

ÅLESUND
Gamle Flisnesvegen 30B
Lys og tiltalende 3-roms selveierleilighet med carport og vestvendt veranda
Notar ved Tobias Skodje har gleden av å presentere Gamle Flisnesvegen 30B – En lys og romslig 3-roms leilighet med carport og solrik, vestvendt veranda. Leiligheten har en gjennomtenkt planløsning med entré, bad, eget vaskerom, kjøkken, stue og to soverom. I stuen finner du en gasspeis som både varmer godt og skaper en hyggelig atmosfære. Til leiligheten medfølger det parkering i carport med elbil-lader og bod i bakkant. Leiligheten ligger i byggets andre etasje, og verandaen vender vestover, med svært gode solforhold. Her er det også tilrettelagt for gasstilkobling til grill. Beliggenheten gir kort vei til dagligvarebutikk, barnehage, skole, flotte turområder og badeplass. Kontakt megler for påmelding til visning!
Prisantydning
kr 3 500 000
Omkostninger:
kr 88 590
Totalpris:
kr 3 588 590
Fellesutgifter:
kr 2 150
Adresse:
Gamle Flisnesvegen 30B
Boligtype:
Eierleilighet
Eierform:
Eierseksjon
Fasiliteter:
Veranda
BRA-i:
79 m²
Tomt:
2386 m²
Rom:
3
2
2
2010
Bud Gamle Flisnesvegen 30B
Hold meg oppdatert
Få oppdateringer om visninger, bud og annen relevant informasjon om eiendommen
Adresse: Gamle Flisnesvegen 30B
Oppragsnummer: 2-0185/25
Prisantydning: kr 3 500 000
Omk. Kjøper beløp: kr 88 590
Totalpris: kr 3 588 590
Selger: Tobias Skodje
Matrikkel: Kommunenr: 1508Gnr: 13Bnr: 426Snr: 5
Eierform: Eierseksjon
Boligtype: Eierleilighet
Rom: 3
Soverom: 2
Etasje: 2
Parkeringsforhold: Parkering i carport samt felles parkeringsplasser på sameiets tomt.
Beliggenhet: Eiendommen ligger i Gamle Flisnesvegen og ligger i et etablert område med eneboliger og konsentrert bebyggelse i nærmiljøet. Boligen ligger fint til i terrenget med god tilkomst og gode sol- og lysforhold. Det er kort vei til barnehage, skoler, nærbutikk og turterreng.
Adkomst: Kjør ned ved Kiwi på Flisnes og følg veien til krysset i bunnen av bakken. Ta så til venstre og deretter første til høyre igjen. Følg så veien til du ser boligen på din høyre side. Det vil bli skiltet med Notar visningsskilter ved annonserte visninger.
Barnehage, skole og fritid: Opplysninger om barnehager, skoler, fritidsaktiviteter og offentlig transport fremgår av nabolagsprofilen som er vedlagt i salgsoppgaven.
Skolekrets: Skolekrets 10 (FLISNES) - Opptaksområde for Flisnes barneskole og Blindheim ungdomsskole.
Kommunale avgifter: kr 5 510
Kommunale avgifter år: 2025
Info kommunale avgifter: Kommunale avgifter inkluderer eiendomsskatt og feie- og tilsynsgebyr. Tjenestene vil normalt ha en prisøkning hvert år, samt at forbruk på ulike tjenester kan variere fra år til år. Avgiften fordeles over 4 terminer per år, med betalingsfrist 20. april, 20. juni, 20. september og 20. november. Kommunale avgifter som vanngebyr, avløpsgebyr og renovasjon samarbeid er inkludert i sameiets felleskostnader.
Info eiendomsskatt: Eiendomsskatten blir fakturert i 4 terminer (sammen med de øvrige kommunale avgiftene), med følgende forfall; 20. april, 20. juni, 20. september og 20. november. Beløpet for hele året blir delt likt på de 4 terminene.
Velforening: Det er tinglyst pliktig medlemskap i området velforening. Alle seksjonseiere må være medlem av velforeningen og rette seg etter deres vedtak og retningslinjer. Årlig avgift til velforeningen er inkludert i sameiets felleskostnader.
Formuesverdi primær: kr 898 588
Formuesverdi primær år: 2023
Formuesverdi sekundær: kr 3 594 353
Formuesverdi sekundær år: 2023
Info formuesverdi: Med primærboliger menes der boligeier er folkeregistrert bosatt, mens sekundærboliger menes alle andre eiendommer herunder fritidseiendommer, pendlerboliger og utleieobjekter.
Sameie: Sameiet Flisnes Allé 3
Sameiets org.nr: 996400581
Om sameiet: Sameiet har navn «Sameiet Flisnes Allé 3» og har forretningskontor i Ålesund. Sameiet består av private seksjoner i.h.t. oppdelingsbegjæring. Sameiets deltakere har hjemmel til seksjonene som er opprettet på gnr.13 bnr.426 i Ålesund Kommune. Det er fastsatt en sameiebrøk for hver seksjon. Telleren i brøken er seksjonens bruksareal, mens nevneren er det totale bruksareal (tilleggsdeler ikke medtatt). Beregning av bruksareal er fortatt slik: Arealberegning for de enkelte seksjoner viser BRA (bruksareal iflg. NS3940 med de unntak som gjøres i Husbankens arealregler for vertikale konstruksjoner og sjakter inne i seksjonen som er regnet med i arealet. Arealet for hver seksjon er avrundet til nærmeste hele tall. Boder som ikke ligger i den enkelte seksjon er ikke medregnet i arealet, heller ikke terrasse, balkong, ute område eller andel av fellesareal, trapper e.l.
Felleskostnader pr. mnd: kr 2 150
Felleskostnader inkluderer: Felleskostnader fordeles mellom seksjonseierne etter følgende liste: • Styrehonorar - Fordeling Pr. seksjon • Revisjonshonorar - Fordeling Pr. seksjon • Forretningsførerhonorar - Fordeling Pr. seksjon • Kontor/adm.kostnader/fellesmøter - Fordeling Pr. seksjon • Renovasjon, Vann og kloakk - Fordeling Pr. seksjon • Forsikring bygg - Fordeling Pr. areal • Energikostnader fellesareal - Fordeling Pr. seksjon • Vaktmester, snøbrøyting, sandstrøing - Fordeling Pr. seksjon • Renhold fellesareal - Fordeling Pr. seksjon • Vedlikehold boder/carport - Fordeling Pr. areal på boder/carport • Vedlikehold inkl. avsetning - Fordeling Pr. areal • Gass abonnement - Fordeling Pr. seksjon • Fiberoptisk kabel - Fordeling Pr. seksjon • Kontingent velforening - Fordeling Pr. seksjon Fellskostnadene forfaller til betaling den 01. i hver mnd. I følge forretningsfører og styreleder så er det ikke planlagt endringer i felleskostnadene per. 18.08.2025. Sameiet har engasjert fagfolk som har gjennomført befaring av tomannsboligene på bakgrunn av oppdaget råteskade i kledningen. Styreleder opplyser at det kan bli nødvendig å øke felleskostnadene i forbindelse med utbedringsarbeidet. Det er per 19.08.2025 ikke avklart hvor stor kostnaden for utbedringen er.
Andel fellesgjeld pr. dato: 17.8.2025
Kommentar fellesgjeld: Sameiet har ingen felles lån per. 18.08.2025.
Andel fellesformue pr. dato: kr 2 025
Forkjøpsrett: Sameiet praktiserer ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse: Erverver av seksjon og leietaker av bruksenhet må meldes til styret for godkjennelse. Godkjennelsen kan ikke nektes uten saklig grunn. Dersom styret ikke har tatt standpunkt til en forespørsel om salg eller utleie innen 10 dager etter at styret har mottatt forespørselen regnes forholdet som godtatt. Jfr. pkt. 7 i sameiets vedtekter. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av sameiet som ny eier. Risikoen for å bli godkjent som ny eier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny eier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk.
Dyrehold: Det er tillatt å ha dyr i sameiet, jfr. punkt "23. Dyrehold" i sameiets vedtekter. Dyreholdet må skje på en slik måte at det skaper trygghet for andre beboere og dyr. Det skal ikke være til unødig sjenanse. Beboere oppfordres til å ha god kommunikasjon.
Vedtekter/husordensregel: UTDRAG FRA SAMEIETS VEDTEKTER Vedtatt av sameiemøtet 20. april 2022 2. Organisering av sameiet og råderett Alle seksjonseiere skal være medlemmer av sameiet, og seksjonen kan ikke skilles fra deltakerinteressen i sameiet. Hver sameier har skjøte på sin seksjon med full disposisjons- og råderett til det areal som er knyttet til seksjonen, og overensstemmende med bestemmelsene i eierseksjonsloven og nærværende sameieavtale. Seksjonen kan fritt omsettes, pantsettes eller disponeres på en annen måte, forutsatt at eierne overholder bestemmelsene i vedtektene fastsatt av sameiemøtet. Fellesanleggene må ikke nyttes slik at andre brukere unødig eller urimelig hindres i den bruk av anleggene som er avtalt eller forutsatt. 3. Felleskostnader kostnader ved eiendommen som ikke knytter seg til den enkelte seksjon, fordeles mellom eierne i.h.t. den fordelingsliste som fremkommer i pkt. 4. Ved endrede forhold og i tvilstilfeller, bestemmer styret hva som skal regnes for felleskostnader, og fordelingene mellom seksjonseierne. For betaling av felleskostnader gjelder samme regler for misligholdelse som for husleiebetaling iflg. Husleieloven. Styret fastsetter på bakgrunn av budsjett innbetaling til dekning av felleskostnadene. Til sikkerhet for gjensidig plikt til betaling av felleskostnadene har den enkelte sameier panterett i den annen sameiers seksjons overensstemmende med bestemmelsene i eierseksjonsloven §25. Styret skal påse at alle felleskostnader blir dekket av seksjonseierne etter hvert som de forfaller. Innbetaling av felleskostnader den første uka hver måned. 5. Vedlikehold Innvendig vedlikehold av egen bruksenhet, påhviler fult ut for egen regning den enkelte seksjonseier. Det samme gjelder de areal i fellesarealet som er knyttet til den enkelte seksjon som tilleggsdel. Ytre vedlikehold av bygninger og tekniske anlegg samt fellesarealer er sameiets ansvar, bortsett fra dører og vinduer som vedlikeholdes av den enkelte seksjonseier. Ved manglende indre og ytre vedlikehold hos sameier, kan styret etter en måneds varsel la det utføre for sameierens regning. 6. Vedlikeholdsfond Sameiermøtet oppretter et fond til dekning av påregnelige, fremtidige vedlikeholdsutgifter. De beløp seksjonseierne skal innbetale til fondet, innkreves i den månedlige innbetaling til dekning av felleskostnadene, eller slik som styret måtte kreve. 17. Bygningsmessige arbeider Utskiftning av vinduer og dører, oppsetting av markiser, parabolantenner, endringer av fasadekledning, endring av utvendig farger etc., skal skje etter samlet plan for hele bygningen/området og etter forutgående godkjenning av styret. Videre skal styret på forhånd ha godkjent oppsetting av reklame samt eventuelle lys og andre innretninger i forbindelse med reklameskilt og annet reklameutstyr. Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal anmeldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes. Hvis det søkes om endringer som har vesentlig betydning for de øvrige sameierne, skal styret forelegge spørsmålet til avgjørelse. 18. Hageareal Leiligheter i 1.etg har bruksrett til hageareal i henhold til situasjonskart vedlagt i vedtektene. 19. Redskapsbod Sameiet har egen redskapsbod med utstyr og verktøy som tilhører sameiet. Ved bruk av redskapene i boden skal dette vedlikeholdes og settes tilbake i samme stand som det ble tatt ut. Redskapene skal kunne brukes innenfor sameiets Eiendom. Innkjøp til redskapsboden gjøres i samråd med styret, og det skal være to beboere fra ulike seksjoner som handler. 20. Åpen ild på verandaer og terrasser Styret anbefaler at alle bruker gassgrill ved grilling. Dette på grunn av røyk og lukt. Vi bor tett innpå hverandre slik at røyk og lukt sprer seg fort til naboene. Styret er ansvarlig for generell sikkerhet og herunder brannsikkerhet. Bruk av åpen ild, og eller annen form for flamme, er kun tillatt minimum 4m fra bygningen eller brennbart materiale. I tillegg må den plasseres på et underlag som ikke er brennbart. 21. Snømåking Vi er tilknyttet snømåking innleid av Velforeningen og er medregnet i kontingenten til velforeningen. Ved store snøfall må alle i sameiet ta ansvar for måking av felles arealet og parkeringsplassene. Velforeningen har også plassert ut sandkasse med sand til strøing for hele feltet. Den vi skal bruke står mellom carportene til sameiet foran oss. 22. Gass Alle beboere leser av gass selv og registrerer dette via Internett. Beboerne ved Startbo 1 har hatt ansvaret for å sjekke gasstanken (som vi deler med Startbo 1) med jevne mellomrom for å se når det er tid for fylling. Vestland Varme AS har årlig kontroll på alle enheter og det er hver enkeltes ansvar at det blir gjennomført. Alle skal kontrolleres en gang per år på grunn av sikkerheten til sameiet. 25. Stilletid Det skal være stille mellom klokken 23:00 og 06:00. Ovennevnte er kun er utdrag fra sameiet vedtekter. Komplette vedtekter er vedlagt prospekt. Vi oppfordrer alle interessenter til å foreta en grundig gjennomgang av disse. Meglerforetaket er ikke gjort kjent med at det foreligger noen husordensregler for sameiet.
Beboernes forpliktelser: Dugnad skal gjennomføres før 17. mai og dato avtales på årsmøtet eller av styret i forkant av årsmøtet. Hver seksjon må delta på dugnad. Jfr. punkt 26 i sameiets vedtekter. I tillegg må en delta på plenklipping av fellesarealer.
Regnskap/budsjett: I henhold til Resultatrapport så hadde sameiet sum inntekter på kr 270 976,- i 2024. Sum driftskostnader i samme periode var kr 267 591,-. Dette ga et driftsresultat på kr -3 385,-. Korrigert for finansposter så ble periodens resultat kr -3 164,-. I følge balanse så hadde sameiet en egenkapital på kr 60 732,- per 2024. Sameiet hadde ingen langsiktig gjeld per 2024. Sum kortsiktig gjeld var kr 4 686,- per 2024. Sum egenkapital og gjeld var kr 65 418. Regnskap/budsjett er innhentet og kan sees hos meglerforetaket.
Borettslagets forsikringsselskap: Eika Forsikring AS
Polisenummer felles forsikring: 6746165
Omkostninger: 3 500 000 Prisantydning -------------------------------------------------------- Omkostninger 10 900 Boligkjøperforsikring – fem års varighet (valgfritt) 2 800 Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt) 87 500 Dokumentavgift 545 Tinglysing skjøte 545 Tinglysning pantedokument (pr. stk.) -------------------------------------------------------- 88 590 Omkostninger totalt 99 490 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 102 290 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 588 590 Totalpris. inkl. omkostninger 3 599 490 Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 3 602 290 Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- Vi gjør oppmerksom på følgende: • Det gjøres oppmerksom på at det må tegnes egen Boligkjøperforsikring pr. seksjon for flermannsbolig. • Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Omk. Kjøper beløp: kr 88 590
Tomteareal: 2386 m²
Beskrivelse av tomt: Eiendommen ligger i forholdsvis flatt terreng og tomten er opparbeidet med asfaltert innkjørsel iog biloppstillingsplasser, plenarealer og noe beplanting. Det er oppført felles carportbygg med uteboder på eiendommen. Felles tomt for sameiet.
Takstmann: Birkeland Taksering AS v/ Roger Birkeland
Type takst: Tilstandsrapport
Takstdato: 4.8.2025
Verditakst: kr 3 400 000
Byggemåte: 6-manns bolig på 2 etasjer, oppført i 2010. Det er veranda mot vest, svalgang foran inngangsparti mot øst. Boligen er oppført i bindingsverk med stående bordkledning utvendig. Takkonstruksjon av tresperrer tekket med pvc-duk e.l. Sameiet består av 2 bygninger med tilsammen 12 leiligheter. UTVENDIG Vinduer av treverk med 2-lags energiglass. Ytterdør av formpressa trefiner med glassfelt. Verandadør av treverk med 2-lags energiglass. Veranda mot vest på ca 8 m². Oppført i trekonstruksjoner med terrassebord på gulv, rekkverk i metall og glass. Tilgang til gass for eventuell påkobling av grill etc. Ang Sameiet; Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget. UTEBOD OG CARPORT Utebod på ca 5 m² i felles carportbygg. Det er støpt plate på gulv yttervegger av bindingsverk med liggende bordkledning utvendig. Takkonstruksjon av tresperrer tekket med papp. Innlagt strøm. Det er eget sikringsskap tilknyttet ladeboks for el-bil. Normal standard. Carport foran uteboden på ca 15 m², men ikke målbart areal grunnet åpen konstruksjon. Det er asfaltert dekke på grunn, takkonstruksjon av tresperrer tekket med papp. Det er montert ladeboks for el-bil i carporten. Taklampe. Normal standard. Bygningen er oppført etter den byggeskikk som var vanlig på oppføringstidspunktet, og det vil normalt alltid kunne registreres enkelte symptomer på avvik fra normal tilstand, som følge av normal slitasje og alder på bygningsdelene. Bygget er ikke tilstandsvurdert ihht Forskrift til avhendingslova og NS3600. Dette er kun en enkel beskrivelse. TOMTEFORHOLD Eiendommen ligger i forholdsvis flatt terreng og tomten er opparbeidet med asfaltert innkjørsel iog biloppstillingsplasser, plenarealer og noe beplanting. Det er oppført felles carportbygg med uteboder på eiendommen. Felles tomt for sameiet. SAMMENDRAG AV BOLIGENS TILSTAND - UTVENDIG Sammendraget viser avvikene ved boligen som har fått tilstandsgrad 3 (TG 3), tilstandsgrad 2 (TG 2) og/eller tilstandsgrad IU (TG IU). Se utdypende informasjon i den vedlagte tilstandsrapporten. TILSTANDSGRAD 2 - AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK Utvendig - Balkonger, terrasser og rom under balkonger • Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Utvendig - Andre utvendige forhold • Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget. VIKTIG Du bør lese tilstandsrapport, eiendomsmeglers beskrivelse i salgsprospektet og selgers egenerklæring nøye. Du kan ikke klage på forhold som du har fått opplysninger om i tilstandsrapporten, i salgsoppgaven eller på andre måter. Se på tilstandsgrad og anslått utbedringskostnad for å danne deg et bilde av hva du må regne med av kostnader og eventuelle arbeider på boligen fremover. Husk at en anslått kostnad ikke er det samme som faktisk kostnad. Merk også at anslått utbedringskostnad bare er utbedring av konkrete avvik, etter den standarden som boligen har. Oppgradering til dagens standard kan koste mer. Husk: Å kjøpe en brukt bolig er ikke det samme som å kjøpe en ny bolig. Gjør en vurdering av boligens alder, tilstand og type. I en eldre bolig, kan det være avvik som ikke er beskrevet, men som du ikke kan klage på til selger.
Innhold: Leilighet beliggende i 2. etasje, som inneholder følgende: LEILIGHET Stue/kjøkken, 2 soverom, bad, vaskerom og gang. ANDRE AREAL - Veranda mot vest på ca. 8 m². LOVLIGHET Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Se prospektbeskrivelsens punkt vedrørende ferdigattest/midlertidig brukstillatelse for mer informasjon. AREAL Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, utført av Birkeland Taksering AS v/ Roger Birkeland.
Standard: INNVENDIG Det er parkett og fliser på gulv, malte gipsplater på vegger og i himling. Det er montert spilevegg av treverk på ene stueveggen. Etasjeskiller er av trebjelkelag. Det er installert gasspeis på stue med avgasspipe ført gjennom yttervegg. Det er innvendige slette finerdører i boligen. Det er montert skyvedørsgarderobe i gang. Normal standard. VÅTROM Bad: Bad med fliser og varmekabler på gulv, flis på vegger. Dusjhjørne med buet glassdører, veggmontert toalett, servantbenk med skuffer, elektrisk avtrekk. Vaskerom: Vaskerom med fliser og varmekabler på gulv, flis på vegger. Benk med skyllekar, opplegg for vaskemaskin. Vv-bereder, fordelerskap for vann, sikringsskap, brannslange, sluk i gulv, elektrisk avtrekk. KJØKKEN Kjøkkeninnredning i laminat med slette fronter. Det er ventilator over integrert komfyr, integrert kjøl- og fryseskap, opplegg for vaskemaskin. Det er fliser mellom benk og overskap, laminat benkeplate med nedfelt 1-1/2 oppvaskkum. Det er kjøkkenventilator med avtrekk ut. TEKNISKE INSTALLASJONER - Innvendige vannrør av kobber og plast, rør-i-rør system. - Det er avløpsrør av plast. - Boligen har naturlig ventilasjon. Det er elektrisk avtrekk fra bad og vaskerom. - Det er montert utvendig vannutkast på yttervegg mot sør- felles for sameiet. - 200 liter vv-bereder i vaskerom. - Det er installert fiberkabel i boligen. - Sikringsskap med automatsikringer. - Brannslange tilknyttet egen vannkran. Røykvarsler. SAMMENDRAG AV BOLIGENS TILSTAND - INNVENDIG Sammendraget viser avvikene ved boligen som har fått tilstandsgrad 3 (TG 3), tilstandsgrad 2 (TG 2) og/eller tilstandsgrad IU (TG IU). Se utdypende informasjon i den vedlagte tilstandsrapporten. TILSTANDSGRAD 2 - AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK Innvendig - Overflater • Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente. Parkettgulv har noe overflateslitasjer og det er stedvis sprekker i flisfuger foran inngangsdør. Innvendig - Radon • Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Tekniske installasjoner - Elektrisk anlegg El-anlegget er fra byggeår og det er ikke utført el-kontroll siste 5 årene. Det er montert spilevegg på stue og kontakter er løs- det opplyses om at kontakter skal refestes av elektriker. Utifra dette så anbefales det utført en utvidet el-kontroll. Kostnadsestimat gjelder el-kontroll og ikke eventuelle utbedringer. For mer informasjon om det elektriske anlegget, se tilstandsrapport vedlagt i salgsoppgaven. Manglende utbedring av feil/mangler i henhold til Tafjord Kraftnett sitt pålegg: - Tidligere eier kunne ikke fremvise dokumentasjon for anlegget., jf fel §13. Sluttkontroll og risikorapport som var levert i perm var ikke utfylt. - Tidligere eier kunne ikke fremvise erklæring om samsvar for anlegget., jf fel §13 Samsvarserklæring var ikke utfylt. Det lokale elektrisitetstilsynet har, selv om fristen for å utbedre pålegget er utløpt, ikke mottatt melding om at de påpekte feilene eller manglene er rettet. Dersom feilene er utbedret, ber vi om at dette bekreftes skriftlig. Hvis de påviste feilene eller manglene ikke er rettet innen fire uker, vil vi vurdere å be Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap om bistand. I så fall vil vi be om at det vurderes om sanksjoner skal iverksettes i henhold til lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr § 13. Meglerforetaket har ikke mottatt opplysninger om at feil/manglene er utbedret. Våtrom - 2. etasje - Bad - Overflater Gulv • Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Det er målt 18 mm høydeforskjell mellom topp slukrist og topp flis ved dør- anbefalt 25 mm. Våtrom - 2. etasje - Bad - Sluk, membran og tettesjikt • Det er påvist andre avvik: Det er ikke fremlagt dokumentasjon på tettesjikt/membran. Våtrom - 2. etasje - Vaskerom - Overflater vegger og himling • Det er påvist sprekker i fliser. Det er en liten sprekk i veggflis. Våtrom - 2. etasje - Vaskerom - Overflater Gulv • Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Det er målt 7 mm høydeforskjell mellom topp slukrist og topp flis ved dør- anbefalt 25 mm. Våtrom - 2. etasje - Vaskerom - Sluk, membran og tettesjikt • Det er påvist andre avvik: Det er ikke fremlagt dokumentasjon på tettesjikt/membran. VIKTIG Du bør lese tilstandsrapport, eiendomsmeglers beskrivelse i salgsprospektet og selgers egenerklæring nøye. Du kan ikke klage på forhold som du har fått opplysninger om i tilstandsrapporten, i salgsoppgaven eller på andre måter. Se på tilstandsgrad og anslått utbedringskostnad for å danne deg et bilde av hva du må regne med av kostnader og eventuelle arbeider på boligen fremover. Husk at en anslått kostnad ikke er det samme som faktisk kostnad. Merk også at anslått utbedringskostnad bare er utbedring av konkrete avvik, etter den standarden som boligen har. Oppgradering til dagens standard kan koste mer. Tilstandsrapporten følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter må sette seg inn i denne før bud inngis.
Hvitevarer: Følgende hvitevarer medfølger i handelen: Integrert komfyr og integrert kjøl- og fryseskap. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Tilbehørsliste følger vedlagt i prospekt.
Innbo og løsøre: I henhold til avhl. § 3-4 skal eiendommen, når annet ikke er avtalt, overdras med innredninger og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal følge med. Det samme gjelder varig innredning og utstyr som enten er fastmontert eller er særskilt tilpasset bygningen, jf. avhl. § 3-5. Loven inneholder ingen detaljert oversikt over hva som omfattes av «innredning og utstyr», og over hva som skal regnes som «fastmontert eller særskilt tilpasset». Partene kan fritt avtale hva som skal følge med eiendommen ved salg. Bransjens liste over løsøre og tilbehør som skal følge med eiendommen, er en del av avtalen mellom kjøper og selger dersom ikke annet er opplyst i salgsoppgaven, kjøper har tatt forbehold i bud eller avtale på annen måte er inngått. Der intet annet er avtalt, vil løsøre og tilbehør medfølge slik dette fremkommer av avhl. § 3-4 og § 3-5 og tilbehørslisten som fremkommer lenger bak i salgsoppgaven. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Dersom det er noe i den vedlagte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Bransjens liste over løsøre og tilbehør er utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendom Norge og Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe, og er gjeldende fra 1. januar 2020.
Byggeår: 2010
Sammendrag selgers egenerklæring: Selger ønsker å trekke frem følgende i sin egenerklæring datert 30.07.2025 (utdrag): Selger kjøpte eiendommen i 2024 og har eid boligen i 1 år og 4 mnd. Er det dødsbo? Svar: Nei. Er det salg ved fullmakt? Svar: Nei. Har du kjennskap til eiendommen? Svar: Ja. Har du bodd i boligen siste 12 måneder? Svar: Ja. Spørsmål for alle typer eiendommer: Spm. 1 Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Svar: Ja. Beskrivelse: Sprekke på flis i vaskerommet. Ingenting som påvirker noe. Spm. 2 Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Nei. Spm. 3 Kjenner du til om det er/har vært tilbakeslag av avløpsvann i sluk eller lignende? Svar: Nei. Spm. 4 Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Svar: Nei. Spm. 5 Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller? Svar: Nei. Spm. 6 Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade? Svar: Nei. Spm. 7 Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe f.eks. dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller lignende? Svar: Nei. Spm. 8 Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? Svar: Nei. Spm. 9 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende? Svar: Nei. Spm. 10 Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i boligen? Svar: Nei. Spm. 11 Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Nei. Spm. 12 Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Nei. Spm. 13 Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? Svar: Ja. Beskrivelse Zaptec innstalert i carport. Spm. 14 Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeid som normalt bør utføres av faglærte, utover det som er nevnt tidligere (f.eks. drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc)? Svar: Nei. Spm. 15 Er det nedgravd oljetank på eiendommen? Svar: Nei. Spm. 16 Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? Svar: Nei. Spm. 17 Selges eiendommen med utleiedel, leilighet, hybel eller tilsvarende? Svar: Nei. Spm. 18 Kjenner du til om det er innredet/bruksendret/bygget ut i kjeller eller loft eller andre deler av boligen? Svar: Nei. Spm. 19 Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av dens omgivelser? Svar: Nei. Spm. 20 Kjenner du til om det foreligger påbud/heftelser/krav/manglende tillatelser vedrørende eiendommen? Svar: Nei. Spm. 21 Er det foretatt radonmåling? Svar. Nei. Spm. 22 Kjenner du til manglende brukstillatelse eller ferdigattest? Svar: Nei. Spm. 23 Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? Svar: Nei. Spm. 24 Er det andre forhold av betydning ved eiendommen som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)? Svar: Nei. Spørsmål for bolig i sameie/borettslag/boligaksjeselskap: Spm. 25 Kjenner du til om sameiet/laget/selskapet er involvert i tvister av noe slag? Svar: Nei. Spm. 26 Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld? Svar: Nei. Spm. 27 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet (fellesareal eller i andre boliger) som rotter, mus, maur eller lignende? Svar: Nei. Spm. 28 Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (fellesareal eller i andre boliger)? Svar: Nei. For ytterligere informasjon ber vi interessenter foreta en grundig gjennomgang av eiers egenerklæring som følger vedlagt i salgsoppgaven. Denne inneholder informasjon av vesentlig betydning for eiendommen.
Radonmåling: Radon er en helsefarlig, usynlig og luktfri gass som ligger nede i grunnen. Det varierer geografisk hvor stor forekomst det er av radon. Det er ikke et krav til måling av radon i bolig, men på generelt grunnlag er dette anbefalt. Ved utleie er det et krav til måling av radon. Det ble krav om radonsperre eller andre forebyggende tiltak mot radon på nybygg søkt etter 1. juli 2010. Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Statens strålevern anbefaler at det blir målt radon i alle boliger. Leiligheter med bakkekontakt, eller i etasjen over dette, bør måle radon. Strålevernforskriften stiller ingen krav til boligeiere som selv bor i boligen sin, men leietaker kan kreve radonmåling hvis dette ikke foreligger. I henhold til vedlagte DOK-analyserapport datert 28.07.2025 så ligger eiendommen i et område der radon aktsomheten er registrert som usikker. Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Lokale datasett og registreringer fra den enkelte kommunen er som regel ikke med i DOK og derfor heller ikke i rapporten, mens enkelte nasjonale datasett som per i dag ikke er med i DOK, er tatt med i rapporten likevel. Kartlagene er produsert i henhold til ulike nøyaktighetskrav, og blir oppdatert med ulik frekvens. Det gis derfor ingen garanti for at innholdet er oppdatert og korrekt til enhver tid. Vær oppmerksom på at begrepet 'Ikke registrert' i noen tilfeller betyr 'Ikke kartlagt'. I slike tilfeller kan tiltakshaver gis pålegg om kartlegging. Radon og geotekniske undersøkelser er eksempler på slike datasett.
Oppvarming: Til oppvarming har leiligheten gasspeis på stue og varmekabler på gulv i bad og vaskerom. Varmekilder, slik som ovner, kaminer, peiser, varmepumper og panelovner, følger med uansett festemåte. Frittstående biopeiser/varmeovner og terrassevarmere medfølger ikke. Det følger ikke med varmekilder i rom som ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder på visning.
Tv / Internett / Bredbånd: Det er installert fiberkabel fra Tafjord Connect i boligen. Tilkobling i skap på vaskerom.
Info energiklasse: Komplett energiattest følger vedlagt i prospekt. Energimerket angir boligens energistandard. Energimerket består av en energikarakter og en oppvarmingskarakter, se i figuren. Energimerket symboliseres med et hus, hvor fargen viser oppvarmingskarakter, og bokstaven viser energikarakter. Energikarakteren angir hvor energieffektiv boligen er, inkludert oppvarmingsanlegget. Energikarakteren er beregnet ut fra den typiske energibruken for boligtypen. Beregningene er gjort ut fra normal bruk ved et gjennomsnittlig klima. Det er boligens energimessige standard og ikke bruken som bestemmer energikarakteren. A betyr at boligen er energieffektiv, mens G betyr at boligen er lite energieffektiv. En bolig bygget etter byggeforskriftene vedtatt i 2010 vil normalt få C. Oppvarmingskarakteren forteller hvor stor andel av oppvarmingsbehovet (romoppvarming og varmtvann) som dekkes av elektrisitet, olje eller gass. Grønn farge betyr lav andel el, olje og gass, mens rød farge betyr høy andel el, olje og gass. Oppvarmingskarakteren skal stimulere til økt bruk av varmepumper, solenergi, biobrensel og fjernvarme.
Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse: LEILIGHET Det foreligger ferdigattest for nybygg/6-mannsbolig på gnr. 13, bnr. 426 datert den 10.10.2018 Kopi av ferdigattest fra 2018 og byggemeldte tegninger fra 2010 følger vedlagt i salgsoppgaven. Kopi av igangsettingstillatelse fra 2004 og søknad om byggetillatelse fra 2004 kan fås ved henvendelse til meglerforetaket. UTEBOD OG CARPORT Det fremkommer av søknad om oppføring av 6-mannsbolig datert den 10.02.2010, at søknaden omfatter en 6-mannsbolig i to etasjer, og tilhørende carportanlegg for 6 biler og 6 sportsboder. Boligbygget har et bruksareal på 420 m² og et bebygd areal på 269 m², mens carport/boder har et bruksareal på 30 m² og et bebygd areal på 119 m². Saksnummeret 211/10 stemmer med søknad og ferdigattesten gitt for boligbygget, og dermed gjelder ferdigattesten også for carporter. Kopi av ferdigattest fra 2018 og byggemeldte tegninger fra 2010 følger vedlagt i salgsoppgaven. Kopi av igangsettingstillatelse fra 2004 og søknad om byggetillatelse fra 2004 kan fås ved henvendelse til meglerforetaket. LOVLIGHET - LEILIGHET Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Rommet som i dag brukes som vaskerom, var opprinnelig godkjent som bod. Tidligere hadde rommet inngang fra gangen, men det har nå inngang fra hovedsoverommet. Endringen fra bod til vaskerom innebærer en bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel, og endringen er ikke omsøkt/godkjent. I tillegg er en mindre del av gangen innlemmet i stuearealet, i forhold til de godkjente tegningene. Videre er døren inn til badet flyttet nærmere stuen enn det som fremgår av de godkjente tegningene. LOVLIGHET - UTEBOD OG CARPORT Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk. VIKTIG INFORMASJON Kommunen har myndighet til å forfølge og kreve ulovlig oppførte tiltak omsøkt etter dagens regelverk; Innvendig skiller man mellom boligens hoveddel (rom for varig opphold - eks stue, kjøkken og soverom) og tilleggsdel (rom som ikke godkjent for varig opphold - eks boder, diverse, disponibelt areal). Foretas det innvendige bruksendringer mellom boligens hoveddel og tilleggsdel så utløser det søknadsplikt. Her stiller blant annet regelverket krav til takhøyde, dagslysflate, ventilasjon, rømningsvei, brannsikring m.v. En må også søke om tillatelse dersom en skal endre på bærende konstruksjoner i boligen. Når det kommer til utvendige endringer så er et påbygg alltid søknadspliktig. Når det gjelder øvrige fasadeendringer og tilbygg så er hovedregel at dette er søknadspliktig, dog med noen unntak som anses som meldepliktige tiltak unntatt søknadsplikt. Når det gjelder utvendige endringer så stiller blant annet regelverket krav til om bygningens karakter endres ved fasadeendringer, om tiltak er i tråd med gjeldende reguleringsplan, avstand til nabo, avstand til vei, avstand til sjø, størrelse på uteareal, antall parkeringsplasser m.v. Det påpekes at det er eier som til enhver tid har ansvar for at tiltak er i tråd med lover og forskrifter. Reaksjoner bygningsmyndighetene kan iverksette overfor eier er f.eks. pålegg om retting, forelegg om plikt til å etterkomme pålegg, tvangsmulkt, overtredelsesgebyr, pålegg om riving/tilbakeføring m.v. Kjøper overtar altså ansvar, risiko og eventuelle konsekvenser knyttet til dette.
Adgang til utleie: Leiligheten kan leies ut i sin helhet til boligformål. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt, jfr. eierseksjonsloven § 24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Strålevernforskriften stiller krav til radonnivået i utleieboliger. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Utleie av hytter og andre fritidsboliger er derimot ikke omfattet av kravet til radonnivået. Dette forutsetter imidlertid at bruken er begrenset til fritidsutleie over kortere tidsrom. Utleier skal kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlige. Dokumentasjonen skal ikke registreres hos myndighetene, men den skal være tilgjengelig både for leietaker og ved et eventuelt tilsyn.
Regulerings- og arealplaner: GJELDENDE REGULERING Eiendommen ligger i et regulert område. I henhold til reguleringsplan Flisnes næringspark og Havnevika, med vedtatt ikraftsettelse 06.02.2014 og bebyggelsesplan for gnr. 13 bnr. 1 m. fl., Flisnes, med vedtatt ikraftsettelse 16.10.2007, er eiendommen regulert til: • Felles avkjørsel (1246m2) • Felles grøntareal (632.45m2) • Felles parkeringsplass (80.37m2) • Konsentrert småhusbebyggelse (1030.02m2) KOMMUNEDELPLAN I henhold til kommunedelplan for Ålesund 2016 - 2028, vedtatt 09.03.2017, så ligger eiendommen i et område avsatt til boligbebyggelse - nåværende. Området mot sørøst, sør, vest og nordvest for eiendommen er også avsatt til boligbebyggelse - nåværende. Området mot nord for eiendommen er avsatt til friområde samt offentlig eller privat tjenesteyting, og området mot nordøst for eiendommen er avsatt til friområde. RELATERTE PLANER Det er fremlagt planforslag for Tunvoll, Flisnes - gbnr.13/35 og 70. Planforslaget legger til rette for frittliggende og konsentrert småhusbebyggelse, i tillegg til lekeareal, vegareal, etc, ca. 550 meter fra eiendommen mot nordøst. I nordlig del av planområdet er det planlagt frittliggende boliger for inntil 4 boenheter, og på sørlig del av planområdet er det planlagt konsentrert bebyggelse for inntil 6 boenheter, og med parkeringsgarasje i underetasjen. Totalt tilrettelegges det for 10 nye boenheter. Se mer om planen på Ålesund kommunes nettside med planid: 2023007800. BEBYGGELSESPLAN Eiendommen eller en del av eiendommen omfattes ikke av en bebyggelsesplan etter eldre PBL. REGULERING UNDER ARBEID I følge Ålesund kommune så er det ikke igangsatt planleggingsarbeid på et område som inkluderer/berører eiendommen per 29.07.2025. PLANFORSLAG Ålesund kommune opplyser at det ikke eksisterer planforslag som berører eiendommen per 29.07.2025. DOK-ANALYSE I følge vedlagte DOK-analyserapport datert 28.07.2025 så er det blant annet registrert følgende temadata på eiendommen: Temadata - Tettsted • Tettsted - Areal: 2386.11m2. Temadata - Befolkningsstatistikk • 32 - 124 innbyggere (500 - 2 000 per km2) - Areal: 259.8m2. • 125 - 312 innbyggere (2 000 - 5 000 per km2) - Areal: 2126.32m2. Temadata - Geologi - Radon • Radon aktsomhet - Moderat til lav - Areal: 644.82m2. • Radon aktsomhet - Usikker - Areal: 1741.29m2. Temadata - Geologi - Løsmasser • Løsmasser - Tynn morene - Areal: 644.37m2. • Løsmasser - Humusdekke/ tynt torvdekke over berggrunn - Areal: 1741.74m2. Temadata - Kulturminner - Enkeltminner, kulturmiljøer, brannsmitteområder og trehusmiljøer • Enkeltminner - Ikke fredet - Areal: 7.99m2. Temadata - Kulturminner - Bygninger, lokaliteter og sikringssoner • Lokalitet - Areal: 7.99m2. Landbruk - Skog, jordkvalitet og dyrkbar jord • Vernskog - Areal: 1935.36m2. Temadata - Landbruk - ar5 • Bebygd - Areal: 1940.63m2. • Samferdsel - Areal: 342.66m2. • Åpen fastmark - Areal: 102.83m2. Temadata - Natur - Vassdrag • Vassdragsområde - Areal: 2386.11m2. Temadata - natur - Natyrtyper • Kystlandskap - Areal: 2386.11m2. Temadata - Plan - Fortettingsstrategi - Temaplan 2017/2017 • Sone 3 - Fortetting kollektivakse og bydels-/nærsenter - Areal: 2386.11m2. Temadata - Samfunnssikkerhet - Flom aktsomhet • Grundig kartlagt med funn (Flom aktsomhetsdekning) - Areal: 2386.11m2. Temadata - Samfunnssikkerhet - Stormflo dekningsområde • Grundig kartlagt med funn - Areal: 2386.11m2. Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Utsnitt av reguleringsplan og kommuneplan samt Dok-analyse rapport er vedlagt i salgsoppgaven. Reguleringsbestemmelser kan ses hos meglerforetaket. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Ålesund kommune.
Vei/vann/kloakk: Eiendommen er tilknyttet offentlig vei frem til sameiets tomt, jfr. vedlagte kart over veiadkomst.. Offentlig vann og avløp via private stikk- og fellesledninger. Det gjøres oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er det normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.
Grunnboksdato: 11.8.2025
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: HEFTELSER Dokumenter fra den manuelle grunnboken som antas å kun ha historisk betydning, eller som vedrører en matrikkelenhets grenser og areal, er ikke overført til denne matrikkelenheten sin grunnboksutskrift. Servitutter tinglyst på hovedbruket/avgivereiendommen før fradelingsdatoen, eller før eventuelle arealoverføringer, er heller ikke overført. Disse finner du på grunnboksutskriften til hovedbruket/avgivereiendommen. For festenummer gjelder dette servitutter eldre enn festekontrakten. Heftelser i eiendomsrett: 2010/1026811-2/200 28.12.2010 BESTEMMELSE IFLG. SKJØTE Pliktig medlemskap i velforening/huseierforening GRUNNDATA 2010/1017758-1/200 23.12.2010 SEKSJONERING Opprettet seksjoner: SNR: 5 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 63/824 2020/1397034-1/200 01.01.2020 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1504 GNR: 13 BNR: 426 FNR: 0 SNR: 5 2024/881209-1/200 01.01.2024 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1507 GNR: 13 BNR: 426 FNR: 0 SNR: 5 For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten. EIENDOMMENS RETTIGHETER Ingen rettigheter registrert. For mer informasjon om erklæringer/tilliggende rettigheter ta kontakt med meglerforetaket.
Legalpant: Det gjøres oppmerksom på at sameiet har legalpanterett i seksjonen tilsvarende 2 x folketrygdens grunnbeløp for felleskostnader samt andre krav som skriver seg fra sameieforholdet. EIERBEGRENSNING Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer enn to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting. Den som har ervervet seksjonen i strid med forbudet vil i et slikt tilfelle, frivillig eller etter pålegg, måtte selge seksjonen videre til noen som lovlig kan erverve den.
Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette. Innbetaling av kjøpesum skal skje fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.
Megler: Tobias Skodje
Ansvarlig megler: Ole Christian Walderhaug
Meglers vederlag: Fastpris vederlag kr. 30 000,- (inkl. mva). Salgstilretteleggelse kr. 13 900,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 6 500,- (inkl. mva.) Markedspakke kr. 21 000,- (inkl. mva.) Visninger og overtakelse (pr. stk.) kr. 2 500,- (inkl. mva.) Fotografering kr. 5 300,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 2 000,- (inkl. mva.) Trykking av prospekt kr. 1 000,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.
Boligselgerforsikring: For denne eiendommen er det ikke tegnet Boligselgerforsikring.
Boligkjøperforsikring: Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2 200,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 1 200,- i honorar for Boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring kan tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.
Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen med selger. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Notar ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør. Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom innbetaling likevel må foretas på annen måte, må megler orienteres med begrunnelse og informasjon om innbetalers navn, før innbetaling av oppgjør.
Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur og vedlagt kopi av legitimasjon. Alternativt kan man legge inn bud elektronisk, ved bruk av "Gi bud" knapp i nettannonse, hvor budgiver må legitimere seg med BankID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Fra og med 01.07.25 vil det ikke lengre være lovlig å legge inn hemmelige bud. Megler kan dermed ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.
Gamle Flisnesvegen 30B
Meld din interesse for denne boligen
Del denne annonsen
Send lenken til venner og familie, eller lagre den for senere

