. Når det gjelder øvrige fasadeendringer og tilbygg så er hovedregel at dette er søknadspliktig, dog med noen unntak som anses som meldepliktige tiltak unntatt søknadsplikt. Når det gjelder utvendige endringer så stiller blant annet regelverket krav til om bygningens karakter endres ved fasadeendringer, om tiltak er i tråd med gjeldende reguleringsplan, avstand til nabo, avstand til vei, avstand til sjø, størrelse på uteareal, antall parkeringsplasser m.v. Det påpekes at det er eier som til enhver tid har ansvar for at tiltak er i tråd med lover og forskrifter. Reaksjoner bygningsmyndighetene kan iverksette overfor eier er f.eks. pålegg om retting, forelegg om plikt til å etterkomme pålegg, tvangsmulkt, overtredelsesgebyr, pålegg om riving/tilbakeføring m.v. Kjøper overtar altså ansvar, risiko og eventuelle konsekvenser knyttet til dette.
Verneklasse/sefrak: Bevaring - type J Verneverdig bebyggelse -gjenreisningsperioden 1904-1915. Eiendommen er også registrert som et SEFRAK-minne. SEFRAK er en forkortning for Sekretariatet For Registrering Av faste Kulturminner. Dette sekretariatet hadde ansvaret for en landsomfattende registrering av eldre bygninger – et omfattende feltarbeid som ble gjort i perioden 1975-1995. Bygningene i SEFRAK- registeret er ikke tillagt spesielle restriksjoner, men registreringa fungerer mer som et varsko om at kommunen bør ta ei vurdering av verneverdien før det eventuelt blir gitt tillatelse til å endre, flytte eller rive bygninga. I dag er det Riksantikvaren som administrerer SEFRAK i samarbeid med fylkeskommunene. På http://www.ra.no/ finnes mer informasjon om SEFRAK og om tilgang på den informasjonen som er registrert. Kontakt evt. megler for mer informasjon.
Adgang til utleie: Seksjonen består av en boenhet som kan leies ut i sin helhet til boligformål. Eventuell utleie av seksjoner skal være under full åpenhet med styret. Styret skal således på forhånd informeres om en seksjon i sameiet framtidig skal leies ut. En utleiekontrakt som omhandler utleie av en seksjon i sameiet anses som ugyldig inntil styret har fått nødvendig informasjon om leietaker. Nødvendig informasjon i denne sammenheng knyttes til detaljer i gjeldende leiekontrakt og kontaktinformasjon til leietaker. Den som skal leie en seksjon i sameiet, plikter å skrive under på at denne er informert om, og godtar, sameiets til enhver tid gjeldende husregler. Brudd på husregler vil kunne medføre utkasting, og ansvar for oppfølging av en eventuell utkastelsesbegjæring fra sameiet ligger hos eier av den seksjonen som er leid ut. Det er ikke tillatt å selge eller leie ut bod til personer som ikke er seksjonseiere.
Regulerings- og arealplaner: KOMMUNEPLAN/KOMMUNEDELPLAN Eiendommen ligger i et område som i Kommunedelplan for Ålesund 2016 - 2028 (vedtaksdato 09.03.2017) er avsatt til: • Sentrumsformål - Nåværende (273.22 kvm) GJELDENDE REGULERING Eiendommen ligger i et regulert område. I henhold til Ålesund sentrum (17.3.2000) så er eiendommen regulert til: • Annet byggeområde (273.22 kvm) • Bevaring av bygninger (191.63 kvm) Bevaring - type J Verneverdig bebyggelse -gjenreisningsperioden 1904-1915 Bevaringsverdig/Verneverdig Bevaringsverdig og verneverdig er to begreper som betyr det samme. Det betyr at det er gjort en vurdering av at noe har en verdi og at det bør vernes, men at det ikke nødvendigvis er omfattet av juridisk bindende vern enda. Dersom noe vurderes til å være verne-/bevaringsverdig, kan kommunen verne kulturminnet gjennom plan- og bygningsloven, (reguleringsplan eller kommunedelplan) eller Riksantikvaren eller Fylkeskommunen kan frede kulturminnet. Antikvariske retningslinjer omhandler • Tak • Taktekking • Vinduer • Dører • Fasadedeksor/overflatebehandling og fargebruk • Bygningsdetaljer Før man setter i gang med arbeid på eiendommen så må man orientere seg om hva om er søknadspliktig, og hvilke krav og regler som gjelder for eiendommen. I Ålesund Sentrum er det for eksempel alltid søknadsplikt for å skifte ut vindu, dører og andre elementer. Det er ikke tillatt å skifte ut originale deler (vindu, dører, etc) på bygningene. Dersom en skifter ut elementer uten tillatelse etter plan- og bygningsloven, kan det medføre at forholdet følges opp som en ulovlighet. Ta kontakt med byggesaksavdelingen for avklaring før du setter i gang med arbeid. BEBYGGELSESPLAN I følge Ålesund kommune så omfattes ikke eiendommen eller en del av eiendommen av en bebyggelsesplan etter eldre PBL. REGULERING UNDER ARBEID I følge Ålesund kommune så er det per 01.07.2025 ikke igangsatt planleggingsarbeid på et område som inkluderer/berører eiendommen. PLANFORSLAG I følge Ålesund kommune så eksisterer det planforslag som berører eiendommen per 01.07.2025. DOK-ANALYSE I henhold til DOK-analyserapport datert 01.07.2025 så er det på denne eiendommen registrert treff på følgende temadata: Temadata - Tettsted • Tettsted (273.22 kvm) Temadata - Befolkningsstatistikk • 313 - 624 innbyggere (5 000 - 10 000 per km2) (273.22 kvm) Temadata - Fjernvarme • Fjernvarme konsesjonsområde (273.22 kvm) Temadata - Forurensning - Bybrannen og bromerte flammehemmere • Mulig grunnforurensing fra bybrannen 1904 (273.22 kvm) Temadata - Geologi - Radon • Radon aktsomhet - Moderat til lav (273.22 kvm) Temadata - Geologi - Løsmasser • Løsmasser - Fyllmasse (antropogent materiale) (273.22 kvm) Temadata - Kulturminner - Enkeltminner, kulturmiljøer, brannsmitteområder og trehusmiljøer • Kulturmiljøer (273.22 kvm) Temadata - Kulturminner - Bygninger, lokaliteter og sikringssoner • Annet SEFRAK-bygg Temadata - Landbruk - ar5 • Bebygd (273.22 kvm) Temadata - Natur - Vassdrag • Vassdragsområde (273.22 kvm) Temadata - natur - Natyrtyper • Kystlandskap (273.22 kvm) Temadata - Plan - Kulturminner - Temaplan 2016/2017 • Regulertele kulturminner (H710) (191.63 kvm) Temadata - Plan - Fortettingsstrategi - Temaplan 2017/2017 • Sone 1 - Urban fortetting (273.22 kvm) Temadata - Samfunnssikkerhet - Skredfare og aktsomhetsområder • Jord- og flomskred - Potensiell skredfare (153 kvm) Temadata - Samfunnssikkerhet - Flom aktsomhet • Grundig kartlagt med funn (Flom aktsomhetsdekning) (273.22 kvm) Temadata - Samfunnssikkerhet - Stormflo dekningsområde • Grundig kartlagt med funn (273.22 kvm) Temadata - Samfunnssikkerhet - Skredhendelser og kvikkleire • KvikkleireskredAktsomhet (273.22 kvm) Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Lokale datasett og registreringer fra den enkelte kommunen er som regel ikke med i DOK og derfor heller ikke i rapporten, mens enkelte nasjonale datasett som per i dag ikke er med i DOK, er tatt med i rapporten likevel. Kartlagene er produsert i henhold til ulike nøyaktighetskrav, og blir oppdatert med ulik frekvens. Det gis derfor ingen garanti for at innholdet er oppdatert og korrekt til enhver tid. Vær oppmerksom på at begrepet 'Ikke registrert' i noen tilfeller betyr 'Ikke kartlagt'. I slike tilfeller kan tiltakshaver gis pålegg om kartlegging. Radon og geotekniske undersøkelser er eksempler på slike datasett. TIL INFORMASJON Opplysningene er hentet fra kommunens meglerpakke. Ålesund kommune tar forbehold om feil og mangler i opplysningene. Utsnitt av reguleringsplan og kommunedelplan samt DOK-analyserapport følger vedlagt i salgsoppgaven. Reguleringsbestemmelser og Verne- og Byformingsplan for Ålesund sentrum kan ses/fås hos meglerforetaket. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Ålesund kommune.
Vei/vann/kloakk: Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, jfr. vedlagt kart over veiadkomst. Offentlig vann og avløp via private stikk- og fellesledninger. Kommunalt ledningskart følger også vedlagt i salgsoppgaven. Det gjøres oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er det normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.TIL INFORM
Grunnboksdato: 5.8.2025
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: HEFTELSER Dokumenter fra den manuelle grunnboken som antas å kun ha historisk betydning, eller som vedrører en matrikkelenhets grenser og areal, er ikke overført til denne matrikkelenheten sin grunnboksutskrift. Servitutter tinglyst på hovedbruket/avgivereiendommen før fradelingsdatoen, eller før eventuelle arealoverføringer, er heller ikke overført. Disse finner du på grunnboksutskriften til hovedbruket/avgivereiendommen. For festenummer gjelder dette servitutter eldre enn festekontrakten. Heftelser i eiendomsrett: 1917/900211-1/58 22.06.1917 BESTEMMELSE IFLG. SKJØTE Bestemmelse om adkomstrett Rettighetshaver: D. Ekrem og etterfølgere GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 201 BNR: 369 FNR: 0 SNR: 5 Dvs: I skjøte fra D. Ekre til Simon Follestad på blant annet endel av denne tomt, der er gitt matr. nr. 28 Kipervikgt. er inntatt betingelse, at der langs brandgavelen på selgerens våningshus anlegges en innkjørselsport av tilstrekkelig bredde til fri benyttelse for selgeren og etterfølgere, dat. 13, tgl. 22. juni 1917. 1939/1032-2/58 27.09.1939 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 201 BNR: 369 FNR: 0 SNR: 5 Dvs: Erklæring mellom eierne av K.W gt. 57 og eieren av nærværende eiendom om tillatelse til å føre kloakkledning over matr.nr 57 K.W. gts grunn samt foreta reparasjon og ettersyn. Eieren av K.W. gt 57 har rett til uten vederlag å tilknytte klosetter fra sin eiendom til ledningen - erklæringen avleses uten Ålesunds vann- og kloakkvesens samtykke, dat. 27, anm, 29.09.1939. GRUNNDATA 2013/496538-1/200 18.06.2013 RESEK/DELING AV SEKSJON Oppdeling av: SNR: 5 Formål: Samleseksjon bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 318/604 Formål/sameiebrøk for denne seksjon: SNR: 6 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 67/604 2020/1042353-1/200 01.01.2020 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1504 GNR: 201 BNR: 369 FNR: 0 SNR: 6 2024/44549-1/200 01.01.2024 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1507 GNR: 201 BNR: 369 FNR: 0 SNR: 6 For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten. EIENDOMMENS RETTIGHETER Ingen rettigheter registrert. For mer informasjon om erklæringer/tilliggende rettigheter ta kontakt med meglerforetaket.
Legalpant: Det gjøres oppmerksom på at sameiet har legalpanterett i seksjonen tilsvarende 2 x folketrygdens grunnbeløp for felleskostnader samt andre krav som skriver seg fra sameieforholdet. EIERBEGRENSNING Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer enn to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting. Den som har ervervet seksjonen i strid med forbudet vil i et slikt tilfelle, frivillig eller etter pålegg, måtte selge seksjonen videre til noen som lovlig kan erverve den.
Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette. Innbetaling av kjøpesum skal skje fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.
Ansvarlig megler: Espen Johansen
Meglers vederlag: Fastpris vederlag kr. 45 000,- (inkl. mva). Salgstilretteleggelse kr. 13 900,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 6 500,- (inkl. mva.) Markedspakke kr. 21 000,- (inkl. mva.) Visninger og overtakelse (pr. stk.) kr. 2 500,- (inkl. mva.) Fotografering kr. 5 300,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 2 000,- (inkl. mva.) Trykking av prospekt kr. 1 000,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.
Boligselgerforsikring: For denne eiendommen er det tegnet boligselgerforsikring.
Boligkjøperforsikring: Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2 200,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 1 200,- i honorar for Boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring kan tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.
Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen med selger. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Notar ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør. Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom innbetaling likevel må foretas på annen måte, må megler orienteres med begrunnelse og informasjon om innbetalers navn, før innbetaling av oppgjør.
Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur og vedlagt kopi av legitimasjon. Alternativt kan man legge inn bud elektronisk, ved bruk av "Gi bud" knapp i nettannonse, hvor budgiver må legitimere seg med BankID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Fra og med 01.07.25 vil det ikke lengre være lovlig å legge inn hemmelige bud. Megler kan dermed ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.
Kipervikgata 30
Meld din interesse for denne boligen
Del denne annonsen
Send lenken til venner og familie, eller lagre den for senere
