Moa park 2
6018 ÅLESUND • Ålesund kommune
NY PRIS! Tiltalende 3-roms hjørneleilighet | Vestvendt innglasset veranda | Garasjeplass | Heis | Tørrskodd til Moa!
Kort om eiendommen
Fakta om hjemmet
Adresse: Moa park 2
Oppdragsnummer: 2-0009/23
Prisantydning: kr 4 800 000
Omk. Kjøper beløp: kr 132 870
Totalpris: kr 4 932 870
Matrikkel: Kommunenr: 1507 Gnr: 50 Bnr: 1085 Snr: 17
Eierform: Eierseksjon
Boligtype: Eierleilighet
Rom: 4
Soverom: 2
Etasjer: 3
Arealer: Bruksareal: 125 kvm. Primærrom: 103 kvm.
Parkeringsforhold: Leiligheten disponerer parkeringsplass A 31 i felles parkeringskjeller. Leddport i aluminium med elektrisk portåpner. For beboere med el-bil, vil det kunne tilrettelegges med bytte av p-plasser. Den enkelte må bekoste installasjon.
Ditt nye nabolag
Beliggenhet: Selveierleilighet i Moa Park 2 er beliggende helt sentralt på Moa i Ålesund. Amfi Moa som ligger like ved, har butikker, dagligvarebutikker, apotek, kaféer, restauranter, bussterminal, kino og treningssenter. Fra eiendommen er det også bare en kort spasertur til svømmehall, ulike legesentre, helsehus, kirke, bensinstasjon samt flotte turområder i nærmiljøet. Eiendommen ligger ca. 12 km øst for Ålesund sentrum.
Adkomst: Ta mot nord i rundkjøringen ved Midt Moa (Notar). Følg vegen nordover ca. 200m. Moa Park ligger så på høyre side rett etter avkjørsel til parkeringsplass og garasje. Moa Park 2 har inngang mot nord og er første inngangen. Innkjøringen til garasjen er på sydsiden av bygget hvor man kan kjøre inn til garasjen til Moa. Det vil bli skiltet med Notar visningsskilter ved fellesvisninger. Se forøvrig kart for nærmere veibeskrivelse.
Bebyggelse: Eiendommen ligger i et etablert område med boligblokker, kjøpesenter, kirke og forretningsvirksomhet i nærområdet.
Skolekrets: Skolekrets 8 - Spjelkavik. Spjelkavik skolekrets har tre opptaksområder; Spjelkavik barneskole, Lerstad skole og Åse skole (1.-7. trinn). Spjelkavik Ungdomsskole (8.-10. trinn).
Offentlig kommunikasjon: Det er kort veg til Moa bussholdeplass hvor det er utbredt og godt bussnettverk.
Økonomi
Info kommunale avgifter: Kommunale avgifter som vanngebyr, avløpsgebyr og renovasjon samarbeid er inkludert i sameiets felleskostnader. Det er installert vannmåler i sameiet og kommunale avgifter vil derfor variere i takt med forbruket.
Eiendomsskatt: kr 4 344
Eiendomsskatt år: 2022
Info eiendomsskatt: Eiendomsskatten blir fakturert i 4 terminer (sammen med de øvrige kommunale avgiftene), med følgende forfall; 20. april, 20. juni, 20. september og 20. november. Beløpet for hele året blir delt likt på de 4 terminene.
Formuesverdi primær: kr 821 479
Formuesverdi primær år: 2021
Formuesverdi sekundær: kr 2 957 323
Formuesverdi sekundær år: 2021
Info formuesverdi: Med primærboliger menes der boligeier er folkeregistrert bosatt, mens sekundærboliger menes alle andre eiendommer herunder fritidseiendommer, pendlerboliger og utleieobjekter.
Borettslag: Sameiet Moa Park
Borettslagets org.nr: 985 154 724
Om borettslaget: Sameiet består av 71 seksjoner i henhold til oppdelingsbegjæringen, hvorav boligseksjoner (f.o.m. nr. 3 t.o.m. nr. 70) og der seksjonene f.o.m. nr. 23 t.o.m. nr. 54 erverves av et borettslag, en næringsseksjon/garasje (nr.1) og to næringsseksjoner (nr.2 og 71). Sameiets deltakere er eiere av seksjonene som er opprettet på gnr. 50 bnr. 1085 i Ålesund Kommune.
Felleskostnader pr. mnd: kr 4 265
Felleskostnader inkluderer: • Vedlikeholdsfond A • Vedlikehold boliger B • Forsikring av byggene A • Forretningsførsel E • Revisor E • Heis-bolig A-B drift/vedlikehold C • Trappevask boligoppgang A-C B • Vedlikehold parkering G • Bankgebyr o.l. A • Renovasjon-bolig K • Kabel-TV J • Vann/avløp forbruk F • Vann/avløp gebyr bolig K • Vann/avløp gebyr næring M • Vedlikehold Bolig/Næring A • Styrehonorar o.l. E • Vaktmester kostnader A • Felles strøm F • Heis C drift/vedlikehold D • 1 Strøm og vedlikehold aggregat L • Fjernvarme bolig/næring I FORDELINGSKODER Sameiebrøk er lik seksjonsareal/totalareal, som er 12 944 kvm. inkl. garasje 14 224 kvm. Bokstavene A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, representer følgende fordeling : A: Dekkes av samtlige seksjoner etter sameiebrøken, x/14 224. B: Dekkes av boligseksjonene alene etter innbyrdes sameierbrøk, x/5 306. C: Dekkes likt av boligseksjonene A+B uavhengig av sameiebrøk. 52 seksjoner. D: Dekkes av Blokk C + Unimatec Eiendom AS + Ålmo Eiendom AS E: Deles i 4 parter, hvorav boliger deler 2/4 likt pr. leilighet. F: Dekkes av samtlige seksjoner eks. Amfi Bygg Moa x/7 306. G: Dekkes av eierne av parkeringsplasser etter antall plasser. 64 stk. H: Dekkes av samtlige - Blokk B etter innbyrdes brøk x/11 071. I : Dekkes av boligseksjonene og seksjon nr. 2 og 71. J : Deles likt mellom boligseksjonene i blokk A og C. 36 stk. K: Dekkes likt av boligseksjonene. 68 seksjoner. L: Dekkes av Snr. 2, 1.000 m2, Snr. 71, 680 m2 Priv.garasje 1.280 m2, Amfi garasje 1.360 m2, til sammen 4.320 m2. M: Dekkes likt av næringsseksjoner nr 1, 2 og 71 Felleskostnadene forfaller til betaling den 1. i hver mnd. Til sikkerhet for gjensidig plikt til betaling av fellesutgifter har den enkelte sameier panterett i den annen sameiers seksjon overensstemmende med bestemmelsene i eierseksjonslovens § 31. Den enkelte seksjonseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
Kommentar fellesgjeld: Sameiet har ikke felles lån per 18.01.2023
Andel fellesformue: kr 5 175
Andel fellesformue pr. dato: 30.12.2021
Forkjøpsrett: Sameiet praktiserer ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse: Erverver av seksjon og leietaker av bruksenhet må meldes til styret for godkjennelse. Godkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av sameiet som ny eier. Risikoen for å bli godkjent som ny eier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny eier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk.
Dyrehold: Det er ikke tillatt med hund eller kattehold, unntatt medbragt hund ved innflytting - etter søknad. Det er IKKE tillatt å mate måser ol inne på sameiets område, grunnet smittefare.
Vedtekter/husordensregel: ORGANISERING AV SAMEIET OG RÅDERETT Alle seksjonseiere skal være medlemmer av sameiet, og seksjonen kan ikke skilles fra deltakerinteressen i sameiet. Hver sameier får skjøte på sin seksjon med full disposisjonsrett til det areal som er knyttet til seksjonen, og en overensstemmende med bestemmelsene i eierseksjonsloven. Seksjonen kan fritt omsettes, pantsettes eller disponeres på annen måte, forutsatt at eierne overholder bestemmelsene i vedtektene og generelle ordensregler fastsatt av sameiemøtet. Fellesanleggene må ikke nyttes slik at andre brukere unødig eller urimelig hindres i den bruk av anleggene som er avtalt eller forutsatt. Både utvendig og innvendig bygningsmessige forandringer og installasjoner skal meldes til styret. Ordensregler fastsettes av sameiemøtet etter forslag fra styret. VEDLIKEHOLD Innvendig vedlikehold av egen seksjon samt andre rom som hører inn under seksjonen, påhviler fullt ut for egen regning den enkelte sameier. Det samme gjelder de areal i fellesarealet som eksklusivt er knyttet til den enkelte seksjonen. For vann- og avløpsledninger regnes fra og med forgreiningspunktet inn til seksjonen(e), og for elektriske ledninger regnes fra og med boligseksjonens sikringsboks. Døren til den enkelte seksjon og seksjonens vinduer vedlikeholdes innvendig av den enkelte seksjonseier. Ytre vedlikehold av bygninger og tekniske anlegg samt fellesarealer er sameiets ansvar dersom ikke annet er avtalt. Ved manglende indre og ytre vedlikehold hos sameier, kan styret etter tre måneders varsel la det utføres for seksjonseiers regning. (§32 i Lov) Følgende seksjoner påtar seg alt vedlikehold og reparasjon av privat utbygging som er satt opp på veranda i forbindelse med innglassing eller annen endring i fasade som i utgangspunktet medfører vedlikeholdsansvar for sameiet; Seksjon 63. VEDLIKEHOLDSFOND Sameiemøtet oppretter et fond til dekning av påregnelige, fremtidige vedlikeholdsutgifter. De beløp seksjonseierne skal innbetale til fondet, innkreves i den månedlige innbetaling til dekning av fellesutgiftene. BYGNINGSMESSIGE ARBEIDER Utskifting av vinduer og dører, oppsetting av markiser, garasjer/carporter, bod og lignende, endringer av fasadekledning, endring av utvendige farger etc., skal skje etter en samlet plan for hele bygningen/området og etter forutgående godkjenning av styret. Videre skal styret på forhånd ha godkjent oppsetting av reklame samt eventuelt lys og andre innretninger i forbindelse med reklameskilt og annet reklameutstyr. Reklame kan kun monteres på yttervegg av næringsseksjon i første og andre etasje opp mot etasjeskiller til tredje etasje. Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal anmeldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes. Hvis det søkes om endringer som har vesentlig betydning for de øvrige sameierne, skal styret forelegge spørsmål for sameiemøtet til avgjørelse. Styret skal tilrettelegge for forhold nevnt i ny eierseksjonslov. • Det er mulighet for Handicap parkeringsplasser i felles garasje (§26 ny lov) • For beboere med EL Bil, vil det kunne tilrettelegges med bytte av P Plasser. Den enkelte må bekoste installasjon. • Sameiet har panterett for inntil 2G pr seksjon jfr §31 i lov. HUSORDENSREGLER Betingelsene for at det skal være en trivelig å bo i blokk må være at alle bidrar til at det hersker daglig orden i huset, og det der er rolig til alminnelige hviletider. VEDLAGT I PROSPEKT Ovennevnte er kun et utdrag av sameiets vedtekter og husordensregler. Komplette vedtekter og husordensregler følger vedlagt i prospekt. Vi oppfordrer alle interessenter til å foreta en grundig gjennomgang av disse.
Beboernes forpliktelser: Innleid vaktmester- og rengjøringsfirma holder fellesområder og grøntareal ved like. Dette inkluderer også trappevask og måking.
Regnskap/budsjett: UTDRAG FRA ÅRSMELDING FRA STYRET I SAMEIET MOA PARK 2021 Møtevirksomhet og gjennomførte saker: Året 2021/22 har også vært et vanskelig år for styret i sameiet å kunne samles. Likevel har vi klart å avholde 4 fysiske styremøter i henhold til rettlingslinjene. Ellers har saker vært avgjort via epost og telefon. Styret har vært fortløpende orientert om saker og tatt avgjørelser på mindre saker pr epost. Saker som styret har arbeidet med i 2021 er bla; Oppsett av brannvarsling i blokkene A og C. Asfaltering av området utenfor Møbler og Miljø. Renovering av østvegg på blokk A (2). Det har vært flere klager på fjernvarmeanlegget fra Møbler og Miljø og Unimatec. Det har derfor vært gjennomført effektivisering av fjernvarme (sonebatteri) hos Møbler og Miljø og innstallering av fjernvarmeovner i lokalene hos Unimatec. Det er montert vernetiltak på takene slik at vaktmester og andre kan ferdes trykt på taket. (HMS) Fremtidige planer og utfordringer: Sameiet har store utfordringer med utbedring av bygningsmessige vannlekkasjer. Boligselskapet har tidligere hatt store utfordringer med å tette vannlekkasjer spesielt i blokk C. I fjor ble det oppdaget at det var fukt bak kledningen i østveggen i blokk A. Her måtte kledningen og vannsperren på hele veggen skiftes. Dette problemet må vi anta også er i østveggen i blokk C. I forbindelse med utbedringen av østveggen i blokk A, ble det oppdaget at det har kommet inn fukt bak teglsteinveggen mot sør. Dette må vi anta også skjer på sørveggen i blokk B og C. Ellers må sameiet belage seg på at det må legges opp infrastruktur til ladding av elbiler i sameiets garasjeanlegg. Sameiets styre kan pålegge beboerne å betale inntil en 1/2G (folketrygdens grunnbeløp) for å kunne installere en ladeinfrastruktur i garasjeanlegget. En godt utbygd ladeinfrastruktur er en forutsetning for å nå politiske mål. Saken har vært til behandling i Stortinget og ble vedtatt 24.11.2020. Endringen ble fremmet i statsråd 4.desember 2020, og trådte i kraft fra 01.01.2021. Ved komite-behandlingen på Stortinget var politikerne opptatt av at reglene bygger opp under målet om å stoppe salget av biler med fossile energibærere i 2025. Dette forutsetter en godt utbygd ladeinfrastruktur i hele landet. Dette er nedfelt i § 25a i eierseksjonsloven og § 5-11 a i borettslagsloven. UTDRAG FRA ÅRSMØTEREFERAT 2020 Årsmøte for Sameiet Moa Park ble avholdt torsdag den 18.03.2021. Utover Konstituering, Behandling av årsmelding fra styret og årsregnskap, Behandling av budsjett, Godtgjørelse til styret, Valg av styre og Valg av revisor så ble følgende innkomne saker behandlet på årsmøtet: Sak A) Endre vedtekt (sak er fremmet at styret) Styret foreslår at det inntas et nytt punkt i vedtektenes § 4. Formålet med vedtekten er å klargjøre hvem som har ansvar av påbygging (innglassing) og andre endringer i bygningsfasade som utføres av den enkelte andelseier. Styret foreslår at følgende setning tas inn i vedtektenes §4 «Vedlikehold»: «Følgende seksjoner påtar seg alt vedlikehold og reparasjon av privat utbygging som er satt opp på veranda i forbindelse med innglassing eller annen endring i fasade som i utgangspunktet medfører vedlikeholdsansvar for sameiet; Seksjon 63» Sameiedeltager som ønsker å innglasse sin terrasse, eller utføre endringer i fasaden som medfører vedlikeholdsansvar, skal underskrive erklæring. Når sameiedeltager har underskrevet dokumentet blir fremgangsmåten at den endelige godkjenningen og vedtektsendringen blir vedtatt på førstkommende årsmøte/sameiemøte. Styret foreslår at det stemmes ja til vedtektsendringen. Vedtak: Vedtektsendringen godkjennes enstemmig av årsmøtet. SAK B) Innglassing. Søknad om innglassing fra eiere av leilighet nr C 63, Moa Park 6; Viser til søknad innlevert til årsmøtet i 2020. «Som eier av leilighet nr C 63, Moa Park 6 i Moa Borettslag søker vi som flere andre og har gjort tidligere om å få balkongen helt inn glasset på lik måte som er gjort i andre leiligheter. Vi imøteser deres positive svar snarest». Styret foreslår at søknad fra fra eiere av leilighet nr C 63, Moa Park 6 godkjennes. Vedtak: Søknad om innglassing godkjennes enstemmig av årsmøtet. SAK C) Søknad om å sette inn dør til aggregatrom i felles garasjeanlegg Inngangen til sameiets aggregatrom på tredje plan befinner seg innenfor arealene til seksjon 71 og vil i fremtiden ikke lenger være like tilgjengelig som før. Det er også mer praktisk og hensiktsmessig at inngangen til aggregatrommet vender mot sameiets fellesareal. Løsningen vil bli fagmessig gjennomført og vil ikke redusere antallet parkeringsplasser. Vi ber om årsmøtets tilslutning til dette. Saken krever 2/3 flertall. Det stemmes ja eller nei til søknaden Vedtak: Eier av parkeringsplass (C23) presiserer at hun må få benytte sin parkeringsplass som normalt. Hvis dette blir et problem for eier av parkeringsplass, så må hun få dette kompensert med ny parkeringsplass eller løst på annen måte. Unimatec Eiendom AS skal sørge for alle kostnader og at dette arbeidet blir korrekt utført etter lover og forskrifter. Enstemmig vedtatt av årsmøtet. Søknaden om å sette inn dør til aggregatrom i felles garasjeanlegg ble dermed godkjent. SAK D) Søknad om å sette inn dør (nødutgang) fra seksjon 71 i felles garasjeanlegg I forbindelse med bruksendring og reseksjonering av seksjon 71, vil det både av praktiske og sikkerhetsmessige årsaker bli behov for en (nød) utgang fra seksjon 71 til felles garasjeanlegg. Løsningen vil bli fagmessig gjennomført og vil ikke redusere antallet parkeringsplasser. Vi ber om årsmøtets tilslutning til dette. Saken krever 2/3 flertall. Det stemmes ja eller nei til søknaden. Vedtak: Unimatec Eiendom AS skal dekke alle kostnader rundt dette arbeidet. Enstemmig vedtatt av årsmøtet. Søknaden om å sette inn dør fra seksjon 71 til felles garasjeanlegg ble dermed godkjent. SAK E) Søknad om fasadeendring i forbindelse med reseksjonering Det kan komme til å bli utført fasadeendringer i form av nye vinduer, mindre verandaer, ventilasjon etc. Disse vil bli utformet av arkitekt, fagmessig utført og søkes godkjent på vanlig måte. Vi ber om årsmøtets tilslutning til dette. Saken krever 2/3 flertall. Det stemmes ja eller nei til søknaden Vedtak: Forutsetning er at Unimatec Eiendom AS dekker alle kostnader rundt dette. Enstemmig vedtatt av årsmøtet. Søknaden om tillatelse til å utføre fasadeendring ble dermed godkjent. SAK F) Søknad om eventuell endring av sameiets fordelingsnøkkel Det kan bli behov for justering av sameiets fordelingsnøkkel for at de nye leilighetene skal kunne ta sin rettmessige del av felleskostnader. Vi ber om årsmøtets tilslutning til dette. Utdrag av Eierseksjonsloven § 29: «Dersom de seksjonseierne som berøres, uttrykkelig sier seg enige, kan det i vedtektene fastsettes en annen fordeling enn den som følger av første ledd.» Kun Unimatec Eindom AS må være enig i dette. Vedtak: Dersom dette medfører at seksjon 71 får økt andel i forhold til dagens fordelingsnøkkel, godkjennes dette av seksjonens eier (Unimatec Eiendom AS). Vedtatt av Unimatec Eiendom AS. SAK G) Behandle budsjett på årsmøtet Styret foreslår at budsjettet ikke blir vedtatt på årsmøtet i sameiet. I vedtektene står det ingenting om at budsjettet skal behandles på årsmøtet selv om dette er blitt praktisert i flere år. Det uheldige med denne praksisen er at endring av felleskostnader ikke skjer før i april/mai hvor det skal ha virkning fra januar. Når det i tillegg blir en avregning på felleskostnadene fra foregående år, kan det for enkelte bli en stor felleskostnad i april/mai. Styret foreslår derfor at generalforsamlingen på årsmøtet kun tar det fremlagte budsjettet til etterretning. Fordelen for beboerne med en slik løsning er at alle får en beskjed i november det foregående året om hvor stor endringen i felleskostnadene blir fra januar. (Det innebærer at dere i november 2021 får beskjed om hvor stor felleskostnadene blir for 2022). Styret foreslår at det stemmes ja til endringen. Vedtak: Endringen ble enstemmig vedtatt av årsmøtet. UTDRAG FRA RESULTATREGNSKAP 2021 Sum driftsinntekter var kr 3 788 004,-. Sum driftskostnader var kr 4 088 654,-. Dette ga et driftsresultat på kr -300 650,-. Justert for resultat av finansposter på kr 851,- så endte årsresultatet på kr -299 799,-. Resultatet ble overført til vedlikeholdsfond. UTDRAG FRA BALANSE 2021 Sum egenkapital kr 113 848,-. Sum kortsiktig gjeld/gjeld kr 518 123,-. Innkalling/referat fra siste sameiemøte og regnskap/budsjett er innhentet og kan sees hos meglerforetaket.
Borettslagets forsikringsselskap: Fremtind
Polisenummer felles forsikring: 1709210
Omkostninger: Prisantydning kr. 4 800 000,- I tillegg kommer følgende gebyrer: 1) 2,5% dokumentavgift av prisantydning 2) Tinglysingsgebyr skjøte kr. 585,- 3) Tinglysingsgebyr kr. 585,- 4) Boligkjøperforsikring PLUSS kr. 11 700,- (valgfritt) Total kjøpesum inkl. fellesgjeld, gebyrer og avgifter: Kr. 4 932 870,- Av dette utgjør kr. 0,- andel fellesgjeld som ikke skal betales inn > ved overtakelse, men som følger boligen ved salg. Vi gjør oppmerksom på følgende: - Ovennevnte omkostninger er inkludert Boligkjøperforsikring Pluss, det er mulig å velge ordinær Boligkjøperforsikring i stedet til kr. 8 900,-. - Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Omk. Kjøper beløp: kr 132 870
Tomteforhold
Tomteareal: 5419 m²
Beskrivelse av tomt: Tomta er opparbeidet med plen, asfalt, betongheller etc. Parkeringskjeller i underetasjen. Muligheter for å gå "tørrskodd" til Moa sentrene. Sameiet benytter innleid vaktmester- og rengjøringsfirma til å holde fellesområde og grøntareal ved like.
Takst og tilstand
Takstmann: Boligverdi AS v/ Stig Håvard Vatne
Type takst: Tilstandsrapport
Takstdato: 29.01.2023
Verditakst: kr 5 000 000
Byggemåte: Selveierleilighet i eiendom oppført i 1998/99 - Moa Park. Sameiet består av 3 slike blokker + næringsseksjoner og parkeringskjeller. Denne leiligheten ligger i 3. etasje sett fra bakkenivå mot nordvest - endeleilighet mot nordvest. UTVENDIG Flat takkonstruksjon med duk el.l. som taktekking fra byggeår. Blokken er oppført i betongkonstruksjoner delvis kledd med teglstein og delvis bordkledning. Hellelagte svalganger. Betong i etasjeskille. Vinduer med 2-lags isolerglass og trekarmer - utvendig belagt med aluminiumsbeslag. Malt hoveddør til leilighet med glassfelt og terrassedør med glassfelt på stue. Fra stue er det utgang til stor innglasset veranda på ca. 17 kvm mot vest i murkonstruksjon og flislagt dekke. BOD Enkel bod med flettverksvegger/nettingvegger. GARASJE Garasjeplass med asfaltert/betongdekke i felles garasjeanlegg. Leddport. Portåpner. SAMMENDRAG AV BOLIGENS TILSTAND - UTVENDIG Sammendraget viser avvikene ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 (TG 2) eller tilstandsgrad 3 (TG 3). Se utdypende informasjon i den vedlagte tilstandsrapporten. TILSTANSGRAD 2 - AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK Utvendig - Balkonger, terrasser og rom under balkonger Ikke mottatt tegninger/byggemelding av innbygging. På tegninger av fasade står det åpen balkong/veranda. "Bom"/sprekker registrert på flere flis. Ikke fall til sluker på hele dekket. Utvendig - Andre utvendige forhold Det er ikke fremlagt Tilstandsanalyserapport eller vedlikeholdsplan for fellesdeler i bygget. VIKTIG Du bør lese tilstandsrapport, eiendomsmeglers beskrivelse i salgsprospektet og selgers egenerklæring nøye. Du kan ikke klage på forhold som du har fått opplysninger om i tilstandsrapporten, i salgsoppgaven eller på andre måter. Se på tilstandsgrad og anslått utbedringskostnad for å danne deg et bilde av hva du må regne med av kostnader og eventuelle arbeider på boligen fremover. Husk at en anslått kostnad ikke er det samme som faktisk kostnad. Merk også at anslått utbedringskostnad bare er utbedring av konkrete avvik, etter den standarden som boligen har. Oppgradering til dagens standard kan koste mer. Husk: Å kjøpe en brukt bolig er ikke det samme som å kjøpe en ny bolig. Gjør en vurdering av boligens alder, tilstand og type. I en eldre bolig, kan det være avvik som ikke er beskrevet, men som du ikke kan klage på til selger.
Innhold: 3. etasje: Entrè/gang, bad, 2 soverom, kjøkken, stue, tv-stue og innglasset veranda. Underetasje: Bod og parkeringsplass. Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport datert 30.01.2023, utført av Boligverdi AS v/ Stig Håvard Vatne
Standard: INNVENDIG Leiligheten har følgende overflater på oppholdsrom; På gulv er det eikeparkett. Lagt nye gulv på stue og tv-stue i 2016 og ellers fra byggeår. På vegger er det malt miljøstrie. Malt murhimling. Skyvedør til alle rom utenom til bad og foldedør i gang. Garderobe i entrè med skyvedører samt stor garderobe med skyvedører på hovedsoverom. VÅTROM Bad fra byggeår med flis på gulv med gulvvarme, flis på vegger og malt murhimling. Rommet er innredet med dusjkabinett, gulvmontert toalett og hvit baderomsinnredning. Det er opplegg vaskemaskin i rommet. KJØKKEN Kjøkkeninnredning fra HTH fra byggeår med profilerte malte fronter og 2 skapdører med glassfelt. Det er laminat benkeplate med overlimt vask og flis på vegg over benk. Ventilator. TEKNISKE INSTALLASJONER • Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). • Det er avløpsrør av plast inne i leilighet og jernrør ellers i blokka og sluk på bad. • Leiligheten har naturlig ventilasjon og mekanisk avtrekk fra kjøkkenvifte og bad. • Fjernvarme m/ radiatorer. • Automatsikringer. • Leilighetens selges av dødsbo, så spørsmål om elanlegg er ikke besvart. • Røykvarsler og brannslukker. SAMMENDRAG AV BOLIGENS TILSTAND - INNVENDIG Sammendraget viser avvikene ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 (TG 2) eller tilstandsgrad 3 (TG 3). Se utdypende informasjon i den vedlagte tilstandsrapporten. TILSTANDSGRAD 3 - STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK Innvendig - Etasjeskille/gulv mot grunn Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Våtrom - Overflater Gulv - Bad Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under). Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Det ble målt 7 mm høydeforskjell mellom topp flis ved slukrist og topp tetting/flis ved dør ( anbefalt min 25 mm). Det er noe motfall på gulv fra området ved opplegg vaskemaskin til sluk, så det er ikke fall til sluk fra hele badet. Takstmanns lostnadsestimat: 100 000 - 300 000,- TILSTANDSGRAD 2 - AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK Innvendig - Overflater Stedvis oppsprekking i parkett. Bruksmerker. Fuktmerke på ene ytterhjørne på kjøkken, men ikke unormalt utslag ved fuktsøk under befaringen. Våtrom - Overflater vegger og himling - Bad Det er påvist sprekker i fliser. Sprekk registrert på en flis opp ved tak, men dette er ikke i våtsonen. Våtrom - Sluk, membran og tettesjikt - Bad Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på membranløsningen Slukristen er ikke tatt av grunnet vanskelig tilkomst. Takstmanns kostnadsestimat: 10 000 - 50 000,- Tekniske installasjoner - Vannledninger Rørskap er ikke tett. Ved en lekkasje i skap vil det kunne komme vann inn i vegg. Takstmanns kostnadsestimat: Under 10 000,- Tekniske installasjoner - Elektrisk anlegg Automatsikringer. Leilighetens selges av dødsbo, så spørsmål om elanlegg er ikke besvart. Takstmanns kostnadsestimat: Under 10 000,- VIKTIG Du bør lese tilstandsrapport, eiendomsmeglers beskrivelse i salgsprospektet og selgers egenerklæring nøye. Du kan ikke klage på forhold som du har fått opplysninger om i tilstandsrapporten, i salgsoppgaven eller på andre måter. Se på tilstandsgrad og anslått utbedringskostnad for å danne deg et bilde av hva du må regne med av kostnader og eventuelle arbeider på boligen fremover. Husk at en anslått kostnad ikke er det samme som faktisk kostnad. Merk også at anslått utbedringskostnad bare er utbedring av konkrete avvik, etter den standarden som boligen har. Oppgradering til dagens standard kan koste mer.
Hvitevarer: Ingen hvitevarer medfølger i handelen.
Innbo og løsøre: I henhold til avhl. § 3-4 skal eiendommen, når annet ikke er avtalt, overdras med innredninger og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal følge med. Det samme gjelder varig innredning og utstyr som enten er fastmontert eller er særskilt tilpasset bygningen, jf. avhl. § 3-5. Loven inneholder ingen detaljert oversikt over hva som omfattes av «innredning og utstyr», og over hva som skal regnes som «fastmontert eller særskilt tilpasset». Partene kan fritt avtale hva som skal følge med eiendommen ved salg. Bransjens liste over løsøre og tilbehør som skal følge med eiendommen, er en del av avtalen mellom kjøper og selger dersom ikke annet er opplyst i salgsoppgaven, kjøper har tatt forbehold i bud eller avtale på annen måte er inngått. Der intet annet er avtalt, vil løsøre og tilbehør medfølge slik dette fremkommer av avhl. § 3-4 og § 3-5 og tilbehørslisten som fremkommer lenger bak i salgsoppgaven. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Dersom det er noe i den vedlagte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Bransjens liste over løsøre og tilbehør er utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendom Norge og Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe, og er gjeldende fra 1. januar 2020.
Byggeår: 1999
Sammendrag selgers egenerklæring: Ved salg fra dødsbo eller andre tilfeller hvor selger/fullmektig ikke kjenner eiendommen, skal ikke spørsmål i egenerklæring besvares, men egenerklæringen skal foreligge.
Radonmåling: Eier er ansvarlig for at leiligheten har forsvarlige radonverdier. Bare leiligheter med bakkekontakt, eller i etasjen over dette, bør måle radon. Det er derfor ikke nødvendig å dokumentere forsvarlige radonverdier for denne leiligheten. Radon er en usynlig og luktfri gass som ligger nede i grunnen. Det varierer geografisk hvor stor forekomst det er av radon. Det er ikke et krav til måling av radon i bolig, men på generelt grunnlag er dette anbefalt. Ved utleie er det et krav til måling av radon. Det ble krav om radonsperre eller andre forebyggende tiltak mot radon på nybygg 1. juli 2011. I henhold til vedlagte DOK-analyserapport datert 18.01.2023 så ligger eiendommen i et område der radon aktsomhet er registrert som moderat til lav. Rapporten bygger på automatiserte geoanalyser mot et stort antall kartlag fra mange ulike kilder, og som sammen utgjør DOK = «det offentlige kartgrunnlaget». Lokale datasett og registreringer fra den enkelte kommunen er som regel ikke med i DOK og derfor heller ikke i rapporten, mens enkelte nasjonale datasett som per i dag ikke er med i DOK, er tatt med i rapporten likevel. Kartlagene er produsert i henhold til ulike nøyaktighetskrav, og blir oppdatert med ulik frekvens. Det gis derfor ingen garanti for at innholdet er oppdatert og korrekt til enhver tid. Vær oppmerksom på at begrepet 'Ikke registrert' i noen tilfeller betyr 'Ikke kartlagt'. I slike tilfeller kan tiltakshaver gis pålegg om kartlegging. Radon og geotekniske undersøkelser er eksempler på slike datasett.
Oppvarming: Bygget er tilknyttet fjernvarme med felles varmevann og radiatorovner. Bad har varme i gulv. Varmekilder, slik som ovner, kaminer, peiser, varmepumper og panelovner, følger med uansett festemåte. Frittstående biopeiser/varmeovner og terrassevarmere medfølger ikke. Det følger ikke med varmekilder i rom som ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder på visning.
Tv / Internett / Bredbånd: Bredbånd/fiber med uttak i stue. Kabel-tv med dekoder er inkludert i felleskostnader.
Info energiklasse: Komplett energiattest følger vedlagt i prospekt. Energimerket angir boligens energistandard. Energimerket består av en energikarakter og en oppvarmingskarakter, se i figuren. Energimerket symboliseres med et hus, hvor fargen viser oppvarmingskarakter, og bokstaven viser energikarakter. Energikarakteren angir hvor energieffektiv boligen er, inkludert oppvarmingsanlegget. Energikarakteren er beregnet ut fra den typiske energibruken for boligtypen. Beregningene er gjort ut fra normal bruk ved et gjennomsnittlig klima. Det er boligens energimessige standard og ikke bruken som bestemmer energikarakteren. A betyr at boligen er energieffektiv, mens G betyr at boligen er lite energieffektiv. En bolig bygget etter byggeforskriftene vedtatt i 2010 vil normalt få C. Oppvarmingskarakteren forteller hvor stor andel av oppvarmingsbehovet (romoppvarming og varmtvann) som dekkes av elektrisitet, olje eller gass. Grønn farge betyr lav andel el, olje og gass, mens rød farge betyr høy andel el, olje og gass. Oppvarmingskarakteren skal stimulere til økt bruk av varmepumper, solenergi, biobrensel og fjernvarme.
Offentlige forhold
Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse: Det foreligger en midlertidig brukstillatelse datert 14.07.1999 knyttet til nybygg - bolig, forretnings- og parkeringsbygg, oppført på gnr 50, bnr 1085 i Ålesund kommune. Den midlertidige brukstillatelsen gjelder for blokk A og B samt garasjeetasjene. I følge den midlertidige brukstillatelsen må ferdigattest begjæres når følgende arbeid er utført: 1) Påsatt endestykke på innerrekke i hovedtrapp. 2) Utvendig areal generelt ferdig Kfr. vårt brev av 25.06.99. 3) Håndrekke i utvendig trapp. Pkt. 1 og 3 måtte utføres omgående. Når det gjelder pkt 2 så ble det ikke gitt noen frist i den midlertidige brukstillatelsen. Det foreligger per i dag ingen ferdigattest. Dette er et anliggende for sameiet. Midlertidig brukstillatelse følger vedlagt i prospekt. LOVLIGHET Det foreligger byggegodkjente tegninger, men det er noe avvik fra disse. Rom som er satt som tv-stue og soverom mot vest står som et rom på tegninger. Endringen er ikke søknadspliktig. Innglasset veranda står som "åpen" konstruksjon uten innglassing på tegninger. Kommunen har myndighet til å kunne forfølge og kreve ulovlig oppførte tiltak omsøkt etter dagens regelverk. Når det gjelder øvrige fasadeendringer og tilbygg så er hovedregel at dette er søknadspliktig, dog med noen unntak som anses som meldepliktige tiltak unntatt søknadsplikt. Når det gjelder utvendige endringer så stiller blant annet regelverket krav til om bygningens karakter endres ved fasadeendringer, om tiltak er i tråd med gjeldende reguleringsplan, avstand til nabo, avstand til vei, størrelse på uteareal, antall parkeringsplasser m.v. Reaksjoner bygningsmyndighetene kan iverksette overfor eier er f.eks. pålegg om retting, forelegg om plikt til å etterkomme pålegg, tvangsmulkt, overtredelsesgebyr, pålegg om riving/tilbakeføring m.v. Kjøper overtar altså ansvar, risiko og eventuelle konsekvenser knyttet til dette.
Adgang til utleie: Intern fremleie må godkjennes av styret. Utleieren har det fulle ansvar for at alle skader eller ulemper som fremleier påfører sameiet og beboerne. Alle pålegg gitt av styret eller tillitsmann/kvinne i henhold til sameiets vedtekter, må følges uansett husorden. Mulig tvist om avgjørelser i henhold til husorden, eller om forståelsen av denne, avgjøres med bindende virkning av styret.
Regulerings- og arealplaner: Eiendommen er regulert til offentlig bygning/forretninger/kontor m.v. i henhold til Reguleringsplan for Moaområdet, vedtatt 01.06.1995. En mindre del av eiendommen mot nord og øst er regulert til friområde (park/tur/lek). I henhold til Kommunedelplan for Ålesund 2016-2028 vedtatt 09.03.2017 så er eiendommen satt av til sentrumsformål - nåværende og grønnstruktur - nåværende. Utsnitt av reguleringsplan og kommunedelplan følger vedlagt i prospekt. Reguleringsbestemmelser kan ses hos meglerforetaket. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Ålesund kommune.
Vei/vann/kloakk: Eiendommen har adresse knyttet offentlig og privat vei, jfr vedlagte kart over veiadkomst. Offentlig vann og avløp via private stikk- og fellesledninger. Det gjøres oppmerksom på at private ledninger og private veier vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger og private felles veier er det normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt. Ledningskart følger også vedlagt i prospekt.
Grunnboksdato: 29.01.2023
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: HEFTELSER Eventuelle heftelser som kan ha betydning for denne matrikkelenheten, som er tinglyst på avgivereiendommen før en arealoverføring, er ikke overført. Det samme gjelder servitutter som ikke er overført ved tidligere fradelinger. Informasjon om disse finner du på grunnboksutskriftene til de respektive avgivereiendommene. Heftelser i eiendomsrett: 1987/747-2/58 28.01.1987 ERKLÆRING/AVTALE Refusjonsplikt til kommunen. Bestemmelse vedk. tekniske anlegg GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 1507 GNR: 50 BNR: 1085 Kommentar: Kopi av skjøteavtalen følger vedlagt i prospekt. GRUNNDATA 1998/3246-1/58 23.03.1998 SEKSJONERING Opprettet seksjoner: SNR: 17 Formål: Bolig Sameiebrøk: 106/12568 1999/7751-1/58 28.06.1999 RESEK/TILLEGGSSEK Nye seksjoner: SNR: 59 Formål: Bolig Sameiebrøk: 119/12944 SNR: 60 Formål: Bolig Sameiebrøk: 94/12944 SNR: 61 Formål: Bolig Sameiebrøk: 94/12944 SNR: 62 Formål: Bolig Sameiebrøk: 100/12944 SNR: 63 Formål: Bolig Sameiebrøk: 119/12944 SNR: 64 Formål: Bolig Sameiebrøk: 94/12944 SNR: 65 Formål: Bolig Sameiebrøk: 94/12944 SNR: 66 Formål: Bolig Sameiebrøk: 100/12944 SNR: 67 Formål: Bolig Sameiebrøk: 119/12944 SNR: 68 Formål: Bolig Sameiebrøk: 86/12944 SNR: 69 Formål: Bolig Sameiebrøk: 86/12944 SNR: 70 Formål: Bolig Sameiebrøk: 100/12944 FORMÅL/SAMEIEBRØK FOR DENNE SEKSJON: SNR: 17 Formål: Bolig Sameiebrøk: 106/12568 1999/7751-2/58 28.06.1999 RESEK/ENDRING FORMÅL/BRØK/TILLEGGSDEL Endring av Formål/sameiebrøk: SNR: 17 Formål: Bolig Sameiebrøk: 106/12944 2020/1649467-1/200 01.01.2020 00:00 OMNUMMERERING VED KOMMUNEENDRING Tidligere: KNR: 1504 GNR: 50 BNR: 1085 FNR: 0 SNR: 17 EIENDOMMENS RETTIGHETER Ingen rettigheter registrert. For mer informasjon om erklæringer/tilliggende rettigheter ta kontakt med meglerforetaket.
Legalpant: Det gjøres oppmerksom på at sameiet har legalpanterett i seksjonen tilsvarende 2 x folketrygdens grunnbeløp for felleskostnader samt andre krav som skriver seg fra sameieforholdet. Eierbegrensning Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting. Den som har ervervet seksjonen i strid med forbudet vil i et slikt tilfelle, frivillig eller etter pålegg, måtte selge seksjonen videre til noen som lovlig kan erverve den.
Øvrige kjøpsforhold
Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette. Innbetaling av kjøpesum skal skje fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.
Megler: Terje Hoel
Meglers vederlag: Prosentprovisjon med 0,90% av kjøpesum (inkl. mva). Salgstilretteleggelse kr. 10 000,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 6 500,- (inkl. mva.) Digital markedspakke Leilighet kr. 16 000,- (inkl. mva.) Visninger (pr. stk.) og overtakelse kr. 1 500,- (inkl. mva.) Fotografering og virtuell visning kr. 5 000,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 1 500,- (inkl. mva.) Trykking av prospekt kr. 1 000,- (inkl. mva.) Digital styling 7 stk kr. 3 500,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.
Boligselgerforsikring: For denne eiendommen er det tegnet boligselgerforsikring.
Boligkjøperforsikring: Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2 200,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 1 200,- i honorar for Boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring kan tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.
Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Kjøper og selger er forpliktet til å bidra til at eiendomsmegler kan gjennomføre tilfredsstillende kundekontroll i henhold til hvitvaskingsregelverket og må derfor bl.a. fremlegge gyldig legitimasjon. Dersom eiendomsmegler ikke får utført slik kontroll plikter eiendomsmegler å avstå fra å gjennomføre oppdraget/handelen. Eiendomsmeglingsforetaket fraskriver oss ansvar for eventuelle økonomiske krav som følge av ovennevnte forhold.
Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur og vedlagt kopi av legitimasjon. Alternavtvit kan man legge inn bud elektronisk, ved bruk av "Gi bud" knapp i nettannonse, hvor budgiver må legitimere seg med BankID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.
Les mer om nabolaget
Meld din interesse på denne boligen































