Bøbrekka
6260 SKODJE • Ålesund kommune
Tomt med dobbel garasje og sentral beliggenhet i barnevennlig område
Kort om eiendommen
Fakta om hjemmet
Adresse: Bøbrekka
Oppdragsnummer: 2-0147/21
Prisantydning: kr 990 000
Omk. Kjøper beløp: kr 41 620
Totalpris: kr 1 031 620
Matrikkel: Kommunenr: 1507 Gnr: 521 Bnr: 178
Eierform: Eiet
Boligtype: Tomter - bolig
Ditt nye nabolag
Beliggenhet: Eiendommen ligger i Bøbrekka like øst for Skodje sentrum. Det er et etablert område med eneboliger fra forskjellige tidsepoker i nærmiljøet. Nabotomten mot vest er innregulert til friområde (park, tur, lek). Det er kort vei til barnehage, skoler, nærbutikk og turterreng. Tomten ligger fint til i terrenget med god tilkomst og gode sol-, lys- og utsiktsforhold.
Adkomst: Kjør gjennom Skodje fra vest mot øst. Bøbrekka ligger på motsatt side av innkjørselen til Kiwi dagligvarebutikk. Følg så gaten et stykke innover til du ser eiendommen på nedsiden av vegen like etter snuplassen.
Bebyggelse: Eiendommen ligger i et etablert område med eneboliger fra forskjellige tidsepoker.
Skolekrets: Skolekrets 17 - Skodje
Økonomi
Info kommunale avgifter: Ingen kommunale avgifter for ubebygde eiendommer.
Info eiendomsskatt: Ingen eiendomsskatt for ubebygde eiendommer.
Info formuesverdi: Formuesverdi for inntektsåret 2020: kr 38 265,-
Omkostninger: Prisantydning kr 990 000,- I tillegg kommer følgende gebyrer: 1) 2,5% dokumentavgift til staten. 2) Tinglysingsgebyr skjøte kr. 585,- 3) Tinglysinggebyr kr. 585,- 4) Boligkjøperforsikring PLUSS kr. 15 700,- (valgfritt) Total kjøpesum inkl. gebyrer: Kr. 1 031 620,- Vi gjør oppmerksom på følgende: - Ovennevnte omkostninger er inkludert Boligkjøperforsikring Pluss, det er mulig å velge ordinær Boligkjøperforsikring i stedet til kr. 12 900,- - Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Omk. Kjøper beløp: kr 41 620
Tomteforhold
Tomteareal: 624 m²
Beskrivelse av tomt: Oppgitt areal er beregnet areal. Dvs: Areal som baseres på eiendommens registrerte eiendomsgrenser i Matrikkelen. Dersom eiendomsgrenser ikke har latt seg registrere nøyaktig i Matrikkelen, vil det beregnede arealet ikke være korrekt. Tomten er opparbeidet med plen, frukttrær, bærbusker og hekker. Den ligger i lett skrånende terreng og har gode sol-, lys- og utsiktsforhold. Det er oppført en garasje på eiendommen. Garasjen er på ca 34 kvm BRA, oppført på midten av 1980-tallet. Garasjen er oppført på søylefundamenter av trestokker med gulvkonstruksjon av bærebjelker av treverk. Yttervegger av bindingsverk med liggende bordkledning utvendig. Takkonstruksjon av tresperrer tekket med trapesplater av metall, takrenner og nedløp i metall. Vindu av treverk med enkelt glass. 2 vinduer med lufteriller av treverk. 2 stk leddporter i treverk med elektrisk portåpner på ene porten. Garasjen er innredet med garasjerom. Det er treplank med god lufteavstand på gulv, uisolerte vegger. Tilgang til lagerplass i takkonstruksjon med delvis gulvdekke. Det er innlagt strøm i garasjen med ladeboks for el-bil. Det er etablert lagerrom under garasjen: Jord/singel på grunn, flettverksvegger av treverk, plassbygde sidehengslet porter av treverk. God tilgang til søylefundamenter og trekonstruksjoner. Garasjen har forholdsvis enkel standard. Det er observert noe mindre fuktmerker i vegger og bærekonstruksjoner, men ikke noe vesentlig utover det som vil være normalt utifra alder og konstruksjon. Det er god lufting i garasjen. Etter det Ålesund kommune opplyser foreligger det verken ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse for garasjen, og plan og bygningslovens formelle forutsetning for lovlig bruk av garasjen kan derfor ikke dokumenteres. Det foreligger imidlertid en byggemelding og en byggemeldt tegning av garasjen stemplet godkjent på vilkår den 20.10.1982. I vedtaket presiserte bygningsrådet at det ved en fremtidig gjennomføring av reguleringsplanen så skal den omsøkte garasjen tilhøre tomt nr 20. Det var også krav til at det ble lagt frem en tinglyst erklæring på at det ved en eventuell gjennomføring av reguleringsplanen ikke vil bli krevd erstatning for garasjen. Kravet vedrørende erstatning ble påklaget den 30.10.1982 og journalført av kommunen den 02.11.1982. Som følge at klagen ble det det vedtatt å gjøre om på vedtaket , og fjerne kravet om tinglyst erklæring og erstatning. Byggetillatelse ble gitt 16.03.1983. Ferdigattest utstedes ikke lenger for tiltak det er søkt om før 01.01.1998, jfr. Plan- og bygningslovens § 21-10, femte ledd. I disse tilfellene henlegger/avviser kommunen henvendelser om saker som ikke er avsluttet.
Takst og tilstand
Takstmann: Birkeland Taksering AS v/ Roger Birkeland
Radonmåling: I følge DOK-analyserapport datert 28.06.2021 så ligger eiendommen i et område der radonaktsomhetsgraden er registrert som moderat til lav. Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Lokale datasett og registreringer fra den enkelte kommunen er som regel ikke med i DOK og derfor heller ikke i rapporten, mens enkelte nasjonale datasett som per i dag ikke er med i DOK, er tatt med i rapporten likevel. Kartlagene er produsert i henhold til ulike nøyaktighetskrav, og blir oppdatert med ulik frekvens. Det gis derfor ingen garanti for at innholdet er oppdatert og korrekt til enhver tid. Vær oppmerksom på at begrepet 'Ikke registrert' i noen tilfeller betyr 'Ikke kartlagt'. I slike tilfeller kan tiltakshaver gis pålegg om kartlegging. Radon og geotekniske undersøkelser er eksempler på slike datasett.
Offentlige forhold
Regulerings- og arealplaner: REGULERINGSPLAN Eiendommen ligger i et område regulert til boliger (tomt 20) i henhold til Reguleringsplan for Skodje tettstad sør vedtatt 21.06.1979. Det er innregulert et friområde (park, tur, lek) vest for eiendommen. Det regulerte området er på planen vist med reguleringsgrense. Innenfor denne avgrensingslinje skal områdene benyttes til de formål som er vist i planen. Plasseringen av bosettelsen i område og hvor stor del av tomtene som kan bygges på, skal godkjennes av bygningsrådet, innenfor rammene av bestemmelsene i bygningslov og forskrifter. I boligområdene kan det oppføres bolighus med 1 etasje. Sokkeletasje eller bygning med 1,5 etasje kan - der terrenget etter bygningsrådets skjønn ligger til rette for det - innredes til bolig innenfor rammene i bestemmelsene i byggeforskriftene. Gesims- og sokkelhøyde skal fastsettes av bygningsrådet. For hver enkelt husvære skal det avsettes plass for 1 garasje, samt plass for oppstilling av minst 1 bil. Garasje skal fortrinnsvis oppføres som tilbygg til bolighuset, og tilpasses dette med hensyn til materialvalg, form og farge. Bygningsrådet kan - der forholdene tilsier det - tillate oppføring av frittliggende garasje. Garasjen kan bare oppføres i 1 etasje med grunnflate ikke over 35 kvm, og skal være tilpasset bolighuset med hensyn til materialvalg, form og farge. Garasje kan oppføres innenfor bestemmelsene i byggeforskriftene i nabogrense. Plassering av garasje og biloppstillingsplass skal være vist på situasjonsplanen som følger byggemeldingen for bolighuset, selv om garasjen ikke skal oppføres samtidig med bolighuset. Bygningsrådet skal ved behandling av byggemeldinger se etter at byggene får en god form og materialbehandling, og at bygningene får harmonisk utføring med hensyn til høyde, takvinkel og materiale. Farge på hus skal godkjennes av bygningsrådet. Utførelse, høyde og farge på gjerde mot vei skal godkjennes av bygningsrådet. Eksisterende vegetasjon skal mest mulig bevares. Avkjørsel til offentlig vei skal være oversiktlig og mest mulig trafikksikker. Unntak fra disse reguleringsbestemmelsene kan - når særlige grunner taler for det - tillates av bygningsrådet innenfor rammene av bygningslovgivelsen og byggevedtektene for kommunen. KOMMUNEDELPLAN I henhold til Kommunedelplan for Skodje 2019-2029 vedtatt 14.03.2019 så ligger eiendommen i et område avsatt til boligbebyggelse - nåværende. Utsnitt av reguleringskart med bestemmelser samt utsnitt av kommunedelplan følger vedlagt i prospekt. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Ålesund kommune.
Vei/vann/kloakk: Eiendommen har adresse knyttet til offentlig vei, jfr. vedlagte kart over veiadkomst. Det er ikke innlagt vann i garasjen. Det er ikke innlagt avløp i garasjen. Iflg. opplysninger fra vann og avløp i Ålesund kommune er det mulighet for tilknytning til kommunal vann- og avløpsledning via fordelingskummer enten mot sør eller øst, jfr vedlagte ledningskart. Sannsynligvis via en fordelingskum ved gangveien mellom Bøbrekka 14 og 18 sør for eiendommen. Evt. avtaler om rett til legging og vedlikehold av private stikkledninger må da inngås med eierne av disse eiendommene. Evt. kan man knytte seg til det kommunale ledningsnettet via en nabo etter avtale. Nødvendige avtaler og evt. tilknytningsavgift for å knytte seg til/rettigheter til legging av private stikkledninger må påregnes/kostes av kjøper. Kommunal tilknytningsavgift per 2022 er kr 8 000,- for vann og kr 8 000,- for avløp (inkl. mva.). Oversikt over kommunens betalingsregulativ for vann og avløp for 2022 følger vedlagt i prospekt.
Grunnboksdato: 05.04.2022
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: HEFTELSER Eventuelle heftelser som kan ha betydning for denne matrikkelenheten, som er tinglyst på avgivereiendommen før en arealoverføring, er ikke overført. Det samme gjelder servitutter som ikke er overført ved tidligere fradelinger. Informasjon om disse finner du på grunnboksutskriftene til de respektive avgivereiendommene. Heftelser i eiendomsrett: 1967/103505-2/58 05.07.1967 BESTEMMELSE OM GJERDE Dvs: Gjerde mot hovedbruket påhviler parsellen. 1967/103506-2/58 05.07.1967 BESTEMMELSE OM GJERDE Dvs: Parsellen har gjerdeplikt mot gnr 21, bnr 166 i Ørskog (nå gnr 521, bnr 166 i Ålesund kommune). GRUNNDATA 1967/103505-1/58 05.07.1967 REGISTRERING AV GRUNN Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 1507 GNR: 521 BNR: 47 1999/606-1/58 18.01.1999 GRENSEJUSTERING GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 2020/291125-1/200 01.01.2020 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1529 GNR: 21 BNR: 178 EIENDOMMENS RETTIGHETER Ingen rettigheter registrert. For mer informasjon om erklæringer/tilliggende rettigheter ta kontakt med meglerforetaket.
Øvrige kjøpsforhold
Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette.
Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.
Megler: Lennart Tetlie
Ansvarlig megler: Lennart Tetlie
Meglers vederlag: Fastpris vederlag kr. 30 000,- (inkl. mva). Salgstilretteleggelse kr. 10 000,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 5 500,- (inkl. mva.) Digital markedspakke tomt kr. 16 000,- (inkl. mva.) Visning kr. 1 500,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 1 250,- (inkl. mva.) Trykking av prospekt kr. 1 000,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.
Boligselgerforsikring: For denne eiendommen er det ikke tegnet Boligselgerforsikring.
Boligkjøperforsikring: Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2 200,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 1 200,- i honorar for Boligkjøperforsikring.
Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Kjøper og selger er forpliktet til å bidra til at eiendomsmegler kan gjennomføre tilfredsstillende kundekontroll i henhold til hvitvaskingsregelverket og må derfor bl.a. fremlegge gyldig legitimasjon. Dersom eiendomsmegler ikke får utført slik kontroll plikter eiendomsmegler å avstå fra å gjennomføre oppdraget/handelen. Eiendomsmeglingsforetaket fraskriver oss ansvar for eventuelle økonomiske krav som følge av ovennevnte forhold.
Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur. I tillegg må budgiver fremlegge gyldig legitimasjon. Senere bud kan inngis per e-post, SMS eller fax. til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.
Meld din interesse på denne boligen

Lennart Tetlie
Jeg forteller deg gjerne alt du bør vite om denne boligen













