Våre kontorer
Med 15 kontor og 74 ansatte fordelt over hele landet, er vi klare til å hjelpe deg.
Med 15 kontor og 74 ansatte fordelt over hele landet, er vi klare til å hjelpe deg.
Du kan kontakte oss pr telefon, mail eller komme innom et av våre salgskontorer. Vår kundekonsulent er behjelpelig med informasjon om prospekter, meglere, våre meglerkontorer og hva som helst som ønskes av informasjon om kjøp og salg av eiendommer. Vi er tilgjengelige hverdager mellom 08.30 og 21.00
Det er mye som står på spill når du skal selge bolig. Vi hjelper deg gjerne med det som kanskje er ditt livs viktigste handel. Ta kontakt med ditt nærmeste Notar-kontor så kan du gjøre en avtale med megler om en uforpliktende befaring med verdivurdering, og få et kostnadsoverslag på hva salget vil koste deg som selger.
Vår salgsgaranti betyr at hvis boligen ikke blir solgt til en pris du aksepterer, kan du når som helst trekke deg fra salget helt vederlagsfritt.
Selger vil motta link til egenerklæringsskjema på mail. Skjemaet må fylles ut etter beste evne, og svarene skal kunne dokumenteres ved evt. spørsmål fra interessenter. I egenerklæringsskjemaet skal kun sikre opplysninger tas inn. I slutten av skjemaet må man ta stilling til om man ønsker å tegne boligselgerforsikring eller ikke. Etter signatur med BankID sendes skjemaet til megler.
Ja, boligselgerforsikringen beskytter deg mot krav fra kjøperen av din bolig. Ifølge avhendingsloven er du ansvarlig for skjulte feil og mangler i fem år. Når du tegner boligselgerforsikring er det profesjonelle saksbehandlere, jurister og advokater som behandler alle krav fra kjøper.
Prisen på boligselgerforsikring er avhengig av salgssummen på boligen. Det er varierende promillesats for enebolig, leilighet, borettslag og tomt/fritid. Forsikringspremien trekkes direkte i oppgjøret av megler etter salg.
Trykk HER for premietabell fra Söderberg & Partners
Eiendomsmegler bestiller informasjon fra kommunen, Statens Kartverk, forretningsfører mm. Boligsalgsrapport og fotograf bestilles av eiendomsmegler. Selger vil bli kontaktet for å avtale tidspunkt. Selger må du fylle ut en egenerklæring på eiendommen. I tillegg må selger lage en energiattest og levere eiendomsmegler.
Nå alt er mottatt og kontrollert utarbeides salgsoppgaven. Tiden dette tar avhenger av type eiendom og forhold som må avklares før annonsering.
Nyttige informasjonsvideoer:
- Energimerking
- Nyttige tips før fotografering og visning
Bruk av takstmann og fotograf er ikke lovpålagt i forbindelse med salg av bolig, men det anbefales. Dette er avtaler mellom selger og takstmann og/eller fotograf og faktureres selger direkte.
Det er fult mulig å få en privatvisning. Ta kontakt med megler for å gjøre en avtale.
Bud må være skriftlige. Det gjøres med bruk av budskjema i salgsoppgaven eller «Gi bud» knappen i nettanonsen. Alle budgivere må legitimere seg. Ved elektronisk budgivning legitimerer man seg bruk bruk av BankID.
Ja. Å flytte fører med seg mye nytt. Du må gjøre små og store valg på kort tid, uten at du kan sette deg så nøye inn i alt. Da kan det være veldig fint å ha en forsikring som passer på deg om du skulle havne i trøbbel.
Les mer om HELP Boligkjøperforsikring HER
Boligkjøperforsikringen fra HELP forsikring koster:
- Borettslagsbolig og aksjeleiligheter: kr. 4 100
- Leiligheter og rekkehus: kr. 7 400
- Ene-/tomannsbolig, fritidsbolig og tomt: kr 11 500
Boligkjøperforsikring PLUSS koster kr 2 800 i tillegg til Boligkjøperforsikring og fornyes årlig
En bolig skal normalt overtas «i besiktiget stand». Det vil si slik den så ut på visningen og slik det er avtalt i kjøpekontrakten.
Følgende gjøres:
- Avlesning av strømmåler
- Sjekke at det som skal følge med av løsøre og tilbehør er på plass
- Sjekke at det er ryddet og rengjort etter avtale
- Få vist plassering og funksjon av eventuelle tekniske installasjoner
- Overlevering av nøkler
- Hvis det er behov for avregning av felleskostnader og andre småutgifter gjøres dette opp mellom deg og kjøper direkte.
Etter gjennomgangen signeres overtakelsesprotokollen. Mener du det er forhold som avviker fra det som er avtalt må dette fremkomme i protokollen.
Kjøper skal det fylles inn opplysninger om lån/finansieringsplan, kontonummer, kundekontroll hvitvasking og kontonummer for evt. tilgodehavende.
Selger skal fylle inn opplysninger om lån som skal innfris, restanser kommunale avgifter og evt. fellesutgifter og kontonummer for utbetaling av oppgjøret.
I utgangspunktet får alle selgere og kjøpere tilsendt link for signatur av elektronisk oppgjørsskjema. Megler kan tilpasse mottakere hvis det er samtykke fra den som ikke kan signere.
Hva som i utgangspunktet skal medfølge av løsøre og tilbehør ved eiendomssalg fremgår av Oversikt over løsøre og tilbehør i salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet mellom kjøper og selger om hva som skal følge med boligen, men normalt vil bransjens løsøreliste legges til grunn.
Behandlingstiden for oppgjør er normalt 12-15 virkedager.
Trykk HER for informasjonsvideo om oppgjørsprosessen.