Eiteråvegen 26
Rorbutomt med båtplass, fantastisk utsikt og gode solforhold
Fakta om hjemmet
Adresse: Eiteråvegen 26
Oppdragsnummer: 2-0147/24
Prisantydning: kr 1 190 000
Omk. Kjøper beløp: kr 48 150
Totalpris: kr 1 238 150
Matrikkel: Kommunenr: 1508 Gnr: 548 Bnr: 55
Eierform: Eiet
Boligtype: Tomter - fritid sjø
Ditt nye nabolag
Beliggenhet: Tomten ligger på Stavset/Stettevika i Ålesund kommune, ca 4 km øst for Ellingsøy og ca 4 km vest for Stette. Tomtefeltet er sydvendt, solrikt og har flott utsikt mot fjorden. Det er ca 20 minutter med bil til Moa og ca det samme til Ålesund via Ellingsøya. Eiendommen har god tilkomst. Det er bom inn til feltet.
Adkomst: Kjør til Stette og sving inn på veien som går mot Ellingsøy og Vigra. Følg veien ca 4 km og du vil se skiltet Eiteråvegen på din venstre side. Avkjørselen er i en sving og kan være lett å overse hvis man ikke følger med. Se kart for nærmere info.
Bebyggelse: Feltet består av rorbuer og naust og er stort sett bebygd. Det er laget til molo og småbåthavn på området.
Økonomi
Info kommunale avgifter: Det er ingen ingen kommunale avgifter knyttet til eiendommen per 01.03.2024.
Info eiendomsskatt: Det er ingen eiendomsskatt knyttet til eiendommen per 01.03.2024.
Velforening: I følge Stavset Marina v/styreleder Linda Kristin Stavset så er alle som har båtplass er en del av Stavset Marina. Der er totalt 16 båtplasser, og båsene kan justeres etter hvor stor båt en har. Det er en årlig sum for mololeie, og det foreligger en indeksregulert leieavtale. Etter opplysning fra styreleder så er denne avtalen under omskriving etter ønske fra styret i marinaen, og den kan derfor ikke fremlegges per dato. I tillegg påløper det vanlige utgifter som strøm, forsikring og vann. For 2024 utgjør dette kr. 8 000,- per tomt. Avgiften kan øke noen år når vedlikehold skal utføres. Det påløper i tillegg kostnader knyttet til vedlikehold av privat vei. Der er satt opp bom på veien (man må ringe den for å åpne den). Vegvedlikeholdet blir fordelt med 20% på grunneiere og resterende fordeles solidarisk mellom tomteeierne. I følge styreleder er det vanskelig å anslå årlig kostnad på veivedlikeholdet da dette vil variere utfra behov, men hun anslår ca kr 500,- per år. Hun opplyser videre at de per i dag ikke har noe fast opplegg knyttet til brøyting av veien. Stavset Marina har en egen Facebook-side der vedtekter m.m. og annen nødvendig informasjon er tilgjengelig.
Info formuesverdi: Formuesverdi for inntektsåret 2022 er kr 560 000,- i følge informasjon fra Skatteetaten datert 14.02.2024.
Omkostninger: Prisantydning kr 1 190 000,- I tillegg kommer følgende gebyrer: 1) 2,5% dokumentavgift til staten. 2) Tinglysingsgebyr skjøte kr. 500,- 3) Tinglysinggebyr kr. 500,- 4) Boligkjøperforsikring PLUSS kr. 17400,- (valgfritt) Total kjøpesum inkl. gebyrer: Kr. 1 238 150,- Vi gjør oppmerksom på følgende: - Ovennevnte omkostninger er inkludert Boligkjøperforsikring Pluss, det er mulig å velge ordinær Boligkjøperforsikring i stedet til kr. 14 600,- - Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Omk. Kjøper beløp: kr 48 150
Tomteforhold
Tomteareal: 141 m²
Beskrivelse av tomt: Tomten er gruset og står klar til støping. Det ligger også trekkerør for vann og strøm heilt bort til tomten. Det er laget til mur av naturstein med gjerde på toppen like syd for tomten. Parkeringsplasser anlegges om vist på plankartet. Det er tiltenkt 2 parkeringsplasser bak hver rorbu. Det gjøres oppmerksom på at vedlagte tegninger er knyttet til naboeiendommer, og derfor kun ment som illustrasjoner for å vise mulighetene for eiendommen. Tegningene kan ikke kopieres/brukes uten samtykke fra rettighetshaver Fylling og Bjørge AS. Opplyst tomteareal er beregnet areal. Dvs: Areal som baseres på eiendommens registrerte eiendomsgrenser i Matrikkelen. Dersom eiendomsgrenser ikke har latt seg registrere nøyaktig i Matrikkelen, vil det beregnede arealet ikke være korrekt.
Takst og tilstand
Radonmåling: Radon er en usynlig og luktfri gass som ligger nede i grunnen. Det varierer geografisk hvor stor forekomst det er av radon. Det ble krav om radonsperre eller andre forebyggende tiltak mot radon på nybygg 1. juli 2011. Utleie av hytter og andre fritidsboliger er ikke omfattet av kravet til radonnivå. Dette forutsetter imidlertid at bruken er begrenset til fritidsutleie over kortere tidsrom. Dersom hyttene/fritidsboligene benyttes som boliger, vil det være omfattet av kravet. I henhold til vedlagte DOK-analyserapport datert 14.02.2024 så ligger eiendommen i et område der radon aktsomhet er registrert som moderat til lav. Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Lokale datasett og registreringer fra den enkelte kommunen er som regel ikke med i DOK og derfor heller ikke i rapporten, mens enkelte nasjonale datasett som per i dag ikke er med i DOK, er tatt med i rapporten likevel. Kartlagene er produsert i henhold til ulike nøyaktighetskrav, og blir oppdatert med ulik frekvens. Det gis derfor ingen garanti for at innholdet er oppdatert og korrekt til enhver tid. Vær oppmerksom på at begrepet 'Ikke registrert' i noen tilfeller betyr 'Ikke kartlagt'. I slike tilfeller kan tiltakshaver gis pålegg om kartlegging. Radon og geotekniske undersøkelser er eksempler på slike datasett.
Offentlige forhold
Regulerings- og arealplaner: REGULERINGSPLAN Tomten ligger i et område regulert til fritidsbebyggelse med tilhørende parkeringsareal i henhold til Reguleringsplan for rorbuer på Stavset, vedtatt 24.02.2009. På området der denne tomten ligger et det tiltenkt oppføring av 5 naust/rorbuer (hvorav 3 rorbuer allerede er oppført). Mot sør grenser disse eiendommene til friluftsområde i sjø. Vest for området er det regulert til friluftsområde på land og mot øst er det innregulert en felles avkjørsel til molo og privat småbåthavn. Byggeområde Område for fritidsbebyggelse Utbyggingen skal ikke hindre allmenn ferdsel i strandsonen. Det skal legges til rette for å opprettholde og forbedre eksisterende stier og veier i området. Opparbeiding av nye rorbuer skal ha et enhetlig og tidsmessig preg gjennom plassering og orientering på tomtene, samt ha slektskap i detaljer og arkitektonisk utrykk med hverandre. Det må imidlertid gis rom for at bygninger kan ha varierende uttrykk og areal utfra bruksformålfunksjon. Største tillatte grunnflate for rorbu er 60 kvm i henhold til vedtatt Reguleringsendring Stavset Rorbuer datert 16.03.2012. Det skal brukes tre og betong til utvendig bygningsmateriale og takkonstruksjonen skal være saltak med 35-40 graders vinkel. Loft/hems kan innredes med tanke på overnatting. Bygningene skal ha mønehøyde på maks 6 meter over naustgulvet mot sjø. Rorbuene skal kunne settes opp i kjede (ikke felles vegger). Det er ikke tillatt å føre opp gjerder, eller sette opp flaggstang på tomtene. Kommunen skal se til at bebyggelsens form, proporsjoner, fasader, vindusinnredning og synlig materialer tilfredsstiller rimelig skjønnhetshensyn både i seg selv og i forhold til omgivelsene. Bebyggelsen skal ha god estetisk utforming i samsvar med tiltaks funksjon og behandles fasademessig på alle frittstående sider, jfr. PBL § 74-2. Spesialområder Friluftsområde sjø Det må sikres god tilgang til området for gående, og fyllinger må gis en god estetisk utføring. Området skal brukes til lek, sport, småbåttrafikk m.v. Det er ikke tillatt å drive virksomhet eller føre opp bygg eller anlegg som etter planutvalgets skjønn er til hinder for områdets bruk som friluftsområde. Privat småbåthavn Området skal benyttes til småbåtanlegg i tilknytning til nye og eksisterende naust/rorbuer innenfor reguleringsområdet. Det skal legges særlig vekt på terrengtilpasning og estetikk under plassering og utforming av flytebrygge/molo. Anlegget skal ha en tilstrekkelig solid utførelse, og forankres forsvarlig. Ledninger/rør i sjøen og andre tiltak ikke skal tillates dersom de kan være til hinder for bruk av småbåthavna. Frisiktsone ved vei Det skal ikke plantes eller etableres innretninger i frisiktsonen som hindrer sikten. Friluftsområde på land Det er ikke tillatt å drive virksomhet eller føre opp bygg eller anlegg som etter planutvalgets skjønn er til hinder for områdets bruk som friluftsområde. Fellesområde Avkjørsel, parkering og veigrunn Parkeringsplasser anlegges om vist på plankartet. Tilkomst til parkeringsområdet skjer via eksisterende privatvei. Veien som skal benyttes som felles adkomstvei for rorbueiere og partshaver i området. Avkjørsel utformes etter krav fra Statens Vegvesen. Veien er åpen for allmenn ferdsel som gangvei/tursti. Felles molo Området skal benyttes til areal for adkomst fundamentering/fortøyning og lignende som hører naturlig til molo og småbåthavn. Sanitæranlegg Det kan monteres sanitæranlegg for lukket system eller biologisk system. Gråvann føres til sjø, minst 4 meter under laveste lavvann. Fellesbestemmelser Plankrav I forbindelse med byggemelding skal det legges ved situasjonsplan i målestokk 1:500 som foruten bygningene, viser hvordan den ubebygde delen av tomten skal planeres og utnyttes. I snittegningene til bygningene skal det også vises terrenglinje som er avledet av kommunens kartgrunnlag. Planen skal vise eventuelle forstøtningsmurer og terrengbehandling med høydeangivelse. KOMMUNEDELPLAN I henhold til Kommunedelplan for Skodje 2019 - 2029, vedtatt 14.03.2019, så ligger eiendommen i et område avsatt til fritidsbebyggelse - nåværende og friluftsområde i sjø/vassdrag - nåværende. DOK-ANALYSE I henhold til DOK-analyserapport datert 14.02.2024 så er det registrert treff på følgende temadata: Temadata - Friluftsliv • Strandsone med tilhørende sjø og vassdrag - Areal 0.3 kvm Temadata - Geologi - Radon • Radon aktsomhet - Moderat til lav - Areal 141.06 kvm Temadata - Geologi - Løsmasser • Løsmasser - Tynn morene - Areal 141.06 kvm Temadata - Landbruk - ar5 • Åpen fastmark - Areal 140.76 kvm • Vann - Areal 0.3m Temadata - Natur - Vassdrag • Vassdragsområde - Areal 141.06 kvm Temadata - natur - Natyrtyper • Kystlandskap - Areal 141.06 kvm Temadata - Plan • 100 metersbelte langs sjøen - Areal 140.8 kvm Temadata - Samfunnssikkerhet - Flom aktsomhet • Grundig kartlagt med funn (Flom aktsomhetsdekning) - Areal 141.06 kvm Temadata - Samfunnssikkerhet - Stormflo 2017 • Middelhøyvann 2017 - Areal 27.07 kvm • Stormflo, intervall 20 år, 2017 - Areal 83.61 kvm • Stormflo, intervall 200 år, 2017 - Areal 85.32 kvm • Stormflo, intervall 1000 år, 2017 - Areal 90.32 kvm Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Lokale datasett og registreringer fra den enkelte kommunen er som regel ikke med i DOK og derfor heller ikke i rapporten, mens enkelte nasjonale datasett som per i dag ikke er med i DOK, er tatt med i rapporten likevel. Kartlagene er produsert i henhold til ulike nøyaktighetskrav, og blir oppdatert med ulik frekvens. Det gis derfor ingen garanti for at innholdet er oppdatert og korrekt til enhver tid. Vær oppmerksom på at begrepet 'Ikke registrert' i noen tilfeller betyr 'Ikke kartlagt'. I slike tilfeller kan tiltakshaver gis pålegg om kartlegging. Radon og geotekniske undersøkelser er eksempler på slike datasett. VEDLAGT I SALGSOPPGAVE Utsnitt av reguleringskart med bestemmelser samt vedtak om reguleringsendring følger vedlagt i salgsoppgaven. Utsnitt av kommunedelplan og DOK-analyserapport følger også vedlagt. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Ålesund kommune.
Vei/vann/kloakk: Privat vei. Eier av veien har bekreftet at eiendommen har veirett mot forholdsvis deltagelse i veivedlikehold. Privat vann (felles anlegg). Det er grunnvann som er kalkrikt. Det ble boret etter vann i 2010. Heistad brønnboring utførte jobben. Etter anbefalinger fra de ble det valgt en buffertank på 6000 liter med senkepumpe DX3 modell 3-07. Det ble boret ca 120 meter ned. Etter et lynnedslag i 2016 så ble vannpumpen skiftet (forsikringssak). Utgifter til vannpumpe blir fordelt. Ved særlig vedlikehold blir også disse utgiftene fordelt. Privat avløp (felles anlegg). Sanitæranlegg for lukket system eller biologisk system. Gråvann føres til sjø, jfr. vedlagte ledningskart. Felles vedlikeholdsansvar. Tomten er levert klar til støping og rør fremlagt til mur, jfr. tidligere salgsoppgave. Det foreligger ingen skriftlige/tinglyste avtaler vedrørende rettigheter til privat vei og privat teknisk anlegg. Tilknytningsavgifter er dog opplyst å være inkludert i kjøpesum, jfr. tidligere salgsoppgave. Anleggene driftes via Stavset Marina.
Grunnboksdato: 10.03.2024
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: HEFTELSER Eventuelle heftelser som kan ha betydning for denne matrikkelenheten, som er tinglyst på avgivereiendommen før en arealoverføring, er ikke overført. Det samme gjelder servitutter som ikke er overført ved tidligere fradelinger. Informasjon om disse finner du på grunnboksutskriftene til de respektive avgivereiendommene. Heftelser i eiendomsrett: 1849/900021-1/58 18.07.1849 UTSKIFTING GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 1863/900018-1/58 24.02.1863 UTSKIFTING GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 1877/900014-1/58 26.10.1877 BESTEMMELSE OM VEG GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 1931/900386-1/58 06.07.1931 ELEKTRISKE KRAFTLINJER GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 1933/900329-1/58 06.02.1933 ERKLÆRING/AVTALE Bestemmelse om regulering av myrområde GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 1964/100543-1/58 01.02.1964 JORDSKIFTE GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 1969/102098-2/58 10.06.1969 BESTEMMELSE OM VEG RETTIGHETSHAVER: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 7 Bestemmelse om vannrett GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 Dvs: I henhold til Skylddelingsforretning datert 29.06.1968/tinglyst 16.08.1968, opprinnelig tinglyst på hovedbruket (gnr 548, bnr 1), så skal parsellen (gnr 548, bnr 7) ha veirett på hovedbruket ifra sydsiden av driftsbygningen, og vestover til parsellen. Parsellen skal ha rett til vann på hovedbruket. Bestemmelsen er overført fra gnr 548, bnr 1 i Ålesund kommune, som salgsobjektet er utskilt fra. 1979/101454-3/58 22.02.1979 BESTEMMELSE OM VANNRETT RETTIGHETSHAVER: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 8 Bestemmelse om kloakkledning GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 Dvs: I følge Skyldskifte datert 31.01.1979/tinglyst 22. 02.1979 så har parsellen (gnr 548, bnr 8) rett til graving og legging av vannledning og likeledes for graving og legging av kloakk og avløpsvann over hovedbruket (gnr 548, bnr 1). Parsellen har gjerdeplikt. Bestemmelsen er overført fra gnr 548, bnr 1 i Ålesund kommune, som salgsobjektet er utskilt fra. 1997/3678-1/58 04.04.1997 JORDSKIFTE GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 2011/557576-2/200 14.07.2011 BESTEMMELSE OM VEG RETTIGHETSHAVER: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 27 GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 Dvs: I henhold til Skjøte datert 20.06.2011/tinglyst 14.07.2011 så gis eiendommen gnr 48, bnr 27 og 28 veirett langs eksisterende vei over gnr 48, bnr 1 i Skodje kommune. Bestemmelsen er overført fra gnr 548, bnr 1 i Ålesund kommune (tidligere gnr 48, bnr 1 i Skodje kommune), som salgsobjektet er utskilt fra. 2011/557576-3/200 14.07.2011 BESTEMMELSE OM VEG RETTIGHETSHAVER: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 28 GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 Dvs: I henhold til Skjøte datert 20.06.2011/tinglyst 14.07.2011 så gis eiendommen gnr 48, bnr 27 og 28 veirett langs eksisterende vei over gnr 48, bnr 1 i Skodje kommune. Bestemmelsen er overført fra gnr 548, bnr 1 i Ålesund kommune (tidligere gnr 48, bnr 1 i Skodje kommune), som salgsobjektet er utskilt fra. 2014/744988-2/200 04.09.2014 BESTEMMELSE OM VEG RETTIGHETSHAVER: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 40 GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 Dvs: Eiendommen gnr 48, bnr 40 har veirett over gnr 48, bnr 1 etter etablert adkomstvei fra fylkesveien og fram til tomtegrensen. Eier av gnr 48, bnr 40 skal betale andel av vedlikeholdskostnader på adkomstveien, og andel av driftskostnader til vannforsyningsanlegg. Bestemmelsen er overført fra gnr 548, bnr 1 i Ålesund kommune (tidligere gnr 48, bnr 1 i Skodje kommune), som salgsobjektet er utskilt fra. GRUNNDATA 2018/1649863-1/200 05.12.2018 18:48 REGISTRERING AV GRUNN Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 1508 GNR: 548 BNR: 1 ELEKTRONISK INNSENDT 2020/1725426-1/200 01.01.2020 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1529 GNR: 48 BNR: 55 2024/210324-1/200 01.01.2024 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1507 GNR: 548 BNR: 55 EIENDOMMENS RETTIGHETER Ingen rettigheter registrert. For mer informasjon om erklæringer/tilliggende rettigheter ta kontakt med meglerforetaket.
Kommentar konsesjon: Etter lov 23. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved erverv av fast eiendom mv. § 4 kreves det egenerklæring om konsesjonsfrihet. Det er en forutsetning for denne handelen at kjøper signerer egenerklæring om konsesjonsfrihet, og at erklæringen godkjennes av kommunen før overtakelse. Erklæringen vedlegges skjøtet ved tinglysning, og overtakelse kan ikke foretas før erklæring om konsesjonsfrihet foreligger i signert og godkjent stand. Et eventuelt konsesjonsgebyr dekkes av kjøper. Konferer megler for nærmere informasjon.
Øvrige kjøpsforhold
Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette. Innbetaling av kjøpesum skal skje fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.
Megler: Lennart Økland Tetlie
Ansvarlig megler: Lennart Økland Tetlie
Meglers vederlag: Fastpris vederlag kr. 35 000,- (inkl. mva). Salgstilretteleggelse kr. 12 500,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 6 500,- (inkl. mva.) Notars digitale markedspakke tomt kr. 16 000,- (inkl. mva.) Fotografering kr. 5 000,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 2 000,- (inkl. mva.) Trykking av prospekt kr. 1 000,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.
Boligselgerforsikring: For denne eiendommen er det ikke tegnet Boligselgerforsikring. Selger ønsker å trekke frem følgende i sin egenerklæring datert 15.02.2024 (utdrag): Er det dødsbo? Nei. Er det salg ved fullmakt? Nei. Har du kjennskap til eiendommen? Ja. Når kjøpte du eiendommen? År 2019. Hvor lenge har du eid eiendommen? Antall år 4 + Antall måneder 10. Spørsmål for alle typer eiendommer 1 Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Svar: Nei. 2 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende? Svar: Nei. 3 Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeid som normalt bør utføres av faglærte, utover det som er nevnt tidligere (f.eks. drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc)? Svar: Nei 4 Er det nedgravd oljetank på eiendommen? Svar: Nei 5 Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av dens omgivelser? Svar: Nei. 6 Kjenner du til om det foreligger påbud/heftelser/krav/manglende tillatelser vedrørende eiendommen? Svar Nei. 7 Er det foretatt radonmåling? Svar: Nei. 8 Kjenner du til manglende brukstillatelse eller ferdigattest? Svar: Nei. 9 Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? Svar: Nei. 10 Er det andre forhold av betydning ved eiendommen som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)? Svar: Nei. Tilleggskommentar: Ingen tilleggskommentar. For ytterligere informasjon ber vi interessenter foreta en grundig gjennomgang av eiers egenerklæring som følger vedlagt. Denne inneholder informasjon av vesentlig betydning for eiendommen.
Boligkjøperforsikring: Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2 200,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 1 200,- i honorar for Boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring kan tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.
Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Kjøper og selger er forpliktet til å bidra til at eiendomsmegler kan gjennomføre tilfredsstillende kundekontroll i henhold til hvitvaskingsregelverket og må derfor bl.a. fremlegge gyldig legitimasjon. Dersom eiendomsmegler ikke får utført slik kontroll plikter eiendomsmegler å avstå fra å gjennomføre oppdraget/handelen. Eiendomsmeglingsforetaket fraskriver oss ansvar for eventuelle økonomiske krav som følge av ovennevnte forhold.
Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur og vedlagt kopi av legitimasjon. Alternavtvit kan man legge inn bud elektronisk, ved bruk av "Gi bud" knapp i nettannonse, hvor budgiver må legitimere seg med BankID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.
Les mer om nabolaget
VISNING
Hold meg oppdatert
Få oppdateringer om visninger, bud og annen relevant informasjon om eiendommen