Uggedal Vest tomtefelt
6265 VATNE • Ålesund kommune
Tomtefelt regulert til 7 boligtomter og 6 nausttomter mot syd nær sjøen
Kort om eiendommen
Fakta om hjemmet
Adresse: Uggedal Vest tomtefelt
Oppdragsnummer: 2-0174/22
Prisantydning: kr 3 500 000
Omk. Kjøper beløp: kr 104 370
Totalpris: kr 3 604 370
Matrikkel: Kommunenr: 1507 Gnr: 473 Bnr: 43
Eierform: Eiet
Boligtype: Tomter - bolig
Ditt nye nabolag
Beliggenhet: Tomtefeltet ligger fint til like øst for et etablert boligfelt på Hamnsund. Det er kort vei til Uggedalen idrettsanlegg, hurtigbåt fra Hamnsund til Ålesund sentrum og ikke minst kort vei til Søvik (ca 2,7 km) hvor det er dagligvarebutikk, bakeri, barnehage og skoler. Grytastranda Montesorriskule ligger ca 4 km øst for tomtefeltet. Hele feltet ligger med sydvendt orientering og vil få gode sol- og utsiktsforhold.
Adkomst: Kjør fra Søvik mot Hamnsund. Sving så ned til høyre ved Hamnsundkleiva. Følg veien til endes og du vil se tomtefeltet på nært hold. Tomtefeltet kan fritt besiktiges.
Bebyggelse: Nærområdet består av eneboliger både vest og nord for eiendommen. Det er også en tidligere omsorgsbolig som er ombygd til utleieboliger.
Skolekrets: Skolekrets 30 - Søvik/Gamlem m.m
Økonomi
Info kommunale avgifter: Ingen kommunale avgifter for ubebygde eiendommer.
Info eiendomsskatt: Ingen eiendomsskatt for ubebygde eiendommer.
Info formuesverdi: I følge opplysninger fra Altinn så foreligger det per dato ingen formuesverdi knyttet til eiendommen. Det har heller ikke latt seg gjøre å beregne formuesverdi ut fra skatteetatens boligkalkulator. Slik beregnes formuesverdien av tomt; Ved førstegangs verdsetting skal formuesverdi verken overstige 80 prosent av eiendommens kostpris eller 80 prosent av eiendommens markedsverdi.
Omkostninger: Prisantydning kr 3 500 000,- I tillegg kommer følgende gebyrer: 1) 2,5% dokumentavgift til staten. 2) Tinglysingsgebyr skjøte kr. 585,- 3) Tinglysinggebyr kr. 585,- 4) Boligkjøperforsikring PLUSS kr. 15 700,- (valgfritt) Total kjøpesum inkl. gebyrer: Kr. 3 604 370,- Vi gjør oppmerksom på følgende: - Ovennevnte omkostninger er inkludert Boligkjøperforsikring Pluss, det er mulig å velge ordinær Boligkjøperforsikring i stedet til kr. 12 900,- - Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Omk. Kjøper beløp: kr 104 370
Tomteforhold
Tomteareal: 42358 m²
Beskrivelse av tomt: Opplyst areal er beregnet areal. Dvs: Areal som baseres på eiendommens registrerte eiendomsgrenser i Matrikkelen. Dersom eiendomsgrenser ikke har latt seg registrere nøyaktig i Matrikkelen, vil det beregnede arealet ikke være korrekt. Tomten er naturtomt bestående av diverse trær og vegetasjon over fjell. Kjøper kan ikke påbegynne noen form for ryddearbeid eller bearbeidelser på tomten for øvrig før overtagelse.
Takst og tilstand
Radonmåling: I henhold til Plan- og bygningsloven skal alle boliger som er omsøkes etter 1. juli 2010 ha radonsperre. Det er ikke dokumentert radonmåling på eiendommen. Statens strålevern anbefaler at det blir målt radon i alle boliger. Strålevernforskriften stiller ingen krav til boligeiere som selv bor i boligen sin, men leietaker kan kreve radonmåling hvis dette ikke foreligger. I henhold til vedlagte DOK-analyserapport datert 05.05.2022 så ligger eiendommen i et område der radonaktsomhetsgraden er registrert som moderat til lav. Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Lokale datasett og registreringer fra den enkelte kommunen er som regel ikke med i DOK og derfor heller ikke i rapporten, mens enkelte nasjonale datasett som per i dag ikke er med i DOK, er tatt med i rapporten likevel. Kartlagene er produsert i henhold til ulike nøyaktighetskrav, og blir oppdatert med ulik frekvens. Det gis derfor ingen garanti for at innholdet er oppdatert og korrekt til enhver tid. Vær oppmerksom på at begrepet 'Ikke registrert' i noen tilfeller betyr 'Ikke kartlagt'. I slike tilfeller kan tiltakshaver gis pålegg om kartlegging. Radon og geotekniske undersøkelser er eksempler på slike datasett.
Offentlige forhold
Regulerings- og arealplaner: REGULERINGSPLAN Eiendommen er regulert til frittliggende småhusbebyggelse, annet spesialområde (vernemolo), fritidsbebyggelse (naust), felles lekeareal, annet fellesareal (grøft), felles avkjørsel, felles parkeringsplass, gang-/sykkelvei, kjørevei, annen veigrunn, friluftsområde i sjø/vassdrag, friluftsområde (på land) og frisiktsone i henhold til Reguleringsplan for Bustadfelt Uggedal vest, vedtatt 17.06.2010. Felles bestemmelser A. Tillatt grad av utnyttelse blir oppgitt som bebygd areal i prosent av tomtearealet (%-BYA). Bebygd areal er definert i NS 3940. B. Før tiltak i sjø kan iverksettes kreves det egen tillatelse etter ”Havne- og farvannslova”. Byggeområde Område for frittliggende småhusbebyggelse, B1-B5 A. Bolighusene kan oppføres med mønehøgde inntil 7,5 m og gesimshøgde inntil 6,0 m over opprinnelig terrengs gjennomsnittsnivå. B. Prosent bebygd areal %-BYA = 30 %. C. Det kan føres opp garasje/uthus med grunnflate inntil 50 m2. Garasje kan føres opp med mønehøgde inntil 6 m og gesimshøgde inntil 3 m over opprinnelig terreng sitt gjennomsnittsnivå. Garasje kan føres opp inntil 0,5 m fra nabogrense, men med takfall til egen grunn. Garasje kan ikke innredes med rom for varig opphold. D. Krav til oppstillingsplasser for bil blir fastsatt til 2 plasser pr. husvære. (inkl. garasje). E. Det kan godkjennes å slå sammen 2 tomter for bygging av 2- eller 4-mannsbolig. 3.3 Naust, N1-N3 A. Områda kan benyttes til naust. B. Utforming og fargebruk må tilpasses andre naust i området, og skal godkjennes av kommunen. Nausta kan variere i høyde og bredde. C. Naust skal ha mønetak. Elles er det viktig at bygningsmassen får form, fasader, vindusinndeling og synlige materialer som tilfredsstiller rimelige skjønnhetshensyn både i seg selv og i forhold til omgivelsene. Naust kan ikke ha vindu. D. Tillatt bruksareal blir satt til T-BRA = 40 m2 for nye frittstående naust. Maks gesimshøyde er sett til 3,0 m, og maks mønehøyde er sett til 6,0 m. E. Det kan tillates bygging av doble naust med skillevegg med tillatt bruksareal TBRA = 80 m2. Doble naust skal ha tilnærma samme takvinkel og samme mønehøyde som de enkle naustene. F. Naust kan ikke innredes med rom for varig opphold. G. Oppsetting av stengsler som hindrer den allmenne ferdsel er ikke tillatt. Det må være fri passasje mellom alle naustene. Offentlige trafikkområder A. Områdene skal benyttes til offentlig kjøreveg, gang- og sykkelvei, fortau, parkeringsplass og anna veggrunn. Innenfor områdene er det ikke tillatt med andre anlegg eller innretninger enn de som er nødvendige for anlegg, drift og vedlikehold av veianleggene. Spesialområde Frisiktsone A. I frisiktsonene skal det være fri sikt i en høyde på 0,5 meter over nivået til de tilstøytende veiene. Friluftsområde (på land), FRL1-4 A. I disse områdene er det et mål å bevare eksisterende vegetasjon og terrengformer. Tynning og stell av skog er tillatt, men flatehogst er ikke tillatt. B. Oppsetting av stengsler som hindrer den allmenne ferdsel er ikke tillatt. C. Det kan opparbeides enkle stier som letter tilkomsten til rekreasjonsområda. Friluftsområde i sjø og vassdrag, FRL5 A. I dette området må det ikke iverksettes tiltak som reduserer området sin kvalitet som rekreasjons- og friluftsområde. B. Tiltak som hindrer tilkomst til naust m.m. er ikke tillatt. Vatn- og avløpsanlegg, VA1 A. Dette området kan benyttes til slamavskiljar el.l. i forbindelse med kloakkutslippet i området. Vernemolo, Sp.1 A. Dette området kan benyttes til molo for vern av naustområdene på østsiden. B. Det kan eventuelt opparbeides platting for fiskeplass, bålplass eller lignende på området. Fellesområde 6.1 Felles lekeareal for barn, FL1 og FL2. A. Områdene skal benyttes til lekeareal for barna i byggefeltet. B. I området kan det oppføres innretninger i direkte tilknytning til områdenes bruk. Felles vegareal, FV-1, FV-2 og FP-1 A. På denne veggrunnen er det ikke tillatt med andre anlegg eller innretninger enn de som er nødvendige for drift og vedlikehold av veganleggene. KOMMUNEPLANENS AREALDEL I henhold til Kommunedelplan for Haram 2019-2031 vedtatt 18.06.2020 så er eiendommen avsatt til boligbebyggelse - nåværende, friluftsområde - nåværende, andre typer bebyggelse og anlegg (naust) - nåværende, vei - nåværende, uteoppholdsareal - nåværende og LNRF areal for nødvendige tiltak for landbruk og reindrift og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag - nåværende. Eiendommen ligger også i hensynsone H910, dvs at Reguleringsplan fortsatt skal gjelde. DOK-ANALYSERAPPORT I henhold til DOK-analyserapport datert 05.05.2022 så er det registrert analysetema knyttet til støynivå, middelhøyvann, stormflo og utløpsområde for snøskred på deler av eiendommen. Det er også registrert temadata - landbruk, kyst og sjø; dvs verneskog, skog av høy bonitet, skog av middels bonitet, uproduktiv skog, bebygd, samferdsel og vann. Temadata - miljø; dvs vassdragsområde, artsforekomster, hav- og fjordavsetning, strandavsetning, tynt dekke samt bart fjell. Når det gjelder temadata - kultur så er det ingen treff i temadatabasen. Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Lokale datasett og registreringer fra den enkelte kommunen er som regel ikke med i DOK og derfor heller ikke i rapporten, mens enkelte nasjonale datasett som per i dag ikke er med i DOK, er tatt med i rapporten likevel. Kartlagene er produsert i henhold til ulike nøyaktighetskrav, og blir oppdatert med ulik frekvens. Det gis derfor ingen garanti for at innholdet er oppdatert og korrekt til enhver tid. Vær oppmerksom på at begrepet 'Ikke registrert' i noen tilfeller betyr 'Ikke kartlagt'. I slike tilfeller kan tiltakshaver gis pålegg om kartlegging. Radon og geotekniske undersøkelser er eksempler på slike datasett. VEDLEGG Reguleringsplan, utsnitt av reguleringskart og utsnitt av kommuneplanens arealdel med bestemmelser følger vedlagt i prospekt. DOK-analyserapport følger også vedlagt. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Ålesund kommune.
Vei/vann/kloakk: VEI Eiendommen ligger på sørsiden av fylkesveien Grytafjordvegen. Det er per i dag ikke etablert avkjørsel til eiendommen. For at kjøring inn og ut fra en eiendom skal skje på en trafikksikker måte, stilles det krav til blant annet sikt og utforming av avkjørselen. En søknad om avkjørsel blir vurdert med utgangspunkt i trafikksikkerhet og veiens transportfunksjon. Søknad om avkjørsel skal behandles av enten Statens vegvesen, fylkeskommunen eller kommunen. I et brev fra Statens Vegvesen datert 20.12.2007 ble det vurdert dithen at det vil være svært uheldig for trafikksikkerheten på strekningen at det etableres et nytt boligfelt her. Grunnen er at eksiterende gang- og sykkelvei ligger på motsatt side av fylkesveien enn det det planlagte boligfeltet gjør. Dette ble vurdert som uheldig for de myke trafikantene som etablerer seg i området, da de vil være avhengig av å krysse fylkesveien hver gang de skal benytte gang- og sykkelveien. Statens vegvesen Region Midt mente videre at denne typen arealbruksendring måtte avklares gjennom kommuneplanarbeidet. Der målet med en styrt utvikling må være å etablere nye boligfelt i trygge omgivelser uten fare for trafikksikkerheten for barn og unge som vokser opp i området. Dette er i etterkant tatt hensyn til ved utarbeidelsen av både kommuneplan og reguleringsplan. Og i reguleringsplanen ble antall boligtomter redusert fra 14 til 7, og tallet på nausttomter redusert fra 9 til 6. Dette for å redusere trafikkbelastningen gjennom det etablerte boligfeltet. Lekeplassen som opprinnelig var planlagt oppe ved fylkesveien ble flyttet ned til boligfeltet. Det ble i tillegg regulert inn en mindre lekeplass på ei slette vest for naustområdet. Gangveien opp til Kveldsro er beholdt, men armen østover er tatt ut av planen. Det ble vurdert dithen at faren for uregulert kryssing av fylkesveien ikke er så stor ettersom gangveien blir liggende cirka 3 meter lavere enn fylkesveien i østenden. Den planlagte adkomsten fremkommer av Reguleringsplan for Bustadfelt Uggedal vest, vedtatt 17.06.2010. VANN I følge Grytastranda Vassverk SA v/ Steinar Holmeset så er dette et utmarkstykke uten eksisterende tilgang til deres ledningsnett. Ved en evt utbygging, må dette prosjekteres. Det er flere mulige alternativ til vanntilkobling, det mest nærliggende, slik han ser det pr i dag, er å koble seg inn i eksisterende kum i krysset mellom Grytafjordvegen og Hamnsundkleiva. Dette vil medføre en viss kostnad avhengig av omfanget av evt framtidig utbygging. Ordinær tilknytningsavgift er pt kr. 15 000,- og årsgebyret er pt kr. 3 800,- eks mva fordelt på to terminer. AVLØP I følge Ålesund kommune - Virksomhet vann og avløp v/ Ingeniør Magne Blindheim, så er det regulert et boligfelt vest på tomten, og det er avsatt et areal VA1 til felles renseanlegg. Området må bygges ut etter helhetlige tekniske planer på vei, vann og avløp for byggefeltet, som skal godkjennes av kommunen i forbindelse med byggesak. Ved utbygging og overtakelse av tekniske anlegg til drift og vedlikehold må det også på plass en avtale /utbyggingsavtale. Det må etableres felles renseanlegg og søkes om utslippstillatelse etter forurensingsforskrifta. Reguleringsplan med bestemmelser følger vedlagt i prospekt. Mer informasjon vedrørende søknad om utslippstillatelse finner man her: https://alesund.kommune.no/veg-vatn-og-avlop/vatn-og-avlop/soke-om-utsleppsloyve/mindre-tettbygde-omrade/ Kommunal tilknytningsavgift per 2022 er kr 8 000,- for avløp (inkl. mva.). Oversikt over kommunens betalingsregulativ for vann og avløp for 2022 følger vedlagt i prospekt. TILLATELSER VANN OG AVLØP Det foreligger ingen tinglyste avtaler/erklæringer knyttet til vann og kloakkledninger. Ledningsnettet må legges på andre eiendommer for å komme frem til eiendommen. For å kunne legge ledningsnettet så må man derfor få en rett til dette av grunneier. Som utgangspunkt så trenger man ikke å erverve (kjøpe) selve grunnen hvor ledningen skal ligge – det holder med en rettighet til å ha ledningen liggende. Som hovedregel er det vår anbefaling at slike rettigheter erverves ved forhandlinger med grunneier, og at grunneiers syn/ønsker da også kan tas med i betraktning (eksempelvis hvor ledningsnettet skal legges, om det er spesielle arealer som bør unngås osv). Det kan da også forhandles om hvilken kompensasjon (pris) grunneier skal betales for å ha ledningen liggende på sin eiendom. Selv om et ledningsnett som oftest ikke sjenerer eller hindrer grunneier spesielt, så er det rent faktisk en båndlegging hos grunneier som det skal ytes kompensasjon/betaling for. Dersom det ikke lykkes å forhandle med grunneier så skal man imidlertid være klar over at det kan søkes om ekspropriasjon (dvs tvangsavståelse) for slik rettighet. Lovhjemmelen for dette er oreigningsloven § 2 nr. 47:Mot vederlag etter skjøn til den det råkar, kan oreigningsinngrep setjast i verk etter vedtak av eller samtykke frå Kongen, så langt det trengst til eller for: 47. Vassforsyning og avløp"
Grunnboksdato: 20.06.2022
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: HEFTELSER Eventuelle heftelser som kan ha betydning for denne matrikkelenheten, som er tinglyst på avgivereiendommen før en arealoverføring, er ikke overført. Det samme gjelder servitutter som ikke er overført ved tidligere fradelinger. Informasjon om disse finner du på grunnboksutskriftene til de respektive avgivereiendommene. Heftelser i eiendomsrett: 1966/100325-16/58 19.01.1966 RETTIGHET Rettighetshaver: GRYTASTRANDA VASSVERK SA ORG.NR: 955 196 392 LEIEAVTALE FESTERETT FOR BESTANDIG RETTIGHETER TIL BENYTTELSE AV GRUNN FOR NEDLEGGING AV LEDNING M.V. GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1507 GNR: 473 BNR: 2 Dvs: Erklæring om stedsevarende bruksrett til grunn for nedlegging av rørledning m.v. Den 11.09.1964 skrev flere grunneiere (inkl. eier av hovedbruket denne eiendommen er utskilt fra) under en erklæring som gir Grytastranda Vassverk A/L (nedenfor kalt vannverket) stedevarende vederlagsfri bruksrett til grunn for nedlegging av rørledning over sine eiendommer, herunder rett til reparasjon og/eller utvidelse av nedlagt ledningsnett. Ledninger må ikke uten i presserende tilfeller eller ved nødvendig utskiftning av ledninger, nedlegges på en årstid hvor årsveksten kan bli skadet. Hvis vannverket under arbeidet skjærer over dreneringsgrøfter, må skaden repareres på forsvarlig måte. Etter nedlegging eller reparasjonsarbeidet må eng og grøfter i det hele være i like god stand som før. Grunneieren skal straks arbeidet eller reparasjonen er utført kontrollere og eventuelt påtale mulige mangler. Hvis reparasjonsarbeidet, når vannverket er i virksomhet, medfører skade på årsveksten eller på annen måte, har grunneieren rett til erstatning. Grunneieren eller grunneierne oppnevner 1 mann og vannverket 1. Hvis disse ikke blir enige, oppnevner Sorenskriveren i Nordre Sunnmøre 1 oppmann. Disse menn avgjør med bindende virkning om der skal ytes erstatning og fastsetter beløpets størrelse. GRUNNDATA 2011/74508-1/200 28.01.2011 REGISTRERING AV GRUNN Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 1507 GNR: 473 BNR: 2 2020/1893037-1/200 01.01.2020 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1534 GNR: 173 BNR: 43 EIENDOMMENS RETTIGHETER Ingen rettigheter registrert. For mer informasjon om erklæringer/tilliggende rettigheter ta kontakt med meglerforetaket.
Kommentar konsesjon: Etter lov 23. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved erverv av fast eiendom mv. § 4 kreves det egenerklæring om konsesjonsfrihet. Det er en forutsetning for denne handelen at kjøper signerer egenerklæring om konsesjonsfrihet, og at erklæringen godkjennes av kommunen før overtakelse. Erklæringen vedlegges skjøtet ved tinglysning, og overtakelse kan ikke foretas før erklæring om konsesjonsfrihet foreligger i signert og godkjent stand. Et eventuelt konsesjonsgebyr dekkes av kjøper. Konferer megler for nærmere informasjon.
Øvrige kjøpsforhold
Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette.
Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.
Megler: Lennart Tetlie
Ansvarlig megler: Lennart Tetlie
Meglers vederlag: Fastpris vederlag kr. 100 000,- (inkl. mva). Salgstilretteleggelse kr. 10 000,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 6 500,- (inkl. mva.) Digital markedspakke tomt kr. 22 500,- (inkl. mva.) Fotografering kr. 5 000,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 1 500,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.
Boligselgerforsikring: For denne eiendommen er det ikke tegnet Boligselgerforsikring. Selger ønsker å trekke frem følgende i sin egenerklæring datert 27.06.2022 (utdrag): Selger kjøpte eiendommen i 2011. Pkt. 5. Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av dens omgivelser? Svar: Ja. Beskrivelse: Regulert for 7 boliger og 6 nausttomter. Pkt. 10. Er det andre forhold av betydning ved eiendommen som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)? Svar: Ja. Beskrivelse: Aust i feltet kommer litt av ein familieveg ein meter eller to innpå feltet, her må vi få bruksrett. Tilleggskommentar: Gateadresse. Uggedal Vest Boligfelt. For ytterligere informasjon ber vi interessenter foreta en grundig gjennomgang av eiers egenerklæring som følger vedlagt.
Boligkjøperforsikring: Profesjonelle parter kan ikke tegne boligkjøperforsikring.
Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Kjøper og selger er forpliktet til å bidra til at eiendomsmegler kan gjennomføre tilfredsstillende kundekontroll i henhold til hvitvaskingsregelverket og må derfor bl.a. fremlegge gyldig legitimasjon. Dersom eiendomsmegler ikke får utført slik kontroll plikter eiendomsmegler å avstå fra å gjennomføre oppdraget/handelen. Eiendomsmeglingsforetaket fraskriver oss ansvar for eventuelle økonomiske krav som følge av ovennevnte forhold.
Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur. I tillegg må budgiver fremlegge gyldig legitimasjon. Senere bud kan inngis per e-post, SMS eller fax. til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.
Meld din interesse på denne boligen

Lennart Tetlie
Jeg forteller deg gjerne alt du bør vite om denne boligen






















