Jernalderveien 46
Madla Tress - Nydelig 3-roms med romslig balkong *Fast parkering * Heis
Fakta om hjemmet
Adresse: Jernalderveien 46
Oppdragsnummer: 12-0164/24
Prisantydning: kr 5 890 000
Omk. Kjøper beløp: kr 148 250
Totalpris: kr 6 038 250
Matrikkel: Kommunenr: 1103 Gnr: 38 Bnr: 2482 Snr: 31
Eierform: Eierseksjon
Boligtype: Eierleilighet
Rom: 3
Soverom: 2
Etasjer: 3
Parkeringsforhold: Fast parkering i lukket garasjeanlegg.
Ditt nye nabolag
Beliggenhet: Her bor man sentralt nær de fleste fasiliteter, og har tilgang på dagligvarebutikk i sameiet. Flotte turområder innen kort gåavstand og like i nærmiljøet. Hva med å se solnedgangen fra toppen av Jernaldergården? Man kan også nyte turstier langs vakre Hafrsfjord, Mosvatnet eller i Sørmarka. Innen kort avstand har man også UiS og det nye sykehuset. Kjøpesenter på Amfi Madla er like i nærheten. Gode kollektive forbindelser. Skoler og barnehager i umiddelbar nærhet.
Adkomst: Det vil bli skiltet med Notar visningsskilter ved annonserte visninger. Se for øvrig kart for nærmere veibeskrivelse.
Økonomi
Kommunale avgifter: kr 6 935
Kommunale avgifter år: 2024
Info kommunale avgifter: Avgiften fordeles på to terminer.
Info formuesverdi: I følge opplysninger fra Altinn så foreligger det per dato ingen formuesverdi knyttet til eiendommen. Med primærboliger menes der boligeier er folkeregistrert bosatt, mens sekundærboliger menes alle andre eiendommer herunder fritidseiendommer, pendlerboliger og utleieobjekter.
Sameie: Sameiet Madla Tress
Sameiets org.nr: 932414619
Felleskostnader pr. mnd: kr 1 971
Felleskostnader inkluderer: Fellesutgiftene er kr 1971,- pr. mnd. og hva de inkluderer vil bli endelig fastsatt av styret i sameiet. Fellesutgiftene justeres normalt en til to ganger årlig i forhold til sameiets faktiske utgifter. Fellesutgiftene fordeles slik: Felleskostnader: 1 872,- Aksesspunkt: 99,- Kostnader med eiendommen som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet, er felleskostnader. Felleskostnader skal fordeles mellom seksjonseierne etter sameiebrøken, med mindre annet følger av vedtektene. Dersom særlige grunner taler for det, kan kostnadene fordeles etter nytten for den enkelte bruksenhet eller etter forbruk. Som felleskostnader anses blant annet kostnader til: - renhold av fellesareal - kostnader til fasadevask/vindusvask av boligseksjonene - kostnader til strøm og oppvarming i fellesarealer for boligseksjonene - inngangsdører som kun betjener boligseksjonene - kostnader til drift og vedlikehold av ventilasjonsanlegg for boligseksjonene - kostnader til drift og vedlikehold av tekniske installasjoner som kun betjener boligseksjonene. - kostnader til drift og vedlikehold av alle heisene. Snr.1 skal, dersom offentlige krav, ha rett til å benytte heis fra p-kjeller til 1.etg. i bygg B og må da dekke sin forholdsmessige del av drift- og vedlikeholdskostnadene for denne heis. - kostnader til drift og vedlikehold av indre p-kjeller m port og bodrom som kun betjener bolig - kostnader til vaktmester/tjenester som kun berammer boligseksjonene - kostnader til drift og vedlikehold av fasader fra 2. til 4. etg, jmf. pkt.5.2 - kostnader til utvendig areal bak blokken - Utbygger skal dekke kostnader til drift og vedlikehold for de usolgte p-plasser i indre garasje. Kostnader til felles bredbånd/TV/aksesspunkt fordeles med lik del per boligseksjon. Det gjøres oppmerksom på kjente fremtidige endringer av de totale felleskostnadene som vil utgjør kr. 2 071,-
Andel fellesformue: kr 2 670
Andel fellesformue pr. dato: 30.12.2023
Styregodkjennelse: Sameiet praktiserer ikke styregodkjennelse av nye eiere.
Dyrehold: Dyrehold er tillatt. Se nærmere vedlagte vedtekter.
Vedtekter/husordensregel: Vedtekter er vedlagt i prospekt.
Regnskap/budsjett: Innkalling/referat fra siste generalforsamling og regnskap/budsjett er innhentet og kan sees hos meglerforetaket. Utdrag fra budsjett estimert september 2021: - Inntekter: 1 071 432,- - Kostnader: 1 019 827,- - Resultat: 51 605,-
Borettslagets forsikringsselskap: Tryg Forsikring
Polisenummer felles forsikring: 8723184
Omkostninger: 5 890 000 Prisantydning -------------------------------------------------------- Omkostninger 10 400 Boligkjøperforsikring – fem års varighet (valgfritt) 2 800 Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt) 147 250 Dokumentavgift 500 Tinglysing skjøte 500 Tinglysning pantedokument (pr. stk.) -------------------------------------------------------- 148 250 Omkostninger totalt 158 650 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 161 450 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 6 038 250 Totalpris. inkl. omkostninger 6 048 650 Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 6 051 450 Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- Vi gjør oppmerksom på følgende: • Det gjøres oppmerksom på at det må tegnes egen Boligkjøperforsikring pr. seksjon for flermannsbolig. • Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Omk. Kjøper beløp: kr 148 250
Tomteforhold
Tomteareal: 4682 m²
Beskrivelse av tomt: Opparbeidet og bebygd. Angitt tomtestørrelse gjelder felles tomt for sameiet.
Areal
Etasje | Type | Areal | Beskrivelse | |
-1. etasje | BRA-e | 5 kvm | Bod i lukket anlegg. | |
2. etasje | BRA-i | 78 kvm | 2.etasje.: Entrè, gang, gjestewc, bad, 2 soverom, stue/kjøkken og innvendig bod. | |
SUM | BRA | 83 kvm | ||
SUM av arealer | ||||
SUM | BRA-i | 78 kvm | ||
SUM | BRA-e | 5 kvm | ||
SUM | BRA | 83 kvm |
Takst og tilstand
Innhold: 2.etasje.: Entrè, gang, gjestewc, bad, 2 soverom, stue/kjøkken og innvendig bod. Parkering i lukket anlegg og ekstern bod kommer i tillegg.
Standard: Gjennomgående kvalitet og standard fra byggeår.
Hvitevarer: Komplett hvitevarepakke på kjøkken medfølger i handelen. Stekeovn har microfunksjon.
Byggeår: 2023
Sammendrag selgers egenerklæring: Selger trekker ikke frem noe i sin egenerklæring.
Radonmåling: Radon er en usynlig og luktfri gass som ligger nede i grunnen. Det varierer geografisk hvor stor forekomst det er av radon. Det er ikke et krav til måling av radon i bolig, men på generelt grunnlag er dette anbefalt. Ved utleie er det et krav til måling av radon. Det ble krav om radonsperre eller andre forebyggende tiltak mot radon på nybygg 1. juli 2011.
Oppvarming: Vannbåren varme på bad, viftekonvektor i stue/kjøkken. Faktureres iht forbruk. Varmekilder, slik som ovner, kaminer, peiser, varmepumper og panelovner, følger med uansett festemåte. Frittstående biopeiser/varmeovner og terrassevarmere medfølger ikke. Det følger ikke med varmekilder i rom som ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder på visning.
Info energiklasse: Energiattest følger vedlagt i prospekt.
Offentlige forhold
Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse: Det ble gitt midlertidig brukstillatelse på bygningen den 26.10.2023 ifølge Stavanger kommune.
Adgang til utleie: Seksjonen består av en boenhet som kan leies ut i sin helhet til boligformål. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn årlig er ikke tillatt, jfr. eierseksjonsloven § 24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn.
Regulerings- og arealplaner: Eiendommen er regulert til bolig/forretning. Området er regulert til bolig/forretning, uteoppholdsareal, felles lekeareal, offentlig bygg - undervisning. Det gjøres oppmerksom på eiendommen er under endelig vedtatt reguleringsplan med planid: 2647, hvor det legges til rette for nærbutikk, nærservice, bolig og parkering. Det gjøres oppmerksom på reguleringsplan med planid: 2661 er under statusen: endelig vedtatt arealplan, hvor planens formål er å sikre arealbruken for interkommunal hovedvannledning med tilhørende bygg og konstruksjoner over Madla, Hillevåg og Hinna kommunedel. Byggeaktivitet/støy må påregnes. Utsnitt av reguleringskart med bestemmelser kan ses hos meglerforetaket. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Stavanger kommune.
Vei/vann/kloakk: Eiendommen er tilknyttet offentlig vei. Offentlig vann og avløp via private stikk- og fellesledninger. Det gjøres oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er det normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.
Grunnboksdato: 15.09.2024
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1103/38/2482/31: 09.12.1994 - Dokumentnr: 19666 - Bestemmelse om parkering Rettighetshaver: Knr:1103 Gnr:38 Bnr:2483 Gjelder inntil 16 plasser Med flere bestemmelser Uteglemt registrert Rettet etter tingl. §18 01.11.2019. Arkivref. 19/53104-2 Overført fra: Knr:1103 Gnr:38 Bnr:2482 Gjelder denne registerenheten med flere 18.03.2022 - Dokumentnr: 305624 - Bruksrett Rettighetshaver: Knr:1103 Gnr:38 Bnr:2483 Bruksrett til søppelanlegg Overført fra: Knr:1103 Gnr:38 Bnr:2482 Gjelder denne registerenheten med flere 18.03.2022 - Dokumentnr: 305624 - Bestemmelse om adkomstrett Rettighetshaver: Knr:1103 Gnr:38 Bnr:2483 Adkomstrett for ambulanse, brannbil og andre nytte-kjøretøyer Overført fra: Knr:1103 Gnr:38 Bnr:2482 Gjelder denne registerenheten med flere 12.10.2023 - Dokumentnr: 1126884 - Bestemmelse om vann/kloakk Rettighetshaver: Stavanger Kommune Org.nr: 964 965 226 Bestemmelse om solidaransvar Gjelder denne registerenheten med flere 27.09.2023 - Dokumentnr: 1055573 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 31 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 78/4263
Legalpant: Det gjøres oppmerksom på at sameiet har legalpanterett i seksjonen tilsvarende 2 x folketrygdens grunnbeløp for felleskostnader samt andre krav som skriver seg fra sameieforholdet. Eierbegrensning Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer enn to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting. Den som har ervervet seksjonen i strid med forbudet vil i et slikt tilfelle, frivillig eller etter pålegg, måtte selge seksjonen videre til noen som lovlig kan erverve den.
Øvrige kjøpsforhold
Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette. Innbetaling av kjøpesum skal skje fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.
Megler: Espen Øverås
Meglers vederlag: Prosentprovisjon med 1.80% av kjøpesum (inkl. mva). Salgstilretteleggelse kr. 8 500,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 6 900,- (inkl. mva.) Notarpakken kr. 16 500,- (inkl. mva.) Visninger og overtakelse (pr. stk.) kr. 0,- (inkl. mva.) 3D-/plantegninger kr. 0,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 2 000,- (inkl. mva.) Trykking av prospekt kr. 0,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.
Boligselgerforsikring: For denne eiendommen er det ikke tegnet Boligselgerforsikring.
Boligkjøperforsikring: Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2 200,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 1 200,- i honorar for Boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring kan tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.
Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Kjøper og selger er forpliktet til å bidra til at eiendomsmegler kan gjennomføre tilfredsstillende kundekontroll i henhold til hvitvaskingsregelverket og må derfor bl.a. fremlegge gyldig legitimasjon. Dersom eiendomsmegler ikke får utført slik kontroll plikter eiendomsmegler å avstå fra å gjennomføre oppdraget/handelen. Eiendomsmeglingsforetaket fraskriver oss ansvar for eventuelle økonomiske krav som følge av ovennevnte forhold.
Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur og vedlagt kopi av legitimasjon. Alternativt kan man legge inn bud elektronisk, ved bruk av "Gi bud" knapp i nettannonse, hvor budgiver må legitimere seg med BankID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.
Les mer om nabolaget
VISNING
Hold meg oppdatert
Få oppdateringer om visninger, bud og annen relevant informasjon om eiendommen