Dr Werrings gate 3
BUD MOTTATT! Næringsseksjon i øvre bydel. Lokalet inneholder bl. a. resepsjon, kontorer og undervisningsrom
Fakta om hjemmet
Adresse: Dr Werrings gate 3
Oppdragsnummer: 4-0497/22
Prisantydning: kr 990 000
Omk. Kjøper beløp: kr 25 750
Totalpris: kr 1 015 750
Matrikkel: Kommunenr: 1505 Gnr: 6 Bnr: 59 Snr: 1
Eierform: Eierseksjon
Boligtype: Forretning/butikk
Parkeringsforhold: I gate etter stedets regler.
Ditt nye nabolag
Beliggenhet: Sentralt beliggende i øvre bydel med gangavstand til alle bymessige fasiliteter Kristiansund har å by på.
Adkomst: Det vil bli skiltet med Notar visningsskilter ved annonserte visninger. Se for øvrig kart for nærmere veibeskrivelse.
Økonomi
Kommunale avgifter: kr 16 516
Kommunale avgifter år: 2022
Info formuesverdi: I følge opplysninger fra Altinn så foreligger det per dato ingen formuesverdi knyttet til eiendommen. Formuesverdi er derfor beregnet ut fra skatteetatens boligkalkulator, og det tas forbehold om at denne kan være mangelfull eller feil. Med primærboliger menes der boligeier er folkeregistrert bosatt, mens sekundærboliger menes alle andre eiendommer herunder fritidseiendommer, pendlerboliger og utleieobjekter.
Sameie: Sameiet Dr. Werringsgt. 3
Sameiets org.nr: 912997170
Felleskostnader pr. mnd: kr 756
Felleskostnader inkluderer: Felleskostnadene dekker felles bygningsforsikring og drift av sameiet.
Omkostninger: Prisantydning kr. 990 000,- I tillegg kommer følgende gebyrer: 1) 2,5% dokumentavgift av prisantydning 2) Tinglysingsgebyr skjøte kr. 500,- 3) Tinglysingsgebyr kr. 500,- Total kjøpesum inkl. fellesgjeld, gebyrer og avgifter: Kr. 1 015 750,- Vi gjør oppmerksom på følgende: - Ovennevnte omkostninger er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer.
Omk. Kjøper beløp: kr 25 750
Tomteforhold
Tomteareal: 353 m²
Beskrivelse av tomt: Felles for sameiet.
Areal
Næringslokale | ||||
Etasje | Type | Areal | Beskrivelse | |
1. etasje | BRA-i | 112 kvm | Resepsjon/kontor, undervisningsrom, teknisk rom/ventilasjonsrom, kontor, toalett, gang og kantine/kontor. | |
SUM | BRA | 112 kvm | ||
SUM av arealer | ||||
SUM | BRA-i | 112 kvm | ||
SUM | BRA | 112 kvm |
Takst og tilstand
Innhold: 1. etasje: Resepsjon/kontor, undervisningsrom, teknisk rom/ventilasjonsrom, kontor, toalett, gang og kantine/kontor.
Standard: Gulv: belegg og laminat. Vegg: malt betong og panel. Tak: malte plater.
Byggeår: 1946
Modernisering og påkostninger: Ventilasjonsanlegg installert i 1998, oppgradert i 2018.
Oppvarming: Elektrisk oppvarming.
Offentlige forhold
Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse: Etter det Kristiansund kommune opplyser foreligger det verken ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse for eiendommen, og plan og bygningslovens formelle forutsetning for lovlig bruk av eiendommen kan ikke dokumenteres.
Regulerings- og arealplaner: Eiendommen ligger i følge Kristiansund kommune i et uregulert område, men omfattes av kommunedelplan for Kristiansund sentrum datert 04.02.1994.
Vei/vann/kloakk: Eiendommen er tilknyttet offentlig vei. Offentlig vann og avløp via private stikk- og fellesledninger. Det gjøres oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er det normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.
Grunnboksdato: 30.11.2022
Tinglyste heftelser og rettigheter: På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1505/6/59/1: 13.08.2002 - Dokumentnr: 7200 - Erklæring/avtale Vedr. rømningsvei i tilfelle brann. Gjelder denne registerenheten med flere 07.08.1987 - Dokumentnr: 304316 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 1 Formål: Næring Sameiebrøk: 1/4 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 4 SEKSJONER For mer informasjon om erklæringer/tilliggende rettigheter ta kontakt med meglerforetaket.
Øvrige kjøpsforhold
Betalingsbetingelser: Det tas forbehold om endring i offentlige gebyrer. Kjøpesum samt omkostninger innbetales senest per overtagelsesdato. Kjøper er selv ansvarlig for at alle innbetalinger er meglerforetaket i hende til avtalt tid og må selv påse at eventuell bankforbindelse er informert om dette. Innbetaling av kjøpesum skal skje fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Overtagelse: Etter avtale. Angi ønsket overtagelse ved budgivningen.
Megler: Aleksander Faksvåg Talgø
Meglers vederlag: Fastpris vederlag kr. 40 000,- (inkl. mva). Salgstilretteleggelse kr. 10 900,- (inkl. mva.) Oppgjørsgebyr kr. 5 500,- (inkl. mva.) Notars digitale markedspakke kr. 11 500,- (inkl. mva.) Visninger (pr. stk.) og overtakelse kr. 1 500,- (inkl. mva.) Grunnbok/e-tinglysing kr. 1 250,- (inkl. mva.) Direkte utlegg dekkes av selger. Dersom handel ikke kommer i stand er følgende avtalt om meglerforetakets vederlag: Intet salg - ingen regning. Oppdragsgiver betaler bare hvis det blir salg. Boligselgerforsikring, bygningsrapport, takst og annonsering utover avtalt markedspakke inngår ikke i garantien, men kan bestilles direkte fra leverandør.
Sentrale lover: Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personopplysningsloven: Ditt personvern er viktig for Notar og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Notar skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven. Les mer om dette her: https://notar.no/personvern.aspx.
Hvitvaskingsreglene: Kjøper og selger er forpliktet til å bidra til at eiendomsmegler kan gjennomføre tilfredsstillende kundekontroll i henhold til hvitvaskingsregelverket og må derfor bl.a. fremlegge gyldig legitimasjon. Dersom eiendomsmegler ikke får utført slik kontroll plikter eiendomsmegler å avstå fra å gjennomføre oppdraget/handelen. Eiendomsmeglingsforetaket fraskriver oss ansvar for eventuelle økonomiske krav som følge av ovennevnte forhold.
Budgivning: Det første budet skal inngis skriftlig på Notar sitt budskjema, påført budgivers signatur. I tillegg må budgiver fremlegge gyldig legitimasjon. Senere bud kan inngis per e-post, SMS eller fax. til megler. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig, eller som har en kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver frem til angitt akseptfrist. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handelen er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan kreve kopi av budjournalen i anonymisert form etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til ”Forbrukerinformasjon om budgivning” som er inntatt i salgsoppgaven.
VISNING
Hold meg oppdatert
Få oppdateringer om visninger, bud og annen relevant informasjon om eiendommen