Vi foretar alltid en besiktigelse av din bolig, om du enten har bestemt deg for å selge eller om du bare lurer på hva boligen din er verdt. På grunnlag av dette, samt innhentede opplysninger, gir vi deg en vurdering av antatt salgsverdi på boligen.
Når du har bestemt deg for å bruke Notar, setter vi opp en skriftlig avtale mellom deg og oss. I denne oppdragsavtalen fastsettes betingelsene for salget, meglerprovisjonen og andre utlegg.
Notar tilbyr eierskifteforsikring gjennom Söderberg & Partners.
Eierskifteforsikring er mot betaling, å overlate ansvaret for eventuelle skjulte feil og mangler på boligen du selger til et forsikringsselskap.
Hvorfor kjøpe Eierskifteforsikring?
Som boligselger er du i følge Avhendingsloven ansvarlig for vesentlige skjulte feil og mangler i 5 år etter at du har solgt. Eierskifteforsikring gir deg økonomisk dekning for dette ansvaret. Viser det seg at kjøperen har krav på erstatning, betaler Söderberg & Partners denne. Det er ofte snakk om store beløp, gjerne flere hundre tusen kroner. Penger som du selv må betale hvis du ikke har Eierskifteforsikring. Husk: Selv om du har bodd i boligen i mange år kan det være feil du ikke er kjent med.
Med Eierskifteforsikring slipper du også å forholde deg til kjøper. Söderberg & Partners håndterer hele prosessen. Vær klar over at så mange som 1 av 5 kjøpere fremsetter en klag etter kjøp av bolig.
Hvordan kjøpe Eierskifteforsikring?
Eierskifteforsikring kan tegnes hos Notar. Forsikringen betales i forbindelse med oppgjøret. Du fyller ut et egenerklæringsskjema knyttet til boligen. Som selger har du opplysningsplikt i følge Avhendingsloven.
Vil du lese mer om Eierskifteforsikring fra Söderberg & Partners besøk soderbergpartners.no
Før salgsarbeidet starter anbefaler vi at boligen gjennomgås av en frittstående takstmann som er godkjent til å utarbeide en teknisk vurdering av din bolig.
Vi henter inn all nødvendig informasjon om boligen, som kommunale opplysninger og grunnboks utskrift m.m. Deretter setter vi i gang prosessen med å lage salgsmateriell for boligen.
Våre meglere vet hva som skal til for å selge din bolig. Målrettet nettannonsering via sosiale medier og ulike nettportaler, samt eventuelle avisannonser og videovisning/virtuell visning kan være avgjørende for at du skal oppnå best mulig pris. Her skreddersyr våre meglere markedsføringen til det beste for din bolig.
Selve visningen er den viktigste arenaen for våre meglere i din salgsprosess. Derfor er vi alltid tilstede og kartlegger alle visningsdeltagere med tanke på behov, samt eventuelle spørsmål om den aktuelle boligen. Alle visningsdeltagere vil selvsagt også følges opp i etterkant av visningen for og avdekke interesse og eventuelle bud.
Våre meglere legger stor vekt på å være tilgjengelige for både kjøper og selger i budrunden, slik at denne håndteres effektivt og profesjonelt fra første bud til kjøpekontrakten er signert.
Våre kontrakter er utarbeidet i henhold til krav fra Forbrukerrådet. En kontrakt fra oss sikrer interessene dine i tråd med juridiske lover og regler, enten du er selger eller kjøper. På kontraktsmøtet gjennomgår vi kontrakten for å eliminere mulige misforståelser.
Når kontrakten er undertegnet, starter vi med oppgjørsforberedelsene. Alt som har med blant annet oppgjør, tinglysing, overføring av eierforhold, innfrielse av eksisterende lån og garantistillelser, tar vi oss av.
Intet salg, ingen regning – dersom boligen ikke blir solgt til en pris du aksepterer, kan du når som helst trekke deg fra salget helt vederlagsfritt.
En megler tar kontakt med deg og avtaler tid. Du får en estimert verdi på hva din bolig er verdt i dagens marked. Du kan avklare alle spørsmål rundt bolig og verdi med megleren som ringer deg.