Naust Løvika
6013 ÅLESUND • Ålesund kommune
Nyere naust | Støpt stø | Bilvei helt frem | Rett til 1 biloppstillingsplass | Tilgang til vann | Mulig å legg inn strøm
Kort om eiendommen
Fakta om hjemmet
Adresse: Naust Løvika
Oppdragsnummer: 2-0276/21
Prisantydning: kr 1 490 000
Omk. Kjøper beløp: kr 52 720
Totalpris: kr 1 542 720
Matrikkel: Kommunenr: 1507 Gnr: 5 Bnr: 319
Eierform: Eiet
Boligtype: Naust
Arealer: Bruksareal: 44 kvm.
Parkeringsforhold: Gnr 5, bnr 277, 318 og 319 gis rett til parkeringsplass for en bil på gnr 5, bnr 78. Angitt på tinglyst kartvedlegg. Så sant det ikke går ut over andres retter til adkomst og parkering kan en ved "ledig plass" på opparbeidet parkeringsplass ved naustene, midlertidig tillate ytterligere egenparkering, gjesteparkering eller midlertidig parkering av tilhenger/båthenger. Rettighetshaverne må ta sin naturlige del av vedlikehold på parkeringsplass, tilkomst og snuplassområde.
Ditt nye nabolag
Beliggenhet: Eiendommen ligger i Løvika (like vest for Østremsvika) på Emblem i Ålesund kommune.
Adkomst: Fra Shell Vegsund tar du ut av rundkjøringen i retning Magerholm og følger RV60 5,6 km. Ta så av til venstre ved skilt til Østrem og inn på Hjellhaugvegen. Ta så videre av til venstre og deretter på nytt til venstre inn på Løvika. Følg denne veien i 500 m og ta til venstre, og deretter første til høyre og følg veien ned til sjøen. Der finner du tre like naust. Dette naustet er det helt til venstre. Det vil bli skiltet med Notar visningsskilter ved annonserte visninger. Se for øvrig kart for nærmere veibeskrivelse.
Bebyggelse: Eiendommen ligger i et område som hovedsakelig er bebygd med naust og boliger.
Økonomi
Eiendomsskatt: kr 704
Eiendomsskatt år: 2021
Info eiendomsskatt: Fakturaen er planlagt utsendt sammen med øvrige kommunale avgifter 4 ganger per år, med betalingsfrist 20. april, 20. juni, 20. september og 20. november. Hele årets eiendomsskatt blir imidlertid likt fordelt på to fakturaer i 2021. Det vil si at det ikke ble sendt ut faktura for eiendomsskatt første halvår 2021. Årsaken til dette var at kommunen måtte taksere eiendommene i tidligere Ørskog og Haram, og dette arbeidet ble først ferdig sommeren 2021. Faktura for kommunale avgifter inkl. eiendomsskatt for 2021 kommer derfor 20. september (perioden 01.01.2021-30.06.2021) og 20. november (perioden 01.07.2021-31.12.2021).
Andre utgifter: Gnr 5, bnr 319 har tinglyst rett til bruk av vannpost som er etablert på gnr 5, bnr 78. Vannposten har kommunalt vann fra Ålesund kommune og er utrustet med hovedstoppekrane, vannmåler og dreneringskrane i kummer i bakken. Tappekrane montert i egen låsbar vannbu/skap. Rettighetshaverne betaler sin del eller skjønnsmessige del av vannforbruket ved regning fra vannleverandør. Rettighetshaverne må ta sin naturlige del av vedlikehold og reparasjoner av det tekniske anlegget. Gnr 5, bnr 319 gis rett til parkeringsplass for en bil på gnr 5, bnr 78. Så sant det ikke går ut over andres retter til adkomst og parkering kan en ved "ledig plass" på opparbeidet parkeringsplass ved naustene, midlertidig tillate ytterligere egenparkering, gjesteparkering eller midlertidig parkering av tilhenger/båthenger. Rettighetshaverne må ta sin naturlige del av vedlikehold på parkeringsplass, tilkomst og snuplassområde.
Info formuesverdi: I følge opplysninger fra Altinn så foreligger det per dato ingen ligningsverdi knyttet til eiendommen. Ved første gangs verdsetting skal du fastsette formuesverdien av fritidseiendommen til maksimalt 30 prosent av eiendommens markedsverdi, eventuelt til 30 prosent av byggekostnadene, inkludert tomt for et nybygg.
Omkostninger: Prisantydning kr 1 490 000,- I tillegg kommer følgende gebyrer: 1) 2,5% dokumentavgift til staten. 2) Tinglysingsgebyr skjøte kr. 585,- 3) Tinglysinggebyr kr. 585,- 4) Boligkjøperforsikring PLUSS kr. 14 300,- (valgfritt) Total kjøpesum inkl. gebyrer: Kr. 1 542 720,- Vi gjør oppmerksom på følgende: - Ovennevnte omkostninger er inkludert Boligkjøperforsikring Pluss, det er mulig å velge ordinær Boligkjøperforsikring i stedet til kr. 11 500,- - Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Omk. Kjøper beløp: kr 52 720
Tomteforhold
Tomteareal: 79 m²
Beskrivelse av tomt: Tomten er er i all hovedsak bebygd. Med matrikkelenheten så medfølger det en ideell andel (1/4) i realsameiet (fellesarealet) gnr 5, bnr 320 i Ålesund kommune. Realsameiet (felles stø) er på totalt ca 191,8 kvm (ukjent grenseforløp).
Takst og tilstand
Takstmann: Boligverdi AS v/ Stig Håvard Vatne
Type takst: Verdi-/lånetakst
Takstdato: 15.11.2021
Verditakst: kr 1 350 000
Byggemåte: Naust oppført i 2015/16. Det foreligger tegninger, vedtak om oppføring av naust datert 06.07.2015 og ferdigattest datert 19.10.2016. Naustet har støpt plate mot grunn og støpt grunnmur. Det er støpt stø i front av naustet. Oppført i uisolert bindingsverk med trekledning. Takkonstruksjon av A-takstoler med decra/stålpanner som tekking (ikke lagt undertak, så taktekking synlig på lekter fra hems). Plastbelagte metallrenner. Det er port i front og dør mot vest til naustrommet. Til hems er det dør mot nord. Vindu mot sør. Plassbygd tretrapp mellom naustrom og hems. På hems er det lagt furugulv. Det er felles vann mellom naustene. Ikke innlagt strøm, men fremlagt til felles kasse bak naustet. Normal nauststandard. Normalt vedlikehold sett alder i betraktning. For ytterligere informasjon ber vi interessenter foreta en grundig gjennomgang av verditakst og eiers egenerklæring som følger vedlagt. Disse inneholder informasjon av vesentlig betydning for eiendommen. Vi oppfordrer alle interessenter til å foreta en grundig gjennomgang av boligen/eiendommen, gjerne med bistand av teknisk fagkyndig. Du bør lese tilstandsrapport, eiendomsmeglers beskrivelse i salgsprospektet og selgers egenerklæring nøye. Du kan ikke klage på forhold som du har fått opplysninger om i tilstandsrapporten, i salgsoppgaven eller på andre måter. Husk: Å kjøpe en brukt bolig er ikke det samme som å kjøpe en ny bolig. Gjør en vurdering av boligens alder, tilstand og type. I en eldre bolig, kan det være avvik som ikke er beskrevet, men som du ikke kan klage på til selger.
Innhold: Første etasje består at et naustrom. Naustet har også en hems med gulvareal på 44 kvm, men dette hemsarealet har ikke målbart areal grunnet lav takhøyde. Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger som stemmer med dagens bruk. Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra verditakst datert 16.11.2021, utført av Boligverdi AS.
Standard: Naustet har støpt plate mot grunn og støpt grunnmur. Det er støpt stø i front av naustet. Oppført i uisolert bindingsverk med trekledning. Det er bygget i solid kontruksjonsmateriale av stor dimensjon. Takkonstruksjon av A-takstoler med decra/stålpanner som tekking (ikke lagt undertak, så taktekking synlig på lekter fra hems). Plastbelagte metallrenner. Det er port i front og dør mot vest til naustrommet. Porten i front er solid bygget og det er flere innvendige sperrer i dobbel 48*148 trevirke. Til hems er det dør mot nord. Vindu mot sør. Døren mot nord kan enkelt utvide åpning slik at en kan oppbevare en båt på hemsen. Plassbygd tretrapp mellom naustrom og hems. På hems er det lagt furugulv. Det er felles vann mellom naustene. Ikke innlagt strøm, men fremlagt til felles kasse bak naustet.
Byggeår: 2016
Sammendrag selgers egenerklæring: Selger ønsker å trekke frem følgende i sin egenerklæring datert 29.11.2021 (utdrag): Nåværende eier kjøpte boligen i 2019. Utover dette har ikke selger bemerket noe spesielt i egenerklæringen. Interessenter bør likevel foreta en grundig gjennomgang av egenerklæringen som følger vedlagt.
Radonmåling: Utleie av naust er ikke omfattet av kravet til radonnivå.
Oppvarming: Det er ikke installert varmekilder i naustet.
Info energiklasse: Det er ikke krav om energiattest for naust.
Offentlige forhold
Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse: Det foreligger en ferdigattest datert 19.10.2016 knyttet til nybygg - naust i rekke - oppført på gnr 5, bnr 232 i Ålesund kommune (nå gnr 5, bnr 319 i Ålesund kommune - se under). I vedtaket fremkommer det at tiltakshaver ønsket å flytte 2 eksisterende naust samt føre opp 1 nytt naust i området, og at disse skulle plasseres med 1 m mellomrom. De naustene som skulle flyttes skulle også gjenoppbygges. Alle 3 naustene skulle etableres lenger unna sjøen (se vedlagt situasjonsplan). I følge kommunen var konsekvensen at alle 3 naustene ble vurdert i sammenheng. Tiltakshaver/forrige eier søkte opprinnelig om å få bygge tre sammenbygde naust. Siden forrige eier som tiltakshaver da ikke fikk stå som ansvarshavende for byggingen, valgte vedkommende å søke på nytt med nye tegninger, der naustene hadde 1 meter avstand mellom seg. Det ble sendt inn tre separate søknader, en søknad for hvert naust, inklusive dispensasjon for bygging i strandlinjen. Dette ble søkt for eiendommene gnr 5, bnr 231, 232 og 74. Siden de gamle eiendomsgrensene passet dårlig med beliggenheten til de tre nye naustene foreslo Ålesund kommune at de skulle innlemme eiendommene gnr 5, bnr 231 og 232 inn i gnr 5, bnr 74. Etterpå ble det søkt om opprettelse av nye bruksnummer på de nye tomtene. Til slutt landet dette på gnr 5, bnr 277, 318 og 319. Likeså ble det etter råd fra Ålesund kommune ved Aksel Vikanes opprettet et eget bruksnummer for støa. Han utarbeidet en rekke tegninger som grunnlag for prosessen med å slette eiendommer, grense justere og opprette nye eiendommer. Eiendommene gnr 5, bnr 74, 277, 318 og 319 har realsameie på støa (gnr 5, bnr 320) med 1/4 hver. Kopi av forannevnte ferdigattest, vedtak og situasjonsplan følger vedlagt i prospekt.
Adgang til utleie: Eiendommen kan leies ut i sin helhet til naustformål.
Regulerings- og arealplaner: Eiendommen ligger i et område uten områderegulering/detaljregulering. Det er derfor kommunedelplan som er gjeldende for området. I henhold til Kommunedelplan for Ålesund 2016-2028, vedtatt 09.03.2017, så ligger eiendommen i et område avsatt til fritidsbebyggelse - nåværende og LNRF areal for nødvendige tiltak for landbruk og reindrift og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag - Nåværende. Naust er bygninger ved sjøen for oppbevaring av mindre båter, fiskeredskaper og båtutstyr, utstyr for dykking og bading, og annet utstyr for bruk av sjøen i rekreasjonssammenheng. Naustet skal være i tradisjonell stil med trekledning og gis en enkel utforming uten arker, kvister og andre takopplett, balkonger, karnapper eller andre fasadeelement. Det er ikke anledning til å innrede/inndele for rom til varig opphold, f.eks. til fritidsbolig. Det skal være fri ferdsel i strandsona. Det tillates heller ikke opparbeiding av private uteområder (f.eks. plattinger, benker, inngjerding o.l.) i tilknytning til naust. Utsnitt av reguleringsplan og kommunedelplan er vedlagt prospekt. Reguleringsbestemmelser kan ses hos meglerforetaket. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Ålesund kommune. I følge til vedlagte DOK-analyserapport datert 03.11.2021 så er det registrert følgende temadata - samfunnssikkerhet - analysetema på eiendommen som er totalt 78,72 kvm: - Radon Aktsomhetsgrad - Moderat til lav på 78.72 kvm. - Stormflo, intervall 1000 år, 2050 på 47.79 kvm. - Stormflo, intervall 20 år, 2090 på 51.81 kvm. - Stormflo, intervall 200 år, 2090 på 58.44 kvm. - Stormflo, intervall 1000 år, 2090 på 58.51 kvm. Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Lokale datasett og registreringer fra den enkelte kommunen er som regel ikke med i DOK og derfor heller ikke i rapporten, mens enkelte nasjonale datasett som per i dag ikke er med i DOK, er tatt med i rapporten likevel. Kartlagene er produsert i henhold til ulike nøyaktighetskrav, og blir oppdatert med ulik frekvens. Det gis derfor ingen garanti for at innholdet er oppdatert og korrekt til enhver tid. Vær oppmerksom på at begrepet 'Ikke registrert' i noen tilfeller betyr 'Ikke kartlagt'. I slike tilfeller kan tiltakshaver gis pålegg om kartlegging. Radon og geotekniske undersøkelser er eksempler på slike datasett.
Vei/vann/kloakk: Privat adkomstvei, jfr vedlagte kart over veiadkomst. Vann - dette er felles mellom nausta. Ikke tilknyttet avløp.
Grunnboksdato: 18.11.2021
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: HJEMMELSOPPLYSNINGER Andel i realsameie: 2017/96459-1/200 01.02.2017 OPPRETTELSE AV REALSAMEIE DENNE MATRIKKELENHETEN HAR ANDEL I: KNR: 1507 GNR: 5 BNR: 320 IDEELL: 1/4 HEFTELSER Eventuelle heftelser som kan ha betydning for denne matrikkelenheten, som er tinglyst på avgivereiendommen før en arealoverføring, er ikke overført. Det samme gjelder servitutter som ikke er overført ved tidligere fradelinger. Informasjon om disse finner du på grunnboksutskriftene til de respektive avgivereiendommene. For andre heftelser, se matrikkelenheter som er registrert som hjemmelshavere. Heftelser i eiendomsrett: 2017/198486-3/200 06.03.2017 BEST. OM ADKOMSTRETT RETTIGHETSHAVER: KNR: 1507 GNR: 5 BNR: 277 RETTIGHETSHAVER: KNR: 1507 GNR: 5 BNR: 318 Bestemmelse om vedlikehold Dvs: Rett til adkomst Eier av gnr 5, bnr 319 gir gnr 5, bnr 277 og 318 rett til å krysse/bruke eiendommen for adkomst og vedlikehold. GRUNNDATA 2016/1190012-1/200 22.12.2016 REGISTRERING AV GRUNN Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 1507 GNR: 5 BNR: 74 2020/96064-1/200 01.01.2020 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1504 GNR: 5 BNR: 319 EIENDOMMENS RETTIGHETER Servitutter: 2017/164370-1/200 22.02.2017 BESTEMMELSE OM VEG Rettighet hefter i: KNR: 1507 GNR: 5 BNR: 78 GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Dvs: Rett til vei/adkomst Gnr 5, bnr 277, 318 og 319 gis veirett via vei på eiendom gnr 5, bnr 78 (angitt på tinglyst kartvedlegg). 2017/164370-2/200 22.02.2017 BESTEMMELSE OM PARKERING Rettighet hefter i: KNR: 1507 GNR: 5 BNR: 78 Med flere bestemmelser GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Dvs: Rett til parkering Gnr 5, bnr 277, 318 og 319 gis rett til parkeringsplass for en bil på gnr 5, bnr 78. Angitt på tinglyst kartvedlegg. Så sant det ikke går ut over andres retter til adkomst og parkering kan en ved "ledig plass" på opparbeidet parkeringsplass ved naustene, midlertidig tillate ytterligere egenparkering, gjesteparkering eller midlertidig parkering av tilhenger/båthenger. Rettighetshaverne må ta sin naturlige del av vedlikehold på parkeringsplass, tilkomst og snuplassområde. 2017/164370-3/200 22.02.2017 BESTEMMELSE OM VANNRETT Rettighet hefter i: KNR: 1507 GNR: 5 BNR: 78 Bestemmelse om elektriske ledninger/kabler GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Dvs: Rett til kommunalt vann i vannpost Gnr 5, bnr 277, 318 og 319 med oppsatte naust gis rett til bruk av vannpost, som er etablert på gnr 5, bnr 78 i forbindelse med bygging av disse tre naustene (markert på tinglyst kartvedlegg). Vannposten har kommunalt vann fra Ålesund kommune og er utrustet med hovedstoppekrane, vannmåler og dreneringskrane i kummer i bakken. Tappekrane montert i egen låsbar vannbu/skap. Rettighetshaverne betaler sin del eller skjønnsmessige del av vannforbruket ved regning fra vannleverandør. Rettighetshaverne må ta sin naturlige del av vedlikehold og reparasjoner av det tekniske anlegget. Rett til strømtilgang i kabelskap Gnr 5, bnr 277, 318 og 319 med oppsatte naust gis rett til adgang til Mørenett sitt kabelskap, som er etablert på gnr 5, bnr 78 i forbindelse med bygging av disse tre naustene (markert på tinglyst kartvedlegg). 2017/164415-1/200 22.02.2017 BEST. OM ADKOMSTRETT Rettighet hefter i: KNR: 1507 GNR: 5 BNR: 74 Gjelder i forbindelse med vedlikehold av egne eiendommer, samt sikring av skrent GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Dvs: Rett til adkomst for vedlikehold Gnr 5, bnr 277, 318 og 319 gis rett til adkomst på gnr 5, bnr 74 for nødvendig vedlikehold av sine eiendommer og naust, samt sikring av skrent øst for gnr 5, bnr 319 og gnr 5, bnr 320. Anvist på tinglyst situasjonskart. 2017/164415-2/200 22.02.2017 ERKLÆRING/AVTALE Rettighet hefter i: KNR: 1507 GNR: 5 BNR: 74 Bestemmelse om å legge til rette for å holde nede vegetasjon/skog GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Dvs: Legge til rette for å holde skog nede Eier av gnr 5, bnr 74 skal legge til rette for å holde nede vegetasjon/skog nærstående til gnr 5, bnr 277, 318, 319 og 320, av hensyn til sikring av eiendommene pga skrenten, samt for å sikre at solforholdene i front av naustene blir gode. Anvist på tinglyst situasjonskart. 2017/198486-1/200 06.03.2017 BEST. OM ADKOMSTRETT Rettighet hefter i: KNR: 1507 GNR: 5 BNR: 277 Bestemmelse om vedlikehold GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Dvs: Rett til adkomst Eier av gnr 5, bnr 277 gir gnr 5, bnr 277 og 319 rett til å krysse/bruke eiendommen for adkomst og vedlikehold. 2017/198486-2/200 06.03.2017 BEST. OM ADKOMSTRETT Rettighet hefter i: KNR: 1507 GNR: 5 BNR: 318 Bestemmelse om vedlikehold GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Dvs: Rett til adkomst Eier av gnr 5, bnr 318 gir gnr 5, bnr 318 og 319 rett til å krysse/bruke eiendommen for adkomst og vedlikehold. For mer informasjon om erklæringer/tilliggende rettigheter ta kontakt med meglerforetaket.
Øvrige kjøpsforhold
Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette.
Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.
Megler: Terje Hoel
Ansvarlig megler: Terje Hoel
Meglers vederlag: Fastpris vederlag kr. 30 150,- (inkl. mva). Salgstilretteleggelse kr. 10 000,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 5 500,- (inkl. mva.) Digital markedspakke bolig kr. 16 000,- (inkl. mva.) Foto, drone kr. 3 000,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 1 250,- (inkl. mva.) Trykking av prospekt kr. 1 000,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.
Boligselgerforsikring: For denne eiendommen er det ikke tegnet Boligselgerforsikring.
Boligkjøperforsikring: Det kan ikke tegnes Boligkjøperforsikring på naust.
Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Kjøper og selger er forpliktet til å bidra til at eiendomsmegler kan gjennomføre tilfredsstillende kundekontroll i henhold til hvitvaskingsregelverket og må derfor bl.a. fremlegge gyldig legitimasjon. Dersom eiendomsmegler ikke får utført slik kontroll plikter eiendomsmegler å avstå fra å gjennomføre oppdraget/handelen. Eiendomsmeglingsforetaket fraskriver oss ansvar for eventuelle økonomiske krav som følge av ovennevnte forhold.
Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur. I tillegg må budgiver fremlegge gyldig legitimasjon. Senere bud kan inngis per e-post, SMS eller fax. til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.
Meld din interesse på denne boligen


























