Vi var først ute med salgsgaranti, og står fortsatt ved at det er kunden som skal sitte med det avgjørende ordet. Flere meglerforetak operer med salgsgaranti, men det varierer hva garantien faktisk omfatter. Det er for eksempel lett å si at kundene står fritt til å bytte megler, eller trekke seg fra oppdraget. Men hvor fritt står man egentlig dersom man blir presentert for ei regning på jobben som allerede er gjort? I realiteten står du uten den store valgfriheten. Én ting er at du kanskje velger å ikke trekke deg fra oppdraget, ettersom de uansett må betale regningen uten at jobben er ferdig. Om du likevel velger å bytte meglerforetak, så betyr det at du må betale to ganger for å få solgt boligen. Da blir det en dyr affære.
Vi kan bare snakke for oss selv, men i Notar vil vi aldri ta betalt for noe som ikke er fullført.
Selvfølgelig er det ikke lovstridig å fakturere for arbeid som er utført. Det er kanskje rett og rimelig? Likevel mener vi i Notar at vi har en sterk moralsk forpliktelse overfor kundene. Dersom boligen ikke er solgt, og til et resultat som kunden ønsker, så har ikke vi gjort en god nok jobb. Det skal ikke kundene våre betale for. Det er mange timer og hardt arbeid knyttet til hvert boligsalg. Likevel er sikkerhet for kundene svært viktig for oss. Om vi ikke leverer på det vi ha lovet, så får heller vi ta konsekvensene – og så lære av det. Samtidig ser vi at i tillegg til å være en sikkerhet for kunden, så er salgsgarantien faktisk en inspirasjon for meglerne hos oss.