Halkjelsgata 11/ Kyrkjegata 21
Forretningseiendom med mulighet for gode leieinntekter | Dels modernisert | Et stykke lokalhistorie med stor potensiale
Fakta om hjemmet
Adresse: Halkjelsgata 11/ Kyrkjegata 21
Oppdragsnummer: 3-0071/24
Prisantydning: kr 4 390 000
Totalpris: kr 4 390 000
Matrikkel: Kommunenr: 1577 Gnr: 19 Bnr: 523, 12
Eierform: Eiet
Boligtype: Kontor
Parkeringsforhold: Ingen parkering på egen grunn. Tilgjengelig parkering på offentlige plasser i området. Det er ikke fremlagt rettighetsavtale i anledning parkering. Iflg. leietaker finnes en avtale med kommunen som trolig gjelder frikjøpsordning. Leietaker opplyser dessuten at det praktiseres parkering på ledige plasser langs gaten. Knapphet på parkering utgjør et negativt verdibidrag.
Ditt nye nabolag
Beliggenhet: Forretningseiendom i Volda sentrum bestående av to frittliggende bygg som blitt bygget sammen. Dette er en meget sentral beliggenhet og her får du gåavstand til alle sentrumsfunksjoner som dagligvarebutikk, skole og barnehage. Det er fra eiendommen også kort avstand til høyskolen og sykehuset. Eiendommen er beliggende i et område med flere kombinasjonsbygg og forretningsbygg, en naturlig miljø for flere næringsdrivende.
Adkomst: Fra E39, Sjøgata, i Volda sentrum tar du av til Storgata, for så å ta andre avkjørsel til høgre, Halkjelsgata, følg så veien i cirka 195 meter så har du eiendommen på din venstre hand. Det vil bli skiltet med Notar visningsskilter ved annonserte visninger. Se for øvrig kart for nærmere veibeskrivelse.
Bebyggelse: Eiendommen benyttes som som lokale for administrasjon for netthandel samt for utleie til butikklokale. Eiendommen har lett adkomst og er tilrettelagt med varemottak og vareheis. Bygningsmassen er opprinnelig 2 eldre bolig-/forretningshus som gjennom tidene er ombygd, sammenbygd behovsrettet utvidet og brukstilpasset eiers behov. Mot vest "Haugenhuset" i Kyrkjegata 21. Oppført i 1903 og har vært benyttet til fargeri, damprenseri, bank, gjestehus/kafe og forretning/kontor. Mot øst BakarOlsen-huset i Halkjelsgata 11. Oppført i 1868 som bolighus. Historisk har det vært bakeri, konditori og kafe samt blomsterforretning i gateplan. I kombinasjon med bolig og hybel i overliggende 1,5 etasjer. Siden 70-tallet forretning, kontor og lager. Haugenhuset og BakarOlsenhuset ble sammenbygget i 1989, modernisert og driftstilpasset bokhandeldrift (Haugen Bokhandel), deretter driftstilpasset slik det er i dag med lager i u.etg., forretning/lager i 1.etg. (gateplan) og kontor/lager/arkiv i 2. og 3.etg. Lokalene har hovedkonstruksjoner av tre over u.etg. og med støpte dekker over deler av u.etg. og 1.etg. Bygningen har heis som dekker alle etasjer samt god eksponering med lasterampe mot gaten.
Offentlig kommunikasjon: Gode kommunikasjoner og offentlig infrastruktur. Kort gangavstand til offentlige servicefunksjoner og holdeplass for buss og taxi. Det er også gåavstand til ferjekai.
Økonomi
Kommunale avgifter: kr 76 917
Kommunale avgifter år: 2024
Info kommunale avgifter: Avgiften inkluderer vann og avløp, og fordeles på 4 terminer. Renovasjon til VØR kommer i tillegg og blir fordelt på to terminer. Kommunale gebyrer er en kombinasjon av forskudd, abonnement og enkeltgebyrer fakturert etter levert tjeneste. Volda kommune kjenner ikke samlet gebyr for en eiendom for et år før året er omme. Tjenestene vil normalt ha en prisøkning hvert år, samt at forbruk på ulike tjenester kan variere fra år til år.
Eiendomsskatt: kr 13 464
Eiendomsskatt år: 2024
Info eiendomsskatt: Eiendomsskatt for 2024 fordeles på 4 terminer iflg. opplysninger fra Volda kommune. Eiendomsskatten er estimerte tall for 2024. Eiendomsskatten blir utregnet på bakgrunn av den kommunale taksten, eller ut i fra formuesgrunnlaget. Formuesgrunnlaget blir hentet fra Skatteetaten. Eiendomsskatten er for begge bygga samlet. Det er etablert et system med fleksibel fakturering. Dvs: at skatteytere selv innenfor gitte rammer kan avgjøre tallet på faktura for eiendomsskatten og andre kommunale avgifter. Ta kontakt med kommunen for mer informasjon.
Info formuesverdi: I følge opplysninger fra Altinn så foreligger det per dato ingen formuesverdi knyttet til eiendommen. Formuesverdi er derfor beregnet ut fra skatteetatens boligkalkulator, og det tas forbehold om at denne kan være mangelfull eller feil. Med primærboliger menes der boligeier er folkeregistrert bosatt, mens sekundærboliger menes alle andre eiendommer herunder fritidseiendommer, pendlerboliger og utleieobjekter.
Omkostninger: Prisantydning kr 4 390 000,- I tillegg kommer følgende gebyrer: 1) 2,5% dokumentavgift til staten. 2) Tinglysingsgebyr skjøte kr. 500,- 3) Tinglysinggebyr kr. 500,- 4) Boligkjøperforsikring PLUSS kr. 17400,- (valgfritt) Total kjøpesum inkl. gebyrer: Kr. 4 518 150,- Vi gjør oppmerksom på følgende: - Ovennevnte omkostninger er inkludert Boligkjøperforsikring Pluss, det er mulig å velge ordinær Boligkjøperforsikring i stedet til kr. 14 600,- - Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Tomteforhold
Tomteareal: 478 m²
Beskrivelse av tomt: Relativt flat tomt der mesteparten av tomten er anvendt til bygningsmasse, fortau og noe lokalt gangareal. Grunnareal nordøst for 19/523 (ca 13 m2) fremstår som umatrikulert.
Areal
Næringsbygg | ||||
Etasje | Type | Areal | Beskrivelse | |
0. etasje | BRA-i | 92 kvm | Lager, gjenbygd trapp, trapperom, heissjakt/heismaskinrom og hvelv. | |
1. etasje | BRA-i | 334 kvm | Inngang med toalett og trapp til 2.etg. Forretning m/lager (208 m2 iflg. leiekontrakt). Felles næringsareal/varemottak. Trapp til u.etg., heisesjakt. Lager m/3 kontorposisjoner, pakkeavdeling, varemottak, gang, toalett og heissjakt. | |
2. etasje | BRA-i | 315 kvm | Kontor (15 posisjoner fordelt på 8 kontor/celler), heissjakt, møterom, garderobe, bøttekott, kantine/spiserom, hc-toalett, gang og trapperom. | |
3. etasje | BRA-i | 144 kvm | Vest for heis: 5 kontor, datarom, trapperom, trapperom 2 m/utgang til terrasse, heissjakt. Øst for heis: Teknisk rom, 1 kontor, lager, gang, toalett (ikke operativt). | |
SUM | BRA | 885 kvm | ||
SUM av arealer | ||||
SUM | BRA-i | 885 kvm | ||
SUM | BRA | 885 kvm |
Takst og tilstand
Takstmann: Skare Ottar M
Type takst: Verdi-/lånetakst
Takstdato: 02.02.2024
Verditakst: kr 5 700 000
Byggemåte: BYGGEMÅTE Forretning, kontor, lager (1868 og 1903) - Utvendig GRUNN OG FUNDAMENTER Opprinnelig tykke steinmurer som er påstøpt/påmurt innvendig. Gulv av betong på grunn. Malt. Etasjeskillere, betongdekke over deler av u.etg., 1.etg. og 2.etg. (mot øst - BakarOlsen-huset). Forøvrig trebjelkelag. Noen sprang i planløsninger, forbundet med trinnløsninger/skråramper. VEGGKONSTRUKSJON Yttervegger av tømmer og bindingsverk. Stedvis malt betong mot nordøst. Betong/brannseksjoneringsvegg mot nord (liten avstand til nabobygning). VINDU OG DØRER Isolerglass i trekarmer. 2 stk isolerte takvinduer i aluminiumskarm. Gamle vinduer i 3.etg. Metall leddheiseport, automatisk. Inntrukket aluminiumsfelt med automatiske skyvedører til forretning ved laste- og adgangsrampe 1.etg. Isolerte tredører mot øst og vest. Diverse brannisolerte dører på magnetholder, gjelder branncelleinndelinger. Sjalusiport på heisfront mot gaten/lasterampe. Verandadør til takterrasse mot nordøst i 3.etg. TAKTEKKING OG TAKKONSTRUKSJON Tresperretak. Sammensatte tak-sider med flere vinkler, arker og grat/kil. Halvvalmet mansardtak mot vest. Taktekking av skifer. Båndtekking for deler (mansardtak mot vest). Spissloft med stigeadkomst. Tilbygg mot nord, flatt papptekket tak fra omkring 2003 (iflg. eier). Ny taktekke i 2024 for utbedring etter takstmanns kommentar. ALTAN/TERRASSE/BALKONG/TRAPPER Takterrasse i 3.etg., mot nordøst (rekkverk mangler, inngår i rømningsvei). Papptekket, plastheller for deler av arealet. Kombinert lasterampe og inngangsterrasse mot gaten, ved ved hovedinngang forretning. I tillegg støpt rampe mot gaten foran varemottak og heis 1.etg. Fra 1.etg. betongtrapp til u.etg. og betongtrapper (2 stk) til 2.etg. Tretrapp til 3.etg. Stigeluke til loft. Rømningsstiger fra takterrasse og vindu 3.etg. Diverse trinnløsninger og skråplan for tilpassning til forskjellige plan (nivå). Takstmanns kommentar: - Standard: Bygningsmessig standard vurderes som alminnelig god. Begrenset fleksibilitet. - Tilstand: Den vedlikeholdsmessige tilstanden er vurdert å være alminnelig god i forhold til alder, i hovedsak uten spesielle merknader annet enn generell elde og slitasje. - Vedlikehold: Vanlig vedlikehold ute og inne. Noe bruksslitasje og påkostningsbehov. Eier opplyser om tilfeller med frosne rør ved lave temperaturer (<10 kuldegrader). Årsak antas å være rør plassert i yttervegg. Løsning er sirkulasjon med å lufte sisternaventil på toalett i 2.etg. i aktuelle perioder. For ytterligere informasjon ber vi interessenter foreta en grundig gjennomgang av takst som følger vedlagt. Disse inneholder informasjon av vesentlig betydning for eiendommen. Vi oppfordrer alle interessenter til å foreta en grundig gjennomgang av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk fagkyndig.
Innhold: De to eiendommene går over fire etasjer og inneholder: - Underetasje: Lager, gjenbygd trapp, trapperom, heissjakt/heismaskinrom og hvelv. - 1. etasje: Inngang med toalett og trapp til 2.etg. Forretning m/lager (208 m2 iflg. leiekontrakt). Felles næringsareal/varemottak. Trapp til u.etg., heisesjakt. Lager m/3 kontorposisjoner, pakkeavdeling, varemottak, gang, toalett og heissjakt. - 2. etasje: Kontor (15 posisjoner fordelt på 8 kontor/celler), heissjakt, møterom, garderobe, bøttekott, kantine/spiserom, hc-toalett, gang og trapperom. - 3. etasje: Vest for heis: 5 kontor, datarom, trapperom, trapperom 2 m/utgang til terrasse og heissjakt. Øst for heis: Teknisk rom, 1 kontor, lager, gang og toalett. Deler av eiendommen er i dag leiet ut, spør megler for mer informasjon. Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra Verditakst datert 03.02.2024, utført av Skare Ottar .
Standard: Forretning, kontor, lager (1868 og 1903) - Innvendig OVERFLATER Gulv: Malt betonggulv i underetasjen. Gulvbelegg og og innslag av teppebelegg. Vegger: Malt glassfiberstrie. Noe panel som dels er malt. For det meste malt mur/betong i underetasjen. Himling: Tak-Ess. I lager mot øst er malte stålplate (PEVA-dekke - profilerte stålplater som "forskaling" under betongdekke). KJØKKEN/KANTINE Høyglans Epoc kjøkkeninnredning, i kantine, med integrerte hvitevarer. MDF. SANITÆRANLEGG 2 stk wc/toaletter, hvorav et RWC i 2.etg. Ikke dusj. Bøttekott med rustfritt skyllelar og 200 liters v.v.bereder. I tillegg skyllekar ved toalett i inngang vest 1.etg. Garderobe med vask i 2.etg. Ekstra toalett i 3.etg. som ikke er operativt. TEKNISKE INSTALLASJONER - 7 stk luft-til-luft varmepumper. - Vannintak med vannmåler i lager u.etg. (mot øst). Vannrør av kobber. - Avløpsrør av plast. - Driftstilpasset elanlegg. Vedlikeholdsavtale med Aasebø & Ulvestad Installasjon AS. Relativt nye tavler, automatsikringer. Hovedtavle i 1.etg. Underfordelinger ved kantine/spiserom 2.etg., på pakkerom 2.etg. og på loft (3.etg.) - 2 stk brannslanger (i 1.etg og 2.etg.). Pulverapparat ("håndslukkere"). Det er utarbeidet og opphengt rømningsplaner for hver etasje. Serviceavtale med Myklebust Brannsikring AS. - Adresserbart brannvarslingsanlegg. Branntavle ved hovedtavle 1.etg. (mot inngang vest) hvor det også er montert nøkkelsafe. Serviceavtale med Aasebø & Ulvestad Installasjon AS - Hydraulisk heis for person-/varetransport som dekker alle etasjer + nivå for lasterampe mot gaten. Betong heisesjakt. Heismaskinrom i u.etg. Serviceavtale med Lift Tech AS. Det foreligger kontrollrapport fra Heiskontrollen 14.,04.2023. Avvik kreves lukket. Heisen er operativ til tross for avvik. - Fiber fra Tussa. Verditakst følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter må sette seg inn i denne før bud inngis.
Byggeår: 1868
Oppvarming: 7 stk luft-til-luft varmepumper. Elektrisk oppvarming med panelovner. Forvarmebatteri for tilluft ventilasjonsanlegg. Behov for service på varmepumper.
Info energiklasse: Selger har ikke fremlagt energiattest for eiendommen. Laveste karakter må legges til grunn. Energimerket beskriver hvor energieffektivt bygget er, og hvilke energikilder som er brukt i bygget. Energimerket består av to deler: en energikarakter og en oppvarmingskarakter. Til sammen forteller de om energistandarden i boligen din. Energikarakteren sier noe om energistandarden til bygningen og dermed noe om forventet forbruk av energi. Skalaen går fra A som er best til G som er dårligst. Oppvarmingskarakteren blir angitt ut fra hvor stor andel av energien som kommer fra ikke fornybare energikilder, slik som olje eller gass, eller fra elektrisitet. Et bygg som bare har panelovner får derfor en dårlig oppvarmingskarakter. Karakteren er en fargeskala fra rød til grønn, hvor grønn er best. En grønn karakter betyr at du bruker bioenergi eller annen ny fornybar energi. Bruk av ved, varmepumpe, sol og fjernvarme gir god oppvarmingskarakter.
Offentlige forhold
Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse: Oppføring av boliger før Plan- og Bygningsloven som trådte i kraft i 1965 var ikke underlagt søknadsplikt. For slike bygninger foreligger det derfor ofte verken godkjente hustegninger, byggetillatelse eller brukstillatelse/ferdigattest. Dette medfører selvsagt ikke at slike bygninger er å anse som ulovlige per i dag. Ferdigattest utstedes ikke lenger for tiltak det er søkt om før 01.01.1998, jfr. Plan- og bygningslovens § 21-10, femte ledd. I disse tilfellene henlegger/avviser kommunen henvendelser om saker som ikke er avsluttet. Dette innebærer imidlertid ikke at ulovlig bygde tiltak blir lovlige. Kommunen vil fremdeles kunne forfølge og kreve ulovlig oppførte tiltak omsøkt etter dagens regelverk. Kjøper overtar ansvar, risiko og eventuelle konsekvenser knyttet til dette. Det ble gitt ferdigattest på ombyggnad 20.07.1990.
Verneklasse/sefrak: Eiendommen er registrert som et SEFRAK-minne. SEFRAK er en forkortning for Sekretariatet For Registrering Av faste Kulturminner. Dette sekretariatet hadde ansvaret for en landsomfattende registrering av eldre bygninger – et omfattende feltarbeid som ble gjort i perioden 1975-1995. Bygningene i SEFRAK- registeret er ikke tillagt spesielle restriksjoner, men registreringa fungerer mer som et varsko om at kommunen bør ta ei vurdering av verneverdien før det eventuelt blir gitt tillatelse til å endre, flytte eller rive bygninga. I dag er det Riksantikvaren som administrerer SEFRAK i samarbeid med fylkeskommunene. På http://www.ra.no/ finnes mer informasjon om SEFRAK og om tilgang på den informasjonen som er registrert. Kontakt evt. megler for mer informasjon. Gårdsnr 19, Bruksnr 12: Annen forretningsbygning Sefrakminne: ID: 1519 3 145 Tidsfesting: 1900-1924 Hus, Gamletunet, Haugen-Huset, Halkjells Gata Nåværende funksjon: Bokhandel Tidligere funksjon: Farge-damp-renseri, seinare butikk Tilbygg/ombygging: 1952: tilbygg og ominnredning Gårdsnr 19, Bruksnr 523: Butikk/forretningsbygning Sefrakminne: ID: 1519 3 144 Tidsfesting: 1850-1874 Objektnavn: Hus, Skjerva, Festenr. 16, "bakar-Olsen-Huset", Halkjells Gata 11 Nåværende funksjon: Bustad i 2. Etg. , svendsen bokhandel i 1. Etg. (kjellar, 1 hybel på loftet Tidligere funksjon: Bakeri, kafe, bustad, blomsterforretning Tilbygg/ombygging: 1930 åra: tilbygg i betong i 1. Etg. , veranda i 2. Etg
Regulerings- og arealplaner: I henhold til reguleringsplan for Volda sentrum (id: 1987007) datert 08.110.1987 er eiendommen regulert til S, spesialområde. Spesialområde mht. bevaring iflg. RP "Volda sentrum" gjeldende fra 08.10.1987 (Ridderstrømplanen). "Formålet med regulering til spesialområde er å verne om det særprega gate- og bygningsmiljøet som ein heilskap." Det er igangsatt utarbeiding av ny reguleringsplan (områdeplan for Volda sentrum id: 2021006). Kommuneplan for tidligere Volda kommune, datert 16.03.2022, viser at eiendommen ligger i et område avsatt til kombinert bygg- og anleggsforemål nåværende. Delareal 248 m KPHensynsonenavnH310_UG KPFare Ras- og skredfare Delareal 248 m KPAngittHensyn Bevaring kulturmiljø KPHensynsonenavnH570_5 Delareal 3 m KPHensynsonenavnH320_7 KPFare Flomfare. Delareal 248 m KPHensynsonenavnH190_2 KPSikring Andre sikringssoner Delareal 248 m BestemmelseOmrådenavn#3 KPBestemmelseHjemmel hensyn bevaring bygning og annet kulturmiljø Delareal 248 m BestemmelseOmrådenavn#13 KPBestemmelseHjemmel byggegrenser, utbyggingsvolum og funksjonskrav Utsnitt av reguleringskart med tegnforklaring er vedlagt prospekt, spør megler for mer informasjon. Reguleringsbestemmelser kan ses hos meglerforetaket. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Volda kommune.
Vei/vann/kloakk: Adkomst: Eiendommen har lett adkomst fra gateplan til varemottak, hovedinngang med rullestolrampe og biinngang mot nordvest. Vann: Tilknyttet offentlig vannverk Avløp: Tilknyttet offentlig avløp
Grunnboksdato: 29.05.2024
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: Gårdsnummer 19, Bruksnummer 523 i 1577 VOLDA kommune: HEFTELSER Eventuelle heftelser som kan ha betydning for denne matrikkelenheten, som er tinglyst på avgivereiendommen før en arealoverføring, er ikke overført. Det samme gjelder servitutter som ikke er overført ved tidligere fradelinger. Informasjon om disse finner du på grunnboksutskriftene til de respektive avgivereiendommene. Heftelser i eiendomsrett: 1976/5664-1/57 20.12.1976 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE 1989/4962-1/57 23.10.1989 JORDSKIFTE Grensegangssak GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 1998/489-1/57 09.02.1998 LEIE AV NÆRINGSLOKALE Leie fra dato : 01.01.1998 Leietid : 10 år Leiebeløp : NOK 750 000 pr. år Rettighetshaver: HAUGEN BOK AS ORG.NR: 912 476 286 Bestemmelser om regulering av leien Bestemmelser om forlengelse Med flere bestemmelser GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE GRUNNDATA 1985/5761-1/57 19.12.1985 REGISTRERING AV GRUNN Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 1577 GNR: 19 BNR: 1 EIENDOMEN HAR TIDLIGERE HATT FESTENUMMER 2020/1416002-1/200 01.01.2020 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1519 GNR: 19 BNR: 523 EIENDOMMENS RETTIGHETER Ingen rettigheter registrert. Gårdsnummer 19, Bruksnummer 12 i 1577 VOLDA kommune: HEFTELSER Eventuelle heftelser som kan ha betydning for denne matrikkelenheten, som er tinglyst på avgivereiendommen før en arealoverføring, er ikke overført. Det samme gjelder servitutter som ikke er overført ved tidligere fradelinger. Informasjon om disse finner du på grunnboksutskriftene til de respektive avgivereiendommene. Heftelser i eiendomsrett: 1916/900243-1/57 18.03.1916 UTSKIFTING GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 1952/475-1/57 15.03.1952 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE 1962/3323-1/57 29.11.1962 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE 1989/4962-1/57 23.10.1989 JORDSKIFTE Grensegangssak GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 1998/489-1/57 09.02.1998 LEIE AV NÆRINGSLOKALE Leie fra dato : 01.01.1998 Leietid : 10 år Leiebeløp : NOK 750 000 pr. år Rettighetshaver: HAUGEN BOK AS ORG.NR: 912 476 286 Bestemmelser om regulering av leien Bestemmelser om forlengelse Med flere bestemmelser GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 2011/411283-1/200 30.05.2011 LEIEAVTALE Leie fra dato : 01.01.2011 Leietid : 9 år Leiebeløp : NOK 250 000 pr. år Rettighetshaver: HAUGENBOK NO AS ORG.NR: 995 646 749 Bestemmelser om regulering av leien Kan framleies uten samtykke av hjemmelshaver/utleier Med flere bestemmelser GRUNNDATA 1900/900003-1/57 20.04.1900 REGISTRERING AV GRUNN Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 1577 GNR: 19 BNR: 1 2020/1519900-1/200 01.01.2020 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1519 GNR: 19 BNR: 12 EIENDOMMENS RETTIGHETER Ingen rettigheter registrert. For mer informasjon om erklæringer/tilliggende rettigheter ta kontakt med meglerforetaket.
Øvrige kjøpsforhold
Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette. Innbetaling av kjøpesum skal skje fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.
Megler: Ludvig Sandström
Ansvarlig megler: Martin Haddal
Meglers vederlag: Prosentprovisjon med 2.50% av kjøpesum (inkl. mva.) Salgstilretteleggelse kr. 15 000,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 6 500,- (inkl. mva.) Notars digitale markedspakke (næring) kr. 22 500,- (inkl. mva.) Visninger og overtakelse (pr. stk.) kr. 2 000,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 2 000,- (inkl. mva.) Trykking av prospekt kr. 1 000,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.
Sentrale lover: Eiendommen overtas i den stand som den var ved Kjøpers forutgående besiktigelse/gjennomgåelse. Ved en eventuell mangels vurdering skal de alminnelige kjøpsrettslige prinsippene i avhendingsloven § 3-9 legges til grunn, dog slik at disse prinsippene fravikes slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel i følgende tilfeller: 1) Dersom Selger ikke oppfyller sine konkrete forpliktelser under denne kontrakt. 2) Dersom Selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jf. avhendingsloven § 3-7 og kjøpsloven § 19 b). 3) Dersom Selger har gitt uriktige opplysninger, jf. avhendingsloven § 3-8 og kjøpsloven § 19 a). Avhl § 3-9 fravikes imidlertid slik at kjøper ikke kan gjøre gjeldende at det foreligger skjulte mangler ved eiendommen, verken som følge av at eiendommen er i dårligere stand enn det kjøper har lagt til grunn (avhl §3-9, siste punktum), eller at selger ikke har oppfylt sin opplysningsplikt (avhl § 3– ). Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven § 3-9 siste punktum og kjøpsloven § 19 litra c), tilligger etter dette Kjøper. Avhl § 4-19 fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til to år etter overtakelse. Det tas også forbehold om at det foreligger feil i henhold til offentligrettslige krav, jf avhl § 3–2, annet ledd. Kjøper kan heller ikke påberope at det foreligger mangler i henhold til avhl §§ 4-17 og 4–18. Ovennevnte forhold er tatt hensyn til ved beregning av kjøpesummen. For så vidt gjelder rapporter fra tredjemenn som gjelder Eiendommen (tekniske rapporter, grunnanalyser, takster etc.), og som er vedlagt denne kontrakt og/eller fremlagt av Selger i forbindelse med transaksjonen, så har Selger opplyst at Selger ikke er kjent med ufullstendigheter eller feil i dokumentene. Skulle dokumentene likevel vise seg å være ufullstendige eller inneholde feil, så fravikes prinsippene i avhendingsloven § 3-7 og § 3-8, slik at Selger bare svarer for eventuelle feil som Selger selv likevel var kjent med. Eventuelle uriktige angivelser av Eiendommenes arealer, (utvendige og innvendige) eller tomtestørrelse, skal ikke under noen omstendighet kunne gi Kjøper grunnlag for mangels krav. Reguleringen i denne paragraf er av partene hensyntatt ved fastsettelse av Kjøpesummen.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Kjøper og selger er forpliktet til å bidra til at eiendomsmegler kan gjennomføre tilfredsstillende kundekontroll i henhold til hvitvaskingsregelverket og må derfor bl.a. fremlegge gyldig legitimasjon. Dersom eiendomsmegler ikke får utført slik kontroll plikter eiendomsmegler å avstå fra å gjennomføre oppdraget/handelen. Eiendomsmeglingsforetaket fraskriver oss ansvar for eventuelle økonomiske krav som følge av ovennevnte forhold.
Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur og vedlagt kopi av legitimasjon. Alternativt kan man legge inn bud elektronisk, ved bruk av "Gi bud" knapp i nettannonse, hvor budgiver må legitimere seg med BankID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.
VISNING
Hold meg oppdatert
Få oppdateringer om visninger, bud og annen relevant informasjon om eiendommen