

LANGEVÅG
Grønmyrhaugen
Boligtomt beliggende sentralt i Langevåg på Grønmyrhaugen
Boligtomt beliggende på Grønmyrhaugen, like øst for Langevåg sentrum. Eiendommen ligger i et etablert boligområde med eneboliger fra ulike tidsepoker, med kort avstand til blant annet barnehage, skoler, daglivarebutikk og turterreng, noe som gjør området svært familievennlig og praktisk for daglige gjøremål. Tomten ligger i lett kupert terreng og består i hovedsak av utmark med noe krattskog og trær. Kombinasjonen av gode fasiliteter og naturskjønne omgivelser gjør eiendommen attraktiv både for private boligkjøpere og utbyggere som ønsker å investere i et område med stort potensial.
Prisantydning
kr 1 750 000
Omkostninger:
kr 44 840
Totalpris:
kr 1 794 840
Adresse:
Grønmyrhaugen
Boligtype:
Tomter - bolig
Tomt:
1125 m²
Bud Grønmyrhaugen
Hold meg oppdatert
Få oppdateringer om visninger, bud og annen relevant informasjon om eiendommen
Adresse: Grønmyrhaugen
Oppragsnummer: 2-0215/25
Prisantydning: kr 1 750 000
Omk. Kjøper beløp: kr 44 840
Totalpris: kr 1 794 840
Selger: Tobias Skodje
Matrikkel: Kommunenr: 1531Gnr: 91Bnr: 27
Eierform: Eiet
Boligtype: Tomter - bolig
Areal:
Beliggenhet: Eiendommen ligger i enden av Grønmyrhaugen, øst for Langevåg sentrum, i et etablert område med eneboliger fra forskjellige tidsepoker. Rolig og familievennlig nærområde. Det er kort vei til barne- og ungdomsskole mot øst, noe som gjør området ideelt for familier med barn. Eiendommen ligger i et område med gode sol- og lysforhold og tomten ansees som attraktiv både for private kjøpere og profesjonelle utbyggere.
Adkomst: Kjør opp Grønmyrhaugen ved Sula brannstasjon. Følg veien helt til enden, og tomten ligger på din høyre side. Det vil bli skiltet med Notar visningsskilter ved annonserte visninger. Se for øvrig kart for nærmere veibeskrivelse.
Barnehage, skole og fritid: Opplysninger om barnehager, skoler, fritidsaktiviteter og offentlig transport fremgår av nabolagsprofilen som er vedlagt i salgsoppgaven.
Skolekrets: Sula kommune har 3 skolekretser for 1. - 7. klasse, hvor eiendommen tilhører Langevåg skolekrets. For 8. - 10. klasse er det en felles skole for hele kommunen, Sula ungdomsskole, alle ungdomsskoleelever i Sula kommune hører til den.
Info kommunale avgifter: Det er ingen kommunale avgifter knyttet til eiendommen 21.10.2025. Grunnlag for beregning av kommunale avgifter finnes ikke da dette er en ubebygd tomt.
Info eiendomsskatt: Det er ingen eiendomsskatt knyttet til eiendommen 21.10.2025. Grunnlag for beregning av eiendomsskatt finnes ikke da dette er en ubebygd tomt. Det fremgår av kommunen sine hjemmesider at kommunen i hovedsak bruker boligverdien (formuegrunnlaget) fra Skatteetaten, for å fastsette eiendomsskattegrunnlaget for boligeiendommer. I de tilfellene de ikke har mottatt denne boligverdien fra Skatteetaten, blir taksten fastsatt av kommunen.
Info formuesverdi: Det er ikke fastsatt formuesverdi for eiendommen på nåværende tidspunkt. Formuesverdien på ubebygd tomt skal hverken overstige 80 % av eiendommens kostpris eller 80 % av markedsverdien.
Omkostninger: 1 750 000 Prisantydning -------------------------------------------------------- Omkostninger 15 500 Boligkjøperforsikring – fem års varighet (valgfritt) 2 800 Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt) 43 750 Dokumentavgift 545 Tinglysing skjøte 545 Tinglysning pantedokument (pr. stk.) -------------------------------------------------------- 44 840 Omkostninger totalt 60 340 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 63 140 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 1 794 840 Totalpris. inkl. omkostninger 1 810 340 Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 1 813 140 Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- Vi gjør oppmerksom på følgende: • Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Omk. Kjøper beløp: kr 44 840
Tomteareal: 1125 m²
Beskrivelse av tomt: Eiendommen ligger i lett kupert terreng og tomten består i all hovedsak av utmark med noe krattskog og trær.
Takstdato: 10.3.2025
Radonmåling: Radon er en helsefarlig, usynlig og luktfri gass som ligger nede i grunnen. Det varierer geografisk hvor stor forekomst det er av radon. Det er ikke et krav til måling av radon i bolig, men på generelt grunnlag er dette anbefalt. Ved utleie er det et krav til måling av radon. Det ble krav om radonsperre eller andre forebyggende tiltak mot radon på nybygg søkt etter 1. juli 2010. Byggteknisk forskrift (TEK17) stiller krav til at alle nye bygninger som er beregnet for varig opphold, skal oppføres med radonsperre eller andre radonforebyggende tiltak. I henhold til vedlagte DOK-analyserapport datert 22.09.2025 så ligger eiendommen i et område der radon aktsomheten er registrert som moderat til lav aktsomhet. Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Lokale datasett og registreringer fra den enkelte kommunen er som regel ikke med i DOK og derfor heller ikke i rapporten, mens enkelte nasjonale datasett som per i dag ikke er med i DOK, er tatt med i rapporten likevel. Kartlagene er produsert i henhold til ulike nøyaktighetskrav, og blir oppdatert med ulik frekvens. Det gis derfor ingen garanti for at innholdet er oppdatert og korrekt til enhver tid. Vær oppmerksom på at begrepet 'Ikke registrert' i noen tilfeller betyr 'Ikke kartlagt'. I slike tilfeller kan tiltakshaver gis pålegg om kartlegging. Radon og geotekniske undersøkelser er eksempler på slike datasett.
Regulerings- og arealplaner: KOMMUNEDELPLAN I henhold til Kommuneplanens arealdel, med vedtatt ikrafttredelse den 30.04.2015, så er eiendommen avsatt til: • Boligbebyggelse - Nåværende - Areal 1 125kvm. KOMMUNEPLANENS RETNINGSLINJER OG FØRESEGNER Boligområder: 2.2.1. Grad av utnytting ( pbl § 11-9 nr 5) For bustadområde skal utnyttingsgrad %BYA (inkl.biloppstillingsplass og garasje) og utbyggingshøgde fastsettast i reguleringsplan. I bustadområde for einebustad og tomannsbustad skal %BYA vere maks 30%, for konsentrert småhusbusetnad (4- mannsbustader, rekkjehus, kjede ) maks 45%, for lavblokker og blokker maks 80%. I einskilde område kan det vere aktuelt med fortetta utnytting av arealet. Det faste utvalet for plansaker tek sjølv stilling til om eit område er egna til fortetting. Ved utrekning av utnytta areal skal MD sin rettleiar for grad av utnytting leggast til grunn. For å skape attraktive bustadområde bør det leggjast vekt på variert tomtestorleik, gode fellesareal og grøntområde utover minstekrava. 2.2.2 Krav om utforming og lokalisering av bygg og anlegg (pbl § 11-9 nr 5) Universell utforming: Prinsippa om universell utforming Jf NS 11001-1:2009 og byggteknisk forskrift til plan- og bygningslova, skal leggjast til grunn ved alle plansaker, ved planlegging og utbygging av publikumsretta bygg, alle kommunale bygg og offentlege eller felles private anlegg og uterom. Ved søknader om løyve til tiltak skal det dokumenterast (for alle relevante prosjekt) korleis desse omsyna er ivaretatt. Støy: I samband med utarbeiding av reguleringsplanar og søknadspliktige tiltak som grensar mot industriområde med støyande verksemder, fylkesvegar, riksvegar og andre støykjelder, skal støyforhold vurderast. Energi: Bygg bør plasserast og utformast med omsyn til lokale klimatiske tilhøve for å redusere samla energibruk. Intensjonen i kommunen sin klimaplan skal leggjast til grunn. REGULERINGSPLAN I henhold til Reguleringendring for veg og utviding av kyrkjegard ved Langevåg kyrkje, med vedtatt ikrafttredelse 24.01.1991, så er eiendommen regulert til boliger . Området øst og sør for eiendommen er regulert til offentlig eller privat tjenesteyting. REGULERINGSBESTEMMELSER Reguleringsbestemmelser til reguleringsplan "Langevåg Syd" Sula kommune. FELLESBESTEMMELSER §4 Bebyggelsen skal plasseres innenfor de regulerte byggegrenser. §5 Ingen tomt kan bebygges før det foreligger tomtedeling for vedkommende byggefelt, kvartal eller husgruppe, godkjent av bygningsrådet. §6 Bygningsrådet skal ved behandlingen av byggemeldinger påse at bebyggelsen får en god form og materialbehandling, og at bygninger i samme byggefelt får en enhetlig og harmonisk ut- førelse. $7 Gjerdehøyden må ikke overstige 0,8 meter medregnet sokkel. §8 Hvor planering medfører forstøtningsmur mot nabotomt eller veg, kan bygnengsrådet påby at planeringshøyden senkes eller heves slik at forstøtningsmurens høyde reduseres. §9 Avkjørsel til offentlig veg skal være oversiktlig og mest mulig trafikksikker. Ingen tomt må beplantes med trær eller busker som etter bygningsrådets skjønn kan være sjenerende nfor den offentlige ferdsel. Den ubebygde del av tomten må gis en tiltalende utforming og behandling. § 10 Trebestand på tomta bør søkes bevart. § 11 Innenfor frisiktsanene (dvs.arealet mellom frisiktlinje og veg) skal det være fri sikt i en høyde av 0,8 m over de tilstøtende vegers planum. Arealet innen frisiktsonene må ikke gis en slik bruk at frisikt på noe tidspunkt kan hindres. BYGGEOMRÅDER FOR APEN SMÅHUSBEBYGGELSE (B1-19) § 12 I områdene kan oppføres frittligga etasjer med tilhørende garasjer. etasjetallet. § 13 Bygningens grunnflate, inklusive garasje, må ikke overstige 20 prosent av tomtens nettoareal. § 14 Bebyggelsen bør plasseres med møneretning (lengderetning) som vist på planen. § 15 Takvinkelen fastsettes av bygningsrådet, som kan kreve at bygninger i samme gruppe eller langs samme vegstrekning skal ha lik takvinkel og likeartet taktekking. § 16 Gjerder mot veg eller nabotomt skal ikke være høyere enn 80 cm. Skjermvegger med høyde opptil 200 cm kan tillates oppført i tilknytning til huset. Plassering av disse skal vises i byggemeldingen, og kan oppføres i nabogrense dersom begge naboer er enige. § 17 Det skal være plass til minst I overdekket bilplass pluss 1 oppstillingsplass for bil pr. bolig på egen grunn. Garasje skal fortrinnsvis oppføres som tilbygg til bolighuset, og tilpasses dette med hensyn til materialvalg, form og farge. Garasjen kan bare oppføres i 1 (en) etasje. Fellesgarasje for to naboeiendommer, kan oppføres i tomtegrense. For øvrig kan garasje innenfor bestemmelsene i byggeforskriftene oppføres inntil en halv meter fra nabogrense. Plassering av garasje skal være vist på situasjonsplan som følger byggemeldingen for bolighuset, selv om garasjen ikke oppføres samtidig med huset. BYGGEOMRÅDER FOR KONSENTRERT BOLIGBEBYGGELSE (BK 1-9) § 18 ENIMØREOG ROMSD I områdene kan oppføres boligbebyggelsis i cil etasjer (rekkehus. kjedehus, atriumshus etc.) med orende garasjer. Utnyttelsesgraden skal ligge mellom U-15 og =,25, hvor ikke annet er vist på planen. § 19 Før behandling av søknad om byggetillatelse skal bygningsrådet forlange utarbeidet en detaljert bebyggelsesplan for vedkommende byggefelt eller husgrupper. Bebyggelsesplanen skal vise bygningenes plassering, hustyper, avkjørsler, interne kjøre- og gangveger, terrengbehandling, plassering av garasjer, parkeringsplasser, lekeplasser m.v. § 20 Garasjer og parkeringsplasser skal utføres som fellesanlegg. Det skal avsettes plass for minst 1 overdekket bilplass (garasjeplass) pluss biloppstillingsplass pr. leilighet. § 21 Sandlekeplass for småbarn skal anlegges i hvert felt. Det bør være minst én sandlekeplass på ca. 100 m2 pr. 20 leiligheter. §22 Hvor det er vist byggegrense mot offentlig gangveg eller friområde, skal arealet utenfor byggegrensen gis parkmessig behandling og kan ikke nyttes til parkering, lagring, tørke- plass etc. TRAFIKKOMRÅDER § 38 Hovedveger og samleveger (Veg nr. 1,2,3,4,5) skal være fasadefrie og avkjørler til disse tillates ikke utover det som er vist på planen. § 39 Bygningsrådet kan i særlige tilfelle godkjenne at atkomst til tomt skjer via gangveg, der dette virker naturlig og ikke truer trafikksikkerheten. § 40 Hvor det i planen er vist omtrentlig trasé for offentlig gangveg (dobbelt stiplet strek) skal det i vedkommende bebyggelsesplan avsettes areal i minst 5 m bredde for offentlig gangveg gjennom feltet. DOK-ANALYSE I følge vedlagte DOK-analyserapport datert 22.09.2025 så er det blant annet registrert 9 berørte temadata på eiendommen: • Eiendom: Matrikkelen - Eiendomskart Teig. • Geologi: Løsmasser. • Geologi: Marin grense. • Geologi: Radon aktsomhet. • Landbruk: Arealressurskart - AR50 - Arealtyper. • Landbruk: FKB-AR5. • Landskap: Naturtyper i Norge - Landskap. • Samfunnssikkerhet: Aktsomhetskart for kvikkleireskred. • Samfunnssikkerhet: Kvikkleire. For mer informasjon om berørte datasett - se vedlagte DOK-analyse datert 22.09.2025. VIKTIG: Fravær av treff på et datasett betyr ikke nødvendigvis at området er fritatt for risiko, men at det ikke er gjort observasjoner av det aktuelle temaet i området, eller at området ikke er kartlagt. Treff på et datasett indikerer normalt at ytterligere undersøkelser er nødvendige. Det tas forbehold om riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene i dette dokumentet. Det kan ikke rettes krav som følge av at disse opplysningene benyttes som grunnlag for beslutninger. VEDLAGT I SALGSOPPGAVEN Utsnitt av reguleringsplan og kommuneplanens arealdel følger vedlagt i salgsoppgaven. Reguleringsbestemmelser kan ses hos meglerforetaket. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Sula kommune.
Vei/vann/kloakk: VEI Eiendommen har adresse knyttet til kommunal vei, jfr. vedlagte Vegstatuskart, men det er ikke opparbeidet avkjørsel til eiendommen. VANN OG AVLØP Det er påkoblingspunkt for vann, overvann og spillvann i nærheten av tomten , jfr. vedlagt lendingskart. Kjøper må selv søke Virksomhet for vann, avløp og renovasjon om tilknytning og dekke kostnadene med tilknytningen. Det gjøres oppmerksom på att det må søkes om forhåndsuttalelse fra VA for nærmere informasjon om tilknytningspunkt. I følge Sula kommune er det pr. tid ledig kapasitet på kommunalt avløpsanlegg, og da mulig å søke om tilknytning. Ledig kapasitet i avløpssone Langevåg er avgrenset. Dersom det i perioden frem til nytt kommunalt renseanlegg, Konshaugen renseanlegg, blir satt i drift ikke er grunnlag for å søke om tilknytning til kommunalt avløpsanlegg må privat renseanlegg vurdere. Kongshaugen renseanlegg er under bygging og er planlagt satt i drift første halvår 2028. TILKNYTNINGSAVGIFTER I følge Sula kommune er tilknytningsgebyr for vann (kategori C - boenhet) kr. 14 375m og kr. 14 375,- for avløp (kategori C - boenhet). Tilknytningskostnader ut over tilknytningsavgift vil variere i hvert enkelt tilfelle. For tilknytningsavgift sjå kommunenes gebyrregulativ: https://www.sula.kommune.no/tenester/naring-skatt-og-okonomi/gebyr-og-betalingssatsar-for-kommunale-tenester/gebyr-for-kommunaltekniske-tenester.12957.aspx.
Grunnboksdato: 20.10.2025
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: HEFTELSER Dokumenter fra den manuelle grunnboken som antas å kun ha historisk betydning, eller som vedrører en matrikkelenhets grenser og areal, er ikke overført til denne matrikkelenheten sin grunnboksutskrift. Servitutter tinglyst på hovedbruket/avgivereiendommen før fradelingsdatoen, eller før eventuelle arealoverføringer, er heller ikke overført. Disse finner du på grunnboksutskriften til hovedbruket/avgivereiendommen. For festenummer gjelder dette servitutter eldre enn festekontrakten. Heftelser i eiendomsrett: 1946/300643-3/58 09.05.1946 BESTEMMELSE OM GJERDE Dvs: Gjerdeplikt mot syd, vest og nord. 1949/302812-1/58 05.12.1949 UTSKIFTING GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 2007/298729-2/200 30.03.2007 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN. Rettighetshaver: SULA KOMMUNE ORG.NR: 964 980 543 Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Dvs: Kommunen har rett til vederlagsfritt å legge og ha liggende offentlige ledninger over tomten, med ansvar for vedlikehold av disse. 2007/298729-3/200 30.03.2007 FORKJØPSRETT Rettighetshaver: SULA KOMMUNE ORG.NR: 964 980 543 Sula Kommune har forkjøpsrett til ubebygd tomt i to år. Med flere bestemmelser Dvs: For tomten gjelder en byggefrist på 2 år fra overtakelse. Sula kommune har innvilget byggetillatelse for ubebygd tomt. Fristen skal være den samme som når kjøper betaler for tomten, uten kostnad for kommunen. Kjøper må være innforstått med å ta i bruk vegnavn i samsvar med reguleringsplanen. GRUNNDATA 1946/300643-1/58 09.05.1946 REGISTRERING AV GRUNN Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 1531 GNR: 91 BNR: 4 EIENDOMMENS RETTIGHETER Servitutter: 1946/300643-2/58 09.05.1946 BESTEMMELSE OM VEG Rettighet hefter i: KNR: 1531 GNR: 91 BNR: 4 Bestemmelse om vann/kloakkledning. Dvs: Mot nord til hovedbrukets 3 m. brede veigrunn for fellesvegen 43,0 m. Mot øst til bygdevegen 23,7 m. Mot syd og vest til Grønmyr 36,4 m. og 23,25 m. Parsellen skal sammen med de tre i dag utskilte parseller opprådhe fellesvegen i 70 m’s lengde regnet fra bygdevegen, når en eller flere av de interesserte parseller forlanger det. Rett til bruk av fellesvegen videre vestover så langt den blir opparbeidet, mot forholdsvis andel i vedlikehold. Ellers kun plikt til del i vedlikehold av den del av vegen som den bruker. Rett til å legge forskriftsig kloakk-vann- og dreneringsgrøfter over nordenfor liggende parsell og over Grønmyr. Rett til ferdsel vestover til sjøvegen og til å benytte hovedbrukets veger. Parseller vestenfor i dag utskilte har rett til bruk av fellesvegen mot forholdsvis andel i anleggs- og vedlikeholdsomkostninger. Hovedbruket mot forholdsvis andel i vedlikehold etter bruken. For mer informasjon om erklæringer/tilliggende rettigheter ta kontakt med meglerforetaket.
Kommentar konsesjon: Etter lov 23. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved erverv av fast eiendom mv. § 4 kreves det egenerklæring om konsesjonsfrihet. Det er en forutsetning for denne handelen at kjøper signerer egenerklæring om konsesjonsfrihet, og at erklæringen godkjennes av kommunen før overtakelse. Erklæringen vedlegges skjøtet ved tinglysning, og overtakelse kan ikke foretas før erklæring om konsesjonsfrihet foreligger i signert og godkjent stand. Et eventuelt konsesjonsgebyr dekkes av kjøper. Konferer megler for nærmere informasjon.
Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette. Innbetaling av kjøpesum skal skje fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.
Megler: Tobias Skodje
Ansvarlig megler: Ole Christian Walderhaug
Meglers vederlag: Fastpris vederlag kr. 40 000,- (inkl. mva). Salgstilretteleggelse kr. 13 900,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 6 500,- (inkl. mva.) Markedspakke kr. 21 000,- (inkl. mva.) Fotografering kr. 5 300,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 2 000,- (inkl. mva.) Trykking av prospekt kr. 1 000,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.
Boligselgerforsikring: For denne eiendommen er det ikke tegnet Boligselgerforsikring. Selger ønsker å trekke frem følgende i sin egenerklæring datert 21.10.2025 (utdrag): Selger kjøpte eiendommen i 2007. Er det dødsbo? Svar: Nei. Er det salg ved fullmakt? Svar: Ja. Hjemmelshavers navn: Sula Kommune. Har du kjennskap til eiendommen? Svar: Ja. Spørsmål for alle typer eiendommer: Spm. 1 Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Svar: Nei. Spm. 2 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende? Svar: Nei. Spm. 3 Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeid som normalt bør utføres av faglærte, utover det som er nevnt tidligere (f.eks. drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc)? Svar: Nei. Spm. 4 Er det nedgravd oljetank på eiendommen? Svar: Nei. Spm. 5 Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av dens omgivelser? Svar: Nei. Spm. 6 Kjenner du til om det foreligger påbud/heftelser/krav/manglende tillatelser vedrørende eiendommen? Svar: Nei. Spm. 7 Er det foretatt radonmåling? Svar: Nei. Spm. 8 Kjenner du til manglende brukstillatelse eller ferdigattest? Svar: Nei. Spm. 9 Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? Svar: Nei. Spm. 10 Er det andre forhold av betydning ved eiendommen som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)? Svar: Nei. For ytterligere informasjon ber vi interessenter foreta en grundig gjennomgang av eiers egenerklæring som følger vedlagt i salgsoppgaven. Denne inneholder informasjon av vesentlig betydning for eiendommen.
Boligkjøperforsikring: Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2 200,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 1 200,- i honorar for Boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring kan tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.
Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen med selger. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Notar ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør. Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom innbetaling likevel må foretas på annen måte, må megler orienteres med begrunnelse og informasjon om innbetalers navn, før innbetaling av oppgjør.
Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur og vedlagt kopi av legitimasjon. Alternativt kan man legge inn bud elektronisk, ved bruk av "Gi bud" knapp i nettannonse, hvor budgiver må legitimere seg med BankID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Fra og med 01.07.25 vil det ikke lengre være lovlig å legge inn hemmelige bud. Megler kan dermed ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.
Meld din interesse for denne boligen
Del denne annonsen
Send lenken til venner og familie, eller lagre den for senere

