Dalaveien 57
Antatt nedlagt småbruk. Bolig oppført 1961, nå registrert som hytte. Tomt 175 mål, skog ca. 85 mål. Nausttomt. Elgvald
Fakta om hjemmet
Adresse: Dalaveien 57
Oppdragsnummer: 7-0043/24
Prisantydning: kr 990 000
Omk. Kjøper beløp: kr 25 840
Totalpris: kr 1 015 840
Matrikkel: Kommunenr: 1836 Gnr: 12 Bnr: 3
Eierform: Eiet
Boligtype: Hytte/Fritidseiendom - v/ sjøen
Rom: 3
Soverom: 2
Etasjer: 2
Parkeringsforhold: På egen gårdsplass
Ditt nye nabolag
Beliggenhet: Eiendommen ligger landlig til ca 1,5 kilometer fra fylkesvei 17 i Øresvika. Dalaveien har avkjørsel til høyre etter Olvikvatnet
Adkomst: Privat stikkvei (ca. 120 meter) fra offentlig vei (Dalaveien). Ved starten av den private stikkveien er det anlagt en ny bro i 2016. Broen er dimensjonert for tyngre kjøretøy, opplyser eier. Brøyting, strøing og vedlikehold av privat stikkvei vil være nødvendig.
Bebyggelse: Området er bebygget med eneboliger, fritidseiendommer og landbrukseiendommer- spredt bebyggelse
Barnehage/skole/fritid: Utdrag fra Rødøy kommune sin hjemmeside: Det er fire barnehager i Rødøy kommune. Disse er: Jektvik, Nordnesøy, Rødøy og Tjongsfjord barnehage. I tillegg kjøper kommunen tjenester fra Lurøy kommune for barn fra Øresvik krets. Rødøy kommunestyre har vedtatt tilflyttingsprosjektet "Prøv Rødøy", som blant annet innebærer halv pris på barnehageplasser i kommunen fra 1. mars 2023 til og med 2025. Dette gjelder alle barn i kommunens barnehager. De kommunale barnehagene i Rødøy tar våren 2023 i bruk Visma Flyt Barnehage som barnehageadministrativt system. Ansatte og foresatte kan logge seg inn, og enkelt sende meldinger mellom hjem og barnehage. Det er fem skoler i drift i Rødøy kommune. Alle skolene har 1.-10. klasse. Disse skolene er: Jektvik, Nesøy, Rødøy, Tjongsfjord og Øresvik skole
Skolekrets: Rødøy kommune
Offentlig kommunikasjon: Buss fra Eidhågen ca 2,7 km unna og fra Olvik, ca. 12,7 km. unna Fergeleie på Kilboghavn
Økonomi
Info kommunale avgifter: Rødøy kommune opplyser at de ikke beregner kommunale avgifter for denne eiendommen da den har privat vei, vann og avløp
Formuesverdi primær: kr 375 000
Formuesverdi primær år: 2022
Formuesverdi sekundær: kr 1 425 000
Formuesverdi sekundær år: 2022
Info formuesverdi: Ligningsverdier er mottatt fra skatteetaten. Medhjelper opplyser at det tas forbehold om riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene i dette dokumentet. Det kan ikke rettes krav som følge av at disse opplysningene benyttes som grunnlag for beslutninger. Medhjelper opplyser følgende: Da dette er å betrakte som en fritidseiendom skal også ligningsverdien gjenspeile dette og det skal derfor kun settes sekundær verdi på denne, slik den fremstår i dag. Vi anbefaler ny eier å selv kontakte skatteetaten for å få fastsatt korrekt formues/ligningsverdi av hytten/fritidsboligen. Skatteetaten opplyser følgende: Formuesverdi For nye fritidseiendommer er formuesverdien 30 prosent av kostpris inkludert tomt, eller 30 prosent av markedsverdien. Tidligere fastsatt formuesverdi kan videreføres av ny eier. Hvis du bygger nytt eller har påkostning på fritidseiendommen skal formuesverdien økes. Formuesverdien skal likevel ikke overstige 30 prosent av markedsverdien. Les om når du har fått økt formuesverdi. Hvis Stortinget vedtar en årlig justering av formuesverdien, vil dette være forhåndsutfylt i skattemeldingen. Det er ikke vedtatt slik justering for inntekståret 2023. Med primærboliger menes der boligeier er folkeregistrert bosatt, mens sekundærboliger menes alle andre eiendommer herunder fritidseiendommer, pendlerboliger og utleieobjekter.
Omkostninger: 990 000 Prisantydning -------------------------------------------------------- Omkostninger 24 750 Dokumentavgift 545 Tinglysing skjøte 545 Tinglysning pantedokument (pr. stk.) -------------------------------------------------------- 25 840 Omkostninger totalt -------------------------------------------------------- 1 015 840 Totalpris. inkl. omkostninger -------------------------------------------------------- Vi gjør oppmerksom på følgende: • Det er ikke mulig å tegne boligkjøperforsikring for tvangssalg. • Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer. Rødøy kommune beregner seg gebyr for å behandle konsesjonssøknad og dette kommer i tillegg til oppgitte omkostninger. Utdrag fra gebyrregluativet til Rødøy kommune: K. BEHANDLING AV SØKNADER OM KONSESJON FOR ERVERV AV EIENDOM, ETTER KONSESJONSLOVEN. For enkle/kurante saker betales et gebyr på: kr. 3780,- (tomter etc. der det er gitt delingssamtykke etter jordlov). For andre mer omfattende saker betales et gebyr på: kr. 7540,
Omk. Kjøper beløp: kr 25 840
Tomteforhold
Tomteareal: 175370 m²
Beskrivelse av tomt: Utdrag fra tilstandsrapporten: Rund boligen er det i hovedsak en naturtomt med gruset innkjørsel. Tomten er på til sammen 175 370,50 m² og består av to teiger. SÆRSKILTE FORUTSETNINGER IFM. TAKSERING AV LANDBRUKSEIENDOM: Eiendommen er i Matrikkelen registrert som "Selveier landbruk", mens selve våningshuset er registrert under næringsgruppe "fritidsbolig". Det er konsesjonsplikt på eiendommen grunnet dens størrelse. Det presiseres at undertegnede takstmann ikke er "landbrukstakstmann", men godkjent takstmann hos Norsk Takst iht. "verditaksering av fast eiendom". Undertegnede takstmann innehar også påkrevd godkjenning av Det Norske Veritas (DNV-GL) iht. "Takstmann sertifisert for Boligsalgsrapport iht. SETA`s faglige rammeverk". Undertegnede takstmann har sagt ja til å foreta en grundig tilstandsrapport av bygningsmassen, og da særlig våningshuset. Dette i tillegg til en skjønnsmessig verdivurdering av respektive eiendoms jord- og skogarealer. Dette med bakgrunn i følgende; 1. Eiendommen er å betrakte som et nedlagt småbruk og eiendommen har et begrenset areal av dyrket mark og skog. Det er kun til sammen 4,8 dekar fulldyrka jord og innmarksbeite på eiendommen. Av produktiv skog er det kun 85,2 dekar, som fordeler seg slik: Ingen skog av særs høy bonitet, 57,5 dekar skog av høy bonitet, 27,7 dekar skog av middels bonitet og ingen dekar skog av lav bonitet. I tillegg er det 66,7 dekar uproduktiv skog, 7,1 dekar myr uten skog, 10,1 dekar åpen jorddekt og grunnlendt fastmark og 1,4 dekar bebygd mark. Til sammen 175,3 dekar. Med andre ord har eiendommen en begrenset verdi i form av jord- og skogarealer. 2. Undertegnede takstmann har spisskompetanse på tilstandsrapporter og verditaksering av eiendom, og har de siste 10 årene verditaksert om lag 3 500 eiendommer på Helgeland, av disse svært mange på kysten i Lurøy/Rødøy-regionen. Undertegnede er i så måte meget godt kjent med bolig- og fritidsboligmarkedet i regionen, så som også her i Øresvik. VERDIFASTSETTING AV SKOG- OG LANDBRUKSAREALER M.M.: Med bakgrunn i sammenlignbare landbrukstakster utført i nyere tid i regionen, justert opp imot dagens KPI-indeks, så har undertegnede takstmann betraktet den "tekniske verdien" på de ulike arealene på følgende måte: - Fulldyrka jord (2,6 dekar): ca. kr. 2 560,- pr. dekar = kr. 6 656,- - Innmarksbeite (2,2 dekar): ca. kr. 1 780,- pr. dekar = kr. 3 916,- - Skog m/ høy bonitet (57,5 dekar): ca. kr. 832,- pr. dekar = kr. 47 840,- - Skog m/ middels bonitet (27,7 dekar): ca. kr. 593,- pr. dekar = kr. 16 426,- - Uproduktiv skog inkl. myr og jorddekt fastmark (83,9 dekar): ca. kr. 119,- pr. dekar = kr. 9 984,- SUM kr. 84 722,- avrundet til kr. 85 000,- Eier opplyser videre at det på eiendommen er et elgvald med mulighet for uttak av 1 dyr årlig. Det felte dyret fordeles med hver sin ½-part til grunneier og jaktlaget. Takstingeniøren har skjønnsmessig vurdert verdien av elgvaldet til kroner 15 000,- Samlet sum kroner 100 000,- fremkommer i så måte inkludert i tomteverdien. Se for øvrig vedlagt gårdskart fra NIBIO sist i rapporten. Medhjelper ønsker å presisere: Har vært i kontakt med leder i jaktlaget og han opplyser at valdet består av totalt 11 eiendommer og denne eiendommen har en svært liten andel i elgvaldet. Totalt har disse 11 eiendommene 3 dyr til sammen og denne eiendommen mottar fra 0- 10 kg, avhengig av hvor mange dyr de får skutt
Areal
Boligen | ||||
Etasje | Type | Areal | Beskrivelse | |
1. etasje | BRA-i | 66 kvm | Entré/trappegang, Bad/wc/vaskerom, Teknisk rom, Kjøkken , Stue | |
1. etasje | TBA | 22 kvm | Takoverbygd terrasse ("innglasset balkong") | |
2. etasje | BRA-i | 18 kvm | Trappegang, Soverom 1, Soverom 2 | |
SUM | BRA | 106 kvm | ||
Uthus | ||||
Etasje | Type | Areal | Beskrivelse | |
1. etasje | BRA-e | 14 kvm | Lagerrom | |
1. etasje | TBA | 7 kvm | Terrasseplatt på ca. 7.3 kvm | |
SUM | BRA | 21 kvm | ||
SUM av arealer | ||||
SUM | BRA-i | 84 kvm | ||
SUM | BRA-e | 14 kvm | ||
SUM | TBA | 29 kvm | ||
SUM | BRA | 127 kvm |
Takst og tilstand
Takstmann: Verdi Eiendomstakst AS
Type takst: Tilstandsrapport
Takstdato: 14.08.2024
Verditakst: kr 1 250 000
Byggemåte: Enkel beskrivelse fra tilstandsrapporten: Bjelkelag av tre fundamentert på betong. Yttervegger av plankelaft og bindingsverk av tre. Yttervegger er utvendig tekket med stående tømmermannskledning. Saltak takkonstruksjon av tre utvendig tekket med bølgeblikkplater og A-profilerte takplater. Uthus: Enkel beskrivelse: Bjelkelag av tre fundamentert på søyler av tre. Yttervegger av reisverk av tre utvendig tekket med stående kledning. Saltak takkonstruksjon av tre utvendig tekket med takpapp. Vindu av tre med 2-lags isolerglass. Naust: Eksisterende naust ble blåst ned under en storm for noen år siden, og ligger nå i "ruiner". Eiendommen er derfor i dag å betrakte som en ubebygd nausttomt For ytterligere informasjon ber vi deg foreta en grundig gjennomgang av vedlagte boligsalgsrapport og vedlegg som følger vedlagt. Disse inneholder informasjon av vesentlig betydning for eiendommen. Vi oppfordrer alle til å ta med bygningskyndig fagmann for nærmere gjennomgang av boligen. Som hovedregel overtas en eiendom kjøpt på tvangssalg i den stand den befinner seg. Bestemmelsene i lov om avhending av fast eigedom gjelder ikke når en eiendom er tvangssolgt, noe som innebærer at kjøper kun i svært begrenset grad kan reklamere over feil og mangler ved eiendommen.
Innhold: Fritidsboligen er oppført i 1951( estimert byggeår) og er over 1 1/2 etasje Hovedetasjen er med: entré/trappegang, bad/wc/vaskerom, teknisk rom, kjøkken og stue. Terrasse på ca. 22 m2 2 etasjen er med trapperom og 2 soverom
Standard: Fritidsboligen er estimert oppført i 1961. Boligen ble i 2016 tilbygd mot vest med nytt bad/wc/vaskerom. Boligen er ved ukjent årstall tilbygd med en takoverbygd terrasse mot nord. I 2016 ble det satt inn en skyvedør til terrassen. Gulv er tekket med laminat, malte gulvbord og belegg. Belegget i takoverbygget terrasse er ikke festet til underlaget. Vegger er tekket med malte panelplater Himlinger er tekket med malte plater og mdf himlingspanel. Bad/wc/vaskerom: Baderommet er fra 2016. Vegger er tekket med våtromsplater. Himling er tekket med malte plater. Gulv er tekket med belegg. Baderommet har et plastsluk i gulvet. Servant med ett-greps blandebatteri. Gulvmontert toalett. Badekar med veggmontert blandebatteri. Opplegg for vaskemaskin. Laminert skrog med slette fronter. Baderommet har naturlig ventilasjon via åpning av vinduet. Boligen har et innvendig isolert stålpipe fra ca. 2011. Vedovn fra ca. 2015 i kjøkkenet. Ildstedet var ikke i bruk ved befaring. Ildstedet er flyttet fra stuen til kjøkkenet. Pipen ble sist kontrollert i 2022. Ildstedet er ikke kontrollert og vi anbefaler at ny kjøper kontakter Salten Brann for opplysninger. Kjøkkenet har gulv som er tekket med laminat. Vegger er tekket med malte panelplater. Himling er tekket med malte plater. Laminerte skrog med malte speilfronter. Laminerte benkeplater. Integrert koketopp og stekeovn. Oppvaskkum med ett-greps blandebatteri. Opplegg for oppvaskmaskin. Kjøkkeninnredningen er fra Ikea og er fra 2017. Mekanisk avtrekk over koketoppen. Avtrekket blir ledet ut via takoverbygget terrasse og ut av yttervegg. Fritidsboligen benyttes per i dag som helårsbolig av nåværende eiere. Det bemerkes at boligen i Matrikkelen er registrert som fritidsbolig. Ved ønske om å benytte eiendommen som helårsbolig anbefales det å kontakte Rødøy kommune for godkjenning samt endring av Matrikkel-status. Fritidsboligen holder normal standard alder tatt i betraktning. Enkelte oppgraderinger/påkostninger må likevel påregnes for å imøtekomme dagens krav til boligstandard. Som fritidsbolig fungerer standarden tilfredsstillende. Uthus med ukjent oppførings år Bjelkelag av tre fundamentert på søyler av tre. Yttervegger av reisverk av tre utvendig tekket med stående kledning. Saltak takkonstruksjon av tre utvendig tekket med takpapp. Vindu av tre med 2-lags isolerglass. Enkel standard, en del oppgraderinger må påregnes. Naust/nausttomt Eksisterende naust ble blåst ned under en storm for noen år siden, og ligger nå i "ruiner". Eiendommen er derfor i dag å betrakte som en ubebygd nausttomt. Medhjelper henviser til kart i salgsoppgaven som beskriver beliggenhet. Tilstandsgrad 2 og 3 for fritidsboligen TG3: Nedløp og beslag. Renner og nedløp av metall og plast. Pipen er tekket med heldekkende beslag med pipehatt Vurdering av avvik: • Det er ikke tilfredsstillende bortledning av vann fra taknedløp ved grunnmur. • Det mangler snøfangere på hele eller deler av taket, noe som var krav på byggemeldingstidspunktet. • Det mangler tilfredsstillende adkomst til pipe for feier. Nedbøyning i renne mot vest. Manglende beslag i overgang tak og vindskibord på tilbygget bad. Konsekvens/tiltak • Det bør lages system for bortledning av vann fra taknedløp ved grunnmur. • Det må monteres snøfangere for å oppfylle byggeårets krav. • Stigetrinn for feier må monteres. Det må monteres manglende beslag og renner. Pipe og ildsted. Boligen har et innvendig isolert stålpipe fra ca. 2011. Vedovn fra ca. 2015 i kjøkkenet. Ildstedet var ikke i bruk ved befaring. Ildstedet er flyttet fra stuen til kjøkkenet. Pipen ble sist kontrollert i 2022. Vurdering av avvik: • Avstanden mellom ildstedet og brennbart materiale er for liten. • Ildfast plate mangler på gulvet under/foran ildstedet. Vedovnen er kun provisorisk montert. Konsekvens/tiltak • Større avstand til brennbart materiale må lages. Skal ildstedet benyttes må det utføres tilfredsstillende tiltak. Innvendige trapper. Trapp mellom hovedetasje og loftsetasje. Malt tett bratt tretrapp med repos. Teppehalvmåner i inntrinn. Vurdering av avvik: • Det er ikke montert rekkverk. • Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet. Trappen er bratt og har korte inntrinn. Konsekvens/tiltak • Rekkverk må monteres for å lukke avviket. Elektrisk anlegg. El-skap fra 2016 plassert i entre/trappegang. Automatsikringer og måler. 50 amp hovedsikring. Gulvvarme: Ingen rom med gulvvarme. Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Spørsmål til eier 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei 2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. El-installasjonen er fra 2016-2017. 3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ja Arbeidene ble utført av El-team opplyser eier. 4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ja Samsvarserklæringer ikke fremvist. Eksisterer det samsvarserklæring? Ukjent 5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Nei El-installasjonen er ikke kontrollert av Arva AS (DLE). 6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Nei 7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Nei Generelt om anlegget 8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank Nei 9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Nei Inntak og sikringsskap 10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Nei 11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja 12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Ja Provisorisk el-tilkobling via skjøteledning for belysning i entre/trappegang. Generell kommentar: Da el-installasjonen aldri er kontrollert må den kontrolleres. ---------------- TG2: Utvendig > Taktekking. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på taktekkingen. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på undertak. TG2 sette spå grunn av taktekket over opprinnelige del. Det kan være svekkelser i innfestning og lekter. Taket er tekket med bølgeblikkplater fra byggeår. A-profilerte takplater fra ca. 2021 over inngangspartiet. A-profilerte takplater fra 2017 over baderommet. Punktet må sees i sammenheng med Takkonstruksjon/Loft Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på taktekkingen. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på undertak. TG2 sette spå grunn av taktekket over opprinnelige del. Det kan være svekkelser i innfestning og lekter. Veggkonstruksjon. Yttervegger av plankelaft i opprinnelige del og bindingsverk av tre i tilbygget del. Yttervegger i tilbygget bad er isolert med 15 cm isolasjon. Yttervegger i opprinnelige del er ikke etterisolert. Yttervegger er utvendig tekket med stående tømmermannskledning fra ca. 2016-2018. I forbindelse med leggingen av den nye kledningen ble det lagt ny vindsperre. Det er montert musebørster bak kledningen. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Skade i kledningsbord fasade nord på tilbygget bad. Fasade sør er værslitt. Koblet vindu i stuen. Ett koblet vindu med 2-lags glass fra byggeår i stuen. Vurdering av avvik: • Det er påvist avvik rundt innsettingsdetaljer Utvendig vannbrett/vann nese utenfor koblet vindu i stuen heller inn mot veggen. Usikkerhet om dette kan ha ført til fuktskader i bakenforliggende og underliggende konstruksjoner Balkonger, terrasser og rom under balkonger. Terrasse på ca. 22 m2 med stående rekkverk. Konstruksjon av tre fundamentert på peler av tre. Innenfor terrassen ligger en takoverbygd terrasse på ca. 20 m2. Sistnevnte terrasse fikk i 2016 en skyvedør, slik at hele terrassen kan lukkes til et rom. Den takoverbygde terrassen er derfor i rapporten medtatt som bruksareal i boligen. Gulvet i den takoverbygde terrassen er isolert med styrofoamplater, opplyser eier. Vurdering av avvik: • Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Rekkverket er ikke tilfredsstillende festet. Skjevheter i enkelte peler. Utvendige trapper. Trapp mellom terreng og terrasse: Åpen tretrapp. Enkelt gelender langs den ene siden av trappen. Vurdering av avvik: • Åpninger i rekkverk er ikke i henhold til krav i dagens forskrifter. Etasjeskille/gulv mot grunn. Gulv i hovedetasje av trebjelkelag. Usikkerhet angående isolasjon i opprinnelige del. Gulv i baderommet er isolert med 20 cm isolasjon. Gulv/etasjeskillet i loftsetasjen er isolert med 15 cm isolasjon. isolasjonstykkelse opplyst av eier. Stedvis understøtter av tre i krypkjelleren. Vurdering av avvik: • Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Stedvis enkelte skjevheter ble registrert, men ikke utover normalt alder tatt i betraktning. Radon. Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Vurdering av avvik: • Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Krypkjeller. Krypkjeller med utvendig adkomst under opprinnelige del. Blindrom under tilbygget bad. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Det er ikke etablert fuktsperre mot grunnen. Noe begrenset med ventilasjon i krypkjelleren. Bad/wc/vaskerom. Overflater vegger og himling. Vegger er tekket med våtromsplater. Himling er tekket med malte plater. Vurdering av avvik: • Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen eller byggematerialet er uegnet • Våtromsplater er ikke montert fagmessig. Manglende tetting mellom plateender og bunnlister. Ventilasjon. Baderommet har naturlig ventilasjon via åpning av vinduet. Vurdering av avvik: • Rommet har kun naturlig ventilasjon. Kjøkken. Avtrekk. Mekanisk avtrekk over koketoppen. Avtrekket blir ledet ut via takoverbygget terrasse og ut av yttervegg. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Ventilasjonskanalen er ikke isolert i uoppvarmede terrasse, dette kan føre til kondens. Avløpsrør. Avløpsrør av plast. Vurdering av avvik: • Det er ikke påvist tilfredsstillende lufting av avløpsanlegget. • Det er ikke påvist tilfredsstillende stakemulighet på avløpsanlegg. Ventilasjon. Hovedetasje: Etasjen har mekanisk avtrekk på kjøkken, for øvrig naturlig ventilasjon via åpning av vinduer. Loftsetasje: Etasjen har naturlig ventilasjon via åpning av vinduer. Vurdering av avvik: • Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Drenering. I 2021 ble deler av tomten drenert med grøft og drensrør. Ett av taknedløpene er ledet til drensrør, for øvrig er det naturlig avrenning rundt boligen. Punktet må sees i sammenheng ‘Rom under terreng. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Takvann bør ledes tilfredsstillende bort far bygningskroppen. Grunnmur og fundamenter. Grunnmurer av betong med innslag av sparestein. Vurdering av avvik: • Grunnmuren har sprekkdannelser. Gjennomgående sprekk i grunnmur mot sør, sprekken er kun tettet med byggskum. Stedvis skjevheter i grunnmur. Terrengforhold. Eiendommen ligger i terrassert/skrånende terreng. Vurdering av avvik: • Eiendommen ligger i flomutsatt område. • Eiendommen ligger i rasfarlig/skredutsatt område. I henhold til NVEs Aktsomhetskart ligger eiendommen i et aktsomhetsområde for snøskred. I henhold til NVEs Faresonekart ligger eiendommen i et område utsatt for stormflo. Men dette må trolig gjelde for nausttomten og ikke for respektive bebyggelse som ligger høyt over havet. Når det gjelder bekken som går under den private broen langs egen stikkvei, så er takstmannen ikke kjent med risikoen vedrørende om bekken kan gå over sine bredder å true broen. Broen ble til orientering bygd ny i 2016 og antas av den grunn å være trygt plassert. Nærmere undersøkelser anbefales likevel. Utvendige vann- og avløpsledninger. Rør mellom boligen og septiktanken er fra 2017. Isoterm vannrør fra 2019 mellom boligen og borhullet. Borehullet er ca. 123 meter dypt og er fra ca. 2019. Vurdering av avvik: • Det foreligger ingen dokumentasjon på vannkvaliteten på brønnvannet. VIKTIG Du bør lese tilstandsrapport, eiendomsmeglers beskrivelse i salgsprospektet nøye. Du kan ikke klage på forhold som du har fått opplysninger om i tilstandsrapporten, i salgsoppgaven eller på andre måter. Se på tilstandsgrad og anslått utbedringskostnad for å danne deg et bilde av hva du må regne med av kostnader og eventuelle arbeider på boligen fremover. Husk at en anslått kostnad ikke er det samme som faktisk kostnad. Merk også at anslått utbedringskostnad bare er utbedring av konkrete avvik, etter den standarden som boligen har. Oppgradering til dagens standard kan koste mer. Tilstandsrapporten følger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter må sette seg inn i denne før bud inngis.
Hvitevarer: Kjøkkeninnredning fra Ikea 2017 og er med integrert koketopp og stekeovn.
Innbo og løsøre: Ved tvangssalg gjelder ikke avhendingslovens bestemmelser, og vedlagte liste i salgsoppgaven, «Oversikt over løsøre og tilbehør til eiendommen», fravikes. Kjøper må påregne å selv overta og eventuelt besørge kasting av innbo og løsøre som står igjen ved overtakelse av eiendommen.Før innbo og løsøre eventuelt kan overtas/kastes, må kjøper kontakte Namsfogden og be om bistand. Namsfogden vil så fatte vedtak og bestemme hva som skal skje med innbo og løsøret. For øvrig henviser medhjelper til skrivet: «orientering til kjøper om tvangssalg ved medhjelper» som er vedlegg til budskjemaet
Byggeår: 1961
Modernisering og påkostninger: Utdrag fra tilstandsrapport: I 2021 ble deler av tomten drenert med grøft og drensrør. Ett av taknedløpene er ledet til drensrør, for øvrig er det naturlig avrenning rundt boligen. Rør mellom boligen og septiktanken er fra 2017. Isoterm vannrør fra 2019 mellom boligen og borhullet. Borehullet er ca. 123 meter dypt og er fra ca. 2019. Septiktank av glassfiber med tre kammer fra 2017, overløp er ledet til sandfiltergrøft. Det foreligger utslipp tillatelse.. Varmtvannsbereder type Ozo på 198 liter, og er fra 2016. El-skap fra 2016 plassert i entre/trappegang. Automatsikringer og måler. 50 amp hovedsikring.
Sammendrag selgers egenerklæring: Da dette er et tvangssalg foreligger det ingen egenerklæring.
Radonmåling: Utleie av hytter og andre fritidsboliger er ikke omfattet av kravet til radonnivå. Dette forutsetter imidlertid at bruken er begrenset til fritidsutleie over kortere tidsrom. Dersom hyttene/fritidsboligene benyttes som boliger, vil det være omfattet av kravet. Radon er en usynlig og luktfri gass som ligger nede i grunnen. Det varierer geografisk hvor stor forekomst det er av radon. Det er ikke et krav til måling av radon i bolig, men på generelt grunnlag er dette anbefalt. Ved utleie er det et krav til måling av radon. Det ble krav om radonsperre eller andre forebyggende tiltak mot radon på nybygg 1. juli 2011.
Oppvarming: Oppvarming med vedovn og eventuelt med panelovner. Varmekilder, slik som ovner, kaminer, peiser, varmepumper og panelovner, følger med uansett festemåte. Frittstående biopeiser/varmeovner og terrassevarmere medfølger ikke. Det følger ikke med varmekilder i rom som ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder på visning. Da dette er registrert som en fritidseiendom, har ikke medhjelper mottatt rapport fra Salten brann
Tv / Internett / Bredbånd: Medhjelper har ingen kjennskap til dette
Info energiklasse: Energimerket beskriver hvor energieffektivt bygget er, og hvilke energikilder som er brukt i bygget. Energimerket består av to deler: en energikarakter og en oppvarmingskarakter. Til sammen forteller de om energistandarden i boligen din. Energikarakteren sier noe om energistandarden til bygningen og dermed noe om forventet forbruk av energi. Skalaen går fra A som er best til G som er dårligst. Oppvarmingskarakteren blir angitt ut fra hvor stor andel av energien som kommer fra ikke fornybare energikilder, slik som olje eller gass, eller fra elektrisitet. Et bygg som bare har panelovner får derfor en dårlig oppvarmingskarakter. Karakteren er en fargeskala fra rød til grønn, hvor grønn er best. En grønn karakter betyr at du bruker bioenergi eller annen ny fornybar energi. Bruk av ved, varmepumpe, sol og fjernvarme gir god oppvarmingskarakter.
Offentlige forhold
Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse: Rødøy kommune opplyser følgende: Vi har ingen opplysninger om bebyggelsen på eiendommen, dette skyldes nok at all bebyggelse er oppført før Plan- og bygningsloven (bygningsloven av 1964) ble gjeldene. Før 1964 var det ingen som søkte om byggetillatelse. Dette er en gammel eiendom , etablert i 1920, opprinnelig benyttet som småbruk. Takstingeniør opplyser: Det er ingen tilgjengelige bygningstegninger for boligen i kommunens arkiver, og det er heller ikke utstedt noen ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse. I følge Rødøy kommune er dette en gammel eiendom som ble etablert i 1920, opprinnelig benyttet som småbruk. Kommunen har ingen opplysninger om bebyggelsen på eiendommen, noe som skyldes at all bebyggelse er oppført før Plan- og bygningsloven (bygningsloven av 1965) ble gjeldene. Generell info: - Kravet om ferdigattest har vært en del av plan- og bygningslovgivningen i en lengre periode. Før innføringen av plan- og bygningsloven av 1965, fantes det imidlertid ingen nasjonale regler for søknadsplikt, og eldre bygg kunne derfor bli oppført lovlig uten behov for søknad. I slike tilfeller ville det heller ikke bli utstedt en ferdigattest. Det er derfor ikke uvanlig å finne eldre eiendommer uten dokumentasjon som ferdigattest på grunn av historiske reguleringspraksiser. PS! Når det gjelder tilbygd bad fra 2016 og tilbygd takterrasse, så kjenner ikke takstmannen til hvorvidt disse tilbyggene er bygd uten å søke eller ei. Trolig er de ikke det da kommunen ikke nevner dette i sine "megleropplysninger". Nærmere undersøkelser anbefales. Medhjelper opplyser: Det foreligger verken godkjente hustegninger, byggetillatelse eller brukstillatelse/ferdigattest for boligen/ fritidsboligen i kommunens arkiver. Det er derfor ikke mulig for meglerforetaket og kontrollere om det er foretatt bygningsmessige planendringer/påbygg/tilbygg etter 1965 som burde vært omsøkt/godkjent. Klassifisering av rom i prospekt er derfor gjort med bakgrunn i bruken på befaringsdagen. Det gjøres dog oppmerksom på at bruken av rommet likevel kan være i strid med byggeteknisk forskrift og /eller mangle godkjennelse for den aktuelle bruken. Ferdigattest utstedes ikke lenger for tiltak det er søkt om før 01.01.1998, jfr. Plan- og bygningslovens § 21-10, femte ledd. I disse tilfellene henlegger/avviser kommunen henvendelser om saker som ikke er avsluttet. Dette innebærer imidlertid ikke at ulovlig bygde tiltak blir lovlige. Kommunen vil fremdeles kunne forfølge og kreve ulovlig oppførte tiltak omsøkt etter dagens regelverk. Kjøper overtar ansvar, risiko og eventuelle konsekvenser knyttet til dette.
Adgang til utleie: Kan leies ut til fritidsformål
Regulerings- og arealplaner: Rødøy kommune opplyser følgende: Eiendommen er ikke regulert, inngår i vanlig LNFR – område. Medhjelper opplyser følgende: Eiendommen ligger i et område avsatt til LNFR-formål (landbruks-, natur-, reindrifts- og friluftsformål) - for nødvendige tiltak for landbruk og reindrift og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag. Plantype: Kommuneplanens arealdel. - Planstatus: Endelig vedtatt arealplan. - Plannavn: Kommuneplan. - Ikraftredelsesdato: 20.06.2001. Utdrag fra Kommuneplanens arealdel for Rødøy kommune 2022-2034 Planbestemmelser: 2.4. Landbruks-, natur- og friluftsformål samt reindrift jf.§11-7 nr.5 2.4.1. LNFR-areal for nødvendige tiltak for landbruk og reindrift og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag a) Det tillates ikke bebyggelse eller anlegg i LNFR-arealer. Unntaket er nødvendige tiltak for landbruk og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag, samt nødvendig tiltak for skogsdrift og reindrift. b) Ny bebyggelse og anlegg skal ikke plasseres nærmere sjøen enn den funksjonelle strandsonen som vist i temakart. Det skal tas særlig hensyn til allmenne interesser så som natur- og kulturmiljø, friluftsliv og landskap ved plassering av tiltak. c) Det kan tillates enkel tilrettelegging og vedlikehold for allment friluftsliv innenfor LNFR- formål dersom dette ikke kommer i konflikt med andre interesser som kulturminner, naturmangfold eller reindrift. Eksempel på enkel tilrettelegging er små gapahuker (inntil 15m²), stier, klopper og rasteplasser. Kommune og grunneier må kontaktes før tilretteleggingen kan bli utført. Retningslinje: Det vises til del 1 av veileder «H-2401 Garden som ressurs» for vurdering om bygge- eller anleggstiltak er i tråd med LNFR-formålet. 2.4.2. LNFR-areal for spredt bolig-, fritids- eller næringsbebyggelse mv. a) Innenfor områdene avsatt til LNFR- areal for spredt bolig-, fritids- eller næringsbebyggelse mv. tillates det oppført nye boliger, fritidsboliger, næringsbygg og naust, i tillegg til eksisterende tiltak i nåværende LNFR-arealer for spredt bolig-, fritids- eller næringsbebyggelse mv. b) Enhetene skal etableres i tråd med lokaliserings- og utformingskriterier, samt krav om dokumentasjon i pkt. 2.4.3 for boliger, pkt. 2.4.4 for fritidsboliger og pkt. 2.4.5 for næringsbebyggelse. c) I områdene det tillates naust, kan disse plasseres nærmere strandsonen enn byggegrensen vist i plankartet. Naust skal fortrinnsvis plasseres i tilknytting til eksisterende naust. Naust skal ikke hindre fri ferdsel i strandsonen. d) For eksisterende bebyggelse kan det tillates tiltak jf. §20-4 eller § 20-5 så lenge disse er i tråd med lokaliserings- og utformingskriterier, samt krav om dokumentasjon i pkt. 2.4.3 for boliger, pkt. 2.4.4 for fritidsboliger og pkt. 2.4.5 for næringsbebyggelse. e) LS2 a, b, c og d: i. Det er i utgangspunktet ikke krav om reguleringsplan for nye enheter. ii. I tillegg til lokaliserings-, utformingskrav og krav om dokumentasjon fra pkt. 2.4.4 og pkt. 2.4.5, skal ikke ny bebyggelse komme i konflikt med transportlinjer for reindrift. iii. Type næring som kan tillates er «små-skala» næringstiltak som ikke medfører støy, lukt, støv, annen forurensning eller trafikkøkning og som ikke kommer i konflikt med reindrift, landskap, jordbruksarealer, myr, friluftsinteresser, naturmangfold, kulturminner eller fareområder. Dette skal dokumenteres i forbindelse med søknad om bruksendring og/eller byggesak før det kan gis igangsettingstillatelse. iv. Før det kan gis igangsettingstillatelse for nye enheter skal geoteknisk vurdering utarbeides av fagkyndig. v. Det tillates maks 4 nye enheter i området (ekskl. naust som kommer i tillegg). Retningslinje: Dersom det bygges 2 fritidsboliger kan det bygges 2 nye næringsbygg og 0 nye boliger, osv. f) For byggesøknader i LS5 og LS30a skal reindrifta få minimum 6 ukers frist på å komme med uttalelse. Utdrag slutt Kontakt medhjelper om du vil ha tilsendt hele planen. Kontakt Rødøys kommune for spesifikasjoner
Vei/vann/kloakk: Fra Dalaveien er det privat grusvei opp til eiendommen: Privat stikkvei (ca. 120 meter) fra offentlig vei (Dalaveien). Ved starten av den private stikkveien er det anlagt en ny bro i 2016. Broen er dimensjonert for tyngre kjøretøy, opplyser eier. Brøyting, strøing og vedlikehold av privat stikkvei vil være nødvendig Det er verken offentlig vann eller avløp på eiendommen Rødøy kommune opplyser: Det er verken offentlig vann eller avløp på eiendommen. Takstingeniør opplyser følgende: Septiktank av glassfiber med tre kammer fra 2017, overløp er ledet til sandfiltergrøft. Det foreligger utslipp tillatelse Medhjelper kan ikke bekrefte at det foreligger utslippstillatelse og tar derfor forbehold om at slik tillatelse foreligger Det er oppgitt at eiendommen har privat vann (borrevann). Takstingeniør opplyser følgende: Vannrør av kobber. Innvendig hovedstoppekran montert i teknisk rom. Isoterm vannrør fra 2019 mellom boligen og borhullet. Borehullet er ca. 123 meter dypt og er fra ca. 2019. Medhjelper opplyser følgende: Medhjelper har ikke mottatt dokumentasjoner på den private brønnen. Det foreligger ingen dokumentasjon på vannkvaliteten på vannet. Ny eier anbefales å få foretatt en kontroll av vannforsyningen og innhente dokumentasjon. Fra og med 01.07.2018 skal alle vannforsyningssystem være registrert hos Mattilsynet. Ny drikkevannsforskrift kom i 2017 og den setter krav til trygt drikkevann. medhjelper kjenner ikke til om slik registrering er foretatt for dette anlegget. Vi anbefaler derfor at ny eier skaffer seg oversikt over hvem som har vannforsyning fra denne brønnen. medhjelper oppfordrer videre til at ny kjøper bidrar til at formelle krav blir oppfylt hva angår vannforsyningen. (registreringsskjema finner du hos www.mattilsynet.no - registreringen er gratis). Lovmessige krav og definisjoner finnes i drikkevannforskriften - https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2001-12-04-1372 Se gjerne under § 3 samt § 17. Interessenter er herved orientert om det ovenstående.
Grunnboksdato: 19.09.2024
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1836/12/3: 05.06.1884 - Dokumentnr: 900024 - Rettighet Rettighetshaver: Pettersen Ole Løpenr: 2124959 LEIEAVTALE FESTEKONTRAKT Gjelder denne registerenheten med flere 28.10.1975 - Dokumentnr: 990020 - Elektriske kraftlinjer. Gjelder registrerign av kraftledning Reppa- Øresvik - Sjona og Transformator i Øresvik Kontakt megler om du ønsker kopi av rettsstiftelsen 20.05.1976 - Dokumentnr: 3322 - Skjønn Elektriske kraftlinjer tgl. m/dbnr.3322 - 3338. Gjelder denne registerenheten med flere 21.01.2002 - Dokumentnr: 720 - Jordskifte Sak 29/94 for Salten jordskifterett Sak 5/97 for Hålogaland jordskifterett Gjelder denne registerenheten med flere Disse 2 sakene sees under ett: Gjelder skjønn fra 1975. Slutningen er at Rødøy - Lurøy Kraftverk utbetaler til de berørte parter de beløp de er tilkjent. Kontakt medhjelper om du ønsker tilsendt komplett jordskiftesak 18.11.2004 - Dokumentnr: 14529 - Jordskifte Salten jordskifterett sak 10/2003-18.00 Ang. Grensegang av nausttomt m/veirett Gjelder denne registerenheten med flere Gjelder krav om grensegang. Utdrag: Til bnr. 3 sin nausttomt følger det tilflottsrett over bnr. 5 inn til støa på nausttomten. Bnr. 3 har vegrett over bnr. 5 til nausttomta. Vegen kan anlegges med en bredde på 3 meter. Traseen følger gjerndet rundt hagen på bnr. 5 før den svinger inn på nausttomta. Utdrag slutt Medhjelper opplyser at tilflottsrett er en rett til å kunne komme uhindret til og fra en strandeiendom med båt. Denne jordskiftesaken er vedlagt salgsprospektet 05.06.1920 - Dokumentnr: 900049 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:1836 Gnr:12 Bnr:1 21.05.2003 - Dokumentnr: 5904 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:1836 Gnr:12 Bnr:6
Kommentar bo- og driveplikt: Det gjøres oppmerksom på at Rødøy kommune i sin konsesjonsbehandling kan pålegge boplikt. Kontakt Rødøy kommune ifbm. dette
Kommentar konsesjon: Eiendommen er underlagt konsesjonsbehandling iht. Lov om konsesjon ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven) mv. Det er kjøper som er ansvarlig og bærer risikoen for at konsesjon blir gitt, ref. tvangsfullbyrdelseslovens § 11-24, utdrag: Krever erverv av formuesgodet konsesjon, skal det opplyses at kjøperen bærer risikoen for at konsesjon blir gitt. Utdrag slutt. Dette betyr at om kjøper ikke oppnås/gis konsesjon, må kjøper uansett betale/ for eiendommen og oppfylle sine forpliktelser iht. stadfestkjennelsen. Hvis anke over konsesjonsspørsmålet ikke fører frem, må kjøperen deretter selge eiendommen.
Kommentar odeslrett: Det hviler ikke odel på eiendommen. For at en eiendom skal ha odel må følgende kriterier være innfridd: Odelsrett gjelder bare landbrukseiendommer. Det må være dyrket jord eller produktiv skog på eiendommen. I dag er kravet at eiendommen har minst 35 dekar fulldyrka eller overflatedyrka jord eller 500 dekar produktiv skog. Videre er det følgende krav: For at det skal bli odelsrett på en eiendom, må den ha vært i samme families eie i minst 20 år, også kalt odelshevdstiden. I denne 20-årsperioden kalles eiendommen for odlingsjord. Perioden starter når førstemann i ei slekt kjøper en eiendom som kan odles. Eiertid innen den nærmeste familien kan legges sammen.
Øvrige kjøpsforhold
Betalingsbetingelser: Kjøpesum med omkostninger innbetales til klientkonto megling, iht. rettskraftig stadfestkjenennelse. Medhjelper kan fastsette dato for innbetaling av kjøpesum med omkostninger, etter at det foreligger rettskraftig stadfestkjennelse. Kontakt medhjelper for informasjon.
Overtagelse: Det gjøres oppmerksom på at dette er et tvangssalg. Ved tvangssalg vil det ta lengre tid enn ved et ordinært salg å få overtatt eiendommen. Se vedlegg med informasjon om tvangssalg ved medhjelper.
Megler: Asbjørn Ingebrigtsen
Ansvarlig megler: Asbjørn Ingebrigtsen
Meglers vederlag: Vederlaget reguleres iht tvangsfullbyrdelsesloven og forskrift om tvangssalg ved medhjelper, omtalt i kapittel 3 .§§ 3-1 til 3-7
Boligselgerforsikring: Det er ikke tegnet boligselgerforsikring da dette er et tvangssalg, jfr tvangsfullbyrdelseslovens regler.
Boligkjøperforsikring: Det er ikke anledning til å tegne boligkjøperforsikring da dette er et tvangssalg.
Sentrale lover: Forhold til avhendingsloven mot tvangsfullbyrdelsesloven: Bestemmelsene i lov om avhending av fast eigedom gjelder ikke når en eiendom er tvangssolgt. Det er tvangsfullbyrdelseslovens regler som gjelder. Ved befaring av eiendommen oppfordres du til å gå nøye gjennom eiendommen. Synes eiendommen å ha en del mangler, kan det være fornuftig å få avholdt en tilstandsrapport. En tilstandsrapport er en gjennomgang av eiendommens bygningsmessige standard. En eventuell slik gjennomgang må avtales med medhjelper, og dekkes for egen regning av rekvirent( den som ønsker tilstandsrapporten utarbeidet). Som hovedregel overtas en eiendom kjøpt på tvangssalg i den stand den befinner seg. Tvangsfullbyrdelsesloven bestemmer imidlertid at kjøper kan kreve prisavslag i følgende tilfeller: eiendommen er ikke i samsvar med opplysninger om vesentlige forhold som medhjelper har gitt, eller medhjelperen har forsømt å gi opplysninger om vesentlige forhold som man måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å regne med å få, eller eiendommen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med, og disse forhold kan antas å ha hatt innvirkning på kjøpet. Kjøperen kan ikke heve kjøpet, men kan kreve prisavslag av ovenstående grunner. Kjøper må, dersom enighet ikke oppnås om prisavslag, eventuelt gå til søksmål mot den eller de av kreditorene som har fått den del av kjøpesummen som det kreves prisavslag for. Kjøpesummen må betales selv om det kreves prisavslag, men kjøperen kan kreve at den del av summen som rammes av kravet om prisavslag ikke utbetales til kreditorene før saken er avgjort. Dersom Namsretten finner at kravet fra kjøperen er åpenbart grunnløst, kan Namsretten avvise krav om tilbakeholdelse og likevel betale summen. Dersom hele eller deler av eiendommen er bortleid, overtar kjøper tidligere eiers rettigheter og forpliktelser. Budregler for tvangssalg: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur. I tillegg må budgiver fremlegge gyldig legitimasjon. Senere bud kan inngis per e-post, sms eller fax til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte overfor budgiver at bud er mottatt. Et bud må ha en bindingstid på minimum 6 uker for å kunne komme i betraktning. Budskjema med tilhørende informasjonsskriv "Orientering til kjøpere om tvangssalg ved medhjelper" må leses nøye før det legges inn bud.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Kjøper og selger er forpliktet til å bidra til at eiendomsmegler kan gjennomføre tilfredsstillende kundekontroll i henhold til hvitvaskingsregelverket og må derfor bl.a. fremlegge gyldig legitimasjon. Dersom eiendomsmegler ikke får utført slik kontroll plikter eiendomsmegler å avstå fra å gjennomføre oppdraget/handelen. Eiendomsmeglingsforetaket fraskriver oss ansvar for eventuelle økonomiske krav som følge av ovennevnte forhold.
Budgivning: Budregler for tvangssalg: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur. I tillegg må budgiver fremlegge gyldig legitimasjon. Senere bud kan inngis per e-post, sms eller fax til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte overfor budgiver at bud er mottatt. Et bud må ha en bindingstid på minimum 6 uker for å kunne komme i betraktning. Medhjelper gjør spesielt oppmerksom på at selv om budets bindingstid må være på minimum 6 uker, betyr dette IKKE at man kan vente 6 uker før man legger inn bud. Bud blir ofte sendt inn til retten for vurdering en god stund før bindingstiden utløper. Budets bindingstid er knyttet opp mot rettens behandling av budet. Det er derfor svært viktig at du kontakter medhjelper/ansvarlig megler, slik at du kan bli orientert om saksgangen ifbm. bud ved tvangssalg, og forhold knyttet til dette. Budskjema med tilhørende informasjonsskriv "Orientering til kjøpere om tvangssalg ved medhjelper" må leses nøye før det legges inn bud.
Les mer om nabolaget
VISNING
Hold meg oppdatert
Få oppdateringer om visninger, bud og annen relevant informasjon om eiendommen